Varje såld Xbox Series X|S-konsol innebär en Microsoft-förlust på uppemot 2 000 kronor

Robot
Varje såld Xbox Series X|S-konsol innebär en Microsoft-förlust på uppemot 2 000 kronor

Högre priser och inflation är orsaker.

#xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Vem är på att dra igång en insamling så de klarar sig?

Medlem

För den som inte sett:

It's not a lake, it's an ocean

Det låter onekligen väldigt högt. Men i detta finns kanske också att Microsoft betalade för chipförtur?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Där hör ni alla Playstation-fanboys, bara att öppna plånboken!

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Där hör ni alla Playstation-fanboys, bara att öppna plånboken!

Vad menar du nu?

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Vad menar du nu?

Ett sätt att se till att MS förlorat pengar.

ZF
Medlem

Och ändå har kontrollen fortfarande inte ens laddbara batterier..

Antar att den där lösningen med dubbla moderkort inte är den mest kostnadseffektva visserligen. Men jag tror allt att MS överdriver lite för att den ska verka billigare. Om PS5 redan var självfinansierad sen förra året så låter det ju hyfsat orimligt att skillnaden skulle vara såpass stor även med den produktionstekniska skillnaden.

Medlem
Skrivet av ZF:

Och ändå har kontrollen fortfarande inte ens laddbara batterier..

Antar att den där lösningen med dubbla moderkort inte är den mest kostnadseffektva visserligen. Men jag tror allt att MS överdriver lite för att den ska verka billigare. Om PS5 redan var självfinansierad sen förra året så låter det ju hyfsat orimligt att skillnaden skulle vara såpass stor även med den produktionstekniska skillnaden.

MIn kontroll har laddningsbara batterier som jag valt ut själv

Medlem
Skrivet av ZF:

Och ändå har kontrollen fortfarande inte ens laddbara batterier..

Antar att den där lösningen med dubbla moderkort inte är den mest kostnadseffektva visserligen. Men jag tror allt att MS överdriver lite för att den ska verka billigare. Om PS5 redan var självfinansierad sen förra året så låter det ju hyfsat orimligt att skillnaden skulle vara såpass stor även med den produktionstekniska skillnaden.

inbyggda batterier är inget +


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Batterier är inget jag vill ta i så jag är väldigt nöjd med Sonys lösning. Är däremot inte glad för Microsofts förlust nu när dom äntligen kommer att ge Sony motstånd.

Redaktör
Skrivet av Phyrino:

Ett sätt att se till att MS förlorat pengar.

Känns kontraproduktivt för en spelmarknad där konkurrens håller priserna i schack. Se på Nintendo: de har sin egen nisch och tar skamlöst mycket för hårdvaran. En vanlig Switch kostar (med få undantag) drygt 3 000 kr - det är samma som jag betalade för fem år sen. Har ej med inflation att göra.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

inbyggda batterier är inget +

Det är kanske både plus och minus med dem också.

Enda batteriproblemet jag haft med en PS-pryl är PSP. Men det var ju bytbart som väl var.

Vill inte se den jäsningen i Vitan.. : /

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Där hör ni alla Playstation-fanboys, bara att öppna plånboken!

Tror det inte spelar någon roll om man köper massa xbox för dom ska gå minus, Microsoft flyttar nog bara runt pengarna
Microsoft har ju trots allt råd att köpa hela Sony och Nintendo.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gaara:

MIn kontroll har laddningsbara batterier som jag valt ut själv

När de sen tappat kapacitet så byter man bara ut dem för en spottstyver istället för köpa en ny kontroll:)


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Igen det dära "Chip Priority" som inte hände. Ingen har sagt att det hände. Inte AMD eller Microsoft.

Medlem
Skrivet av NuZ:

När de sen tappat kapacitet så byter man bara ut dem för en spottstyver istället för köpa en ny kontroll:)

Funkar ju dock å göra på inbyggda också ;).

Ändå lite nyfiken på hur tankarna går hos MS för Xbox divisionen. Gamepass missade ju dessutom sitt mål för användare för andra året i rad med 45%. Ingen liten missräkning.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Funkar ju dock å göra på inbyggda också ;).

Ändå lite nyfiken på hur tankarna går hos MS för Xbox divisionen. Gamepass missade ju dessutom sitt mål för användare för andra året i rad med 45%. Ingen liten missräkning.

