Phil Spencer: "Metaverse är ett dåligt gjort spel"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ser du inte vart det barkar?

Jag tror det jag gör är ser vart det barkar, men tänker inte så mycket på vart det är.

Det är inte bra - det har ingen funktion idag.

Men jag tror att själva idén kommer att bli nånting... Men som sagt det är långt borta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ser du inte vart det barkar?

Det är totalt klumpigt, icke-funktionellt, segt, en tidstjuv, ser grafiskt ut som skit. Och det är hopplöst att integrera mer än enkla lekprogram till Meta-världen.

Detta är minst 20 år för tidigt ute. Minst.

När det fortfarande är strul med varannat Teamsmöte man loggar upp sig på, då inser man att vi är årtionden från sociala virtuella världar.

20år är nog att ta i med tanke på vad som skett nör man ser 20år bakåt.
Jag vet inte men är det åldern som gör att folk har svårt att se framåt på ny teknik?
Kom ihåg vad vissa sa om internet och bredband. Var det en fluga?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mja. Se videon så får du sammanhanget. Han pratar först om hur bra spel funkar i dag, sen jämför han det med metaverse - jämförelsen ska ses i det sammanhanget.

Ja jag hade nog lite förhastade slutsatser om vad dom sa, men vissa verkar helt okunniga och ignoranta på området och kopplar Metas Horizon World = Metaverse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ser du inte vart det barkar?

Det är totalt klumpigt, icke-funktionellt, segt, en tidstjuv, ser grafiskt ut som skit. Och det är hopplöst att integrera mer än enkla lekprogram till Meta-världen.

Detta är minst 20 år för tidigt ute. Minst.

När det fortfarande är strul med varannat Teamsmöte man loggar upp sig på, då inser man att vi är årtionden från sociala virtuella världar.

Det här är generation 1 för early adopter, förmodligen så är allt det du beskriver redan löst på generation 3, likt iPhone och Apple Watch, de var i stort sätt helt värdelösa i början. Det ryktas om att chippet i Quest 3(XR2 Gen2) redan har upp till 3ggr högre prestanda grafikprestanda.

Prestanda och batteri går dock lösa redan idag, det är bara att man streamar mjukvaran via dator(WiFi 6E på Quest Pro) och sedan har ett battery-pack med kabel till ficka eller hållare i bälte, men det lär dock inte behövas om några år.

Pick-up and go med bättre batteritid kommer bli betydligt bättre framöver. Parar du ihop face-tracking med Metahuman och 3D scanning(med hjälp av till exempel mobiltelefon) så kan det ser riktigt bra ut framöver.

Nu kommer ju ansiktes och ögonspårning snart, men annars så skulle det förmodligen kunna lösas via kamera som med hjälp av AI ser din mun när du säger vissa ord och sedan skapar en modell för detta.

Finns mycket utvecklingspotential i närtid helt enkelt.

Medlem

Mark ser tom plastigare ut än i verkligheten, så det är väl nått i alla fall. Sätter inte min fot på vare sig facebooken längre eller dess meta-the-sims-trams.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Detta är minst 20 år för tidigt ute. Minst.

Jag skulle snare säga 20 år gör sent...

Second Life släpptes 2003, och jag ser ingeb större skillnad på dem


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Jag skulle snare säga 20 år gör sent...

Second Life släpptes 2003, och jag ser ingeb större skillnad på dem

Eller VR chat som redan idag fungerar bättre än vad Metaverse gör. Det är mest ett sätt för Facebook/Meta att försöka överleva, Facebook som tjänst håller på att dö sakta men säkert och Marks satsningar på Web3.0 ser verkligen inte ut att vara något som någon faktiskt efterfrågar. Sure, många tekniker kan man sitta och klia sig i huvudet över när de dyker upp över vad man ska ha för nytta av det och idag så sitter vi med dessa tekniker och använder dem dagligen. Problemet för mig är att på sättet han har marknadsfört det så försöker han få det att låta som att detta är helt nytt och framtiden när "metaverses" har funnits i flera år i massor av olika former enda sedan precis som du säger 2003 och räknar man med MMO:n så är det ännu äldre.
Det största problemet som Meta står inför är just att alla pratar om SITT metaverse, Metas Metaverse, Microsofts Metaverse m.fl. För att detta ska fungera så måste de bort ifrån det och endast göra ETT Metaverse, som ett nytt internet där alla kan knyta ihop allt tillsammans, men det är de inte intresserande av utan de vill att alla ska in i deras. Därför som NFT:s är ett jävla skämt för inga spel klarar av att hantera skins m.m. mellan varandra i dagsläget. Sure en dag kanske, men inte än på långa vägar.

