Capcom har siktat på pc som primär plattform, och nu är vi där
Lite missvisande. Ca 50% av antal sålda exemplar var på PC, men eftersom en oproportionerligt hög andel sålda spel på PC utgörs av äldre, betydligt billigare spel så är intäkt per sålt spel på PC betydligt lägre än på konsoll, och därför blir de totala intäkterna för PC-spel betydligt lägre än 50%.
Eftersom företagande handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och Capcom är extremt duktiga på det med sina höga vinstmarginaler, så skulle jag inte kalla PC för Capcoms primära plattform.
Memento Mori
Capcom satsar på rätt gamers
Kan ju även förklaras att det mesta fortfarande är remasters av spel som många på konsoler redan spelat för 10 år sedan.
När det gått 10 till med samtidiga släpp av helt nya spel på allt så ser kanske blden tydligare ut.
Hur är det med licensekostnader på konsol vs pc/steam?
Typ samma rakt igenom produktion till försäljning.
Möjligen kynde vissa codecs som används skilja. Men det var mer en fråga pre generation 6.
Tittar i deras rapport.
Net sales samma kvartal 2021, 69995
Samma kvartal 2022, 49067.
Verka ju inte som att de fallit väl ut att satsa på pc…
Absolut men vilka spel släpptes av Capcom 2021?
RE Village, Monster Hunter rise switch, och The Great ace Attorney chronicles bland de större
Vad har de släppt 2022? En expansion till RE village och en port av Monster Hunter Rise till PC. Räkna därtill att det ekonomiska läget ser värre ut i år än föregående år.
Tycker det finns mer bakom siffrorna än att det skulle vara en dålig satsning på PC