Playstation VR2 släpps i februari, kostar 600 euro

Medlem

Har inte plats att hoppa omkring i vårat vardagsrum, och jag är för lat för att möblera om varje session. Jag skippar VR.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det tar ju emot att betala mer för ett PSVR2 än vad PS5 kostade... Samtidigt som jag väldigt gärna vill ha ett, så inväntar jag nog betyg på några av deras spel som ska släppas i samma veva. Förhandsbokar nog, och i värsta fall avbokar jag om spelsläppen är mellanmjölk.

Köp, och om du ledsnar så sälj för dubbla priset.

Skrivet av McRaoul:

Har inte plats att hoppa omkring i vårat vardagsrum, och jag är för lat för att möblera om varje session. Jag skippar VR.

Jag sitter alltid ner när jag spelar VR på datorn.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Än så länge finns det inga som helst incinament att boka eller köpa ett psvr2.
Jag har psvr1, quest och pc vr hemma och med facit i hand så är mina bästa vr upplevelser fortfarande:

1. Resident Evil 7
2. Saints and sinners
3. Alyx/boneworks/bonelabs (de får dela på tredjepallen då dom är okej, men inte minnesvärda på samma vis)

Jag skulle gärna spela om Resident Evil 7 på psvr2 om dom utvecklade och la till hand tracking och släppte det igen.
Det är väl det enda som skulle kunna få mig att köpa ett psvr2...kanske.

Alternativt att vi får officiella VR versioner av riktiga AAA titlar som GTA V exempelvis. Eller Dying light kanske.

Du behöver inte köpa PSVR2 för att spela Resident evil 7 "som det ska spelas".
Kör spelet på pc med Praydogs VR mod så spelar du med motion controllers

https://beastsaber.notion.site/beastsaber/Praydog-s-Resident-...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sen pang
13k I Sverige, because reasons?
Skulle inte förvåna mig
Ska alltid vara dyrare här så dom kommer hitta en anledning
Speciellt nu när det är så himla inne med att sälja saker för njurpriser


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Det kommer ju bli episkt att uppleva VR första gången med PSVR 2! Grattis i förskott!
PSVR var mitt första riktiga VR och blev direkt besviken på den låga upplösningen samt kassa trackingen. Upplösningen lärde jag mig iallafall acceptera efter uppgradering till PS4 Pro. Sjukt nöjd med PSVR.

Hoppas att WipEout kommer till PSVR 2 också. Sjukt häftigt. Får se hur jag gör med förbokning. Har ju vant mig vid att köra helt fristående med Quest 1/2 men sladd har faktiskt aldrig stört mig så mycket.

Vadå, blev PSVR bättre med ett PS4 Pro jämfört med originalkonsollen?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vadå, blev PSVR bättre med ett PS4 Pro jämfört med originalkonsollen?

Vad jag hört så var VR spelen mindre suddiga och inte lika tydlig foveated rendering på pro.
Men bara marginellt, inte jätte stor skillnad. Spelen var ju tvugna att flyta på vanliga konsolen också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Haha skulle aldrig betala de priserna för ett vr headset.

Medlem

Väldigt högt pris för några få speltimmar per år.

Synd att det ej är bakåtkompatibelt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag inte.
Headsetet kopplas med USB. Finns inget sagt om nån USB till DP för dator.
Ska det vara via usb i PC så måste nån form av mjukvara från Sony finnas på datorn för överföring.
Ingen sån lösning finns i tex steamvr.

Skrivet av Molotov:

Jag vet inte hur det fungerar men om du har en USBC port på datorn, kan du få ut bildsignal via den?
Jag har USBC som jag iofs kan koppla quest 2 till men det ör ju ingen "raw picture" som bild från grafikkortet. man får utan en komprimerad stream som sen "packas upp" på Questen. Någon sån hårdvara/jukvara finns inte på PSVR2 headsetet

Man har kunnat koppla USB-C till HDMI/DP/VGA adapter väldigt länge, så det bör inte bli ett problem.
Tanken är väl att nästan allt ska fungera via USB-C framöver, säkert även hörlurar.

