Game Pass går med vinst, men tillväxten har saktat ner på konsol

Robot
Game Pass går med vinst, men tillväxten har saktat ner på konsol

Och på pc växer tjänsten så det knakar.


Medlem

Att Game Pass går med vinst är skönt att höra då risken att Microsoft gör drastiska förändringar mot det sämre minskar. Tycker pris och innehåll balanseras på ett väldigt bra sätt idag.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att Game Pass går med vinst är skönt att höra då risken att Microsoft gör drastiska förändringar mot det sämre minskar. Tycker pris och innehåll balanseras på ett väldigt bra sätt idag.

Håller med. Känns som en win även för oss konsumenter.

Medlem

Glädjande besked för alla som gillar spel:)

Medlem

Är det första gången de säger att det går med vinst? Förr så har de sagt att det är "hållbart".

Medlem

Står inga siffror om att det går med vinst, en omskrivning?
står att gamepass står för 15% av inkomsten. Att just gamepass går med vinst finns det siffror på gamepass enskillt ?
Antar att MS skjuter till en hel del.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Står inga siffror om att det går med vinst, en omskrivning?
står att gamepass står för 15% av inkomsten. Att just gamepass går med vinst finns det siffror på gamepass enskillt ?
Antar att MS skjuter till en hel del.

Han säger att tjänsten är "profitable", alltså går med vinst. Vill inte minnas att jag sett några specifika siffror.

Dex
Medlem

Hade varit väldigt intressant och höra hus Microsoft och Sony räknar på sånt här, även om jag vet att vi aldrig kommer få den information.

Inkomsten för tjänsterna är ju inte så svårt för företagen att räkna på så klart, men hur sjutton räknar dom utgifterna?
Vad kostar servrarna för just dessa tjänsterna? Och drift osv
Hur mycket pengar förlorar dom på ren spelförsäljning? T.ex hur många hundratals miljoner fick Xbox inte in för Halo då det ingick i Gamepass och gissar på att väldigt få personer faktiskt köpte spelet. Det är ju helt omöjligt att veta. Likadant med Sony och Playstation+.
Och till exempel hur mycket pengar har Xbox och Playstation tappat från sina Xbox Live och PS+ tjänster då många har gått över till Gamepass och PS+ Extra och Premium.
Och ska man även lägga till uppköp av spelstudior och exklusivitet osv?
Osv osv....

Måste ju vara helt omöjligt att räkna på.
Som sagt så kommer dom ju så klart aldrig gå ut med dessa uppgifter och förstår också att dom inte gör det, men hade varit väldigt intressant och se hur dom räknar på det.

Medlem
Skrivet av Dex:

Måste ju vara helt omöjligt att räkna på.
Som sagt så kommer dom ju så klart aldrig gå ut med dessa uppgifter och förstår också att dom inte gör det, men hade varit väldigt intressant och se hur dom räknar på det.

Vinst i detta fall innebär nog enbart att abonnemangsintäkterna överstiger summan de lägger ut på att köpa in spel till tjänsten.

Hur mycket de förlorar i spelförsäljning får vi nog aldrig veta.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Han säger att tjänsten är "profitable", alltså går med vinst. Vill inte minnas att jag sett några specifika siffror.

Kanske bara lille phil som vill behålla jobbet.
Samtidigt när man kanske ska utannonsera prishöjningar och att det nått vägs ände på konsolsidan kanske är för att smörja uppåt i ledet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade varit mer intressant att se faktiska siffror, vet inte om jag är beredd att köpa allt Phil Spencer säger. Fast i slutändan så är det ganska ointressant för min del hur mycket dom går med vinst, jag är nöjd så länge tjänsten finns tillgänglig.

Dex
Medlem
Skrivet av Margy:

Vinst i detta fall innebär nog enbart att abonnemangsintäkterna överstiger summan de lägger ut på att köpa in spel till tjänsten.

Hur mycket de förlorar i spelförsäljning får vi nog aldrig veta.

Ja tror du har helt rätt där. Kan ju bara tänka mig hur mycket förlust det hade varit för t.ex Sony om dom hade haft sina största spel dag ett på PS+. Flera av dom har ju sålt runt 20 miljoner ex (så klart inte full pris) och det lär ju innebär flera miljoner hundra dollar / spel och har väldigt svårt och se om Gamepass och PS+ går med vinst om räknar bort det. Men jag tänker kanske fel också.

Skrivet av Påskmust:

Hade varit mer intressant att se faktiska siffror, vet inte om jag är beredd att köpa allt Phil Spencer säger. Fast i slutändan så är det ganska ointressant för min del hur mycket dom går med vinst, jag är nöjd så länge tjänsten finns tillgänglig.

