AMD:s RX 7000-grafikkort blir flera tusen billigare än nya Geforce

Robot
AMD:s RX 7000-grafikkort blir flera tusen billigare än nya Geforce

Släpps i december - återstår att se hur snabba de är.

#amd, #radeon, #rx-7000, #rx-7900-xt, #rx-7900-xtx


Medlem

Jag skulle nog våga säga "flera tusen billigare".

Redaktör
Skrivet av Fulci:

Jag skulle nog våga säga "flera tusen billigare".

Ok då!


signatur
Medlem

Får väl se när svenska priset presenteras, men det är i alla fall $600 i skillnad. Utöver pris och prestanda, är också tillgången intressant. Det hjälper inte om det är lägre pris ifall den knappt går att köpa. Det är fortfarande inte helt lätt att få tag i en PS5.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Får väl se när svenska priset presenteras, men det är i alla fall $600 i skillnad. Utöver pris och prestanda, är också tillgången intressant. Det hjälper inte om det är lägre pris ifall den knappt går att köpa. Det är fortfarande inte helt lätt att få tag i en PS5.

14000kr blir det nog för enklare modeller av 7900xtx.
RTX 4090 gick i alla fall hitta för sitt MSRP på 22000kr om man var snabb.
Och det borde vara mycket enklare att få tag på denna generationens kort eftersom mining på GPU inte är lika populärt längre.

Medlem

Det här kan bli intressant, beroende på pris och prestanda. Jag sitter på ett 3060 Ti idag (kör i 1080p och 60fps) och det räcker till allt jag kör än.

Tycker inte Ray Tracing tillfört något i de flesta spel än (men det kommer väl med tiden), slår ibland av det och ser knappt någon märkbar skillnad. Vill man ha Ray Tracing så är det Nvidia som gäller.

Medlem

Bra!! Hoppas nVidia får en rejäl jäkla knäpp på näsan. Giriga som de är..

Angående Ray Tracing så tycker jag att det ger på tok för lite mot vad det kräver upp i prestanda.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Tvivlar starkt på att de skulle vara så mycket lägre i pris. 6950xt kostade nästan lika mycket som 3090 när den lanserades. Butikerna vet mycket väl hur man skalpar kunderna dom också

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Tvivlar starkt på att de skulle vara så mycket lägre i pris. 6950xt kostade nästan lika mycket som 3090 när den lanserades. Butikerna vet mycket väl hur man skalpar kunderna dom också

Vi vet förstås inte förrän vi sett svenska priserna. RX 6950 XT hade lanseringspris $1099, vilket är högre än RX 7900 XTX med $999. RTX 3090 lanserades för $1499 och RTX 4090 för $1599. Problemet för båda toppkorten från förra generationen var miners och extrem brist vilket gjorde lanseringspriset till ett skämt.

Redan nu är det brist och RTX 4090 är svår att köpa. Detta samtidigt som TSMC rapporterar om kraftiga orderminskningar, vilket borde innebära att det finns bra produktionskapacitet över, kanske till rabatterade priser. Får se hur tillgången blir från AMD i december.

När det gäller RX 7900 XT/X blir det intressant att se riktiga benchmarks. Det är deras första MCM GPUer. Kan tekniken ha nackdelar/fördelar mot klassiska monolitiska lösningar? Men om det stämmer med AMDs siffror om energieffektivitet, kan det längre fram dyka upp mycket bra kretsar för bärbara speldatorer och konsoler. Vet inte om det är dags än för "Pro" mellangenerationen hos konsolerna i slutet av nästa år, det dröjer kanske lite längre.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Tvivlar starkt på att de skulle vara så mycket lägre i pris. 6950xt kostade nästan lika mycket som 3090 när den lanserades. Butikerna vet mycket väl hur man skalpar kunderna dom också

Jag vet inte om butikerna får ta hur mycket de vill eller? För om de gör det så faller liksom hela grejen med att vissa saker är billigare än andra. Ati kanske slutar leverera saker till t ex Webhallen om webhallen tycker att de skall ta lika mycket betalt som för nvidiakorten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Med tanke på att svenska butiker tar ockerpriser så kommer det ändå vara för dyrt, 4090 är liksom 6000-10000 kronor dyrare i Sverige. Fattar inte att folk finner sig i det och slänger pengar på dem.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag vet inte om butikerna får ta hur mycket de vill eller? För om de gör det så faller liksom hela grejen med att vissa saker är billigare än andra. Ati kanske slutar leverera saker till t ex Webhallen om webhallen tycker att de skall ta lika mycket betalt som för nvidiakorten.