Skrivet av SunShine:

störande de inte har ett paket utan hörlurarna. Så kunde de dra av något på priset.
Har redan bra lurar för gaming.

Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men är det inte inbyggda in ear möjligtvis som PSVR hade som menas.
Jo det kanske dom kunde ha skippat.

Ganska säker på att det inte inkluderas hörlurar, de som fick testa för ett tag sen använde väl Pulse hörlurarna.

För upplevelsens skull så rekommenderas nog hörlurar som är kompatibla med deras 3D ljud.

Skrivet av Patrik1975:

Än så länge finns det inga som helst incinament att boka eller köpa ett psvr2.
Jag har psvr1, quest och pc vr hemma och med facit i hand så är mina bästa vr upplevelser fortfarande:

1. Resident Evil 7
2. Saints and sinners
3. Alyx/boneworks/bonelabs (de får dela på tredjepallen då dom är okej, men inte minnesvärda på samma vis)

Jag skulle gärna spela om Resident Evil 7 på psvr2 om dom utvecklade och la till hand tracking och släppte det igen.
Det är väl det enda som skulle kunna få mig att köpa ett psvr2...kanske.

Alternativt att vi får officiella VR versioner av riktiga AAA titlar som GTA V exempelvis. Eller Dying light kanske.

RE8 kommer och saints and sinners 2 kommer ju på PSVR2, så det är ju något i alla fall. Tror även att det ryktas om Alyx, Geoff kanske får visa det på Game awards i början av december. Troligtvis så bör det bli någon form av promotion/presentation strax före den 15:e.

Här är lite titlar, förmodligen så är fler bekräftade då denna video släpptes för 4 månader sedan.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man har kunnat koppla USB-C till HDMI/DP/VGA adapter väldigt länge, så det bör inte bli ett problem.
Tanken är väl att nästan allt ska fungera via USB-C framöver, säkert även hörlurar.

Ja det klart, men nån form av programvara måste också skapas. för inget lär ju "kännas igen" bara för att man kopplar in ett usb headset in i DP på grafikkortet.
När PSVR kopplades till dator så blev det et 3dof headset utan kontroller, jag tror inte det är så folk tänker sig att PSVR2 skulle vilja fungera och inte Sony heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det klart, men nån form av programvara måste också skapas. för inget lär ju "kännas igen" bara för att man kopplar in ett usb headset in i DP på grafikkortet.
När PSVR kopplades till dator så blev det et 3dof headset utan kontroller, jag tror inte det är så folk tänker sig att PSVR2 skulle vilja fungera och inte Sony heller

Jag tror att intresset för att få det att fungera på PC är mycket större nu när det i stort sätt är samma kontroller som med andra VR-headset. PSVR1 hade ju väldigt primitiv VR vilket gjorde att utvecklare inte hade så mycket incitament att få det att fungera via någon form av kompabilitet. Använde man PCVR headset så fungerade det mycket bättre så man drogs sig nog dit istället, tillexempel Oculus CV1 hade ju redan funnits ute ett halvår och hade mycket bättre kontroller/tracking, PS Move controller passade ju väldigt dåligt med mjukvaran, i jämförelse.

Det är USB-C både i datorn och i headsetet, porten sitter inte på grafikkortet.

Sonys handkontroller har ju haft PC kompabilitet under lång tid, så att deras hårdvara för konsolen skulle vara exklusiv till konsolen behöver inte heller stämma.

Jag tycker helt enkelt att det inte ska tas för givet och att det finns inget på ytan som säger att det skulle vara omöjligt, men man ska såklart inte förbeställa den för PC, vänta och se helt enkelt.

PSVR2 exklusiva features som Rumble och eye-tracking kanske är hårdare nötter att knäcka dock, finns väl knappt kompabilitet för det på PC än.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att intresset för att få det att fungera på PC är mycket större nu när det i stort sätt är samma kontroller som med andra VR-headset. PSVR1 hade ju väldigt primitiv VR vilket gjorde att utvecklare inte hade så mycket incitament att få det att fungera via någon form av kompabilitet. Använde man PCVR headset så fungerade det mycket bättre så man drogs sig nog dit istället, tillexempel Oculus CV1 hade ju redan funnits ute ett halvår och hade mycket bättre kontroller/tracking, PS Move controller passade ju väldigt dåligt med mjukvaran, i jämförelse.

Det är USB-C både i datorn och i headsetet, porten sitter inte på grafikkortet.

Sonys handkontroller har ju haft PC kompabilitet under lång tid, så att deras hårdvara för konsolen skulle vara exklusiv till konsolen behöver inte heller stämma.

Jag tycker helt enkelt att det inte ska tas för givet och att det finns inget på ytan som säger att det skulle vara omöjligt, men man ska såklart inte förbeställa den för PC, vänta och se helt enkelt.

PSVR2 exklusiva features som Rumble och eye-tracking kanske är hårdare nötter att knäcka dock, finns väl knappt kompabilitet för det på PC än.

Men det är ju det jag menade först men du ändrade till att använda adapter.
Att koppla in headsetet i USBC på datorn skulle inte på nått sätt ge bild från grafikkortet då blir det ju som Oculus Link så fall vilket känns otroligt då PSVR2 inte besitter sån hårdvara (vad som är känt)
Det skulle ju så fall vara som du säger att man använder en USB-C till DP adapter och kopplar in i grafikkortet, måste ju dock kännas igen på datorn på nått sätt och kommunikationen med kontroller osv.
out of the box känns det otroligt men kanske släpps nån breakout box om dom vill ge det officiellt stöd.

Det finns några spel (sociala) som stödjer eye-tracking men inga vanliga spel vad jag vet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är ju det jag menade först men du ändrade till att använda adapter.
Att koppla in headsetet i USBC på datorn skulle inte på nått sätt ge bild från grafikkortet då blir det ju som Oculus Link så fall vilket känns otroligt då PSVR2 inte besitter sån hårdvara (vad som är känt)
Det skulle ju så fall vara som du säger att man använder en USB-C till DP adapter och kopplar in i grafikkortet, måste ju dock kännas igen på datorn på nått sätt och kommunikationen med kontroller osv.
out of the box känns det otroligt men kanske släpps nån breakout box om dom vill ge det officiellt stöd.

Det finns några spel (sociala) som stödjer eye-tracking men inga vanliga spel vad jag vet.

Här har du ett exempel på det jag menar, där 1 USB-C splittas så att det blir HDMI och USB-C från samma kabel.
Jag menar då alltså att man kan redan idag köra bild tillsammans med andra system på PC.
Likt denna adapter så splittas styrsystem och bild uppe i headsetet istället på PSVR2(tror jag).
Det kopplas till kompatibla USB-C portar, är dock ganska säker på att porten inte sitter på grafikkortet.

USB-C till USB-C och HDMI

Det verkar som att dem fick PSVR1 att fungera med Move kontroller på PC:

Om inte Sony löser detta så kan förmodligen programmerare fixa det efter ett tag, såsom med PSVR1.

Det borde även sitta avkodare upp i headsetet, då länken borde vara för slö för att skicka okomprimerad bild(10Gbit på PS5s USB-C jämfört med T.Ex. HDMI 2.1 som är 48Gbit och har 4K 120Hz som max).

Edit* att det är Blutooth 5.1 som används till kontrollerna är ju också lovande:

PlayStation VR2 Sense Controller Specifications
Port USB Type-C® port
Communication​ Bluetooth® Ver5.1​
Battery​ Type: Built-in Lithium-ion Rechargeable Battery​

Medlem

Den kommer säkert kosta 600*11*1.25=8250kr inkl moms. Och med laddare och Horizon så blir det 1375 extra, eller 9600 totalt. Jag kommer boka så fort det går.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Den kommer säkert kosta 600*11*1.25=8250kr inkl moms. Och med laddare och Horizon så blir det 1375 extra, eller 9600 totalt. Jag kommer boka så fort det går.

Lanseringspriset för PS5 var dock 500€ vilket vart 6000Kr i Sverige. Tror att priset ökade nyligen med 50€ i så fall blir det 550€ vilket översätts till 6500-6700Kr idag. Jag tror att PSVR2 kan hamna på högst 7500Kr.
Tror inte du behöver ta 1.25 om du menar moms, € priset brukar inkludera detta. Kemikalieskatt kanske inte ingår dock.

Laddaren känns väl inte så lockande, men jag undrar vad det är för hörlurar dem skickar med. Det står beskrivet som Stereo headpones, men jag tycker att det låter väldigt dumt, i alla fall om det betyder att det inte är 3D-ljud i dem.
Det ska väl gå att simulera 3D i vanliga lurar, men hoppas verkligen att dem standardiserar 3D-ljud med PSVR2 så att utvecklarna kan ha det som en bas, annars så kan det det blir svårt med att inkludera detta i tillexempel multiplayer.

Ifall det är Pulse som skickas med så är även det rätt surt, då det säkert redan finns dem som köpt den.
Kan vara så att stereo lurar skickas med i marknasföringssyfte, så att "allt som behövs" ingår. Han som IGN skickade för preview verkade förvirrad och trodde att även tv:ns högtalare kunde användas.

Medlem

Som många påpekat priset är inte lågt, men, samtidigt ser man till specsen trodde jag det skulle ha kostat mer till och med.
Jag hoppas Sonys prissättning kan hjälpa framtida PC VR headsets o sjunka i pris med liknande specs för just nu är det bara metas quest pro VR som ens kan mäta sig o det kostar det tredubbla i pris.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Som många påpekat priset är inte lågt, men, samtidigt ser man till specsen trodde jag det skulle ha kostat mer till och med.
Jag hoppas Sonys prissättning kan hjälpa framtida PC VR headsets o sjunka i pris med liknande specs för just nu är det bara metas quest pro VR som ens kan mäta sig o det kostar det tredubbla i pris.

Meta Quest 2 ligger på 449€(Franska Meta store) och 4920Kr i Sverige.
PSVR2 är rätt mycket kraftfullare och kostar 100€ extra, så priset är ändå ok. Jämför också med Index som fortfarande ligger på 1079€(Svenska Steam).

Men Quest 3 kommer förmodligen ha ganska lika features(förutom lägre prestanda) som PSVR2 och få ännu bättre koppling till PC, så då kan det ju börja hända lite. Låter väl också som att Valve kommer med sitt nästa headset rätt snart också.

Quest pro är nog en beta produkt för early adopters, så jag tror det är svårt att jämföra den med resten av marknaden.
Vissa features ska dock migrera över till Quest med tiden och Quest Pro 2 eller 3 kan säkert bli betydligt mer intressant på större skala.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Meta Quest 2 ligger på 449€(Franska Meta store) och 4920Kr i Sverige.
PSVR2 är rätt mycket kraftfullare och kostar 100€ extra, så priset är ändå ok. Jämför också med Index som fortfarande ligger på 1079€(Svenska Steam).

Men Quest 3 kommer förmodligen ha ganska lika features(förutom lägre prestanda) som PSVR2 och få ännu bättre koppling till PC, så då kan det ju börja hända lite. Låter väl också som att Valve kommer med sitt nästa headset rätt snart också.

Quest pro är nog en beta produkt för early adopters, så jag tror det är svårt att jämföra den med resten av marknaden.
Vissa features ska dock migrera över till Quest med tiden och Quest Pro 2 eller 3 kan säkert bli betydligt mer intressant på större skala.

Det jag menar är att rent teknikmässigt är det just nu bara meta quest pro vr som kommer i närheten av PS vr 2 och det kostar ändå 3 ggr så mkt. Så Sony har verkligen lagt sig lågt med tanke på vad vi får. Men är ändå mkt pengar så klart.
Men hoppas detta gör att framtida PC VR set också får en bättre prislapp än 1500 dollar fast med liknande, eller bättre, teknik.
Men i som med allt annat tekniken kan aldrig bli bättre än mjukvaran som är tänkt o köras.
Blir det bara massa railshooters o halvdana FPS spel så blir det ju inte så roligt haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det jag menar är att rent teknikmässigt är det just nu bara meta quest pro vr som kommer i närheten av PS vr 2 och det kostar ändå 3 ggr så mkt. Så Sony har verkligen lagt sig lågt med tanke på vad vi får. Men är ändå mkt pengar så klart.
Men hoppas detta gör att framtida PC VR set också får en bättre prislapp än 1500 dollar fast med liknande, eller bättre, teknik.
Men i som med allt annat tekniken kan aldrig bli bättre än mjukvaran som är tänkt o köras.
Blir det bara massa railshooters o halvdana FPS spel så blir det ju inte så roligt haha.

Jo, jag förstod det, ville bara fylla i lite kontext

Jag tror att det ser ljust ut för mjukvaran framöver, speciellt med tanke på att vi slipper laddningstider och att data i grafikminnet kan swappas under spelets gång. Finns alltså inte samma behov av linjära upplevelser där spelaren behöver styras så att data hinner buffras tillexempel.

Tror att ett skräckexempel är Iron man VR, där man fick spela en ganska begränsad bana och sedan fick vänta 40 sekunder innan man kunde fortsätta. Tror även att man är betydligt känsligare för väntetider med headset på, då kan man inte titta bort eller fippla med mobilen tillexempel.

Medlem
Skrivet av ZF:

https://i0.wp.com/ablegamers.org/wp-content/uploads/2017/01/o...

Förutom optiken så har åtminstone obehovet av CRT dragit ner storleken aning.

Obehovet, vilket underbart ord.

Medlem

Ja kollar man på specs rakt av är PSVR2 billig förhållandevis.
Samtidigt går det inte riktigt att jämföra med Quest eller PCVR för den delen.
PSVR2 är låst till playstation, man är helt beroende på vad Sony tillåts släppa på plattformen.
Det är inte som PC eller Quest där utvecklare är fria att göra vad dom vill gratis.
Men jag hoppas spel för PSVR2 drar igång en ny generation eller vad man ska säga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, jag förstod det, ville bara fylla i lite kontext

Jag tror att det ser ljust ut för mjukvaran framöver, speciellt med tanke på att vi slipper laddningstider och att data i grafikminnet kan swappas under spelets gång. Finns alltså inte samma behov av linjära upplevelser där spelaren behöver styras så att data hinner buffras tillexempel.

Tror att ett skräckexempel är Iron man VR, där man fick spela en ganska begränsad bana och sedan fick vänta 40 sekunder innan man kunde fortsätta. Tror även att man är betydligt känsligare för väntetider med headset på, då kan man inte titta bort eller fippla med mobilen tillexempel.

Jag menade föressten wave shooters o inte railshooters haha. Railshooters är svinkul i VR

Ja jag hoppas du har rätt. Jag vill gärna se mer spel som ex moss o astrobot, ghost giant mfl där man får se sin gubbe. Det är faktiskt fortfarande de spel som gett mig mest glädje i VR. Så jäkla kul att få en överblick i VR o man kan titta runt hörn för o se sin gubbe osv eller om de går på bjälkar över huvudet på en mm.
Ascoolt om de som gör spelen tänker till lite i leveldesign.

Ah jag skippade Iron Man men såg det ska släppas om så man kanske ger det en chans nu på vr 2 haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lanseringspriset för PS5 var dock 500€ vilket vart 6000Kr i Sverige. Tror att priset ökade nyligen med 50€ i så fall blir det 550€ vilket översätts till 6500-6700Kr idag. Jag tror att PSVR2 kan hamna på högst 7500Kr.
Tror inte du behöver ta 1.25 om du menar moms, € priset brukar inkludera detta. Kemikalieskatt kanske inte ingår dock.

Laddaren känns väl inte så lockande, men jag undrar vad det är för hörlurar dem skickar med. Det står beskrivet som Stereo headpones, men jag tycker att det låter väldigt dumt, i alla fall om det betyder att det inte är 3D-ljud i dem.
Det ska väl gå att simulera 3D i vanliga lurar, men hoppas verkligen att dem standardiserar 3D-ljud med PSVR2 så att utvecklarna kan ha det som en bas, annars så kan det det blir svårt med att inkludera detta i tillexempel multiplayer.

Ifall det är Pulse som skickas med så är även det rätt surt, då det säkert redan finns dem som köpt den.
Kan vara så att stereo lurar skickas med i marknasföringssyfte, så att "allt som behövs" ingår. Han som IGN skickade för preview verkade förvirrad och trodde att även tv:ns högtalare kunde användas.

Jag tror att alla surroundheadset endast är virtuella; alltså stereohögtalare med mjukvara som skapar illusionen att ljudet kommer ifrån olika riktningar genom att ändra frekvens och volym för vart öra. Sony har en egen HRTF karta med flera användarprofiler. Så du kan använda vilka hörlurar som helst för Sony 3d ljud.
Alla AUX kablar är stereo, så du kan inte få ett riktigt 7.1 ljud genom en aux kabel. Jag har sett andra produkter som marknadsför med 7.1 surround system i ett par hörlurar, men det är missvisande marknadsföring; de har stereo och skalar upp ljudet med mjukvara. Utan korrekt ljudkälla, alltså en ljudkälla som separerar ljud för olika kanaler, så får du bara ett "gissnings-filter", ljudet dyker upp från alla möjliga olika vinklar.
Från playstation så får du korrekt virtuellt ljud med korrekt ljudkälla. Men använder du ett par "7.1 hörlurar" med inbyggda filter så får du ett felaktigt filter ovanpå korrekt källa vilket blir knasigt och sämre.

Chefredaktör
Skrivet av fooobar:

Obehovet, vilket underbart ord.

Verkligen, instämmer! Måste börja få in det i mitt vokabulär.

Skribent

Ja det här går nog fetbort för mig än på några år. Måste ju skaffa en PS5 också så håller nog i mina pengar ett tag till. Ekonomiska läget känns inte direkt optimalt för dyra "leksaker".


signatur

"Writer and Fighter"

Herregud, jag är eld och lågor. Detta är dag 1 för mig. Tekniken är superlovande. Hoppas på stöd för racing-spel osv.

Men gillade första, dock sålde jag allt för jag satt lite i båten.
Nu är situationen en annan, blir köp. Spenderarbyxorna på. Har trots allt räknat med att de ska kosta högt så pengarna är redan undanstoppade.

ZF
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Laddaren känns väl inte så lockande, men jag undrar vad det är för hörlurar dem skickar med. Det står beskrivet som Stereo headpones, men jag tycker att det låter väldigt dumt, i alla fall om det betyder att det inte är 3D-ljud i dem.
Det ska väl gå att simulera 3D i vanliga lurar, men hoppas verkligen att dem standardiserar 3D-ljud med PSVR2 så att utvecklarna kan ha det som en bas, annars så kan det det blir svårt med att inkludera detta i tillexempel multiplayer.

Ifall det är Pulse som skickas med så är även det rätt surt, då det säkert redan finns dem som köpt den.
Kan vara så att stereo lurar skickas med i marknasföringssyfte, så att "allt som behövs" ingår. Han som IGN skickade för preview verkade förvirrad och trodde att även tv:ns högtalare kunde användas.

Det är garanterat inte Pulse som medföljer, även om de inte är särskilt dyra. Och det hade sparat in typ 2 € att inte skicka med de som antagligen är av samma typ som förra gången. Alltså ett par enkla in-ear. Och de är ju helt oberoende av den 3D-anpassning som Pulse använder.

Såvida inte "lurarna" är integrerade i hjälmen, som på Quest. Men det verkar inte så.

Skrivet av itsnotme:

Jag tror att alla surroundheadset endast är virtuella; alltså stereohögtalare med mjukvara som skapar illusionen att ljudet kommer ifrån olika riktningar genom att ändra frekvens och volym för vart öra. Sony har en egen HRTF karta med flera användarprofiler. Så du kan använda vilka hörlurar som helst för Sony 3d ljud.

Så är det. Men det kan skilja i hur bra anpassning kan göras. Sonys profiler fungerar endast optimalt med öronmätningen för deras egna lurar.

Men ju fler profiler som finns, desto flexiblare blir det.

Och ju mindre skillnader lurar kan göra underlättar såklart också. Som i fallet med in-ear till exempel.

123
Skriv svar