Call of Duty: Modern Warfare II

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Feedback noterad.

Cheers! :3

Skrivet av MulletDeluxe:

Jag jobbar inte på fz. Ditt resonemang är fortfarande ihåligt.

”Vi har inga betyg eftersom DLC kan ändra spelupplevelsen senare” är inte heller något som brukar användas.

Eller som du själv hade skrivit, de ba lollerz :/ ja klagar inte ;);) alla har olika åsikter:3 xD

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar xD


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Jo, jag förstår hur recensioner är gäller "produkten som den är vid recensionstillfället". Det kanske funkar för en "fast" produkt eller en film, det funkar dock inte på spel. Kanske år 1999 när man patchade spel genom PC Gamer skivor, absolut. I dagens läge är det mer flytande vilket man borde förstå och avvakta med. Antigen recenserar ni för clickbaits eller för att ni inte ver hur ni ska göra. Och jag feedbackar i välmening.

Jag skickade med er 2 stycken olika recensioner där de hade mycket mer buggar än vad CoD: MW2 har (läste igenom flera recensioner) där ni tar upp olika mycket på olika spel.

Hur ska ni ha det? Antigen är ni extrem okunniga när det kommer till MP FPS/ TFPS eller så har saknar ni en konsensus på vad syftet med er recension är. Som sagt; Nintendo spel, thats your shit xD

Och nej, jag gnäller inte utan bara recenserar Nej men, bara det att era recensioner hade en tygnt en gång i tiden och nu är det bara clownfiesta :/

Tolka detta som ni vill :3

Jag jobbar inte på FZ, men kände att jag vill ge min syn på ditt argument;

Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade.

Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända.

Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden.

Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat.

Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det.

Och sist men inte minst; både OW2 och Valorant hade färre buggar vid release än MW2 har haft hittills. Skulle nog säga att OW2 har haft minst buggar utav dessa 3 spel vid releae, följt av Valorant. MW2 så stöter du på minst en bugg varje match.

Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag jobbar inte på FZ, men kände att jag vill ge min syn på ditt argument;

Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade.

Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända.

Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden.

Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat.

Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det.

Och sist men inte minst; både OW2 och Valorant hade färre buggar vid release än MW2 har haft hittills. Skulle nog säga att OW2 har haft minst buggar utav dessa 3 spel vid releae, följt av Valorant. MW2 så stöter du på minst en bugg varje match.

Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året.

Intressanta och välformulerade tankar

"Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade."

Dessa saker (film och serier) "bleknar" bort och blir antigen kultförklarade eller postmoderna. Det kan du se genom att olika "remakes" återkommer där tolkningen hela tiden ändras på massa olika sätt. Du förstår ju själv att recensionen för denna typ av produkt skiljer sig från ett spel vars primära syfte är interaktiv underhåll? Dessutom kan vi inte påverka hur ideologiska . Att blanda in en ideologisk bedömning i sin subjektivitet vid en recension är att inte recensera. Dessutom kan ingen förutspå framtiden på just "hur väl något åldras" inom just filmer och serier. Det kan man i spel.

"Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända."

Ja, du tar fram ett verkligt exempel. Även fast vi - spelare och gemenskap i sig - vet att dagens spel släpps i princip ofärdiga för att senare patchas och balanseras samt optimeras. Du talar FÖR mitt argument att vänta med att recensera MP/T-FPS spel. Skribenten i denna recension tog aldrig upp de enorma mekaniska förändringar så som tredjepersonsläge, dolphin dive med mer (som andra spelsidor tog upp i sin MP-del) som spelar en stor roll. Bara att spelet upplevs långsamt (vilket det säkert också gör).

"Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden."

Jag förstår inte hur ni ser bristen i "min logik" med att vänta med recensioner med MP/T FPS spel i till exempel en säsong som oftast är en (eller två) månader (i värsta fall)? Vad menar du är nackdelarna med detta? Vad skulle möjligen vara problemet här, menar du? Valorant har nästan inga buggar kvar än lite QoL ändringar medan Overwatch 2 så tar man BORT content för att det buggar. Spelet är snart 1 månad gammal. Tror du Blizzard tänkte här att de skulle släppa OW2 för att sen ta bort content? De tog bort Bastion och nu även Mei för att de buggar rejält. Det har spelare sedan tidigare påpekat. Skribenten som recenserade OW2 fattade inte ens vad han spelade xD Förstår du vad jag menar? Skillnaden mellan en som vet och en som inte vet är dag och natt - speciellt hos FZ:s recesenter. De är duktiga på konsol och plattform spel där SP är dominerande - resten finns mycket att önska :3

"Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat."
Nu talar jag om spel som vi vet är väldigt mycket MP-drivna. Det kan vara allt från co-op till eSport.

"Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det."
Nej, det stämmer inte riktigt. Där har du fel. Av den simpla anledningen till att folk förhandsköper spel. Därför var det kaos med återbetalningarna med CP2077. Det gäller allt från CP2077 (som jämförsvis med MW2 fick en mild recension - men vad fan) till oändliga antal EA och Blizzard spel som släppts på senare tid. I min krets med gamers så är det aldrig en recension som avgör om du köper ett spel eller inte - utan andra faktorer. För att spelrecesenterna är de facto ute och seglar med sin subjektivitet och målgrupp att de tappar bort helheten.

Om så är fallet; då bör "min logik" vara ändå bra sätt att ta det vidare då folk avvaktar med att allt balanseras eller matchas bort. Många tittar på populäritet i spel via SteamCharts eller via Twitch streams samt Youtube. Att läsa till sig något har en annan typ av tyngt i form av "seal of approval". Igen - spel som är SP baserade är absoluta där. Inget kan förändras _I SPELET_ än själva innehållet som direkt påverkar din upplevelse än QoL. Om ens det. Du kan inte nerfa eller buffa något i ett SP spel. Det kan du göra i spel som CS, Valorant, OW2 och MW2 - och det är dessa faktorer som spelar en större roll efter en säsong eller någon månad i förhållande till Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Förstår du hur jag tänker?

"Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året."
Igen - varken du eller dessa skribenter har övertygat mig till VARFÖR just det spelar en stor roll om buggar idag, när vi de facto vet att de försvinner om cirka 1 månad (i alla fall de mest anmärkningsvärda)? Varför inte vänta och vara mer opartisk och spela spelet som det var tänkt? Snubben spelade CoD i max 10 timmar och bildade sig uppfattningen att spelet saknar vapen när han spawnar kontra allt det andra som tillförde massa nytt i förhållande till övriga CoD spelen? Tror du seriöst det är en grej om ens en vecka? Såna saker åldras som dålig mjölk och visar inte helheten. Recesenter tappar ansiktet och därav jag tycker att de saknar 0 kunskap i just hur man recenserar dessa spel.

Min upplevelse i snart 12-13 år på FZ har varit att piss dåliga på att just recensera spel så som CS, Valorant, OW2 och MW2. Det vet inte - så enkelt är det. Jämför med andra aktörer så ser du. Allt för FZ rececenter är Super Mario spel - och de har svårt att greppa det. Det är som att recensera en vattenmellon fast med smaklökar av ett äpple. Det ÄR inte samma frukt ens - vad gör du, liksom?


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Intressanta och välformulerade tankar

"Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade."

Dessa saker (film och serier) "bleknar" bort och blir antigen kultförklarade eller postmoderna. Det kan du se genom att olika "remakes" återkommer där tolkningen hela tiden ändras på massa olika sätt. Du förstår ju själv att recensionen för denna typ av produkt skiljer sig från ett spel vars primära syfte är interaktiv underhåll? Dessutom kan vi inte påverka hur ideologiska . Att blanda in en ideologisk bedömning i sin subjektivitet vid en recension är att inte recensera. Dessutom kan ingen förutspå framtiden på just "hur väl något åldras" inom just filmer och serier. Det kan man i spel.

Där håller jag inte med dig. Du kan inte förutspå hur spel kommer åldras, även de närmaste dagarna eller månaderna. Vissa saker kanske blir patchade, vissa saker kanske inte blir patchade. Vissa saker kanske tas bort, vissa saker kanske förblir kvar. Vissa spel kanske anses vara inappropriate av samma skäl varför vissa filmer eller serier anses inappropriate. Då kommer ju inte en recension som har skrivits stämma överens med den verkligheten då.

Skrivet av tr1stam:

"Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända."

Ja, du tar fram ett verkligt exempel. Även fast vi - spelare och gemenskap i sig - vet att dagens spel släpps i princip ofärdiga för att senare patchas och balanseras samt optimeras. Du talar FÖR mitt argument att vänta med att recensera MP/T-FPS spel. Skribenten i denna recension tog aldrig upp de enorma mekaniska förändringar så som tredjepersonsläge, dolphin dive med mer (som andra spelsidor tog upp i sin MP-del) som spelar en stor roll. Bara att spelet upplevs långsamt (vilket det säkert också gör).

Du svarade inte på min fråga dock; hur länge ska man avvakta enligt dig? Och vad gör din "logik" till den rätta tidpunkten?
Jag talar inte för ditt argument, utan påpekar mer att man kan inte vänta då live service spel ändras konstant. Det finns ingen rätt tidpunkt att vänta med en recension. Jag tycker att en recension ska släppas samtidigt som ett spel släpps eller några dagar innan, då vissa använder recensioner som referenser om de ska skaffa spelet eller inte.

Gällande "tog aldrig upp dolphin dive", varför skulle man ta upp det? Spelet är en Remake, inte en Remaster. Man behöver inte jämföra varje feature och poängtera hur allt skiljer sig med originala. Annars får man ta upp varenda liten detalj som har ändrats och den listan blir oerhört lång. Balansering av vapen, sättet hur man spelar, damage modifiers ändrats, sättet hur man låser upp attachments och vapen, level systemet, banorna, TTK, perks. Det går inte. Eftersom det är som sagt en Remake. De har gjort om MW2 MP från grunden, så att jämföra till det gamla är ganska irrelevant till det gamla spelet. Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.

Skrivet av tr1stam:

"Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden."

Jag förstår inte hur ni ser bristen i "min logik" med att vänta med recensioner med MP/T FPS spel i till exempel en säsong som oftast är en (eller två) månader (i värsta fall)? Vad menar du är nackdelarna med detta? Vad skulle möjligen vara problemet här, menar du? Valorant har nästan inga buggar kvar än lite QoL ändringar medan Overwatch 2 så tar man BORT content för att det buggar. Spelet är snart 1 månad gammal. Tror du Blizzard tänkte här att de skulle släppa OW2 för att sen ta bort content? De tog bort Bastion och nu även Mei för att de buggar rejält. Det har spelare sedan tidigare påpekat. Skribenten som recenserade OW2 fattade inte ens vad han spelade xD Förstår du vad jag menar? Skillnaden mellan en som vet och en som inte vet är dag och natt - speciellt hos FZ:s recesenter. De är duktiga på konsol och plattform spel där SP är dominerande - resten finns mycket att

Fast nu låter du lite okunnig gällande MP spel, tyvärr. En säsong är aldrig 1 månad lång. Standarden för en säsong är 3 månader. OW2 började 4:e Oktober och håller på fram tills 6:e December. Valorant kör också med 2-3 månader per säsong (oftast 3). Tar vi andra spel som t.ex. T-FPS Fortnite och PUBG så är deras säsonger också 3 månader. Tar vi t.ex. Apex Legends som FPS MP så är det 3 månader.

Nackdelarna är stora; recension som sagt används som referens ifall någon överväger att köpa ett spel. Du kanske inte gör det, men finns väldigt många som fortfarande gör det. Annan nackdel är att beroende på spel (t.ex. BF2042) så kan spelet ändras rätt markant efter 2:a eller 3:e säsongen, så det går inte att säga "vänta X månader" då vissa spel kanske inte ändras alls, medan andra spel ändras drastiskt. En till nackdel är att skulle en sida vänta med att göra en recension för ett spel så kommer trafiken till sidan minska, då folk skulle leta upp recension på annat håll som har varit snabbare på att släppa deras recension. Det är en anledning varför embargo existerar bl.a..

Gällande Bastion och Mei, de var inte borttagna när recensionen gjordes. Man kan inte förutspå att sånt händer. Även andra spel tar bort funktioner ibland om de märker att det har skapat ett "gamebreaking" bugg. Återigen, det finns ingen specifik tid man kan vänta på. Spel har släppt nya karaktärer som har sedan tvingats stänga av ett tag fastän själva "core" spelet är flera månader gammalt. Det är ingen nytt fenomen.

Skrivet av tr1stam:

"Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat."
Nu talar jag om spel som vi vet är väldigt mycket MP-drivna. Det kan vara allt från co-op till eSport.

Jag med. Alla spel har review embargo. Även MP-drivna spel.

Skrivet av tr1stam:

"Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det."
Nej, det stämmer inte riktigt. Där har du fel. Av den simpla anledningen till att folk förhandsköper spel. Därför var det kaos med återbetalningarna med CP2077. Det gäller allt från CP2077 (som jämförsvis med MW2 fick en mild recension - men vad fan) till oändliga antal EA och Blizzard spel som släppts på senare tid. I min krets med gamers så är det aldrig en recension som avgör om du köper ett spel eller inte - utan andra faktorer. För att spelrecesenterna är de facto ute och seglar med sin subjektivitet och målgrupp att de tappar bort helheten.

Om så är fallet; då bör "min logik" vara ändå bra sätt att ta det vidare då folk avvaktar med att allt balanseras eller matchas bort. Många tittar på populäritet i spel via SteamCharts eller via Twitch streams samt Youtube. Att läsa till sig något har en annan typ av tyngt i form av "seal of approval". Igen - spel som är SP baserade är absoluta där. Inget kan förändras _I SPELET_ än själva innehållet som direkt påverkar din upplevelse än QoL. Om ens det. Du kan inte nerfa eller buffa något i ett SP spel. Det kan du göra i spel som CS, Valorant, OW2 och MW2 - och det är dessa faktorer som spelar en större roll efter en säsong eller någon månad i förhållande till Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Förstår du hur jag tänker?

Fast det är kortsiktigt tänkt. Om alla skulle sluta köpa spel på release och istället vänta med tills det är fixat, hur ska det bli fixat då? Vissa problem dyker inte upp förens man har en viss belastning. Vissa problem är specifika till specifika dator-setups.
Dessutom, skulle ingen köpa spel under release så skulle det anses som flopp, och studios kan då överge spelet då de kan inte veta om spelet någonsin kommer få upp intresset igen.

Jag personligen har aldrig sett att någon har använt "popularitet på YouTube" som metric. Vart kan man se sånt? Eller baserar du det helt på vad som dyker upp på ditt specifika YT flöde på de specifika kanaler du följer?

Gällande SP kommentaren; jo, saker kan ändras i SP spel också. Stardew Valley är ett exempel som har fått massvis med ändringar och tillägg sen det släpptes. No Man's Sky (som är mer SP än MP) därmed, har gjorts enorma ändringar. Att man inte kan nerfa eller buffa något i SP spel? Vart får du det ifrån? Det finns flertal spel som har fått balanseringsändringar efter release fastän det är SP spel. Återigen, en snabb googling ger dig svaret på att det händer. Betyder det nu att enligt din logik så får man inte recensera SP spel heller förens X antal månader?

Skrivet av tr1stam:

"Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året."
Igen - varken du eller dessa skribenter har övertygat mig till VARFÖR just det spelar en stor roll om buggar idag, när vi de facto vet att de försvinner om cirka 1 månad (i alla fall de mest anmärkningsvärda)? Varför inte vänta och vara mer opartisk och spela spelet som det var tänkt? Snubben spelade CoD i max 10 timmar och bildade sig uppfattningen att spelet saknar vapen när han spawnar kontra allt det andra som tillförde massa nytt i förhållande till övriga CoD spelen? Tror du seriöst det är en grej om ens en vecka? Såna saker åldras som dålig mjölk och visar inte helheten. Recesenter tappar ansiktet och därav jag tycker att de saknar 0 kunskap i just hur man recenserar dessa spel.

Min upplevelse i snart 12-13 år på FZ har varit att piss dåliga på att just recensera spel så som CS, Valorant, OW2 och MW2. Det vet inte - så enkelt är det. Jämför med andra aktörer så ser du. Allt för FZ rececenter är Super Mario spel - och de har svårt att greppa det. Det är som att recensera en vattenmellon fast med smaklökar av ett äpple. Det ÄR inte samma frukt ens - vad gör du, liksom?

Hur länge var Cyberpunk 2077 buggig? Du vet, ett single-player spel som fick enorma mängder patchar, även ett år efter release. Hur mycket buggar inte CS fortfarande? Även efter 2000 timmar i spelet så finns det så mycket som behövs fixas men aldrig görs. Även senaste ändringen till M4-S gällande ammot var ett dåligt drag av utvecklarna, men antar att alla som recenserade CSGO borde ha avvaktat tills spelet inte uppdateras längre?

Recensionen visar helheten vid det ögonblicket recensionen gjordes. Ingen kommer titta upp recensioner för CoD MW2 om 2 månader. Ingen tittade på recensioner för Witcher 3 efter 3 månader från release. Även fast spelet fick uppdateringar för fixar. Varför? Jo för alla vet att skrivna recensioner är skrivna vid spelets release, och det är sällan de uppdateras. Varför lägga ner tid på artiklar och recensioner som inte drar in trafik till en sida längre? T.o.m. folk på YouTube har gamla recensioner och videos på spel som de inte uppdaterar eller tar bort efter att det inte längre är relevant eller existerar i spelen.

Jag personligen tycker att FZ har varit relativt bra i deras recensioner genom alla genre. De är inte alltid perfekta och jag håller inte alltid med. Men om jag inte håller med så är det fine, jag går oftast vidare till nästa recension eller artikel. Och om du har varit på FZ lika länge som jag (mer eller mindre), och har alltid tyckt såhär gällande deras MP recensioner, varför fortsätta läsa dem nyheterna?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Där håller jag inte med dig. Du kan inte förutspå hur spel kommer åldras, även de närmaste dagarna eller månaderna. Vissa saker kanske blir patchade, vissa saker kanske inte blir patchade. Vissa saker kanske tas bort, vissa saker kanske förblir kvar. Vissa spel kanske anses vara inappropriate av samma skäl varför vissa filmer eller serier anses inappropriate. Då kommer ju inte en recension som har skrivits stämma överens med den verkligheten då.

Jo, det kan man. Med tanke på att du har en community där du hela tiden har en tätt kontakt med så kan du det och på så sätt veta exakt vart spelet kommer hamna. Lyssnar du på din community som vissa utvecklare gör så så vet du exakt vart ditt spel hamnar. Dessutom vet du vilka utvecklare väljer att lyssna och vilka inte gör det. Varför tror du allt fler spelutvecklare anställer Communy Managers? Och som tidigare hävdat; att jämföra spel kontra film och serie recensioner ÄR inte samma sak. Dessutom handlar det om hur man recenserar spel inom MP/T-FPS. Inga single player spel.

Skrivet av Shamanfox:

Du svarade inte på min fråga dock; hur länge ska man avvakta enligt dig? Och vad gör din "logik" till den rätta tidpunkten?
Jag talar inte för ditt argument, utan påpekar mer att man kan inte vänta då live service spel ändras konstant. Det finns ingen rätt tidpunkt att vänta med en recension. Jag tycker att en recension ska släppas samtidigt som ett spel släpps eller några dagar innan, då vissa använder recensioner som referenser om de ska skaffa spelet eller inte.

Jo, det gjorde jag. Jag svarade enkelt och tydligt; 1 hel säsong (max 2 månader). Du får läsa vad jag skriver. Jag skrev aldrig att det var min logik. Ett service spel förändras extremt mycket under första säsongen. Overwatch och Valorant är extrema exempel på detta. Efter en säsong är dessa spel i form av QoL inte ens lika.

Skrivet av Shamanfox:

Gällande "tog aldrig upp dolphin dive", varför skulle man ta upp det? Spelet är en Remake, inte en Remaster. Man behöver inte jämföra varje feature och poängtera hur allt skiljer sig med originala. Annars får man ta upp varenda liten detalj som har ändrats och den listan blir oerhört lång. Balansering av vapen, sättet hur man spelar, damage modifiers ändrats, sättet hur man låser upp attachments och vapen, level systemet, banorna, TTK, perks. Det går inte. Eftersom det är som sagt en Remake. De har gjort om MW2 MP från grunden, så att jämföra till det gamla är ganska irrelevant till det gamla spelet. Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.

Va? Vad snackar du om? Remake? Nej? Trollar du eller vad? xD Ingen jag känner eller ha sett tolkar inte MW2 som en remake eller remaster av det jag har sett. Spelet kör på en uppdaterad motor och har helt andra mekaniker än de tidigare spelen. Vad menar du att det inte går? Varför skulle det inte gå? Om skillnaden är så pass stor då är det ta mig fan ett nytt spel - eller?! xD Hur ska du ha det. Du säger emot dig själv, my friend. Att man behåller saker i en MP är inget ovanligt. Förutom om du heter Overwatch 2; där du behåller bokstavligt talat allt men ändrar i QoL. I alla fall - det är inte det som det handlar om.

Varför spelar en krokad grej som "dolphin dive" en roll? Kanske för att man spelar enligt en meta på SBMM? Med tanke på din kommentar här så vet jag inte om du ens förstår (eller försöker förstå) vad jag menar.

Skrivet av Shamanfox:

Fast nu låter du lite okunnig gällande MP spel, tyvärr. En säsong är aldrig 1 månad lång. Standarden för en säsong är 3 månader. OW2 började 4:e Oktober och håller på fram tills 6:e December. Valorant kör också med 2-3 månader per säsong (oftast 3). Tar vi andra spel som t.ex. T-FPS Fortnite och PUBG så är deras säsonger också 3 månader. Tar vi t.ex. Apex Legends som FPS MP så är det 3 månader.

Hahah va? Läser du ens vad jag skriver? Mannen, sluta skäm ut dig. Jag skrev 1 säsong (1-2 månader). Det är bara att titta Valorant med fler kör på 58-60 dagar. Få spel har 3 månader. Hahaha, vad pinsamt xD Vad skulle problemet vara med att du väntar med en recension på ett sådant MP spel menar du? Berätta!

Skrivet av Shamanfox:

Nackdelarna är stora; recension som sagt används som referens ifall någon överväger att köpa ett spel. Du kanske inte gör det, men finns väldigt många som fortfarande gör det. Annan nackdel är att beroende på spel (t.ex. BF2042) så kan spelet ändras rätt markant efter 2:a eller 3:e säsongen, så det går inte att säga "vänta X månader" då vissa spel kanske inte ändras alls, medan andra spel ändras drastiskt. En till nackdel är att skulle en sida vänta med att göra en recension för ett spel så kommer trafiken till sidan minska, då folk skulle leta upp recension på annat håll som har varit snabbare på att släppa deras recension. Det är en anledning varför embargo existerar bl.a..

Är det en nackdel att vänta med att köpa ett spel för att se om du får valuta för pengarna? Jag vet inte vilken värld du kommer från men du får gärna förhandsboka spel åt mig om du tycker att det är värt det. Ge mig gärna tid också när du är igång. Vem säger att det INTE går att vänta 1-3 månader? Vem? ALLA competitive spel jag har spelat och någonsin spelat är efter spelets släpp 1-3 månader. Du förstår inte faktum den att spelet förändras och det har inget att göra med "world first". Under en hel säsong hinner utvecklare patcha de största problemet. Vissa spel - som just Battlefield 2042, SpaceHulk osv blev helt ANDRA spel efter de 1-3 månaderna.

Skrivet av Shamanfox:

Gällande Bastion och Mei, de var inte borttagna när recensionen gjordes. Man kan inte förutspå att sånt händer. Även andra spel tar bort funktioner ibland om de märker att det har skapat ett "gamebreaking" bugg. Återigen, det finns ingen specifik tid man kan vänta på. Spel har släppt nya karaktärer som har sedan tvingats stänga av ett tag fastän själva "core" spelet är flera månader gammalt. Det är ingen nytt fenomen.

Jag med. Alla spel har review embargo. Även MP-drivna spel.

Hahaha precis! Hade man istället väntant med att recensera Overwatch 2 till december så hade man kunnat lägga ett mer. Du snackar mycket skit; du blandar ihop SP och MP. I MP är ALLT viktigt. Även karaktärer som Mei och Bastion i Overwatch 2. Core i MP spel är deras netkod, motor, hitreg, interp, balans i både vapen, karaktär och karta, spelmekanik. Ska jag fortsätta? Du vet inte vad du pratar om. xD

Skrivet av Shamanfox:

Fast det är kortsiktigt tänkt. Om alla skulle sluta köpa spel på release och istället vänta med tills det är fixat, hur ska det bli fixat då? Vissa problem dyker inte upp förens man har en viss belastning. Vissa problem är specifika till specifika dator-setups.
Dessutom, skulle ingen köpa spel under release så skulle det anses som flopp, och studios kan då överge spelet då de kan inte veta om spelet någonsin kommer få upp intresset igen.

Jag personligen har aldrig sett att någon har använt "popularitet på YouTube" som metric. Vart kan man se sånt? Eller baserar du det helt på vad som dyker upp på ditt specifika YT flöde på de specifika kanaler du följer?

Det är nog det bästa som finns. Vart enda en nörd önska att man slutade förhandsboka spel och köra de på day 1 av den simpla anledningen att företag pumpar ut ofärdiga spel - vare sig det är SP eller MP. Att du inte köper ett spel på releasedagen, studerar igenom spelet och dess innehåll gör dig till en smart konsument, som i sin tur ställer krav på att utvecklare och utgivare blir mer noggrannare än bara pumpa ut spel. Det blir en harmonisering. Googla termen "Economic man" och sätt det i korrelation till detta vi diskuterar nu.

Det beror på vilka genra; följer väldigt mycket Asmongold, Necrit, 2GD, GmanLives, jackfragsoch även sist men inte minst TotalBiscuit (RiP <3) med fler. Där hittar jag mer input, information med mer än från recensioner och åsikter från dessa för att bilda mig en någotlunda uppfattning. Enda metric jag baserar är att spelföretag lyssnar på dessa och förändrar mycket runt om kring deras input. Det är gott nog för mig Men jag jämför detta med andra spelsidor samt andra siffror via Twitch och andra chart sidor för att få mig en helhet.

Vart hämtar du din information ifrån? FZ.se recensioner? Sheeeesh...

Skrivet av Shamanfox:

Gällande SP kommentaren; jo, saker kan ändras i SP spel också. Stardew Valley är ett exempel som har fått massvis med ändringar och tillägg sen det släpptes. No Man's Sky (som är mer SP än MP) därmed, har gjorts enorma ändringar. Att man inte kan nerfa eller buffa något i SP spel? Vart får du det ifrån? Det finns flertal spel som har fått balanseringsändringar efter release fastän det är SP spel. Återigen, en snabb googling ger dig svaret på att det händer. Betyder det nu att enligt din logik så får man inte recensera SP spel heller förens X antal månader?

SP i ett MP är antigen Co-op MP eller RPG. Det är inte samma sak som att du spelar HL2, förstår du? Utvecklarna själva kallar spelen för MP. Hitta inte på en massa skit om du vill ha en ärlig och seriös diskussion. Med din logik borde alla MMO spel vara SP. Det funkar inte. Samtliga spel tillhör RPG eller MMORPG element där du har en story driven del som driver spelet framåt. Om något så är just det en service game. Så jag förstår inte ens vad du snackar om här - helt irrelevant.

Skrivet av Shamanfox:

Hur länge var Cyberpunk 2077 buggig? Du vet, ett single-player spel som fick enorma mängder patchar, även ett år efter release. Hur mycket buggar inte CS fortfarande? Även efter 2000 timmar i spelet så finns det så mycket som behövs fixas men aldrig görs. Även senaste ändringen till M4-S gällande ammot var ett dåligt drag av utvecklarna, men antar att alla som recenserade CSGO borde ha avvaktat tills spelet inte uppdateras längre?

Cyberpunk 2077 var buggig i cirka 1 år. Efter att nästan ha förlorat ansiktet i världens ögon, alla återköp med mer som gjordes var . Att jämföra Cyberpunk 2077 med ett spel som Valorant eller MW2 multiplayer är extremt korkat och missvisande. De har heeeeelt olika på alla sätt och vis. Det enda de har gemensamt är att de är buggiga vid release. Vilket borde säga dig mycket då genomsnittstiden för ett MP spel kontra ett SP spel med buggfix är som dag och natt Du har en instant match på MP medan det tar månader innan det sker för SP delen. Kolla OW2; de ska ha en SP del som skulle ha släppts tillsammans med MP delen men den sköt de upp till nästa år.

CS följer mer denna regel: https://www.makeuseof.com/tag/4-bugs-glitches-video-games-bec... - Jag är ingen spelutvecklare men det finns ett namn när du bygger in buggen som en del av spelet. Wallbanging från himmel och jord på vissa kartor är en av de mest klassiska i CS 1.6 te.x. Det blev mer en meta än en bugg :3 Så jag förstår inte din poäng.

Skrivet av Shamanfox:

Recensionen visar helheten vid det ögonblicket recensionen gjordes. Ingen kommer titta upp recensioner för CoD MW2 om 2 månader. Ingen tittade på recensioner för Witcher 3 efter 3 månader från release. Även fast spelet fick uppdateringar för fixar. Varför? Jo för alla vet att skrivna recensioner är skrivna vid spelets release, och det är sällan de uppdateras. Varför lägga ner tid på artiklar och recensioner som inte drar in trafik till en sida längre? T.o.m. folk på YouTube har gamla recensioner och videos på spel som de inte uppdaterar eller tar bort efter att det inte längre är relevant eller existerar i spelen.

Jag personligen tycker att FZ har varit relativt bra i deras recensioner genom alla genre. De är inte alltid perfekta och jag håller inte alltid med. Men om jag inte håller med så är det fine, jag går oftast vidare till nästa recension eller artikel. Och om du har varit på FZ lika länge som jag (mer eller mindre), och har alltid tyckt såhär gällande deras MP recensioner, varför fortsätta läsa dem nyheterna?

Ja, det gör de och det är EXTREMT missvissande gällande MP/T-FPS spel. Nej, jag vet att ingen tittar på recensioner gällande spel rent generellt. Jag har skrivit det också tidigare.

Och det var de jag menade med att de har clickbait artiklar. Recensioner på FZ.se handlar att få ut den så snabbt som bara den; utan att vara någorlunda saklig även fast det är subjektivitet som gäller. Varpå jag menar på att skall det vara subjektivt; anställ någon som VET hur MP/T-FPS spel fungerar och hur dessa utvecklas.

Alltså dude, du repeterar redan saker jag har skrivit. Det är bara att sätta dig och läsa mina inlägg. Du argumenterar FÖR min talan, haha.

OBSERVERA! Läser du inte mina svar kommer jag inte svara dig. Du är antigen ett troll eller så saknar du förmågan att förstå vad man skriver till dig.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Jo, det kan man. Med tanke på att du har en community där du hela tiden har en tätt kontakt med så kan du det och på så sätt veta exakt vart spelet kommer hamna. Lyssnar du på din community som vissa utvecklare gör så så vet du exakt vart ditt spel hamnar. Dessutom vet du vilka utvecklare väljer att lyssna och vilka inte gör det. Varför tror du allt fler spelutvecklare anställer Communy Managers? Och som tidigare hävdat; att jämföra spel kontra film och serie recensioner ÄR inte samma sak. Dessutom handlar det om hur man recenserar spel inom MP/T-FPS. Inga single player spel.

Nej, du kan inte förutspå hur ett spel kommer utvecklas, även med CMs (fler spelutvecklare anställer CM? De flesta om inte alla spelutvecklare har CMs, det är inget nytt). Handlar om hur man recenserar? Alla recenserar på olika sätt. Då menar jag bokstavligen talat alla. Finns ingen som recenserar rätt eller fel, då det är subjektivt.

Skrivet av tr1stam:

Jo, det gjorde jag. Jag svarade enkelt och tydligt; 1 hel säsong (max 2 månader). Du får läsa vad jag skriver. Jag skrev aldrig att det var min logik. Ett service spel förändras extremt mycket under första säsongen. Overwatch och Valorant är extrema exempel på detta. Efter en säsong är dessa spel i form av QoL inte ens lika.

Jag läser vad du skriver. Du skrev: "Jag förstår inte hur ni ser bristen i "min logik" med att vänta med recensioner med MP/T FPS spel i till exempel en säsong som oftast är en (eller två) månader (i värsta fall)", vilket för mig är ett icke-svar, då spelen har olika långa säsonger, där standarden är 3. Och jo, du skrev att det var "din logik". Du får väl läsa om det du skriver innan du säger att du inte har skrivit något när du de facto har gjort det.

Skrivet av tr1stam:

Va? Vad snackar du om? Remake? Nej? Trollar du eller vad? xD Ingen jag känner eller ha sett tolkar inte MW2 som en remake eller remaster av det jag har sett. Spelet kör på en uppdaterad motor och har helt andra mekaniker än de tidigare spelen. Vad menar du att det inte går? Varför skulle det inte gå? Om skillnaden är så pass stor då är det ta mig fan ett nytt spel - eller?! xD Hur ska du ha det. Du säger emot dig själv, my friend. Att man behåller saker i en MP är inget ovanligt. Förutom om du heter Overwatch 2; där du behåller bokstavligt talat allt men ändrar i QoL. I alla fall - det är inte det som det handlar om.

Bara för du och dina polare inte kallar det för en remake så betyder det inte att det INTE är en remake. Spelet är gjord på en helt ny motor (inte uppdaterad...). Spelet är omgjord från grunden, vilket man ser flera indikationer på det. TTKn, features, level-systemet. Nästan allt är annorlunda från orginala MW2. Du får gärna gå tillbaka och spela det gamla MW2 så kommer du se att inget av det gamla finns kvar förutom huvudkaraktärerna. Så nej, det går inte att göra en lista på hur spelet skiljer sig, då man skulle få lista allt som går att göra och inte göra i MW2 2022 versionen.

Och ja, skillnaden är så pass stort att det är bättre att se spelet som ett nytt spel. Precis som Modern Warfare 2019. Jag säger inte emot mig själv, och har inte gjort det vid något tillfälle. Du säger att jag ska läsa, men samtidigt så skrev jag "Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.", som du helt missade.

Skrivet av tr1stam:

Varför spelar en krokad grej som "dolphin dive" en roll? Kanske för att man spelar enligt en meta på SBMM? Med tanke på din kommentar här så vet jag inte om du ens förstår (eller försöker förstå) vad jag menar.

Dolphin Dive är inte en meta i MW2. Dessutom så tvivlar jag på att MW2 har SBMM, inte i de lobbys jag har spelat. Finns ingen som helst indikation att servrarna är baserad på SBMM, utan är mer baserad på folkets latency. Men visa gärna källa på att MW2 har SBMM och vilka MP-lägen som applicerar det.

Skrivet av tr1stam:

Hahah va? Läser du ens vad jag skriver? Mannen, sluta skäm ut dig. Jag skrev 1 säsong (1-2 månader). Det är bara att titta Valorant med fler kör på 58-60 dagar. Få spel har 3 månader. Hahaha, vad pinsamt xD Vad skulle problemet vara med att du väntar med en recension på ett sådant MP spel menar du? Berätta!

Valorant kör 60-90 dagar. Du har inte listat ett enda spel som har 1-månads säsong. De enda spelen jag vet om som kör 1-månaders säsonger är mobilspel, och det är helt irrelevant i denna diskussion då FZ inte recenserar mobilspel. De flesta spelen kör på 3 månader per säsong. Overwatch, Apex Legends, PUBG, LoL, DOTA, Diablo 3, PoE m.m.

MW2 Season Pass ska starta 16:e November, det är 3 veckor efter spelets release. Även om spelet skulle köra på 2 månaders intervaller så blir "första säsongen" 3 månader, då första månaden finns ingen säsong. Och jag skrev redan vad problemet skulle vara med att vänta med att släppa en recension. Återigen, bara och läsa

Skrivet av tr1stam:

Är det en nackdel att vänta med att köpa ett spel för att se om du får valuta för pengarna? Jag vet inte vilken värld du kommer från men du får gärna förhandsboka spel åt mig om du tycker att det är värt det. Ge mig gärna tid också när du är igång. Vem säger att det INTE går att vänta 1-3 månader? Vem? ALLA competitive spel jag har spelat och någonsin spelat är efter spelets släpp 1-3 månader. Du förstår inte faktum den att spelet förändras och det har inget att göra med "world first". Under en hel säsong hinner utvecklare patcha de största problemet. Vissa spel - som just Battlefield 2042, SpaceHulk osv blev helt ANDRA spel efter de 1-3 månaderna.

Nackdel med att vänta? Förutom det jag redan listade med nackdelarna för både konsumenter och nyhetssidor? Om ingen köper spelet första 3 månaderna så kommer utvecklarna lägga ner spelet. Får de inga intäkter första 3 månaderna så kan mindre studios behöva sparka folk för de får inte in tillräckligt med pengar jämfört med deras utgifter. Då kommer det sluta med att vi har bara gigantiska studios kvar.

Om ingen köper spelen första 3 månaderna så kommer studios inte få in rapporter om buggar, för vem ska rapportera om buggar om ingen testar och kör spelen? Då kommer du fortfarande ha samma problem 3 månader senare som på launch. Exempel Bastion och Mei buggarna skulle inte Blizzard ha vetat om om inte de hade fått rapporter om det.

Och vad får du förhandsboknings-diskussionen ifrån? Jag pratar inte om förhandsboka? Har inte ens nämnt det. Kör inte strawmanning nu, då jag tänker inte diskutera något som jag inte har sagt.

Skrivet av tr1stam:

Hahaha precis! Hade man istället väntant med att recensera Overwatch 2 till december så hade man kunnat lägga ett mer. Du snackar mycket skit; du blandar ihop SP och MP. I MP är ALLT viktigt. Även karaktärer som Mei och Bastion i Overwatch 2. Core i MP spel är deras netkod, motor, hitreg, interp, balans i både vapen, karaktär och karta, spelmekanik. Ska jag fortsätta? Du vet inte vad du pratar om. xD

Jag har inte blandat ihop SP och MP. Du får gärna läsa noggrannare så kommer du märka att jag tar bara upp SP eftersom du nämnde det (t.ex. du skrev att SP spel aldrig blir balanserade som du helt plötsligt ignorerar nu då du hade totalt fel på den punkten).
Jag vet mycket väl vad jag pratar om, har spelat MP innan ens MP-spel kunde spelas över modem. Har spelat FPS MP sedan starten bl.a. Quake, Unreal, Unreal Tournament, CS Beta. Om vi ska räkna FPS-spel som kom till konsoler så Golden Eye, Perfect Dark, Turok etc.
Jag har följt utvecklingen då jag spelar FPS mer än något annat genre, och vet mycket väl om hur tävlingsinriktade FPS-spel fungerar i grunden och alla variabler som påverkar balansen (både från spelets sida och från användarens sida).

Skrivet av tr1stam:

Det är nog det bästa som finns. Vart enda en nörd önska att man slutade förhandsboka spel och köra de på day 1 av den simpla anledningen att företag pumpar ut ofärdiga spel - vare sig det är SP eller MP. Att du inte köper ett spel på releasedagen, studerar igenom spelet och dess innehåll gör dig till en smart konsument, som i sin tur ställer krav på att utvecklare och utgivare blir mer noggrannare än bara pumpa ut spel. Det blir en harmonisering. Googla termen "Economic man" och sätt det i korrelation till detta vi diskuterar nu.

Absolut, alla borde sluta förhandsboka. Däremot så är det inget fel med att köpa spelet Day 1 baserat på recensioner, då recensioner bör objektivt ta upp saker som är både positiva och negativa i spelet, samtidigt som de ger sin subjektiva input hur de upplevde spelet, både det positiva och negativa. Men återigen, din logik fallerar hårt då om alla skulle avstå från att köpa spelet på releasedagen (och då menar jag bokstavligen talat alla), så kommer ingen spela spelet, och då finns det ju ingen som kan ställa krav till utvecklarna. Vem ska ställa krav om ingen vet hur bra eller dåligt spelet är då om ingen annan förutom recensenter har spelat spelet?

Skrivet av tr1stam:

Det beror på vilka genra; följer väldigt mycket Asmongold, Necrit, 2GD, GmanLives, jackfragsoch även sist men inte minst TotalBiscuit (RiP <3) med fler. Där hittar jag mer input, information med mer än från recensioner och åsikter från dessa för att bilda mig en någotlunda uppfattning. Enda metric jag baserar är att spelföretag lyssnar på dessa och förändrar mycket runt om kring deras input. Det är gott nog för mig Men jag jämför detta med andra spelsidor samt andra siffror via Twitch och andra chart sidor för att få mig en helhet.

Vart hämtar du din information ifrån? FZ.se recensioner? Sheeeesh...

Jackfrags? Han som fått negativitet riktat mot sig hur lite han pratade om vad som var fel med BF2042 tills efter spelet släpptes? Skulle inte använda honom som referens för något BF/FPS relaterat, tyvärr. Han var bättre förr, men jag personligen slutade följa honom runt BFV och bara tittat lite till och från. TB vet jag inte varför det är relevant, då tyvärr så känner jag inte att någon har kunnat ersätta honom och hans still med att kritisera spel.

Att du får mer information från 5 videos av t.ex. Jackfrags av t.ex. BF2042 där vissa är streams på 3+ timmar är inte så konstigt jämfört med en recension? Dessutom så svarade du inte gällande "popularitet på YouTube". SteamCharts ja, Twitch ja. YouTube? Njae. Där blir folk influencerad mer eller mindre bara de kanaler de följer.

Vart jag hämtar min information? FZ, YT, Reddit (som länkar till andra sidor för källor). Men kul att du antar att jag skulle enbart använda FZ fastän jag inte har sagt eller påpekat det.

Skrivet av tr1stam:

SP i ett MP är antigen Co-op MP eller RPG. Det är inte samma sak som att du spelar HL2, förstår du? Utvecklarna själva kallar spelen för MP. Hitta inte på en massa skit om du vill ha en ärlig och seriös diskussion. Med din logik borde alla MMO spel vara SP. Det funkar inte. Samtliga spel tillhör RPG eller MMORPG element där du har en story driven del som driver spelet framåt. Om något så är just det en service game. Så jag förstår inte ens vad du snackar om här - helt irrelevant.

Eller RPG? Nu blandar du ihop lite saker. Single Player är inte en genre. RPG är det. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_genres

"Hitta inte på massa skit", säger han som hittar på. Jag vill ha ärlig och seriös diskussion, men lite svårt när du ska ha en sån attityd mot någon som faktiskt diskuterar konstruktivt. Nej, MMOs är inte SP, och jag har inte påstått det. Återigen, snabb googling och du kan själv se att många hänvisar till t.ex. NMS mer som ett SP spel än MP.

Stardew Valley = Single Player, den har även Co-Op som lades till långt senare efter spelets release. Spelet fick många balanseringsuppdateringar innan utvecklaren lade till Co-Op. Spelet räknas inte till MMO och har aldrig gjort.

No Man's Sky = Single Player, den har även Co-Op som lades till långt senare efter spelets release. Spelet fick många balanseringsuppdateringar innan utvecklaren lade till Co-Op. Spelet räknas inte till MMO och har aldrig gjort.

Skrivet av tr1stam:

Cyberpunk 2077 var buggig i cirka 1 år. Efter att nästan ha förlorat ansiktet i världens ögon, alla återköp med mer som gjordes var . Att jämföra Cyberpunk 2077 med ett spel som Valorant eller MW2 multiplayer är extremt korkat och missvisande. De har heeeeelt olika på alla sätt och vis. Det enda de har gemensamt är att de är buggiga vid release. Vilket borde säga dig mycket då genomsnittstiden för ett MP spel kontra ett SP spel med buggfix är som dag och natt Du har en instant match på MP medan det tar månader innan det sker för SP delen. Kolla OW2; de ska ha en SP del som skulle ha släppts tillsammans med MP delen men den sköt de upp till nästa år.

Nej, det är inte missvisande eller korkat. Det är bokstavligen talat exempel på varför ditt argument och logik är fallerande. Och genomsnittstiden att fixa buggigt MP? Det finns spel som fortfarande är extremt buggiga som är MP. Återigen, CSGO är ett bra exempel på spel som har haft konstant många buggar sedan betan. PUBG, oj oj oj, hur länge var inte det spelet buggigt? Även första turneringen var extremt buggig och det var ju månader efter spelet hade släppts.

Skrivet av tr1stam:

CS följer mer denna regel: https://www.makeuseof.com/tag/4-bugs-glitches-video-games-bec... - Jag är ingen spelutvecklare men det finns ett namn när du bygger in buggen som en del av spelet. Wallbanging från himmel och jord på vissa kartor är en av de mest klassiska i CS 1.6 te.x. Det blev mer en meta än en bugg :3 Så jag förstår inte din poäng.

Vissa buggar ja, men det betyder inte att alla buggar blir omräknade till features... Och nej, CS följer inte den regeln så länge det går att undvika. Gå bara igenom deras patch notes så märker du hur mycket buggar de fixar vid nästan varje patch.

Skrivet av tr1stam:

Och det var de jag menade med att de har clickbait artiklar. Recensioner på FZ.se handlar att få ut den så snabbt som bara den; utan att vara någorlunda saklig även fast det är subjektivitet som gäller. Varpå jag menar på att skall det vara subjektivt; anställ någon som VET hur MP/T-FPS spel fungerar och hur dessa utvecklas.

Du menar att alla recensenter oavsett sida försöker få ut sin recension så fort embargot släpps? Vem kunde ha anat? Varför tro? Och jo, de är sakliga. Återigen majoriteten av recensionerna på FZ är välskrivna och innehåller det som konsument letar efter i en recension. Kanske du tillhör skaran som inte tycker det, men då blir min fråga; varför läser du recensionerna då? Efter 12 år så borde du ha lärt dig?

Skrivet av tr1stam:

Alltså dude, du repeterar redan saker jag har skrivit. Det är bara att sätta dig och läsa mina inlägg. Du argumenterar FÖR min talan, haha.

"Dude", allt jag har skrivit talar emot ditt argument. Recension = intäkter. Intäkter = sida kan överleva. När får man störst mängd trafik? Nära spelsläpp för det är då flesta kommer vilja veta om vad för betyg spelen får. Så när är en recension som mest aktuellt? Precis innan spelsläpp. Så när bör man skriva recension? Precis innan spelsläppet, när embargot släpps.

Titta upp Embargo. Titta även upp hur sidor får in intäkter och kan hållas uppe. När du ändå är i farten, titta upp hur många som släpper sina recensioner på t.ex. YT om ett spel, så kommer du märka att de gör det samtidigt som alla spelsidor; nämligen när embargot släpps. Återigen, din logik om att vänta med recension 2-3 månader är dåligt och fungerar inte.

Skrivet av tr1stam:

OBSERVERA! Läser du inte mina svar kommer jag inte svara dig. Du är antigen ett troll eller så saknar du förmågan att förstå vad man skriver till dig.

Ditto. Du verkar inte ha läst mina svar heller så... Men du behöver inte svara, jag kommer inte svara tillbaka då jag orkar inte fortsätta diskutera med någon som inte kan göra det konstruktivt efter detta. Mitt tips till dig; sätt upp en hemsida själv, och släpp recensioner 3 månader efter spelen släpps, och titta hur mycket eller lite trafik din sida kommer få, så kanske du lär dig varför det är viktigt att göra och släppa en recension så fort man får tillåtelse att göra så.

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Varför spelar en krokad grej som "dolphin dive" en roll? Kanske för att man spelar enligt en meta på SBMM? Med tanke på din kommentar här så vet jag inte om du ens förstår (eller försöker förstå) vad jag menar.

En dag ett recension är väl gjord för den stora massan och ska vara någorlunda lätt överskådlig?
Det du söker ser man en YT video om, där de går igenom förändringarna och hur det skiljer sig från föregående spel.
Vem läser en recension på FZ och förväntar sig eller ens vill ha en genomgång av Dolphin Dive, meta, ev ändringar på SBMM etc?
(Dock kanske det kan finnas tillräckligt stort intresse för att de ska kunna släppa meta updates eftersopm,
men tveksamt om jag inte hellre ser det från dedikerade YT/twitch-streamers)

Den stora massan av spelare lär väl knappt ens tänka på de sakerna?
Vi som är intresserade av den biten, skaffar den informationen på annat håll eller diskuterar den i forumet/artikel kommentarerna.
(Hade FZ varit en dedikerad site för bara FPS/E-sport, hade jag förväntat mig helt annat innehåll)

Lite som att jag inte läser sporten på SVT och förväntar mig att få 100% korrekt info med djupa analyser om spelsystem etc.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Nej, du kan inte förutspå hur ett spel kommer utvecklas, även med CMs (fler spelutvecklare anställer CM? De flesta om inte alla spelutvecklare har CMs, det är inget nytt). Handlar om hur man recenserar? Alla recenserar på olika sätt. Då menar jag bokstavligen talat alla. Finns ingen som recenserar rätt eller fel, då det är subjektivt.

Hahah, det var precis det jag skrev. Igen, du snackar skit. CM finns där för att stärka brand och lojalitet med sin community. Sättet du gör det på är att lyssna in de. Bokstavligt. Ja, jag håller med om att alla recenserar subjektivt. Igen. För 100:ade gången; så är det något jag har skrivit sedan tidigare. Tack för att du tog upp min poäng - IGEN. Det jag däremot efterfrågar från FZ.se del; är att de har en SOM VET hur dessa spel är som recenserar de. Inte någon Super Mario hjälte. Det ger en mer ärligare och pålitligare recension. Hojta till om det är något du inte fattar.

Skrivet av Shamanfox:

Jag läser vad du skriver. Du skrev: "Jag förstår inte hur ni ser bristen i "min logik" med att vänta med recensioner med MP/T FPS spel i till exempel en säsong som oftast är en (eller två) månader (i värsta fall)", vilket för mig är ett icke-svar, då spelen har olika långa säsonger, där standarden är 3. Och jo, du skrev att det var "din logik". Du får väl läsa om det du skriver innan du säger att du inte har skrivit något när du de facto har gjort det.

Hahaha vad snackar du om? Jag har aldrig skrivit att det är min logik. Jag citerar mig själv i rent sarkastiskt syfte då det är rätt så jävla uppenbart. Men absolut! Tror fortfarande "min logik" knäcker väldigt mycket nötter med att vänta minst en säsong i MP/T FPS recensioner. Du kan liksom inte ge mig ett enda vettigt argument med vad som är farligt med att vänta EN säsong. Nu syftar - och har ALLTID syftat på - MP/T FPS spel

Skrivet av Shamanfox:

Bara för du och dina polare inte kallar det för en remake så betyder det inte att det INTE är en remake. Spelet är gjord på en helt ny motor (inte uppdaterad...). Spelet är omgjord från grunden, vilket man ser flera indikationer på det. TTKn, features, level-systemet. Nästan allt är annorlunda från orginala MW2. Du får gärna gå tillbaka och spela det gamla MW2 så kommer du se att inget av det gamla finns kvar förutom huvudkaraktärerna. Så nej, det går inte att göra en lista på hur spelet skiljer sig, då man skulle få lista allt som går att göra och inte göra i MW2 2022 versionen.

Och ja, skillnaden är så pass stort att det är bättre att se spelet som ett nytt spel. Precis som Modern Warfare 2019. Jag säger inte emot mig själv, och har inte gjort det vid något tillfälle. Du säger att jag ska läsa, men samtidigt så skrev jag "Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.", som du helt missade.

Dolphin Dive är inte en meta i MW2. Dessutom så tvivlar jag på att MW2 har SBMM, inte i de lobbys jag har spelat. Finns ingen som helst indikation att servrarna är baserad på SBMM, utan är mer baserad på folkets latency. Men visa gärna källa på att MW2 har SBMM och vilka MP-lägen som applicerar det.

Fast vänta nu. Det var ju DU som kallade den för en Remake/ Remaster? Inte jag. Jag var den som i princip den som skrev att det är ett nytt spel

Förklara vad du menar med detta i förra inlägget då: "Gällande "tog aldrig upp dolphin dive", varför skulle man ta upp det? Spelet är en Remake, inte en Remaster. Man behöver inte jämföra varje feature och poängtera hur allt skiljer sig med originala.", för att sen i slutet skriva: "Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.". Du säger ju emot dig själv :S Sluta äg dig själv. Det är mitt jobb. Gör det svårt för mig vad fan!

Dolphin Dive i tredje person med shotgun är en meta, hahahaha. Vad fan snackar du om? De kommer patcha det så hårt eftersom det blir fan Gears of War än Call of Duty.

MW2 har visst SBMM och den är i dagens läge riktig bajs. Mer om det här: https://www.youtube.com/watch?v=qpoTQ_9jyOs och https://www.youtube.com/watch?v=H_bYA8siBPg

Skrivet av Shamanfox:

Valorant kör 60-90 dagar. Du har inte listat ett enda spel som har 1-månads säsong. De enda spelen jag vet om som kör 1-månaders säsonger är mobilspel, och det är helt irrelevant i denna diskussion då FZ inte recenserar mobilspel. De flesta spelen kör på 3 månader per säsong. Overwatch, Apex Legends, PUBG, LoL, DOTA, Diablo 3, PoE m.m.

MW2 Season Pass ska starta 16:e November, det är 3 veckor efter spelets release. Även om spelet skulle köra på 2 månaders intervaller så blir "första säsongen" 3 månader, då första månaden finns ingen säsong. Och jag skrev redan vad problemet skulle vara med att vänta med att släppa en recension. Återigen, bara och läsa

Igen, jag skrev 1 säsong med en parantes mellan 1-3 månader. Uppenbarligen lider du av en skev verklighetsförankring att du väljer din tolkning och förstår inte. Pallar inte dividera med din skeva verklighetsuppfattning. Tolka det hur du vill Återigen. Det är bara att läsa och förstå

Skrivet av Shamanfox:

Nackdel med att vänta? Förutom det jag redan listade med nackdelarna för både konsumenter och nyhetssidor? Om ingen köper spelet första 3 månaderna så kommer utvecklarna lägga ner spelet. Får de inga intäkter första 3 månaderna så kan mindre studios behöva sparka folk för de får inte in tillräckligt med pengar jämfört med deras utgifter. Då kommer det sluta med att vi har bara gigantiska studios kvar.

Om ingen köper spelen första 3 månaderna så kommer studios inte få in rapporter om buggar, för vem ska rapportera om buggar om ingen testar och kör spelen? Då kommer du fortfarande ha samma problem 3 månader senare som på launch. Exempel Bastion och Mei buggarna skulle inte Blizzard ha vetat om om inte de hade fått rapporter om det.

Hahaha, vad fan snackar du om? Du kan liksom inte ge mig ett enda vettigt argument med vad som är farligt med att vänta EN säsong. Nu syftar - och har ALLTID syftat på - MP/T FPS spel Du har inte svarat ett skit på det. Du bara rabblar upp saker ur nattmössan där du TROR.

Du menar alltså att om recensioner inte släpps dag 1 så kommer spelföretag att sparka folk, gå i konkurrs med mer? Är det så du vill att jag tolkar din parodi av förklaring? HAHAHHAHAHA. Jag kan seriöst inte tro det jag läser. Har DICE lagts ner? Har de sparkat sina anställda för att de fick mindre bra recensioner? Aww hell no. En ansvarig chef avgick på grund av floppen och det är helt rätt då det är LG som bär ansvaret - inte vanliga utvecklare, designer med mer. Så fan är det du säger? xD Holy fuck vad du är förvirrad.

Skrivet av Shamanfox:

Och vad får du förhandsboknings-diskussionen ifrån? Jag pratar inte om förhandsboka? Har inte ens nämnt det. Kör inte strawmanning nu, då jag tänker inte diskutera något som jag inte har sagt.

Vaddå strawmanning? Jag förklarar för dig varför det är ÄNNU viktigare att vänta med att recensera MP/T FPS spel är för att de släpps ofärdoga på grund av den rådande affärsmodellen. Det är mer eller mindre ett motargument som påvisar brister i din logik.

Skrivet av Shamanfox:

Jag har inte blandat ihop SP och MP. Du får gärna läsa noggrannare så kommer du märka att jag tar bara upp SP eftersom du nämnde det (t.ex. du skrev att SP spel aldrig blir balanserade som du helt plötsligt ignorerar nu då du hade totalt fel på den punkten).
Jag vet mycket väl vad jag pratar om, har spelat MP innan ens MP-spel kunde spelas över modem. Har spelat FPS MP sedan starten bl.a. Quake, Unreal, Unreal Tournament, CS Beta. Om vi ska räkna FPS-spel som kom till konsoler så Golden Eye, Perfect Dark, Turok etc.
Jag har följt utvecklingen då jag spelar FPS mer än något annat genre, och vet mycket väl om hur tävlingsinriktade FPS-spel fungerar i grunden och alla variabler som påverkar balansen (både från spelets sida och från användarens sida).

Jag läser extremt noggrant; du säger emot dig själv och går i criklar. Jag är extrem tveksam till din egen utnämda kompetens gällande MP spel, eftersom då borde du ha vetat att spelen i sig tar minst 1 säsong att få upp sina balanser.

Skrivet av Shamanfox:

Absolut, alla borde sluta förhandsboka. Däremot så är det inget fel med att köpa spelet Day 1 baserat på recensioner, då recensioner bör objektivt ta upp saker som är både positiva och negativa i spelet, samtidigt som de ger sin subjektiva input hur de upplevde spelet, både det positiva och negativa. Men återigen, din logik fallerar hårt då om alla skulle avstå från att köpa spelet på releasedagen (och då menar jag bokstavligen talat alla), så kommer ingen spela spelet, och då finns det ju ingen som kan ställa krav till utvecklarna. Vem ska ställa krav om ingen vet hur bra eller dåligt spelet är då om ingen annan förutom recensenter har spelat spelet?

Bra att vi är överens om att alla borde sluta förhandsboka. Där har du roten till att spel idag släpps ofärdiga och buggade. Nej, min logik fallerar inte eftersom företag räknar intäkter på ett helt år inte inte på en release dag. Release dagens köp säger bara hur stark PPP (Purchade Power Parity) en marknad, målgrupp eller whatever har. Dessutom har det varit en benchmark inom journalismen; eftersom det är sällan företag som pratar intäkter på release dagen av diverse strategiska skäl. De pratar istället om antal spelare. Spelsidor pratar oftast hur mycket av något har sålt. Detta är något jag tycker det borde vara tvärttom, men yeah. Det finns också en anledning till det antar jag

Med din logik är det som så att om ingen köper ett spel efter 1 dag, eller 1 vecka så är det kört. Ställ den frågan till DICE så kommer du får se.

Du failar grovt. Men var så god. Försök gärna igen om du känner för det.

Skrivet av Shamanfox:

Jackfrags? Han som fått negativitet riktat mot sig hur lite han pratade om vad som var fel med BF2042 tills efter spelet släpptes? Skulle inte använda honom som referens för något BF/FPS relaterat, tyvärr. Han var bättre förr, men jag personligen slutade följa honom runt BFV och bara tittat lite till och från. TB vet jag inte varför det är relevant, då tyvärr så känner jag inte att någon har kunnat ersätta honom och hans still med att kritisera spel.

Att du får mer information från 5 videos av t.ex. Jackfrags av t.ex. BF2042 där vissa är streams på 3+ timmar är inte så konstigt jämfört med en recension? Dessutom så svarade du inte gällande "popularitet på YouTube". SteamCharts ja, Twitch ja. YouTube? Njae. Där blir folk influencerad mer eller mindre bara de kanaler de följer.

Vart jag hämtar min information? FZ, YT, Reddit (som länkar till andra sidor för källor). Men kul att du antar att jag skulle enbart använda FZ fastän jag inte har sagt eller påpekat det.

Intressant resonemang du för. Av alla YT kanaler jag räknade upp så fokuserar du på den enda - enligt din uppfattning - "negativa". De andra spelar ingen roll, va? xD Icke-validerande, eller? Haha, så pinsamt och bevisar ytterligare på att du söker mer att "vinna" denna disskussion (fast du har ingen aning om vad varken jag pratar om och vad du sjäkv skriver). Du saknar en förmåga för kritiskt tänkande.

Personligen så skiter jag i vilken negativ eller positiv kritik de har fått han har fått. Jag sprider min input av information för att forma mig en så neutral och non-bias åsikt jag kan. Tyvärr gör inte du det. Även fast jag gång på gång har visat hur ditt mindset fallerar så kan du fortfarande inte svara på de enkla frågor än med svaret "det är bara att läsa :)". Det där är bara pinsamt! xD

Skrivet av Shamanfox:

Eller RPG? Nu blandar du ihop lite saker. Single Player är inte en genre. RPG är det. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_genres

"Hitta inte på massa skit", säger han som hittar på. Jag vill ha ärlig och seriös diskussion, men lite svårt när du ska ha en sån attityd mot någon som faktiskt diskuterar konstruktivt. Nej, MMOs är inte SP, och jag har inte påstått det. Återigen, snabb googling och du kan själv se att många hänvisar till t.ex. NMS mer som ett SP spel än MP.

Stardew Valley = Single Player, den har även Co-Op som lades till långt senare efter spelets release. Spelet fick många balanseringsuppdateringar innan utvecklaren lade till Co-Op. Spelet räknas inte till MMO och har aldrig gjort.

No Man's Sky = Single Player, den har även Co-Op som lades till långt senare efter spelets release. Spelet fick många balanseringsuppdateringar innan utvecklaren lade till Co-Op. Spelet räknas inte till MMO och har aldrig gjort.

Hur blandar jag ihop det. Det är extremt svårttolkat vart de spelen går isär - i alla fall NMS. Du får tolka det hur du vill. Jag skrev RPG och MMORPG då det går delade meningar om det rent generellt. Om någon behöver en refresh så är det du. Även communitiet i sig har en delad uppfattning över vad som är vad om du tittar.

Kan du visa med en print screen vart jag specifikt skrev att Stardew Valley är ett MMORPG? Ska bli roligt att läsa. Tills dess så borde du lära dig dig läsa ytterligare. Det är bara att läsa

Skrivet av Shamanfox:

Nej, det är inte missvisande eller korkat. Det är bokstavligen talat exempel på varför ditt argument och logik är fallerande. Och genomsnittstiden att fixa buggigt MP? Det finns spel som fortfarande är extremt buggiga som är MP. Återigen, CSGO är ett bra exempel på spel som har haft konstant många buggar sedan betan. PUBG, oj oj oj, hur länge var inte det spelet buggigt? Även första turneringen var extremt buggig och det var ju månader efter spelet hade släppts.

Vissa buggar ja, men det betyder inte att alla buggar blir omräknade till features... Och nej, CS följer inte den regeln så länge det går att undvika. Gå bara igenom deras patch notes så märker du hur mycket buggar de fixar vid nästan varje patch.

Vad snackar du om? Spelet var buggig i någon månad då de var en liten spelstudio som hanterade det hela; förrens affären gick i klaff och de fick mer resurser för att finslipa spelet.

Vissa buggar? HAHAHAHA. Själva wallbangandet på vissa kartor var så "bra" att man behöll det till en meta medan andra var så dåliga att man tog bort de ur map poolen. Kartor som de_prodigy, de_vertigo är ett par av såna exempel i CS. Nu snackar jag om tidiga versioner av CS och inte efter Source motorn utan GSRC-motorn. Det var rätt så uppenbart från början men jag förtydligar det bara. Det är bara att googla att de flesta spelen (främst CS) där buggar är så pass stora att man låter de vara en del av spelet och låta spelarna lösa problemet i form av meta eller dylikt.

Bra där grabben med över 10000 timmar i Quake, UT, CS osv. Bra där. Verkligen Du skämmer verkligen ut dig själv.

Skrivet av Shamanfox:

Du menar att alla recensenter oavsett sida försöker få ut sin recension så fort embargot släpps? Vem kunde ha anat? Varför tro? Och jo, de är sakliga. Återigen majoriteten av recensionerna på FZ är välskrivna och innehåller det som konsument letar efter i en recension. Kanske du tillhör skaran som inte tycker det, men då blir min fråga; varför läser du recensionerna då? Efter 12 år så borde du ha lärt dig?

Jag håller med om att de flesta FZ recensioner är välskrivna. Speciellt när det kommer till vissa SP spel eller konsol spel i sin helhet. Absolut. Men FZ är B A J S på recensioner när det kommer till MP eller competitive laddade spel. Det är ett faktum. Om jag är ensam att tycka det så absolut. I dont give two fucks about it - jag förmedlar vad jag har fått läsa här 12 år och skillnaden. Det är som att använda en bilmekaniker att fixa en tung lastbil. Makes no sense i min värld. Men detta har du verkligens vårt att förstå.

Skrivet av Shamanfox:

"Dude", allt jag har skrivit talar emot ditt argument. Recension = intäkter. Intäkter = sida kan överleva. När får man störst mängd trafik? Nära spelsläpp för det är då flesta kommer vilja veta om vad för betyg spelen får. Så när är en recension som mest aktuellt? Precis innan spelsläpp. Så när bör man skriva recension? Precis innan spelsläppet, när embargot släpps.

Titta upp Embargo. Titta även upp hur sidor får in intäkter och kan hållas uppe. När du ändå är i farten, titta upp hur många som släpper sina recensioner på t.ex. YT om ett spel, så kommer du märka att de gör det samtidigt som alla spelsidor; nämligen när embargot släpps. Återigen, din logik om att vänta med recension 2-3 månader är dåligt och fungerar inte.

Dude..... Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen. Jag skiter i denna sidas intäkt eller dylikt. Jag använder dess RSS feed bara för att få de snabba senaste nyheterna jag kan få. Av slump hittade jag denna recension. Tror du mig inte? Kolla antalet interaktioner jag har på snart 12 år.

Med detta sagt kunde jag inte bry mig mer. Tycker jag att en recension är dålig; då är den dålig. I dessa fall är FZ.se piss dåliga på att recensera MP/ T FPS spel. Det är ett faktum. De gör det inte heller så ofta. Bara om de måste.

Jag vet hur andra sidor arbetar med sin revenue och sitt goda ord med olika spelbolag. Har fått se det live med egna ögon och behöver inte någon tangetbordshjälte. Jag driver aff.sidor där jag vet hur trafik fungerar och allt handlar om bra content. Så enkelt är det.

Du får tycka att "min logik" bakom avvaktande recensioner inte funkar. Det är helt okej. Men jag VET att det hade funkat för det hade gett mer tyngd och mer trovärdighet än "day one" eller "first" recensioner

Skrivet av Shamanfox:

Ditto. Du verkar inte ha läst mina svar heller så... Men du behöver inte svara, jag kommer inte svara tillbaka då jag orkar inte fortsätta diskutera med någon som inte kan göra det konstruktivt efter detta. Mitt tips till dig; sätt upp en hemsida själv, och släpp recensioner 3 månader efter spelen släpps, och titta hur mycket eller lite trafik din sida kommer få, så kanske du lär dig varför det är viktigt att göra och släppa en recension så fort man får tillåtelse att göra så.

Tack för dina tips, men denna diskussion med dig gjorde mig inte ett dugg klokare. Bevisar bara min poäng att individer som dig. Jag har inget att bevisa eller dylikt. Du har fortfarande inte förklarat hur eller övertygat mig vad nackdelar med att vänta med att recensera MP/T-FPS spel efter en säsong än att vad? Det blir kaos - enligt dig - i hela det schematiska och systematiska ledet. Du hör ju själv hur korkad du låter, va? Men i alla fal.

Hoppet var att du hade något vettigt att komma med varpå du bara är en extrem bias nisse som diskuterar för att vinna (fast det är 0 prestige för mig och du "vann" absolut inget). Jag förstår fortfarande NOLL av vad du skriver, fast jag försöker, tro det eller ej.

Som man säger; Let's agree to disagree.

Skrivet av Molnet2013:

En dag ett recension är väl gjord för den stora massan och ska vara någorlunda lätt överskådlig?
Det du söker ser man en YT video om, där de går igenom förändringarna och hur det skiljer sig från föregående spel.
Vem läser en recension på FZ och förväntar sig eller ens vill ha en genomgång av Dolphin Dive, meta, ev ändringar på SBMM etc?
(Dock kanske det kan finnas tillräckligt stort intresse för att de ska kunna släppa meta updates eftersopm,
men tveksamt om jag inte hellre ser det från dedikerade YT/twitch-streamers)

Den stora massan av spelare lär väl knappt ens tänka på de sakerna?
Vi som är intresserade av den biten, skaffar den informationen på annat håll eller diskuterar den i forumet/artikel kommentarerna.
(Hade FZ varit en dedikerad site för bara FPS/E-sport, hade jag förväntat mig helt annat innehåll)

Lite som att jag inte läser sporten på SVT och förväntar mig att få 100% korrekt info med djupa analyser om spelsystem etc.

Jag förstår att den är välgjord för den stora massan. Man jag tycker fortfarande att den är dålig. Vad är syftet då om den ska vara någorlunda lätt och överskådlig? Den som baserar sitt beslut på "någorlunda lätt och överskådlig?" är ju fan dömd förevigt åt samma öde som de spelare som förhandsbokade BF2042.

Jag tycker bara att det finns skillnader i hur du framställer en MP spel kontra ett SP spel i en recension. Där spelmekanik med mer spelar en roll. Men det är jag. Jag är inte intresserad av grafik eller whatever i ett MP spel. Utan hur bra är netcode, game mechs., server stabilitet, SBMM osv osv. Är du med?

Point taken. Absolut, där har du nog helt rätt. FZ.se är extremt casual; och det är något jag tycker saknas och är synd med FZ inte satsar på är just MP/E-sport spel recensioner.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Redaktör
Skrivet av tr1stam:

Massa text

Skrivet av Shamanfox:

Massa text

Hörni, ta det där i PM istället (om ni nu ska fortsätta). Känns inte särskilt intressant för någon annan.


signatur
Medlem

Wall of text.. och håller med fz vännen ovan. Hur som helst. Är tok missnöjd på Activision.. fick shadow-ban helt från ingenstans en dag efter releasen.. sen tog dom bort bannen.. 3 timmar senare utan att inte ens röra spelet kom bannen tillbaka. Är det verkligen så mina hårdtjänade pengar ska spenderas? :/ Kan inte ens göra en refund.


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Avstängd
Skrivet av Redmike:

Wall of text.. och håller med fz vännen ovan. Hur som helst. Är tok missnöjd på Activision.. fick shadow-ban helt från ingenstans en dag efter releasen.. sen tog dom bort bannen.. 3 timmar senare utan att inte ens röra spelet kom bannen tillbaka. Är det verkligen så mina hårdtjänade pengar ska spenderas? :/ Kan inte ens göra en refund.

Du har förhoppbingsvis lärt dig något inför nästa gång du funderar på att köpa ett CoD-spel

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Du har förhoppbingsvis lärt dig något inför nästa gång du funderar på att köpa ett CoD-spel

Aldrig haft problem hittills haha. Men ja nästa gång blir det att vänta eller eventuellt slippa helt


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Medlem

Finns dedikerade servrar i spelet? Minns det senaste COD jag köpte som utspelade sig i framtiden, men där hade man inte dedikerade servrar och människor spelade med wall hack så jag tröttnade inom 3 timmar och har inte rört spelet sedan dess.

Medlem

Nu har det gått ett tag efter release och Hardcore är fortfarande inte med i spelet, vilket man lovade innan släpp.
Kan tycka spelet är kul men gillar inte att skjuta 20 skott i huvudet på någon innan den stupar.
Att man väljer att ta bort en sån sak som Hardcore när spelet lanserades gillar jag inte. Det är trots allt mängder med folk som har arbetat med spelet så varför man, i sista stund, har valt att inte ha med det i release förstår jag inte.

Det sänker betyget för mig personligen till en 2/5. Lansera inte spelet om det inte är färdigt...

Medlem
Skrivet av krille1986:

Nu har det gått ett tag efter release och Hardcore är fortfarande inte med i spelet, vilket man lovade innan släpp.
Kan tycka spelet är kul men gillar inte att skjuta 20 skott i huvudet på någon innan den stupar.
Att man väljer att ta bort en sån sak som Hardcore när spelet lanserades gillar jag inte. Det är trots allt mängder med folk som har arbetat med spelet så varför man, i sista stund, har valt att inte ha med det i release förstår jag inte.

Det sänker betyget för mig personligen till en 2/5. Lansera inte spelet om det inte är färdigt...

Hardcore läget släpps den 16:e November, samtidigt med Season 1. Varför de inte kom ut samtidigt som spelet släpps, det kan man spekulera om. Jag följde inte utvecklingen, så jag har ingen aning om de lovade att Hardcore skulle finnas vid release, men imorgon så ska spelläget alltså släppas

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hardcore läget släpps den 16:e November, samtidigt med Season 1. Varför de inte kom ut samtidigt som spelet släpps, det kan man spekulera om. Jag följde inte utvecklingen, så jag har ingen aning om de lovade att Hardcore skulle finnas vid release, men imorgon så ska spelläget alltså släppas

Tack för info.
Jo man gick ut på bla twitter och sa att samtliga modes ska finnas där vid lansering. Folk blev ganska irriterade när vissa saker saknades.
Jag personligen kan tycka att man inte skyltar om en sak och sen gör en annan.
Men som sagt, tack för informationen!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Fast så har det ju inte alltid varit. De första två Modern Warfare måste väl nästan höra till två av de mest ihågkomna kampanjerna, alla kategorier av spel?

Hur ofantligt många är det inte som fortfarande minns och pratar om uppdrag såsom "All ghillied up", Kärnvapenattacken, "No Russian" och så vidare?

Årets Mw2 känns däremot som ett desperat försök att försöka skapa en "best of-album" från tidigare succéer, samtidigt som man slänger in nya och oprövade saker såsom bulletsponges och crafting/survival-uppdrag mitt i smeten och misslyckas rejält...

Är det så? Är det 1an och 2an som nu släppts i remaster? Kanske ska spela igenom dessa i så fall.

Skriv svar