Visst är det så. Intressant och se, men spelar ju egentligen ingen roll så länge företagen tycker det är ok

Medlem
Skrivet av Dex:

Hade varit väldigt intressant och höra hus Microsoft och Sony räknar på sånt här, även om jag vet att vi aldrig kommer få den information.

Inkomsten för tjänsterna är ju inte så svårt för företagen att räkna på så klart, men hur sjutton räknar dom utgifterna?
Vad kostar servrarna för just dessa tjänsterna? Och drift osv
Hur mycket pengar förlorar dom på ren spelförsäljning? T.ex hur många hundratals miljoner fick Xbox inte in för Halo då det ingick i Gamepass och gissar på att väldigt få personer faktiskt köpte spelet. Det är ju helt omöjligt att veta. Likadant med Sony och Playstation+.
Och till exempel hur mycket pengar har Xbox och Playstation tappat från sina Xbox Live och PS+ tjänster då många har gått över till Gamepass och PS+ Extra och Premium.
Och ska man även lägga till uppköp av spelstudior och exklusivitet osv?
Osv osv....

Måste ju vara helt omöjligt att räkna på.
Som sagt så kommer dom ju så klart aldrig gå ut med dessa uppgifter och förstår också att dom inte gör det, men hade varit väldigt intressant och se hur dom räknar på det.

Glöm inte att räkna med DLC och skins som säljs i spelen.
Enligt Xbox själva så har dem sett att gamepass prenumeranter köper mer DLC och skins än spelare som köper spelen.

Men jag antar att det inte räknas som inkomst för själva prenumerationstjänsterna.

Medlem

Kul att det går med vinst med tanke på vilken sanslöst bra deal det är.

phi
Medlem

Helt i linje med det jag nämnt tidigare. Gamepass ökar ständigt och kommer att stå för en stor del av intäkterna på Xbox-sidan.

Nästa steg är Keystone. Nästa generation av konsoller kommer att vara molnbaserade.

Ambassadör
Xbox

Hoppsan! Vinst? Nej, nej, detta är omöjligt

Att det går med vinst redan är ju ett mycket gott tecken. När det gäller insaktandet på konsol så är det väl helt enkelt relaterat till den begränsningen som ligger i och med antal konsoler som är tillgängliga. Ju fler konsoler som säljs, desto fler Game Pass-prenumeranter även om andelen är densamma så är det inte ett problem. PC finns det ju fler av och för att inte tala om mobil, där är potentialen så klart större att nå fler totalt.

Gillar man spel så är det här jäkligt bra nyheter!


signatur

Jump in.

Dex
Medlem
Skrivet av phi:

Helt i linje med det jag nämnt tidigare. Gamepass ökar ständigt och kommer att stå för en stor del av intäkterna på Xbox-sidan.

Nästa steg är Keystone. Nästa generation av konsoller kommer att vara molnbaserade.

Phil Spencer säger själv att det står för cirka 10-15% av deras "revenue" och dom tror det kommer stanna där i framtiden. Vet inte om jag håller med om att det är en stor del av deras intäkter
Var själv förvånad att det inte var mer faktiskt. Konsoller i sig brukar dom inte göra stor vinst på så trodde faktiskt att Gamepass skulle stå för mer än 10-15%. Men det är väl kanske tillbehör som står för majoriteten då?

Medlem

Jag gillar det att. När folk skrev att dem skulle avbryta sin Game Pass prenumation för "Xbox har inga spel". Men så hände alltså inte. Dem håller sig kvar. Och Microsoft säger säkert tack till er för det.

Medlem
Skrivet av phi:

Helt i linje med det jag nämnt tidigare. Gamepass ökar ständigt och kommer att stå för en stor del av intäkterna på Xbox-sidan.

Nästa steg är Keystone. Nästa generation av konsoller kommer att vara molnbaserade.

När löser de problemet med latency tänker du?

Du har ingen aning om vad du pratar om.


signatur

P.L.U.R

phi
Medlem
Skrivet av SorbP:

När löser de problemet med latency tänker du?

Du har ingen aning om vad du pratar om.

Fan snackar du om?

Medlem
Skrivet av phi:

Fan snackar du om?

Gissar att hen pratar om att Xcloud fortfarande har en del problem med latency. Men om vi snackar nästa generation så borde det väl vara löst vid det laget.

Medlem
Skrivet av phi:

Fan snackar du om?

Jag snackar om faktumet att när man streamar spel längre bort än sitt lokala nätverk och även då så får du så mycket input delay att det inte går att spela saker i first person tex och knappt i 2D ärligt talat.

Och än så länge har ingen lyckats lösa detta trots flera stora aktörer som gett sig på frågan.

Har du tex resrat Xbox cloud? Eller Playstations motsvarighet? Det är för min del totalt ospelbart.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av phi:

Fan snackar du om?

Jag snackat om latencerna av att rendera/köra en applikation remote.

Hur kommer du runt det?

Var inte det uppenbart?


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar