Det kan bli högre pris på Game Pass, Xbox och spel

Robot
Det kan bli högre pris på Game Pass, Xbox och spel
Medlem

Det var väntat men man kanske borde se över alla som lyckas tricksa till månader (år?) med gamepass för 10kr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hoppas att det inte är någon som blir förvånad över dessa nyheter?

Avstannar tillväxten så måste inkomsten öka på något annat sätt! Det här har vi sett om och om igen när det kommer till streamingtjänster genom åren nu.

Nu lär vi få se fram emot färre rabatterbjudanden, dyrare månadsavgift och kanske mer DLCs i spel!

It's not a lake, it's an ocean

Alltså, tjänsten har funnits i fem år och priset har legat stilla. Mer än man kan säga om det mesta, faktiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Såg detta komma för längesedan, dem har varot smart hur dem bedriver det, lågt pris, mycket spel för pengarna, nu ökar dem priset och tror folk stannar för dem i set värdet med tjänsten, inget för mig dock då jag knappt spelar längre.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Inte i år var ju schysst, alla sista två månader 😍


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Visst är series s billig, men med extra lagring så är den väldigt dyr istället. Xbox Series lagring är dubbelt så dyr som den till PS5.

Men detta är väntat, det var inte en fråga om, utan när.
Hade gärna sett att deras studios pumpa ut lite vettiga spel innan bara, bara Forza som håller måttet. Hoppas de får till det snart samtidigt som dem fimpar Xbox One.

Nästa år kan bli intressant, hoppas inte att Starfield är allt de har att komma med som ligger på topp.

Medlem

Men jag antar att folk som köpt konsol + gamepass via "All Access" fortfarande har sin månadskostnad bunden tills det avtalet går ut?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Alltså, tjänsten har funnits i fem år och priset har legat stilla. Mer än man kan säga om det mesta, faktiskt.

Verkligen, de får höja ganska rejält för att det ska bli ovärt dessutom. Två fullprisspel, det är vad ett helt års GP kostar... sinnessjukt billigt även om man betalar månadsvis. Själv har jag kört ett tjugotal spel från GP i år...

Värt att notera att Xbox ligger lågt på både konsoler och spel. Jag tror att det som ligger närmast till hands är att följa efter trenden och höja spelpriserna till $70.


signatur

Jump in.

Medlem

Ser ut som alla subscription tjänster ökar mycket i pris just nu, så är inte förvånad att samma händer här. Kommer dock leda till att färre kör med flera olika tjänster samtidigt tror jag. Nu finns det inte så många konkurrenter inom spel på den fronten utan lär synas mer inom tv/film.

Blir intressant hur mycket dom höjer priset för det kan ju leda till att det i vissa fall blir billigare att köpa spel på rea än att skaffa game pass.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det var väntat men man kanske borde se över alla som lyckas tricksa till månader (år?) med gamepass för 10kr

Jag!

Har inte gjort mer än att stänga av prenumerationen och starta den igen. Gör inte ens nytt konto.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag!

Har inte gjort mer än att stänga av prenumerationen och starta den igen. Gör inte ens nytt konto.

Ja är det så enkelt tom.
Läst folk som fixar typ 36månader för 10kr osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var väntat men man kanske borde se över alla som lyckas tricksa till månader (år?) med gamepass för 10kr

Kan ju dessutom köpa 1-månadskoder för typ 5kr. Kanske ska köpa på sig såna innan det blir dyrt.😅

Medlem

Känns som att det blir dags att gå all in på PC.
Sälja xboxen när de höjt priset på konsolen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Känns som att det blir dags att gå all in på PC.
Sälja xboxen när de höjt priset.

Snacka om överdrift 🤣

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Snacka om överdrift 🤣

Jag överdrev inte när jag sålde ps5an.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Ja är det så enkelt tom.
Läst folk som fixar typ 36månader för 10kr osv.

Har fungerat så för mig i 5 månader nu. Känns som att det är en bugg, men i snart ett halvår har jag betalt 60 kr för game pass.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Värt att notera att Xbox ligger lågt på både konsoler och spel. Jag tror att det som ligger närmast till hands är att följa efter trenden och höja spelpriserna till $70.

Tyvärr tror jag att du har rätt. Men givet att alla förstapartsspel kommer till Game Pass så gör det inte alltför mycket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tack Riksbanken. Jag tror dom fortfarande säljer kronor för att hålla värdet nere. Vi kommer lida av det här i generationer - fattigsvenskarna.

Medlem

Om spel eller tjänst blir för dyra kan man ju alltid...
låna ett spel av en kompis
hyra över helgen
byta in
sälja

Oh, yeah...

Microsoft...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Tyvärr tror jag att du har rätt. Men givet att alla förstapartsspel kommer till Game Pass så gör det inte alltför mycket.

Nej precis, det höjer ju snarare värdet i prenumerationen dessutom.


signatur

Jump in.

Avstängd

Då kommer ju familjeabonnemang och blir typ 60kr om man är 4st.

Tror endast dom höjer typ 15-20Kr/mån så skit samma för mig.

Mycket gnäll i text på Internet men sen i verkligheten lär ju inte typ ingen avsluta sitt konto..

Sen kan ju även ett billigare cloud gaming konto komma där vi bara kan spela spelen som är i molnet och flikar för konsol/PC försvinner. Själv spelar jag endast i molnet och väntar på Samsung Gaming Hub så jag kan spela Xcloud på min TV.

Det enda jag kan tänka mig för ett billigare Xbox Game Pass är att dom gör som Netflix med massa reklam till lägre pris. Så dom fyller hela sitt UI med typ 5-6 reklamer som byter samt reklam när man startar spel m.m

Den lösningen tror jag för få väljer för att få det för 89-99kr/mån

Men som sagt 20kr till är ju skit samma så 155kr/mån istället för 135kr/mån som idag. Jag forsätter och tänker aldrig ge upp Xcloud förän dom lägger ner det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Om spel eller tjänst blir för dyra kan man ju alltid...
låna ett spel av en kompis
hyra över helgen
byta in
sälja

Oh, yeah...

Microsoft...

Har du en Xbox Series X går det utmärkt att låna, byta och sälja spel. Hyra var det nog länge sedan man kunde göra nu...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns som att det bara är Game Pass som höjs, kanske, då. XGP och PCGP är $10 ca 100:-. Och GPU är $15 135:-. Om det höjs kommer det nog bara bli med $1-$2. Xbox Series priser är just nu en enkel PR vinst för Microsoft. Skulle det höjas blir det svårt för dem. En prishöjning på GP men prissänkning på Xbox Series konsolerna vore en spark på pungen.

Medlem

Kommer bli som med Netflix, man prenumererar någon månad då något nytt kommit för att sedan säga upp det. Har själv gjort så i perioder med PC Game Pass, har dock betalt fram till början 2025 (20:- per månad) nu då det var så pass billigt att det var värt att slippa strulet.

Medlem

Det är väl inte konstigt egentligen att en tjänst ökar i pris, sålänge man inte höjer det överjävligt mycket utan förändring är det okej. Tex ifall man höjer tjänsten (GP eller liknande tjänster) till 500 kronor per månad så kan man inte fortsätta i samma spår utan måste även då höja kvaliten på tjänsterna. Ifall man höjer till ett högt pris är det nog även svårt att hålla kvar spelare som har kvar tjänsten "bara för att ha den , den är ju så billig". Men överlag tror jag att det finns en smärtgräns där man når en "peak" vid typ 200-300 kronor.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har du en Xbox Series X går det utmärkt att låna, byta och sälja spel. Hyra var det nog länge sedan man kunde göra nu...

Tja förutsatt att spelet fortfarande ligger på en skiva och inte bara är ett fodral med en nyckel i.

Medlem

Jag hoppas Microsoft spottar ur sig lite bra spel på gamepass nästa år annars är nog min personliga smärtgräns på sin höjd 10kr extra. Hälften av gamepass spelen är ju 360 spel.

Medlem

Jag gissar att ryktena stämmer om en ny Series S "New Series S" år 2023 som är lite mera kraftfull och förhoppningsvis kommer med större internminne. Men för att då inte röra till det allt för mycket med alla olika Xbox-modeller så kanske MS pensionerar nuvarande Series S och säljer New Series S till ett lite högre motiverat pris.

https://www.gamerevolution.com/news/707349-new-xbox-series-xs...

1
Skriv svar