Ikea hotar att stämma utvecklaren av skräckspelet The Store is Closed

Medlem

Haha kul spel, bra reklam för spelet hade inte hört talas om det innan, får kika lite närmare på det kanske är det någon man bör testa

Medlem

Hade IKEA inte varit dumma I huvudet, så kunde de ju erbjudit ett sammarbete istället, så att spelet utspelar sig på ett riktigt IKEA. Vore ju en fullträff marknadsföringsmässigt, och så skulle de ju också kunna förhandla sig till ensamrätt för eventuell merchandising, om spelet skulle bli en megasuccé. Tror många skulle tycka det var en kul grej.

/smh

Avstängd

Glöm inte samtidigt att majoriteten av människor är mentalt lata, även känt i folkmun, "dumma".

På så vis är "det dumma resonemanget rimligt".

Medlem

Jag förstår IKEAs reaktion, det är det advokaterna är utbildade att reagera. Det är deras jobb att vara "pit bulls". Särskilt det där att personalen jagar huvudpersonen. Samtidigt, åtminstone i USA, är det uppenbart en parodi och det finns väldigt många tidigare fall där ärendena direkt avfärdas. Trevor Noah gav sig på ett finansbolag och personerna bakom dem och så fort hans/Netfilx advokat högg tillbaka blev det tyst. Även i andra länder finns det typ "fair use" som gör det osannolikt att IKEA skulle vinna i domstol. Åtskilliga liknande fall, men...
...som liten indie-utvecklare vill man givetvis inte ta risken att behöva betala advokaträkningar och skadestånd och det vet de stora företagen så även om IKEA *vet* att de inte har rätt i det här fallet vet de också att de har stor chans att lyckas mobba dem till att ge upp. Å andra sidan riskerar de att utvecklaren istället blir förbannad och driver det ännu längre.
Men det är därför en icke-advokat måste hålla i kopplet till sina attack-hundar och fundera på värdet för företaget att agera, hur man ska agera, eller om man inte ska agera.
PS... Svenska spelet KRATER är ju också tydligt IKEA-inspirerat och nämner till och med IKEA i sin marknadsföring. (Oj, tittade precis på recensionerna. Hade trevliga minnen av spelet, men... tydligen många som inte gillade det.)

Medlem

Åh nej men, buhuuu!

Fan vad det ska gnällas hela tiden! (noll självinsikt)

Hade jag ägt ett värdefullt varumärke hade inte jag heller velat ha med det i sånt här skräp


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Hoppas någon visar dem Tarkovs "Idea" också, svårt att göra något åt så det är Ryssland dock


signatur

The King is Back

Medlem

Bättre att ikea tar in spelet och säljer det i sina varuhus.

Se till att fixa fram en license om det är nödvändigt för att skydda ikeas varumärke.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Först korven, och nu det här!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Ryssland har ingen fair use lag.

Medlem

En kulturell skapelse borde tillåtas porträttera verkligheten så som den ser ut. Om Ikea är öppet för alla människor att gå in i och det är en del av vår fysiska verklighet, våra städer, i någon mening det offentliga rummet, då tycker jag det ska kunna porträtteras realistiskt i ett spel. Ja, med äkta loggor och allt, inte löjliga fejkloggor.

Är en helt annan sak än att få sina produkter kopierade av ett annat företag under märket Ikea.

Hatar att städerna i GTA heter nåt annat fast det är kopior av LA, New York och Miami. Jag förmår mig inte spela GTA då det känns så löjligt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Mm, IKEA's advokater är alltid redo. Drev en satirsajt för några år sedan och gjorde en lite rolig "fakeannons". Klassisk tecknad svartvit bild på en säng med tjock rubrik. Det gillade dom inte alls och bifogade en 12 sidor lång pdf där dom förklarade varför jag måste ta bort den (Det stod aldrig IKEA eller nått på den, däremot länkade jag till IKEA's sängsortiment. Helt gratis!).

Medlem

Ikea grundades av en humorlös människa så denna stämning är ju on-brand

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Absolut, så är fallet... men detta är ju uppenbart parodi. Ingenstans står det IKEA i spelet, och bortsett från färgerna så kunde det ju faktiskt varit vad som helst. Nu vill tydligen IKEA att utvecklarna ska ta bort "indicia associated with the famous Ikea stores", vilket låter helt orimligt. Det är alltså inte bara loggan som är problemet utan hela konceptet?

Vad babblar du om ? Spelet ser precis ut som IKEA, bara titta på interiören som är 100% Ikea-inspirerad, och allt tar plats i huset med personal som jagar dig. Inte jämförbart med Tarkovs "Idea" någonstans förutom möjligen namnet och färgerna gult & blått..

Medlem

Jag har länge varit en trogen IKEA kund men efter att jag spelade detta spelet så har jag slutat handla på IKEA. Efter detta spelet fick jag även ett brinnande engagemang att starta namninsamlingar, organisationer etc för att få bort IKEA ifrån vår värld.
Det var det här spelet som fick mig att förstå att vi kan inte ha verksamheter som IKEA längre ibland oss..

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad babblar du om ? Spelet ser precis ut som IKEA, bara titta på interiören som är 100% Ikea-inspirerad, och allt tar plats i huset med personal som jagar dig. Inte jämförbart med Tarkovs "Idea" någonstans förutom möjligen namnet och färgerna gult & blått..

Självklart är det Ikea-inspirerat, det är ju hela poängen. Men vad jag vet kan man inte varumärkesskydda lite generiska skyltar, 90-graders gångar och labyrintdesign på butiken...

Uniformerna och loggan däremot är något annat, men som jag sa, det är ju mest färgerna som skriker "Ikea" där.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad babblar du om ? Spelet ser precis ut som IKEA, bara titta på interiören som är 100% Ikea-inspirerad, och allt tar plats i huset med personal som jagar dig. Inte jämförbart med Tarkovs "Idea" någonstans förutom möjligen namnet och färgerna gult & blått..

Vad står det med stora bokstäver på framsidan av IKEAs varuhusbutiker?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Vad står det med stora bokstäver på framsidan av IKEAs varuhusbutiker?

Dommare och nämndemän är smarta nog att se igenom knep som mindre bokstavsbyten

Det är uppenbart att det handlar om IKEA


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Dommare och nämndemän är smarta nog att se igenom knep som mindre bokstavsbyten

Det är uppenbart att det handlar om IKEA

https://i.ytimg.com/vi/sK5wPE-aQwc/maxresdefault.jpg

1: Intressant, det är nästan som att en paroditolkning ska vara lätt att se vad det gör parodi på. Lite som en parodilåt som har exakt samma melodi men utbytt text.

2: Jag ska säga till dem på Ikea nästa gång att de får ta bort sina "STYR" loggor framtill på varuhusen, kan tänka mig att de kommer gaslighta mig rejält genom att förneka verkligheten. Helt galet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

1: Intressant, det är nästan som att en paroditolkning ska vara lätt att se vad det gör parodi på. Lite som en parodilåt som har exakt samma melodi men utbytt text.

2: Jag ska säga till dem på Ikea nästa gång att de får ta bort sina "STYR" loggor framtill på varuhusen, kan tänka mig att de kommer gaslighta mig rejält genom att förneka verkligheten. Helt galet.

1. Problemet är att den parodiella kopplingen mellan The Store is Closed och IKEA ligger en bit från varandra.

Det finns ett juridiskt argument här; att utvecklaren utnyttjar IKEA:s varumärke för sin egna vinning.

Enda sättet att veta med säkerhet är att låta en opartisk domstol avgöra om detta faller inom a) parodi, eller b) varumärkesintrång.

IKEA har nu tagit första steget, genom att låta Ziggy frivilligt lämna dispyten. Om Ziggy anser sig ha rätt, är de välkomna att fortsätta dispyten och låta en opartisk domstol avgöra fallet.

2. Jag har ingen aning vad du försöker säga här. Att anställda på IKEA ska vara medvetna om spelet?


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

1. Problemet är att den parodiella kopplingen mellan The Store is Closed och IKEA ligger en bit från varandra.

Det finns ett juridiskt argument här; att utvecklaren utnyttjar IKEA:s varumärke för sin egna vinning.

Enda sättet att veta med säkerhet är att låta en opartisk domstol avgöra om detta faller inom a) parodi, eller b) varumärkesintrång.

IKEA har nu tagit första steget, genom att låta Ziggy frivilligt lämna dispyten. Om Ziggy anser sig ha rätt, är de välkomna att fortsätta dispyten och låta en opartisk domstol avgöra fallet.

2. Jag har ingen aning vad du försöker säga här. Att anställda på IKEA ska vara medvetna om spelet?

Nej. Jag lägger ner. Du har presenterat argument som du lika gärna hade kunnat lägga fram emot samtliga parodier som jag har sett igenom hela livet.

Hur många fejk "coca-cola" flaskor har man inte sett i spel? Försöker du utnyttja något för att du vill göra en parodi på det? Är du verkligen så cynisk? Ifall du ska göra en parodi på ett företag så är det en självklarhet att det ska vara tydligt vilket företag det handlar om.

Det enda jag kan se dem ha någon som helst moralisk hållning på här är möjligtvis ifall han har kopierat matmenyerna rakt av. Typ tagit en bild på dem och copy-pastat in som texturer. That's it. Att snacka om fronten som han använder här som ett övertramp är helt befängt oavsett hur en domstol skulle bedöma just den biten.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Nej. Jag lägger ner. Du har presenterat argument som du lika gärna hade kunnat lägga fram emot samtliga parodier som jag har sett igenom hela livet.

Hur många fejk "coca-cola" flaskor har man inte sett i spel?

Noll.

Om du syftar på t.ex. Nuka Cola så är det en parodi på samtliga cola-drycker; Coca-Cola, Pepsi-Cola, RC Cola, o.dyl.

Citat:

Försöker du utnyttja något för att du vill göra en parodi på det? Är du verkligen så cynisk? Ifall du ska göra en parodi på ett företag så är det en självklarhet att det ska vara tydligt vilket företag det handlar om.

IKEA tycker inte att det är en parodi, och IKEA:s advokater är inte dumma. De känner till lagstiftningen och parodier, och de anser att spelet har passerat gränsen.

Citat:

Det enda jag kan se dem ha någon som helst moralisk hållning på här är möjligtvis ifall han har kopierat matmenyerna rakt av. Typ tagit en bild på dem och copy-pastat in som texturer. That's it. Att snacka om fronten som han använder här som ett övertramp är helt befängt oavsett hur en domstol skulle bedöma just den biten.

Det är inte så lagen fungerar. Alla lagar är en gråzon med utrymme för tolkning, i synnerhet immaterialrätt.

I och med att den kommersiella produkten i extremt hög grad (hela omgivningen och designen) är baserat på IKEA:s varumärke så finns det synnerliga skäl att misstänka övertramp.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

Är inte IKEA en parodi, efterlikning, kopia eller ren varumärkes stöld på ett...möbelvaruhus? En stor butik där man förvarar möbler till försäljning, och där kunderna själv kan gå in och se/känna/klämma på dessa innan ett köp har ju funnits längre än IKEA i alla fall. Hur vågar de apa efter idén och göra den till sin egen?

Nu backar vi tillbaka till punkten där det hela spelar någon roll. Exakt vilken det är det IKEA grinar över? Att någon gör ett spel i ett möbelvaruhus eller att färgerna liknar deras egna till så stor grad att de känner att de behöver stämma? Det är ju ett sådant jävla ickeproblem oavsett.

Medlem
Skrivet av Anulf:

Jag tycker det är oerhört roligt att dem använder referenser från verkligheten! En av mina favoriter av kartor ”Interchange” shoppingcenter med med möbelbutiken IDEA som erbjuder häftig CQB.

Jag tror att Battlestate Games klarar sig undan stämning pga att dem är etablerade i Ryssland alternativ att dem betalat för att använda den layouten, men det sistnämnda tvivlar jag skarpt på.

Nästan allt i spelet strider mot Ikeas värdegrund så tvivlar på att de har några licenser.

12
Skriv svar