Oj, med 45%? Hur många användare har de då och hur många hade de som mål?


signatur

Memento Mori

Medlem

Alla produkter borde ha utbytbara batterier genom en batterilucka. Så väl som mobiltelefoner, handkontroller, eltandborste med mera.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj, med 45%? Hur många användare har de då och hur många hade de som mål?

Inte den blekaste..

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Alla produkter borde ha utbytbara batterier genom en batterilucka. Så väl som mobiltelefoner, handkontroller, eltandborste med mera.

Det har producerats typ 1 mobil med lätt utbytbara batterier de senaste 10 åren. Den sålde bra nog för att vara den enda modellserien företaget la ner.

Många eltandborstar är jättelätta att byta batterier på, men ingen gör det för borstens mekanik är oftast halvt kass långt innan batterierna ändå.

Och jag upplever det är detsamma med kontroller. Inga batteriproblem i mina DS3, men spakarna är lika spänstiga som en fiskpinne i potatismos. Så ska batteribyte motiveras så får den ju ändå monteras isär totalt.

Medlem

Dessutom låter det här inte troligt. Inte $700 respektive $500 efter mer än 2 års tillverkning. Sony går med vinst och gjorde det efter ca 1,5 år. Om Sony kan få ner sin kostnad kan Microsoft också.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om Sony kan få ner sin kostnad kan Microsoft också.

PS5 har redan gått igenom flera revisioner inklusive att man gått ner till en mindre tillverkningsteknik för SOC-chippet - Xbox verkar vara precis likadan nu som vid lanseringen.

Sony gör allt i större volymer vilket ger billigare tillverkning. Man verkar "kränga" runt dubbelt så många konsoler och deras två modeller är till 99 % likadana. MS säljer hälften så mycket uppdelat på två rejält olika modeller så det mesta beställs och tillverkas cirka en fjärdedel så mycket jämfört med PS5.

PS5 verkar ha billigare kylning.

PS5 har sannolikt en billigare SSD trots att den är snabbare då MS köper en färdig standard-SSD från tredje part medan Sony monterar en egen lösning på moderkortet.

Sony har tillverkat elektronik i "evigheter" vilket ger en del erfarenhet gällande design och man har kontakter i branschen som kan ge fördelar.

ZF
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Dessutom låter det här inte troligt. Inte $700 respektive $500 efter mer än 2 års tillverkning. Sony går med vinst och gjorde det efter ca 1,5 år. Om Sony kan få ner sin kostnad kan Microsoft också.

XS har som sagt visserligen en lite extra tillkrånglad konstruktion. Och den kan de inte ändra på med mindre än antingen att tekniken blir såpass mycket mindre att allt ryms på endast ett moderkort, eller så får de designa en plattare och bredare maskin. Släppa kylskåpet helt enkelt.

Men ja, det verkar ändå som han drar på rejält med extra överdriv för att få plånbokssympatier eller nått.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det har producerats typ 1 mobil med lätt utbytbara batterier de senaste 10 åren. Den sålde bra nog för att vara den enda modellserien företaget la ner.

Många eltandborstar är jättelätta att byta batterier på, men ingen gör det för borstens mekanik är oftast halvt kass långt innan batterierna ändå.

Och jag upplever det är detsamma med kontroller. Inga batteriproblem i mina DS3, men spakarna är lika spänstiga som en fiskpinne i potatismos. Så ska batteribyte motiveras så får den ju ändå monteras isär totalt.

Okej, men finns det något dåligt med om en ps5 kontroller hade haft en batterilucka och möjlighet att ta både aa batteri och nuvarande laddningsbara batterier?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Okej, men finns det något dåligt med om en ps5 kontroller hade haft en batterilucka och möjlighet att ta både aa batteri och nuvarande laddningsbara batterier?

Antar designaspekten inte är helt oviktig till varför det inte kommer hända. De gömmer ju till och med skruvarna nu liksom..

Men det rent praktiskt negativa är nog främst helt enkelt att det förutom fulare också blir aningen krångligare att göra kontrollen. Och med det ännu dyrare. Så med tanke på att, folk här särskilt, redan klagar på priset, så är det kanske inte bara en säljande funktion.

Sen kan det även påverka vridstyvheten. (kan teoretiskt även förbättra, men det finns det inte utrymme för) DS5 är visserligen den bästa ur den synpunkten hittills tycker jag. Men även det är ju ett vanligt klagomål.

Om det verkligen vore efterfrågat kunde ju alltid helt enkelt sälja ett batteripack för AA som snäpps på under. Typ som bakknapparna på DS4.

1
Skriv svar