God of War Ragnarök säljs tidigt, och Cory Barlog är inte glad

Robot
God of War Ragnarök säljs tidigt, och Cory Barlog är inte glad
Medlem

Det är jätte lätt för mig att undvika spoilers till alla spel. Även om dom varit ute flera år.Förstår inte riktigt vart folk måste titta på internet för att vara drabbade?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Alienshade:

Det är jätte lätt för mig att undvika spoilers till alla spel. Även om dom varit ute flera år.Förstår inte riktigt vart folk måste titta på internet för att vara drabbade?

Följer man vissa konton på YouTube kan det vara knepigt. Så spoilades The Last of Us Part II för mig (ryktena gick dock) Det räcker ju med en stillbild i vissa fall.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Det är jätte lätt för mig att undvika spoilers till alla spel. Även om dom varit ute flera år.Förstår inte riktigt vart folk måste titta på internet för att vara drabbade?

Problemet är nog personer som specifikt är ute efter att förstöra. På en subreddit för ett specifikt spel kan någon till exempel få för sig att skicka PM till de mest aktiva användarna för att spoila. Risken blir även högre om man använder tjänster där man sitter och scrollar fram innehåll, som Twitter. Rätt vad det är har någon lagt upp en GIF av något av betydelse för handlingen.

Alternativt läggs spoilers in i kommentarsfält för helt orelaterade ämnen. Själv fick jag The Last of Us 2 spoilat av en kommentar på en bilrelaterad nyhet ett par dagar efter att spelet släppts. Kommentaren hade ingen relevans, utan var enbart till för att spoila.

It's not a lake, it's an ocean

/dubbelpost


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kommer ihåg när No Man's Sky läkte ut tidigt och någon hade köpt en kopia på Ebay någon vecka innan för typ 10 tusen eller mer.

Själv fick jag det för 99kr något år senare.

Förstår inte denna grej med att spela något för tidigt och läcka info. Vad är det roliga i det? Måste vara någon status grej eller något.

Edit: Bara på skoj försökte jag hitta slutet, men fann bara någon hemmagjord fake video. Jag har ändå inte tänkt att spela spelet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Självklart måste man ha det fysiska spelet på skiva det är inget konstigt med det tycker jag. Nu har detta skett och det bästa för dem är och släppa spelet fortast möjligt och flytta fram release. I framtiden måste tillverkare uppenbarligen vara mer försiktiga med de fysiska skivorna och skicka ut dem endast till Sony centrallager i varje region och inte skicka dem vidare till återförsäljare förrän så absolut sent det bara går och det är något som det absolut kommer och ske saker och ting kring att butikerna inte får ut det förrän typ dagen innan.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Problemet är nog personer som specifikt är ute efter att förstöra. På en subreddit för ett specifikt spel kan någon till exempel få för sig att skicka PM till de mest aktiva användarna för att spoila. Risken blir även högre om man använder tjänster där man sitter och scrollar fram innehåll, som Twitter. Rätt vad det är har någon lagt upp en GIF av något av betydelse för handlingen.

Alternativt läggs spoilers in i kommentarsfält för helt orelaterade ämnen. Själv fick jag The Last of Us 2 spoilat av en kommentar på en bilrelaterad nyhet ett par dagar efter att spelet släppts. Kommentaren hade ingen relevans, utan var enbart till för att spoila.

Så jädra vidrigt, lika vidrigt som scalpers enligt min mening. fick också tlou2 spoilat samma dag jag fick hem spelet, har inte ens tagit bort plasten på spelet än… vill glömma spoilern först men det går fasen ibte.

Sen måste jag erkänna att jag också har vissa psykiska besvär som spär på det hela… är det ett spel/film jag verkligen vill uppleva sj kollar jag inte ens trailers numera.

Medlem
Skrivet av Slugger:

Så jädra vidrigt, lika vidrigt som scalpers enligt min mening. fick också tlou2 spoilat samma dag jag fick hem spelet, har inte ens tagit bort plasten på spelet än… vill glömma spoilern först men det går fasen ibte.

Sen måste jag erkänna att jag också har vissa psykiska besvär som spär på det hela… är det ett spel/film jag verkligen vill uppleva sj kollar jag inte ens trailers numera.

Har också fått vissa saker spoilat i spel och visst det suger. Men det är inte avgörande kompis, oftast har det betytt mycket mindre än jag trodde det skulle göra för helhetsupplevelsen. Du kommer inte "glömma" spoilern. Spela spelet, det är ett enl mig och många ett väldigt bra spel och du kommer njuta av det trots att du fått någon del av det spoilat sedan innan.

Medlem

Dom hade lätt kunnat fixa detta att låsa spelet så även om du köper det tidigt så går det ej spela, var ju samma med half life 2 folk som köpte tidigt kunde ändå inte spela. Allt är ju digitalt idag så ett globalt lås borde inte va några problem.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Dom hade lätt kunnat fixa detta att låsa spelet så även om du köper det tidigt så går det ej spela, var ju samma med half life 2 folk som köpte tidigt kunde ändå inte spela. Allt är ju digitalt idag så ett globalt lås borde inte va några problem.

Kräver stöd från konsoltillverkarna då dom måste ha en helt ny kontotyp vars administration ingen vill betala för. Svårt att recensera annars.

Är ju dock något liknande som krävs.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Om de bara skulle släppa halva spelet på skivan så blir det svårt att spela om 20 år.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det är väl inte hela världen?

Kanske är det för att jag blivit äldre men jag har ingen energi över för att bli irriterad för sånt här.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Problemet är nog personer som specifikt är ute efter att förstöra. På en subreddit för ett specifikt spel kan någon till exempel få för sig att skicka PM till de mest aktiva användarna för att spoila. Risken blir även högre om man använder tjänster där man sitter och scrollar fram innehåll, som Twitter. Rätt vad det är har någon lagt upp en GIF av något av betydelse för handlingen.

Alternativt läggs spoilers in i kommentarsfält för helt orelaterade ämnen. Själv fick jag The Last of Us 2 spoilat av en kommentar på en bilrelaterad nyhet ett par dagar efter att spelet släppts. Kommentaren hade ingen relevans, utan var enbart till för att spoila.

Jävla tur man är en social avart utan vänner och är inte jätteaktiv i något subreddit, och följer endast spels subreddits i ovanliga fall och efter jag spelat dem, får aldrig något spoilat.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är väl inte hela världen?

Kanske är det för att jag blivit äldre men jag har ingen energi över för att bli irriterad för sånt här.

Det förstör ju hela upplevelsen av att veta slutet i förväg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det förstör ju hela upplevelsen av att veta slutet i förväg.

Måste man inte mer eller mindre aktivt söka efter detaljerna isåfall?
Jag har inte sett något alls, men jag har inte letat heller förstås.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av jeppe109:

Måste man inte mer eller mindre aktivt söka efter detaljerna isåfall?
Jag har inte sett något alls, men jag har inte letat heller förstås.

Räcker med att ha oflyt. Fasen vet att man själv blivit spoilad på diverse grejer genom åren för att någon tomte fått för sig att basunera ut grejer i helt orelaterade forum etc.

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Måste man inte mer eller mindre aktivt söka efter detaljerna isåfall?
Jag har inte sett något alls, men jag har inte letat heller förstås.

Det räcker att du är på youtube eller något, och så poppar det upp en "GOD OF WAR RAGNAROK LAST BOSS" i rekommenderade videos med en bild av kratos som slåss den sistnämnda bossen eller något.

Antagligen kommer du inte veta detaljerna, men det räcker med att du ser vem sista bossen är eller liknande för att pussla ihop lite saker.

Medlem
Skrivet av eld:

Det räcker att du är på youtube eller något, och så poppar det upp en "GOD OF WAR RAGNAROK LAST BOSS" i rekommenderade videos med en bild av kratos som slåss den sistnämnda bossen eller något.

Antagligen kommer du inte veta detaljerna, men det räcker med att du ser vem sista bossen är eller liknande för att pussla ihop lite saker.

Tror inte det här problemet påverkar mig personligen.
Brukar inte streckspela nya releaser för att undvika spoilers.

Men trist för folk som verkligen inte vill bli spoilade.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det är jätte lätt för mig att undvika spoilers till alla spel. Även om dom varit ute flera år.Förstår inte riktigt vart folk måste titta på internet för att vara drabbade?

Det förekommer folk som skriver PM till andra med spoilers, på tex twitter.

Dessa letar upp folk som följer tex god of war eller utvecklarna & skickar ett fint spoiler fyllt meddelande.

Så att undvika kan bli svårt om man använder tex twitter.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det förstör ju hela upplevelsen av att veta slutet i förväg.

Kan va kul o se hur det slutar... annars kanske det inte är någon mening o slösa bort tid på spelet.

Filmen Titanic t.ex. alla som såg filmen visste väl redan innan hur den slutade? xD

Medlem

Man kan tycka att utvecklingen i Östeuropa eller klimatkrisen är allvarligt i sig, men det här slår ju allt!

Mao, lite av ett ickeproblem.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kan va kul o se hur det slutar... annars kanske det inte är någon mening o slösa bort tid på spelet.

Filmen Titanic t.ex. alla som såg filmen visste väl redan innan hur den slutade? xD

Folk visste att båten skulle sjunka men ingenting om huvudkaraktärernas öde.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det är jätte lätt för mig att undvika spoilers till alla spel. Även om dom varit ute flera år.Förstår inte riktigt vart folk måste titta på internet för att vara drabbade?

Jag brukar inte heller ha några problem med att ducka spoilers men ibland har man otur och trollen vinner.

Minns en gång då jag hade bokat biljetter för att se Star Wars: Force Awakens, bokad för att se två dagar efter premiären på Bio. Loggar in på steam för att spela lite CS:GO. Drar igång matchmaking, kommer in i matchen och där har en i andra laget ändrat sitt nick för att spoila en av karaktärernas öde, jätte kul.

Medlem
Skrivet av Ender:

Man kan tycka att utvecklingen i Östeuropa eller klimatkrisen är allvarligt i sig, men det här slår ju allt!

Mao, lite av ett ickeproblem.

haha jo det är sant, men det är ett skönt litet huvudbry som gör att man kan skifta fokus från allt elände för en stund.

jämfört med klimatkris och ångest över allt lidande i iran, ukraina mm så är det inte mycket som är viktigt…

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kan va kul o se hur det slutar... annars kanske det inte är någon mening o slösa bort tid på spelet.

Filmen Titanic t.ex. alla som såg filmen visste väl redan innan hur den slutade? xD

Kommer ihåg när vi skulle se en av de där superhjältar filmerna på bio då Iron man dog osv. Innan den filmen visades på bion var det bio reklam om nya Spiderman filmen där i trailern de pratade om att Tony Stark var död, alltså spoilade trailern själva filmen vi några minuter senare skulle se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Man kan tycka att utvecklingen i Östeuropa eller klimatkrisen är allvarligt i sig, men det här slår ju allt!

Mao, lite av ett ickeproblem.

Allt blir ju ickeproblem om man resonerar så endimensionellt.

ZF
Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Kräver stöd från konsoltillverkarna då dom måste ha en helt ny kontotyp vars administration ingen vill betala för. Svårt att recensera annars.

Är ju dock något liknande som krävs.

Fast att ha en releasedag på skivspel kräver inte mer än att det vitlistas. Och den funktionen finns redan i systemet för att stoppa inkompatibla spel.

Vill de att enbart recensenter ska kunna spela ett nedladdat spel innan en viss tid går det också bra med en speciell version. Även det har gjorts förr just för att undvika spoiler med troféer.

Medlem
Skrivet av eld:

Allt blir ju ickeproblem om man resonerar så endimensionellt.

"resonerar" var väl lite att ta i. Använde mest några riktiga tragedier att uppröra sig över. Att någon "kan" råka se en spoiler när de finkammar nätet på relaterad information klassar jag knappt som ett problem överhuvudtaget. Ett lättare irritationsmoment på sin höjd.
När folk "höjer rösten" på nätet så låter allt lika illa dock, oavsett vad det är.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

"resonerar" var väl lite att ta i. Använde mest några riktiga tragedier att uppröra sig över. Att någon "kan" råka se en spoiler när de finkammar nätet på relaterad information klassar jag knappt som ett problem överhuvudtaget. Ett lättare irritationsmoment på sin höjd.
När folk "höjer rösten" på nätet så låter allt lika illa dock, oavsett vad det är.

Fast på någon nivå så måste du väl förstå hur det påverkar upplevelsen om man får en stor twist eller händelse i storyn spoilad, det är ju ändå en stor del av upplevelsen för väldigt många, oberoende av hur viktigt alla andra problem i världen är just nu.

Om du försökte säga "för mig så är det inte ett stort problem" så kan jag se din infallsvinkel och inte ha något problem med det.

12
Skriv svar