Från SAAS bolag till spelbranschen?

Medlem
Från SAAS bolag till spelbranschen?

Hej!

Jag har under en tid funderat om det skulle vara möjligt / om det händer att personer som jobbar med mjukvaruutveckling byter jobb till spelbranschen?

Anledningen till att jag frågar är för att jag är nyfiken på spelbranschen och undrar om jag skulle kunna byta skrå. Jag har jobbat på samma bolag i snart tio år som erbjuder olika webbaserade tjänster till "näringslivet".

Min roll är product owner vilket innebär för min del att jag leder ett team utvecklare/ingenjörer i syfte att utveckla ny funktionalitet. I detta ingår det att jag ihop med mitt team "bryter ner" olika uppgifter till ännu mindre uppgifter som sedan planeras och utförs under en sprint. Aktiviteter som backlog refinment, sprint retrospective, sprint reviews, testning och lansering jobbar jag med mestadels men min tid läggs också på beslutsdiskussioner kring roadmap.

Jag funderar på om spelutvecklare organiserar sig på ett linkande sätt och om min nuvarande roll har en motsvarighet. Har ni gjort denna resan? Motsatta resan? Har ni insikter eller erfarenheter?

Detta är min första trådstart så är sjukt nervös för att jag gör något fel nu och förlåt för alla buzzwords . . .

Medlem

Självklart är det inte försent att byta inriktning, det är väl bara att välja valfri spelmotor (t.ex. Unreal/Unity) och grotta ner dig för att se om spelutveckling verkligen är något du brinner för.

Du hade kunnat samarbetat med någon i FZ's Game Jam 2022 för att se hur likasinnade personer tacklar utveckling av spel, dessvärre har det redan dragit igång (kanske går att hoppa in ändå).

För att besvara din fråga om spelutvecklare organiserar sig på ett liknande sätt är svar ja, Scrum är knappast något unikt

Medlem
Medlem

För min del har det varit svårt som utvecklare. Spelbranschen är rätt kinkiga och vill gärna att man har mycket erfarenhet inom just spelbranschen och spelmotorn dom använder för att få en chans ens.

Har suttit många år med egna projekt för att bygga upp kompetens och fick tillslut ett erbjudande men då hade jag ändrat planerna till att köra något eget istället så jobbar ditåt nu 🙂

Men som produkt owner kan det ju säkert va annorlunda, finns ingen anledning att inte försöka om det är något du är intresserad av!

Medlem

Det går alldelles utmärkt men det beror också på vilken roll man vill ha. Projektägande och projektledning behövs även för spelutveckling.
Vissa aspekter av spelutveckling är också väldigt lik SaaS-tjänst utveckling. Online spel behöver ha en backend och den är snarlik en SaaS-tjänst backend.

Sen kan man alltid börja utveckla ett eget spel på sin fritid som hobby.
Unity spelmotorn är tacksam att börja med om man har en dotnet bakgrund.

Medlem
Skrivet av Morti:

För min del har det varit svårt som utvecklare. Spelbranschen är rätt kinkiga och vill gärna att man har mycket erfarenhet inom just spelbranschen och spelmotorn dom använder för att få en chans ens.

Har suttit många år med egna projekt för att bygga upp kompetens och fick tillslut ett erbjudande men då hade jag ändrat planerna till att köra något eget istället så jobbar ditåt nu 🙂

Men som produkt owner kan det ju säkert va annorlunda, finns ingen anledning att inte försöka om det är något du är intresserad av!

Skrivet av omgponies:

Det går alldelles utmärkt men det beror också på vilken roll man vill ha. Projektägande och projektledning behövs även för spelutveckling.
Vissa aspekter av spelutveckling är också väldigt lik SaaS-tjänst utveckling. Online spel behöver ha en backend och den är snarlik en SaaS-tjänst backend.

Sen kan man alltid börja utveckla ett eget spel på sin fritid som hobby.
Unity spelmotorn är tacksam att börja med om man har en dotnet bakgrund.

Tusen tack för era svar! 🙏

Medlem

Spelutveckling i större men även mera medelstora företag är ju som många andra projektbaserade it-företag, det finns ett lager som är projekt/management/planering/pengar, sedan finns den delen som är själva spelen, den kreativa delen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar