Phil Spencer medger: tagit "för lång tid" sedan senaste storspelet från Xbox

Robot
Phil Spencer medger: tagit "för lång tid" sedan senaste storspelet från Xbox
Medlem

Känns som många haft problem och måsta skjuta upp dom 2 senaste åren


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Funderar på att sälja min Series X.
Med en bra spelpc känns det inte direkt värt att ha den ståendes och samla damm.

Medlem

Ett problem de haft sedan 2013...

Medlem

XBox är så sjukt misskött ända sedan Xbone släpptes 2013.

Xbone ska vi inte ens tala om, de misstagen med fokus på TV-box, always online och no used games-fiaskona.

Men även under Phils tid. De gör ju inga populära spel! Det är alltid nån ursäkt, men inga Fable, misslyckad Halo, Awoved långt borta och nästan aldrig kommer det ut ens ett Gears of War (som i och för sig är trist).

Nästan obegränsat med pengar men nästan inget som kan konkurrera med God ov War, Uncharted, Last of us, Ghost of Tshusima, Spiderman, Horizen, Ratchet and Clank, Demon's Souls, Bloodborne.


signatur

Memento Mori

Medlem

Ja alla vet ju att 2022 varit dåligt. Men snart börjar alla nya studior släppa sina spel och då lär släppen bli tätare och tätare. Längtar till 2023!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

XBox är så sjukt misskött ända sedan Xbone släpptes 2013.

Xbone ska vi inte ens tala om, de misstagen med fokus på TV-box, always online och no used games-fiaskona.

Men även under Phils tid. De gör ju inga populära spel! Det är alltid nån ursäkt, men inga Fable, misslyckad Halo, Awoved långt borta och nästan aldrig kommer det ut ens ett Gears of War (som i och för sig är trist).

Nästan obegränsat med pengar men nästan inget som kan konkurrera med God ov War, Uncharted, Last of us, Ghost of Tshusima, Spiderman, Horizen, Ratchet and Clank, Demon's Souls, Bloodborne.

Sony har ett stort övertag när det kommer till storydrina tps spel.
Men Sony har inget som konkurrerar med msfs, aoe, forza horizon eller halo vad jag vet i alla fall.
Så det beror lite på vad man gillar för spel.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja alla vet ju att 2022 varit dåligt. Men snart börjar alla nya studior släppa sina spel och då lär släppen bli tätare och tätare. Längtar till 2023!

Och 2023 så längtar vi till 2024!

Bara ett toppspel utannonserat nästa år och listan fram till Juni är väl typ klar?

Men hoppet är väl inte dött, kanske nästa höst blir bättre.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja alla vet ju att 2022 varit dåligt. Men snart börjar alla nya studior släppa sina spel och då lär släppen bli tätare och tätare. Längtar till 2023!

Jag tycker vi har hört den här storyn sedan typ 2017... "Nästa år så"...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag tycker vi har hört den här storyn sedan typ 2017... "Nästa år så"...

Jaså? Tycker de varit väldigt öppna med releasedatum och liknande (edit: såklart ett par beklagligt förseningar, men hellre sent än dåligt enligt mig). Jag har väntat på 2023 i flera år känns det som (edit: egentligen väntade jag ju på nov 22 när Starfield skulle släppas från början, men nära 2023).

Medlem

När jag hade Xbox Series X och Game Pass hade i alla fall inte jag något problem med att hitta bra spel att spela. Men så kan jag lätt lägga ned 100h+ på varje Forza Horizon-titel också. Och så har jag mycket att ta igen bakåt i katalogen, för även om jag hade Xbox One X också missade jag myckat way back! Även från 360-tiden. Men många kanske redan "spelat allt" och väntar på nyaste hela tiden och då kanske det är kärvare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Och 2023 så längtar vi till 2024!

Bara ett toppspel utannonserat nästa år och listan fram till Juni är väl typ klar?

Men hoppet är väl inte dött, kanske nästa höst blir bättre.

Spännande, vilket är det enda du räknar i så fall?

Personligen har jag Starfield som etta, sen Diablo 4, Forza, Stalker 2, Redfall, Hellblade 2, osv. Listan för 2023 är ju lång enligt mig.

Medlem

Just Starfield och State of decay 3 är mina go to!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

XBox är så sjukt misskött ända sedan Xbone släpptes 2013.

Xbone ska vi inte ens tala om, de misstagen med fokus på TV-box, always online och no used games-fiaskona.

Men även under Phils tid. De gör ju inga populära spel! Det är alltid nån ursäkt, men inga Fable, misslyckad Halo, Awoved långt borta och nästan aldrig kommer det ut ens ett Gears of War (som i och för sig är trist).

Nästan obegränsat med pengar men nästan inget som kan konkurrera med God ov War, Uncharted, Last of us, Ghost of Tshusima, Spiderman, Horizen, Ratchet and Clank, Demon's Souls, Bloodborne.

Det beror ju på vad man uppskattar för sorts spel. Visst har de spelen du nämner otroliga produktionsvärden och hög genomgående kvalitet i allt de gör, men om jag nu inte är ett fan av actionspel med rollspelsinslag i tredjepersonsperspektiv, vad har Sony då att erbjuda mig?

Under 2021 släpptes följande förstapartsspel av Microsoft (på Xbox-konsol, annars kan man även inkludera AoE IV):
MS Flight Simulator - 91 på Metacritic - Flygsimulator
Forza Horizon 5 - 92 på Metacritic - Racingspel
Psychonauts 2 - 87 på Metacritic - Platformsspel
Halo Infinite - 87 på Metacritic - FPS

Jag gillar personligen den stora omväxlingen i genres de pysslar med. Hittills i år har de även släppt Grounded, som enligt många är det bästa survivalspelet någonsin, och snart kommer 2D-RPGt Pentiment från författaren bakom Fallout: New Vegas. Microsoft blev även utnämnda till Metacritics "Publisher of the year" 2021 (https://www.gamerevolution.com/news/703263-microsoft-is-metac...) så de kan ju inte vara så j-a hemska som folk vill göra gällande. Men det är klart, de kanske inte släpper spel som just du gillar.

Sen har 2022 absolut varit lite av en besvikelse med både Starfield och Redfall försenade. Å andra sidan, 2023 släpps både Starfield och Redfall

Medlem

Vad händer med Gears egentligen? Älskar den där serien men oroväckande tyst...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Spännande, vilket är det enda du räknar i så fall?

Personligen har jag Starfield som etta, sen Diablo 4, Forza, Stalker 2, Redfall, Hellblade 2, osv. Listan för 2023 är ju lång enligt mig.

Diablo 3 var ingen höjdare och A/B har inte släppt något intressant på väldigt länge nu.
Racing sim är ganska nischat, kan säkert vara kul för den målgruppen.
Stalker 2 kan bli bra.
Redfall förstår jag inte hypen för, ser riktigt trist ut.
Första Hellblade var en ganska begränsad upplevelse där typ allt handlade om story atmosfär, gameplay var ingen höjdare. Verkar väldigt överhypat ifall man kollar på 1:an alltså.

Så jag kan ge dig Stalker 2 och Starfield, men det var länge sedan Bethesda lyckades leverera.

Redfall, Scorn, Hellblade, D4 känns som 7-8:or typ.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Diablo 3 var ingen höjdare och A/B har inte släppt något intressant på väldigt länge nu.
Racing sim är ganska nischat, kan säkert vara kul för den målgruppen.
Stalker 2 kan bli bra.
Redfall förstår jag inte hypen för, ser riktigt trist ut.
Första Hellblade var en ganska begränsad upplevelse där typ allt handlade om story atmosfär, gameplay var ingen höjdare. Verkar väldigt överhypat ifall man kollar på 1:an alltså.

Så jag kan ge dig Stalker 2 och Starfield, men det var länge sedan Bethesda lyckades leverera.

Redfall, Scorn, Hellblade, D4 känns som 7-8:or typ.

Okej, så du menar att din smak inte faller överens med kommande släpp, det är helt ok. Det känns dock lite löjligt när du kallar ex D3 för ingen succe när det ligger på top-10 över tidernas mest sålda spel (sen om du inte gillar det osv är en annan sak så klart). Och racing är ju helt klart en populär genre. Jag personligen tycker och tror tvärtom, att vi har många högpoängare och roliga spel att vänta från xbox-stallen nästa år.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Okej, så du menar att din smak inte faller överens med kommande släpp, det är helt ok. Det känns dock lite löjligt när du kallar ex D3 för "ingen succe" när det ligger på top-10 över tidernas mest sålda spel (sen om du inte gillar det osv är en annan sak så klart). Och racing är ju helt klart en populär genre. Jag personligen tycker och tror tvärtom, att vi har många högpoängare och roliga spel att vänta från xbox-stallen nästa år.

Vart skriver han att det inte är en succé’? Jag kan bara se att det skrivs att det inte var en höjdare. Sen ligger det inte på topp 10 utan delar 21a plats med 3 andra spel.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Vart skriver han att det inte är en succé’? Jag kan bara se att det skrivs att det inte var en höjdare. Sen ligger det inte på topp 10 utan delar 21a plats med 3 andra spel.

Jag tolkade "ingen höjdare" som synonymt med "inte bra" eller "ingen succé". Men okej visst, spel kanske kan vara "ingen höjdare" och ändå sälja som smör och ha 88 på metacritic... Min poäng var att även om han inte gillar spelen så är det ändå stora spel som många väntar på som kommer 2023, det blir lite missvisande att skriva att det bara ska komma ett toppspel nästa år när listan är full av spel som ligger högt på mångas väntelistor.
Gällande försäljningen så källgranskade jag inte utan gjorde bara en snabb googling på Diablo 3 sales och rubriken sa top 10. Oavsett om det är topp 10 eller plats 21 så är det ju sjukt bra siffror.

Edit: stavning

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det beror ju på vad man uppskattar för sorts spel. Visst har de spelen du nämner otroliga produktionsvärden och hög genomgående kvalitet i allt de gör, men om jag nu inte är ett fan av actionspel med rollspelsinslag i tredjepersonsperspektiv, vad har Sony då att erbjuda mig?

Under 2021 släpptes följande förstapartsspel av Microsoft (på Xbox-konsol, annars kan man även inkludera AoE IV):
MS Flight Simulator - 91 på Metacritic - Flygsimulator
Forza Horizon 5 - 92 på Metacritic - Racingspel
Psychonauts 2 - 87 på Metacritic - Platformsspel
Halo Infinite - 87 på Metacritic - FPS

Jag gillar personligen den stora omväxlingen i genres de pysslar med. Hittills i år har de även släppt Grounded, som enligt många är det bästa survivalspelet någonsin, och snart kommer 2D-RPGt Pentiment från författaren bakom Fallout: New Vegas. Microsoft blev även utnämnda till Metacritics "Publisher of the year" 2021 (https://www.gamerevolution.com/news/703263-microsoft-is-metac...) så de kan ju inte vara så j-a hemska som folk vill göra gällande. Men det är klart, de kanske inte släpper spel som just du gillar.

Sen har 2022 absolut varit lite av en besvikelse med både Starfield och Redfall försenade. Å andra sidan, 2023 släpps både Starfield och Redfall

Psychonauts är coolt, men ett litet nischspel. Sony har tolv på dussinet av såna.

Flight Simulator är guld och helt klart en styrka för Xbox. Likaså nya Halo (trots besvikelsen, Halo är Halo).

Men sammantaget, det är för få. Ett storspel per år. Det är för lite.

Och vad har de mer på G? I mitt tycke bara Starfield (vilket i och för sig är mitt absoluta nummer ett av alla kommande spel och kommer bli så jävla underbart att jag redan håller på att trilla av mattan).

Tvåan till det här spelet där den där vikingatjejen håller på att bli galen, minns inte vad det heter, men det är inte ens AAA. Det kommer inte sälja konsoller.

Vad mer. Avowed? Obsidian har helt tappat det, plus att utvecklingen av Awoved har extrema problem. Kommer bli mediokert när det släppts 2025.

Redfall ser skrattretande löjligt ut och kommer floppa ännu mer än Dethloop.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Okej, så du menar att din smak inte faller överens med kommande släpp, det är helt ok. Det känns dock lite löjligt när du kallar ex D3 för ingen succe när det ligger på top-10 över tidernas mest sålda spel (sen om du inte gillar det osv är en annan sak så klart). Och racing är ju helt klart en populär genre. Jag personligen tycker och tror tvärtom, att vi har många högpoängare och roliga spel att vänta från xbox-stallen nästa år.

Om vi fokuserar på det lite mer subjektiva så upplever jag i alla fall att det är väldigt tråkigt att det bara är Stalker 2 och kanske Starfield(hoppas att de lyckas ta ett steg framåt, så att det inte blir samma spel som tidigare fast i rymden) som känns spännande.

I så fall så har vi väl subjektivt satsat på rätt konsol helt enkelt, jag hade hoppats på mer från Xbox och jag var inne på spåret att köpa mid-gen konsolen(Series XX?). Fast ifall det fortsätter i den här takten så blir det nog inget av med det.

Tveksamt att Hellblade 2(knappts visats något än) kommer nästa år och jag är inte heller helt övertygad om att D4 släpps då heller, D3 vart ju ganska rejält försenat.

Kan man se 2023 som ett bra år för Xbox med spelen som du listade?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

XBox är så sjukt misskött ända sedan Xbone släpptes 2013.

Xbone ska vi inte ens tala om, de misstagen med fokus på TV-box, always online och no used games-fiaskona.

Men även under Phils tid. De gör ju inga populära spel! Det är alltid nån ursäkt, men inga Fable, misslyckad Halo, Awoved långt borta och nästan aldrig kommer det ut ens ett Gears of War (som i och för sig är trist).

Nästan obegränsat med pengar men nästan inget som kan konkurrera med God ov War, Uncharted, Last of us, Ghost of Tshusima, Spiderman, Horizen, Ratchet and Clank, Demon's Souls, Bloodborne.

Jag håller med. Jag hade ett Xbox 360 och tycker att det var en av dom bästa generationerna och plattformarna hittills. Tyvärr schabblade dom bort sig med releasen av One. Som du säger var det kanske lite för mycket fokus på annat än just spelen som att Xboxen skulle vara en media plattform och inte en spelkonsol. Det var bland annat det som gjorde att jag gick över till Playstation 4. Jag ville ha en konsol gjord för spel, inte allt annat.
Och sen alla klassiska Xbox spel som uteblev den generationen. Fable, Crackdown, Project Gotham Racing eller Halo (jag vet att det släpptes ett Halo men föregående generation fick fyra spel). Hoppas Xbox kommer igång igen för dom har roliga spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag håller med. Jag hade ett Xbox 360 och tycker att det var en av dom bästa generationerna och plattformarna hittills. Tyvärr schabblade dom bort sig med releasen av One. Som du säger var det kanske lite för mycket fokus på annat än just spelen som att Xboxen skulle vara en media plattform och inte en spelkonsol. Det var bland annat det som gjorde att jag gick över till Playstation 4. Jag ville ha en konsol gjord för spel, inte allt annat.
Och sen alla klassiska Xbox spel som uteblev den generationen. Fable, Crackdown, Project Gotham Racing eller Halo (jag vet att det släpptes ett Halo men föregående generation fick fyra spel). Hoppas Xbox kommer igång igen för dom har roliga spel.

Precis. X360 var så lyckad. För mig som spelare men MS och Xbox gjorde också saker rätt då. Då var det PS3 som hade problem att få ut sina exklusiva spel.

Jag låter som en fanboy som bara klagar på Xbox men det är inte så. Jag älskade att Xbox var ungefär jämnstora med Playstation under 360-eran och jag hade en X360.

Jag tappar bara hakan av alla felbeslut. Köpet av Bethesda var extremt lyckat men det är allt. Alla deras interna studios (utom bilspelen) har strukturella problem, annars skulle spelen inte både dröja så länge och vara mediokra.

600 miljarder kr bortkastat på Activision gör mig nästan galen. Tänk så många God of War de kunde utvecklat istället.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Precis. X360 var så lyckad. För mig som spelare men MS och Xbox gjorde också saker rätt då. Då var det PS3 som hade problem att få ut sina exklusiva spel.

Jag låter som en fanboy som bara klagar på Xbox men det är inte så. Jag älskade att Xbox var ungefär jämnstora med Playstation under 360-eran och jag hade en X360.

Jag tappar bara hakan av alla felbeslut. Köpet av Bethesda var extremt lyckat men det är allt. Alla deras interna studios (utom bilspelen) har strukturella problem, annars skulle spelen inte både dröja så länge och vara mediokra.

600 miljarder kr bortkastat på Activision gör mig nästan galen. Tänk så många God of War de kunde utvecklat istället.

Lättare att köpa något existerande än att skapa något nytt.
Jag håller med dig helt att det skulle varit mycket trevligare att se Microsoft satsa på att skapa nya studios eller att satsa stenhårt på att kultivera existerande.

Sonys strategi att köpa upp samarbetspartner efter att de bevisat sig värdiga är inte heller fel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om vi fokuserar på det lite mer subjektiva så upplever jag i alla fall att det är väldigt tråkigt att det bara är Stalker 2 och kanske Starfield(hoppas att de lyckas ta ett steg framåt, så att det inte blir samma spel som tidigare fast i rymden) som känns spännande.

I så fall så har vi väl subjektivt satsat på rätt konsol helt enkelt, jag hade hoppats på mer från Xbox och jag var inne på spåret att köpa mid-gen konsolen(Series XX?). Fast ifall det fortsätter i den här takten så blir det nog inget av med det.

Tveksamt att Hellblade 2(knappts visats något än) kommer nästa år och jag är inte heller helt övertygad om att D4 släpps då heller, D3 vart ju ganska rejält försenat.

Kan man se 2023 som ett bra år för Xbox med spelen som du listade?

Jag tog ju bara ett fåtal av spelen, men då de spel jag personligen ser fram mot. Starfield gör ensam att året blir det bästa spelåret på flera år för mig, men så är jag en bethestajunkie också . Diablo 4 (dock inte exklusivt) är nog tvåa på min önskelista, så med båda spelen samma år är det tveklöst ett bra år för min smak. Dessutom då att det faktiskt börjar komma en massa first party-spel i klart större mängd än tidigare år. Som jag skrev initialt så vet ju alla att xbox haft ont om spel i några år, men de har ju samtidigt köpt upp en stor mängd studior. Förhoppningen är väl att avkastningen börjar nu och att strömmen av bra spel blir klart större framåt än vad det varit.

Med det sagt så är jag inte låst till någon plattform utan har alla fyra och spelar där det släpps spel jag vill ha. Gamepass har dock gjort att jag drar mig mer och mer för att köpa spel, så xboxen är helt klart den konsol jag spelar mest på.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tog ju bara ett fåtal av spelen, men då de spel jag personligen ser fram mot. Starfield gör ensam att året blir det bästa spelåret på flera år för mig, men så är jag en bethestajunkie också . Diablo 4 (dock inte exklusivt) är nog tvåa på min önskelista, så med båda spelen samma år är det tveklöst ett bra år för min smak. Dessutom då att det faktiskt börjar komma en massa first party-spel i klart större mängd än tidigare år. Som jag skrev initialt så vet ju alla att xbox haft ont om spel i några år, men de har ju samtidigt köpt upp en stor mängd studior. Förhoppningen är väl att avkastningen börjar nu och att strömmen av bra spel blir klart större framåt än vad det varit.

Med det sagt så är jag inte låst till någon plattform utan har alla fyra och spelar där det släpps spel jag vill ha. Gamepass har dock gjort att jag drar mig mer och mer för att köpa spel, så xboxen är helt klart den konsol jag spelar mest på.

Jo, får de ut de spel som de hoppas på så ser det bättre ut.
Förmodligen så börjar UE5 spel rulla ut på lite större bredd 2024, så detta(2023) kan ju i alla fall vara startskottet.

Jag vill ju såklart att D4 och Starfield ska bli bra, men jag vågar inte hoppas på något.

Hänger inte riktigt med när det är så många som refererar till Psychonauts 2, spelet hade ju kommit väldigt långt i utvecklingen innan uppköpet och är inte exklusivt för Xbox.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Precis. X360 var så lyckad. För mig som spelare men MS och Xbox gjorde också saker rätt då. Då var det PS3 som hade problem att få ut sina exklusiva spel.

Jag låter som en fanboy som bara klagar på Xbox men det är inte så. Jag älskade att Xbox var ungefär jämnstora med Playstation under 360-eran och jag hade en X360.

Jag tappar bara hakan av alla felbeslut. Köpet av Bethesda var extremt lyckat men det är allt. Alla deras interna studios (utom bilspelen) har strukturella problem, annars skulle spelen inte både dröja så länge och vara mediokra.

600 miljarder kr bortkastat på Activision gör mig nästan galen. Tänk så många God of War de kunde utvecklat istället.

Jag är inte heller en fanboy men jämfört med 360 tiden tycker inte jag att Xbox så mycket att komma med just nu förutom Gamepass.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd

Xbox är helt klart bäst. Kör Xcloud idag.

Skräp med PS5 där man måste köpa spel. Bra att kunna testa spel en längre tid gratis och sedan köpa senare om man gillar dom.

För mig är Xcloud bättre mot Xbox360 och att spela på mobilen.

Inväntar Samsung Gaming Hub till min QN90A från 2021

Kommer ju bara bli bättre och bättre hela tiden. Det enda jag kan sakna är Guitar hero och hoppas det kommer till Xbox igen och dom gör det exklusift till Xbox och om man har Game Pass Ultimate får man 30% rabatt på guitar, trummor m.m

Guitar hero är ju mycket bättre mot Call of Duty ju.

1
Skriv svar