Så vitt jag vet så har man inget tak. Det är ju efterfrågan såklart som styr priset

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Så vitt jag vet så har man inget tak. Det är ju efterfrågan såklart som styr priset

Det var lite konstigt formulerat där, jag menar att om t ex webhallen skulle göra så, om amd nu vill att de skall vara billigare, så kanske amd slutar vara partner med webhallen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fulci:

När det gäller RX 7900 XT/X blir det intressant att se riktiga benchmarks. Det är deras första MCM GPUer. Kan tekniken ha nackdelar/fördelar mot klassiska monolitiska lösningar? Men om det stämmer med AMDs siffror om energieffektivitet, kan det längre fram dyka upp mycket bra kretsar för bärbara speldatorer och konsoler. Vet inte om det är dags än för "Pro" mellangenerationen hos konsolerna i slutet av nästa år, det dröjer kanske lite längre.

Med tanke på prisutvecklingen och att det inte hänt tillräckligt med prestandan i samma prisklass så känns det väldigt tveksamt att vi får se Pro modeller redan nästa år. PS5 har till och med gått upp i pris medans Series X verkar ha en ganska bra bit kvar tills den ens går jämt ut. Tror inte att Sony och Microsoft är så pigga på att släppa Pro/XX konsoler med ett pris på 10 000Kr heller.

Förhoppningsvis så väntar de till tidigast slutet av 2024 innan, så det hinner hå en GPU generation till. Uppgraderingen blir nog för liten annars ifall det ska bli ett relativt vettigt pris. Tänker då att PS5/Series X kanske är nere på runt 4000Kr och att Pro/XX kostar som konsolerna gör idag, alltså 6000-6500Kr.

Sedan så finns inte ens spel som är optimerade för nuvarande konsoler, så det känns skumt att ens prata om Pro/XX. ¨
Helst så ska ju Pro/XX palla med UE5 och moderna spelmotorer i 4K/60, vilket är väldigt dyrt än så länge. Alternativet är väl vidareutveckling av uppskalningsteknik som kan kompensera på ett sätt som är ok.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på prisutvecklingen och att det inte hänt tillräckligt med prestandan i samma prisklass så känns det väldigt tveksamt att vi får se Pro modeller redan nästa år. PS5 har till och med gått upp i pris medans Series X verkar ha en ganska bra bit kvar tills den ens går jämt ut. Tror inte att Sony och Microsoft är så pigga på att släppa Pro/XX konsoler med ett pris på 10 000Kr heller.

Förhoppningsvis så väntar de till tidigast slutet av 2024 innan, så det hinner hå en GPU generation till. Uppgraderingen blir nog för liten annars ifall det ska bli ett relativt vettigt pris. Tänker då att PS5/Series X kanske är nere på runt 4000Kr och att Pro/XX kostar som konsolerna gör idag, alltså 6000-6500Kr.

Det som är positivt är att nya toppkortet från AMD har ett lite lägre lanseringspris än förra generationen. AMD kanske minskar sina marginaler för att öka marknadsandelar, men oavsett ett steg i rätt riktning. Men jag håller med att det sannolikt dröjer lite längre gällande konsolerna.

Medlem

Jag vill först se priserna i svenska butiker innan jag säger något.
Oavsett så kommer dessa två kort bli billigare än 4090. Men också sämre. Så allt är som det ska.

Det mest intressanta är hur de kommer påverka priset på 4080 som ser ut att bli sämre (?) men dyrare.

Medlem

Jag vågar inte riktigt hoppas åt konsumenternas vägar..."flera tusen billigare" säger ju inte så mycket när ett kortet de jämför med är flera tusen kronor dyrare än vad som är "normalt".

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag vill först se priserna i svenska butiker innan jag säger något.
Oavsett så kommer dessa två kort bli billigare än 4090. Men också sämre. Så allt är som det ska.

Det mest intressanta är hur de kommer påverka priset på 4080 som ser ut att bli sämre (?) men dyrare.

4080 blir bättre. Det finns en anledning till att 7900XTX bara kostar $999 mot $1199 för 4080 (16GB).

7900XTX vinner nog med en hårsmån i vanlig rasterization, men med hänsyn till DLSS3 och bättre raytracing kommer de allra flesta välja att köpa 4080.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vet inte om det är dags än för "Pro" mellangenerationen hos konsolerna i slutet av nästa år, det dröjer kanske lite längre.

Jag tror inte vi får några pro konsoler denna generation.
Finns som ingen direkt anledning.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

4080 blir bättre. Det finns en anledning till att 7900XTX bara kostar $999 mot $1199 för 4080 (16GB).

7900XTX vinner nog med en hårsmån i vanlig rasterization, men med hänsyn till DLSS3 och bättre raytracing kommer de allra flesta välja att köpa 4080.

Fast FSR 3 lär ju utmana DLSS 3 då det uppges DUBBLA antalet fps från nuvarande FSR2. 7900xtx verkar dessutom bara vara 10% bakom 4090 i prestanda till mycket mycket mycket lägre pris


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Med tanke på att svenska butiker tar ockerpriser så kommer det ändå vara för dyrt, 4090 är liksom 6000-10000 kronor dyrare i Sverige. Fattar inte att folk finner sig i det och slänger pengar på dem.

1599$ msrp = 17600SEK+25% (moms) = 22.000, kollade lite snabbt och det dök upp några kort vid och runt det priset. Det är inte 6000-10000 dyrare


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Fast FSR 3 lär ju utmana DLSS 3 då det uppges DUBBLA antalet fps från nuvarande FSR2. 7900xtx verkar dessutom bara vara 10% bakom 4090 i prestanda till mycket mycket mycket lägre pris

Oj då. Jag lyssnade inte så noga på avsnittet om FSR, men om det är sant att det är likvärdigt med DLLS 3 i prestanda och hyfsat nära i kvalitet, då köper jag nog ett 7900XTX istället för 4080 eller 4090. För enbart bättre raytracing kompenserar inte prisskillnaden för mig.

Spännande!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj då. Jag lyssnade inte så noga på avsnittet om FSR, men om det är sant att det är likvärdigt med DLLS 3 i prestanda och hyfsat nära i kvalitet, då köper jag nog ett 7900XTX istället för 4080 eller 4090. För enbart bättre raytracing kompenserar inte prisskillnaden för mig.

Spännande!

Pratet om FSR 3 var rätt intressant, iallafall om man gillar den tekniken, prat om fluid motion och lite som de kommer införa. Dem grejerna jag saknar från Nvidia är Nvidia Broadcast (för streaming och noise cancellation), en bra counter part till DLSS (vilket jag inte tycker FSR har varit sedan DLSS 2.3) och bra drivrutiner som nvidia


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Så vitt jag vet så har man inget tak. Det är ju efterfrågan såklart som styr priset

Nvidia håller ju medvetet tillgången nere så att efterfrågan är hög.

Det finns en inspelning med Jensen Huang som cirkulerade för några veckor sedan där han talade inför partners och aktieägare där han berättade att de medvetet håller tillgången begränsad så att efterfrågan hålls uppe. Nvidia kör med fulspel för att maximera vinsterna. Inte en chans i h-lvete att jag kommer att sponsra Nvidia som hade över 100 miljarder kronor i rena vinster förra året. Mitt nästa kort blir garanterat AMD oavsett vad Nvidia gör.

1
Skriv svar