Medlem
Skrivet av Esri:

Eller VR chat som redan idag fungerar bättre än vad Metaverse gör. Det är mest ett sätt för Facebook/Meta att försöka överleva, Facebook som tjänst håller på att dö sakta men säkert och Marks satsningar på Web3.0 ser verkligen inte ut att vara något som någon faktiskt efterfrågar. Sure, många tekniker kan man sitta och klia sig i huvudet över när de dyker upp över vad man ska ha för nytta av det och idag så sitter vi med dessa tekniker och använder dem dagligen. Problemet för mig är att på sättet han har marknadsfört det så försöker han få det att låta som att detta är helt nytt och framtiden när "metaverses" har funnits i flera år i massor av olika former enda sedan precis som du säger 2003 och räknar man med MMO:n så är det ännu äldre.
Det största problemet som Meta står inför är just att alla pratar om SITT metaverse, Metas Metaverse, Microsofts Metaverse m.fl. För att detta ska fungera så måste de bort ifrån det och endast göra ETT Metaverse, som ett nytt internet där alla kan knyta ihop allt tillsammans, men det är de inte intresserande av utan de vill att alla ska in i deras. Därför som NFT:s är ett jävla skämt för inga spel klarar av att hantera skins m.m. mellan varandra i dagsläget. Sure en dag kanske, men inte än på långa vägar.

Fast det är just det man försöker göra. En massa företag har gått ihop i nån grupp för att stödja nån form av gemensam standard.
Epic, MS, Sony, Meta och en hel del till. Tror tom jag såg IKEA loggan när jag läste nån nyhet om det 😂

Apple är också påväg att hoppa in i racet.
Då kommer det få en helt annan betydelse och helt plötsligt bli mer legitimt. Apple har den effekten även fast hårdvaran kommer troligtvis kosta $2000


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Esri:

Det största problemet som Meta står inför är just att alla pratar om SITT metaverse, Metas Metaverse, Microsofts Metaverse m.fl. För att detta ska fungera så måste de bort ifrån det och endast göra ETT Metaverse, som ett nytt internet där alla kan knyta ihop allt tillsammans, men det är de inte intresserande av utan de vill att alla ska in i deras.

Metaverse vs Metaverse.

Multimetaversus!

Det kan kanske vara en lugnande (eller inte..) tanke att även "internet" gick igenom samma sak. Fast i viss mån är det fortfarande ett problem. Och när nu allt det här med det lösenfria nätet tar fart så kan det nog bli den tredje stora massdöden för alternativ.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nu har jag inte läst på så mycket om Metas satsning, men varför skulle jag vilja sitta och ha ett möte i ett virtuellt konferensrum med avatarer istället för IRL eller via Teams som vi gör idag?

Vad är fördelarna?

Om du har en dålig dag, behöver du inte sminka dig


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det största problemet som Meta står inför är just att alla pratar om SITT metaverse, Metas Metaverse, Microsofts Metaverse m.fl. För att detta ska fungera så måste de bort ifrån det och endast göra ETT Metaverse, som ett nytt internet där alla kan knyta ihop allt tillsammans, men det är de inte intresserande av utan de vill att alla ska in i deras. Därför som NFT:s är ett jävla skämt för inga spel klarar av att hantera skins m.m. mellan varandra i dagsläget. Sure en dag kanske, men inte än på långa vägar.

Jag tror det största problemet med Metaverse är att ingen vill använda det. Har väldigt svårt att förstå dess syfte, att vi ska resa utomlands genom att vandra runt i Google maps med ett headset på huvudet istället för att resa på riktigt? Sånt här som lät häftigt typ 1995.

Medlem

VR-Internet (vägrar kalla det Metaverse) är något som ligger alldeles för långt fram i tiden. Hårdvaran som krävs för gemene man är kostnadsmässigt för högt. Finns inte mycket att motivera ett sådant köp i dagsläget. Om 10 år när även potatisdatorer (som motsvarar datorer idag med RTX 2070-kort) klarar av VR.. då är det en helt annan femma. Idag är det bara en önskedröm.. science fiction.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag tror det största problemet med Metaverse är att ingen vill använda det. Har väldigt svårt att förstå dess syfte, att vi ska resa utomlands genom att vandra runt i Google maps med ett headset på huvudet istället för att resa på riktigt? Sånt här som lät häftigt typ 1995.

