Det börjar låta tjatigt, men... Svenska spelbranschen slår rekord igen

Robot
Det börjar låta tjatigt, men... Svenska spelbranschen slår rekord igen

Växte så det knakade 2021, enligt årets Spelutvecklarindex.

#dataspelsbranschen, #spelutvecklarindex


Medlem

Äger inte Embracer Coffee Stain Publishing?

Medlem

Jag ser fram emot att förhoppningsvist bidra till den där statistiken om ett par år.

Medlem

King och Mojang har riktigt fin omsättning om man kollar på de andra bolagen.

Medlem

Snackade med en rekryterare på King, han berättade lite om processen när de sållar nya, pengar och lönsamhet var ledord. Men det verkade ruskigt bra betalt, mellan 40-60k per månad. Personligen tål jag inte spel som lever på att man betalar summor som hade kunnat gå till riktiga AAA-titlar och skulle aldrig vilja stödja det. Men om lönen är viktigast så kan det ju vara ett tips.

Medlem

Hej
Stoffe här.

Hade varit intressant med en lista på högst lönsamhet per bolag också, intressant att resultaten dalat så mycket men kan ju handla om väldigt mycket, vi ligger ju också lägre än det globala snittet så det är positivt.

Om vi tittar på Toca boca (väldigt nichat, visst.. tydligen något hästspel som riktar sig mot yngre tjej med pengar på fickan, mamm och papp över medelklass) och G5 (Uppåtgående asiatisk trend i Sverige? One piece?) så är dessa endast med på högst omsättning och inte flest anställda. Samtidigt får jag känslan av att Ubi, EA/Dice, handlar mycket ekonomiska muskler.
Embracer Group AB har ökat nästan 100% omsättning jämfört med föregående år, och deras resultat något uppåt. Ubisoft entertainment sweden är svårtolkad, verkar som det är ekonomiskt planerat de senaste 3 åren.

Vet inte vart jag vill komma, men intressant!

Medlem

Jag måste bara säga att 40000kr-60000kr inte är ruskigt bra betalt för mig. Det låter ok men inte ruskigt bra. För mig så låter 40000 väldigt vanligt och 60000 ok. Förlåt jag hakar bara upp mig på ruskigt. För mig är ruskigt bra 5+ miljoner i månaden. Det beror helt på hur man använder ord och vad man jämför med.....

Medlem

Jag skrev det i en annan tråd så med risk för upprepning ; jag blir stolt över att se att svenska spelutvecklare står för innivation & nytänkande med bra kvalitet på produkter. Då tänker jag främst på små utvecklare som står bakom titlar som t ex V rising och Minecraft. En gång i tiden var ju även DICE en mindre studio och levererade klockrena spel som bad company och de tidiga Battlefield spelen. På senare tid har DICE tuvärr släppt på kvaliten och innovationen, får hoppas på en nystart i det bolaget. Kom igen DICE jag vet att ni kan, om ni vill! Skärp er nu!

Redaktör
Skrivet av Alienshade:

Jag måste bara säga att 40000kr-60000kr inte är ruskigt bra betalt för mig. Det låter ok men inte ruskigt bra. För mig så låter 40000 väldigt vanligt och 60000 ok. Förlåt jag hakar bara upp mig på ruskigt. För mig är ruskigt bra 5+ miljoner i månaden. Det beror helt på hur man använder ord och vad man jämför med.....

Det måste ju ses i ljuset av vad motsvarande tjänster tjänar hos andra. Gissningsvis är det hyfsat normala löner för programmerare och andra eftersökta yrkesroller, men väldigt bra för t.ex. speltestare.


signatur
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Snackade med en rekryterare på King, han berättade lite om processen när de sållar nya, pengar och lönsamhet var ledord. Men det verkade ruskigt bra betalt, mellan 40-60k per månad. Personligen tål jag inte spel som lever på att man betalar summor som hade kunnat gå till riktiga AAA-titlar och skulle aldrig vilja stödja det. Men om lönen är viktigast så kan det ju vara ett tips.

King hymlar inte med att de inte drivs av innovation eller "kul" utan av lönsamhet. Så för mig är det väldigt stor skillnad mellan dem och AA / AAA-utvecklare, men kul att det fortfarande går galet bra för dem I guess.

Medlem
Skrivet av koleny:

Äger inte Embracer Coffee Stain Publishing?

Jo, så egentligen borde inte coffee stain vara med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jo, så egentligen borde inte coffee stain vara med.

Jag tänkte likadant, Embracers siffror borde ju slås ihop med Coffee Stain om något

Medlem
Skrivet av koleny:

Jag tänkte likadant, Embracers siffror borde ju slås ihop med Coffee Stain om något

Ja, för det är redan siffror för andra studios där väl, för vad annars tjänar embracer pengar på, de gör ju inga spel själva?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Jo, så egentligen borde inte coffee stain vara med.

Skrivet av koleny:

Jag tänkte likadant, Embracers siffror borde ju slås ihop med Coffee Stain om något

Känns lite märkligt att just de särredovisas, ja. De kanske är nåt specialfall i fråga om ägarstruktur och sånt. Kolla i rapporten om det står nåt där.


signatur
1
Skriv svar