Mount & Blade II: Bannerlord

Robot
Mount & Blade II: Bannerlord

Med 450 timmar i ryggen, och något färre pilar i fontanellen, är det äntligen dags att sätta betyg på Bannerlord! Direkt från Calradia förkunnar FZ:s Johan Olander sin dom.

#mount-and-blade-bannerlord


Medlem

Synd att recensionen knappt nämner striderna. De är ju spelets själ och hjärta!

I EAn för ca ett år sedan var de långt under den nivån jag skulle skatta som tillräckligt bra för en release.
Enformiga och själlösa tyckte jag dom var, och mycket sämre än Warband.
Den dåliga AIn, bristen på variation bland fienderna (speciellt tidigt och midgame) och bristen på taktik från fiendernas sidor gjorde striderna så tröttsamt enformiga.

Är något av de problemen fixade undrar jag? I så fall kanske det är värt att installera igen.

Medlem

Lyckas inte klura ut av recensionen om det är ett multiplayerspel eller bara singleplayer och om man spelar från first person perspective eller third person perspective.

Medlem
Skrivet av Mover:

Lyckas inte klura ut av recensionen om det är ett multiplayerspel eller bara singleplayer och om man spelar från first person perspective eller third person perspective.

Stryk ”bara” så är det ja på allt.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Synd att recensionen knappt nämner striderna. De är ju spelets själ och hjärta!

I EAn för ca ett år sedan var de långt under den nivån jag skulle skatta som tillräckligt bra för en release.
Enformiga och själlösa tyckte jag dom var, och mycket sämre än Warband.
Den dåliga AIn, bristen på variation bland fienderna (speciellt tidigt och midgame) och bristen på taktik från fiendernas sidor gjorde striderna så tröttsamt enformiga.

Är något av de problemen fixade undrar jag? I så fall kanske det är värt att installera igen.

Precis det jag tänkte på, hur mkt har de fixat inför release? Spelade i ganska tidigt EA och även om spelet var roligt ett tag o fungerade ganska bra. Så fattades en del content. Jag drar ner spelet nu igen o ska ta mig en titt, men från kommentarerna på steam så verkar spelet fortfarande vara väldigt ofärdigt och utvecklarna räknar med att mods ska fixa spelet/ge spelet mer djup, sjukt för ett "spel" de tar 500kr för.

Skribent
Skrivet av Mover:

Lyckas inte klura ut av recensionen om det är ett multiplayerspel eller bara singleplayer och om man spelar från first person perspective eller third person perspective.

Tjo! Tänkte nog att bilder och film talade för sig själv, men det borde förtydligast i texten. Du kan spela i både första- och tredjeperson. Multiplayer finns, men inget jag fokuserade på i den här recensionen.

Skrivet av ompalompa:

Synd att recensionen knappt nämner striderna. De är ju spelets själ och hjärta!

I EAn för ca ett år sedan var de långt under den nivån jag skulle skatta som tillräckligt bra för en release.
Enformiga och själlösa tyckte jag dom var, och mycket sämre än Warband.
Den dåliga AIn, bristen på variation bland fienderna (speciellt tidigt och midgame) och bristen på taktik från fiendernas sidor gjorde striderna så tröttsamt enformiga.

Är något av de problemen fixade undrar jag? I så fall kanske det är värt att installera igen.

Håller med! Tänkte inte riktigt att det skulle hinna bli ett riktigt spel innan release, men det blev det. Sedan är det ju lite som du säger, att moddar fixar lite grejer som man tycker borde vara med. Lite skrattretande att banners i ett spel som heter bannerlords inte implementerades riktigt innan pre-release-patchen. Det är ju Warband, fast lite bättre och coolare. Även utan moddar, men för att få till det där crispet som behövs för full pott så behövs det moddar. Precis som med Warband. Väntar spänt på Battle for Pendor.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag är bara intresserad av PVP, vad finns det för game modes för det? Finns typ TDM? Det skulle isf kunna still mitt begär då jag saknar spelen War of the Vikings/Roses som har snarlik gameplay.

Medlem

håller med på betyget. Bra spel men användarvänligheten och UI kunde varit så mycket bättre, förhoppningsvis kanske med tiden kan moddar fixa lite av detta.

Medlem

jag ger det en 5a trots att det finns en del problem. men dom går att modda bort om man vill. grymt spel


signatur

//monster

Skribent

Också på minuskontot: Spjuten hamnar där @Johan Olander siktar istället för i fienden

Härlig recension. Man blir ju lite sugen, men det känns så jäkla överväldigande.

Jag blev mer fascinerad över att Johan Olander skulle ha en fontanell än av recensionen i övrigt...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Jonny Myrén:

Också på minuskontot: Spjuten hamnar där @Johan Olander siktar istället för i fienden

Härlig recension. Man blir ju lite sugen, men det känns så jäkla överväldigande.

Har faktiskt blivit ganska bra på att kasta spjut.

Skrivet av hannes.theorell:

Jag blev mer fascinerad över att Johan Olander skulle ha en fontanell än av recensionen i övrigt...

Att jag fascinerar, är vad jag kommer ringa hem till mamma och berätta om ikväll.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Någon som har en bra lista på QoL moddar?


signatur

I drank what?

Medlem

Ser bra ut men inväntar nog en rea.

Däremot är warband nedsatt till 50kr på Xbox Marketplace just nu. Blir nog att börja där.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Synd att recensionen knappt nämner striderna. De är ju spelets själ och hjärta!

I EAn för ca ett år sedan var de långt under den nivån jag skulle skatta som tillräckligt bra för en release.
Enformiga och själlösa tyckte jag dom var, och mycket sämre än Warband.
Den dåliga AIn, bristen på variation bland fienderna (speciellt tidigt och midgame) och bristen på taktik från fiendernas sidor gjorde striderna så tröttsamt enformiga.

Är något av de problemen fixade undrar jag? I så fall kanske det är värt att installera igen.

Nej, AI:n är lika dum som tidigare och striderna lika hjärndöda.

Bannerlord är en sån extrem missed opportunity. 9 års utveckling och det saknar ändå mycket från Warband. Så mycket ouppfylld potential.

Jag tror den här spelstudion tappat det. Det är nåt fel med ledningen. Maken på oeffektiva utvecklare får man leta efter.

Trots allt detta är Bannerlord fantastiskt. Jag har likt recensenten lagt 450 timmar, men med lite bitter eftersmak.


signatur

Memento Mori

Skribent

Har vänta så länge på detta att jag glömt bort det! Har kört föregångarna ohälsosamt mycket! Bra recension, ska ta tag i det så fort jag har satt spiken i kistan på Bayonetta 3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vore trevligt om du kunde lista några av dessa moddar du använder dig av och vad de gör. Tack på förhand.

Dödgrävaren

Vill man ha kul multiplayer-action i Mount and Blade 2, med en fast karaktär som börjar som grisbonde men levlar över tid och får pengar att köpa utrustning för... då är cRPG en fantastisk mod!

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=287835...

Jag hade så fantastiskt kul med cRPG till första M&B och detta är exakt samma sak fast till 2an, finns inget b ättre än att hoppa över en stege in på en mur och hamna mellan fyra fiender, lyckas ha ihjäl en, sen har en av dem ihjäl sin frände innan de sista två råkar ramla över muren till sin död. Kvar står man dränkt i blod och känner sig som en riktigt hjälte. Inget lika frustrerande som att dö av att någon är fan så mycket bättre än själv i melee, orden "MEN JAG BLOCKA JU FÖR FAN!" yttras högljutt och frekvent.

1
Skriv svar