Ja absolut, jag förstår inte varför någon skulle vilja prioritera det över att antingen bara jobba hemma och ha kontakt över teams/slack eller likande eller sitta på kontoret. Det känns mest som något som Mark försöker tvinga på folk för att stanna relevant. Eller som jag har sett folk kommentera, nya Oculus headsetet har 3st kameror på headsetet som med all säkerhet kan läsa in allt i ditt rum, det är information overload för Meta som de sen kan sälja.

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja absolut, jag förstår inte varför någon skulle vilja prioritera det över att antingen bara jobba hemma och ha kontakt över teams/slack eller likande eller sitta på kontoret. Det känns mest som något som Mark försöker tvinga på folk för att stanna relevant. Eller som jag har sett folk kommentera, nya Oculus headsetet har 3st kameror på headsetet som med all säkerhet kan läsa in allt i ditt rum, det är information overload för Meta som de sen kan sälja.

Ja, alltså jag tycker ju det låter helt bongo att man skulle vilja sitta med avatarer i ett virtuellt mötesrum med ett headset på skallen istället för en vanlig videokonferens.

Medlem

Internet är en fluga.

Det är extra intressant och se hur folk måste intala sig själv och andra mot utveckling och hoppar på populära åsikter.
Dessutom på ett forum som FZ som en gång i tiden såg framåt, men åldern har stigit med det även förmågan att se framåt avstannat 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Internet är en fluga.

Det är extra intressant och se hur folk måste intala sig själv och andra mot utveckling och hoppar på populära åsikter.
Dessutom på ett forum som FZ som en gång i tiden såg framåt, men åldern har stigit med det även förmågan att se framåt avstannat 😂

Problemet är väl att ingenting Facebook gjort ger en någon insitament att använda produkten. Som gimmick i spel är vr fantastisk men att vara en arbetande slav i Zuckerbergs universum unnar jag inte ens min värsta fiende.

De flesta möten skulle kunna lösas genom ett 5 rader långt mail,, och nu ska vi i teorin inte längre bara sitta uttråkade på teams och lyssna på någon chef med munndiarré utan nu ska vi sitta med ett headset på huvudet i 8h så chefen kan se en virtuell Wii-doftande avatar sitta på ett kontor.

VR har sina syften men INGENTING Facebook erbjuder har något somhelst syfte

Medlem
Skrivet av Ambalrith:

Problemet är väl att ingenting Facebook gjort ger en någon insitament att använda produkten. Som gimmick i spel är vr fantastisk men att vara en arbetande slav i Zuckerbergs universum unnar jag inte ens min värsta fiende.

De flesta möten skulle kunna lösas genom ett 5 rader långt mail,, och nu ska vi i teorin inte längre bara sitta uttråkade på teams och lyssna på någon chef med munndiarré utan nu ska vi sitta med ett headset på huvudet i 8h så chefen kan se en virtuell Wii-doftande avatar sitta på ett kontor.

VR har sina syften men INGENTING Facebook erbjuder har något somhelst syfte

Jag vet att nyheten handlade om Meta specifikt men det finns många redan idag som jobbar på detta sätt, du har låst dig för mycket i Horizon Workrooms (Som det heter hos Meta och inte "Metaverse"). Workrooms fungerar rätt bra men det är inte strömlinjeformat och enkelt ens då det fortfarande är work in progress. tex det är inte bara att dra på sig ett headset och köra.
Tex Volvo såg jag i ett inslag använder det när man arbetar på nya modeller. Man har en fullstor 3d volvo uppritad i rummet.
Nu använde dom mer avancerade Varjo XR3 headsets som säkert kostar 100 000kr men iden är det samma och allt är ju för att få ner priser och få vanligt folk att använda.
Jag har tom läst folk som använder Quest 2 när dom har jobbat remote och det är ju i det sammanhanget det allra simplaste och behöver man använda passthrough är det i grynigt svartvitt.

Det är ju inte tänkt att se ut som "wii karaktärer" när man möter andra för alltid utan som sagt allt är work in progress och folk tror att "det här är Metaverse" och det "Det är så här det ska se ut".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar