Sonic Frontiers

Robot
Sonic Frontiers

Segas ilsnabba igelkott har några svåra år bakom sig. Är Sonic Frontiers spelet som vänder trenden?

#sonic-frontiers


It's not a lake, it's an ocean

Samma problem och styrkor som nästan alla Sonic-spel i 3D de senaste 20 åren. Tråkigt. Men jag har förbokat och ska ha lite högtidsstund ändå.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Oj, annars så är det ju kontrollen folk som har spelat spelet har lovordat. Hade hoppats på att det var sant eftersom 2D Sonic inte är så enkel att kontrollera.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Samma problem och styrkor som nästan alla Sonic-spel i 3D de senaste 20 åren. Tråkigt. Men jag har förbokat och ska ha lite högtidsstund ändå.

Känns verkligen som on detta nu återupprepat sig i 20 års tid...varje gång har jag förhoppingar och varje gång blir jag besviken.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Maysay:

Oj, annars så är det ju kontrollen folk som har spelat spelet har lovordat. Hade hoppats på att det var sant eftersom 2D Sonic inte är så enkel att kontrollera.

Kontrollen funkar ofta bra när det går fort, men det är när tempot sänks en aning och det krävs lite precision som det brukar tjorva till sig, alternativt när du fastnar någonstans eller missar ett hopp. När hastigheten är så hög blir också minsta felsteg större än vad det hade varit om det gått långsammare.

Som jag nämner är det riktigt roligt när det flyter, något som gör att det är extra trist när det hostar till

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns verkligen som on detta nu återupprepat sig i 20 års tid...varje gång har jag förhoppingar och varje gång blir jag besviken.

Misströsta ej! Det är riktigt roligt när flyet infinner sig och Sonic känns nu lika cool som Sega velat framställa honom så länge. Är du riktigt sugen på äventyr med Sonic kanske det väger upp!

Gnällkuk

Så med andra ord är det precis så som man trodde, det är en techdemo där man applicerat Sony på template och sedan försökt bygga något som påminner om ett komplett spel i efterhand.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns verkligen som on detta nu återupprepat sig i 20 års tid...varje gång har jag förhoppingar och varje gång blir jag besviken.

Sonic Mania är väl omtyckt (även om jag själv inte håller med om de höga betygen). När kom Generation?

Skrivet av Jonas Vågström:

Kontrollen funkar ofta bra när det går fort, men det är när tempot sänks en aning och det krävs lite precision som det brukar tjorva till sig, alternativt när du fastnar någonstans eller missar ett hopp. När hastigheten är så hög blir också minsta felsteg större än vad det hade varit om det gått långsammare.

Som jag nämner är det riktigt roligt när det flyter, något som gör att det är extra trist när det hostar till

Är nog ett problem med grundtanken av spelet. Fart är svårt. Kolla bilspel 😀 Roligt att gasa, svårt att svänga.

Medlem

7/10 på Gamereactor, känns som att allt jag läst mer lutar åt det betyget. Eller så passar det bara mig bättre.

Medlem

Helt väntat, ingen blir förvånad och om några år kommer nästa 3d-sonic att följa samma trend.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Arcadia:

7/10 på Gamereactor, känns som att allt jag läst mer lutar åt det betyget. Eller så passar det bara mig bättre.

Verkar vara rätt spretigt bland oss kritiker, många delar ut höga siffror och andra lite lägre. Det är ju det som är svårt med att recensera - det här är ju min upplevelse av spelet och jag försöker redogöra så gott jag kan varför jag ger ett visst betyg

Är du ett fan av Sonic och tror att du kan förbise dom svagheter jag nämner tycker jag att du ska ge det en chans.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Sonic Mania är väl omtyckt (även om jag själv inte håller med om de höga betygen). När kom Generation?

Ja jag recenserade Sonic Mania, men både de två var ju mer 2D än 3D. Är ju 3D-Sonic som inte verkar funka speciellt bra, eller som de inte fått till.

Skrivet av Jonas Vågström:

Misströsta ej! Det är riktigt roligt när flyet infinner sig och Sonic känns nu lika cool som Sega velat framställa honom så länge. Är du riktigt sugen på äventyr med Sonic kanske det väger upp!

Ja ja kommer nog prova när tids ges oavsett. Men sätter mina förväntningar på lägre skalan...kanske mest för mig själv?


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

När jag testade åbäket på Gamescom fick jag EXAKT de här känslorna. Blir ledsen, men vet ändå hur det kommer sluta: köper det på rea och blir lite glad men mest besviken. Rinse, repeat.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns verkligen som on detta nu återupprepat sig i 20 års tid...varje gång har jag förhoppingar och varje gång blir jag besviken.

Ändå förvånansvärt positiva recensioner från en del håll, däribland IGN (som gav Sonic Forces 4/10 om jag inte missminner mig). Är spänd på att testa (om nu bara Spelbutiken behagar posta mitt ex någon gång).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag fattar verkligen inte...
Nintendo har kunnat anpassa Mario till väldigt många olika genrer och speltyper i över 25 år nu, medan SEGA fortsätter harva på med samma problem och otroligt mediokra spel som aldrig verkar få en riktig fullpoängare.

Även om jag personligen inte gillar Mario-titlarna efter Super Mario Sunshine, så går det inte att förneka att de är väldigt polerade och fungerar (oftast) utan problem.
Sonic-spelen däremot verkar ha det som tumregel att alltid vara halvtrasiga och opolerade oavsett titel.

Kunde se från miiiiiiiils avstånd att Frontiers skulle bli ett haveri, bara efter att tittat på stillbilder. Tycker det ibland syns väldigt tydligt när något är oinspirerat och halvhjärtat utfört. Får oftast rätt, och även den här gången.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Samma problem och styrkor som nästan alla Sonic-spel i 3D de senaste 20 åren. Tråkigt. Men jag har förbokat och ska ha lite högtidsstund ändå.

De borde kanske försöka satsa på sidscrollande 3D i stället, liksom kombinera 2D-spelen med 3D-grafik. Det har ju fungerat förut och jag tror det är lite av det vinnande konceptet för serien.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Har nog aldrig skådat ett sämre spel och fattar inte hur vissa recensioner ligger över 6/10

Medlem
Skrivet av Razken:

Jag fattar verkligen inte...
Nintendo har kunnat anpassa Mario till väldigt många olika genrer och speltyper i över 25 år nu, medan SEGA fortsätter harva på med samma problem och otroligt mediokra spel som aldrig verkar få en riktig fullpoängare.

Även om jag personligen inte gillar Mario-titlarna efter Super Mario Sunshine, så går det inte att förneka att de är väldigt polerade och fungerar (oftast) utan problem.
Sonic-spelen däremot verkar ha det som tumregel att alltid vara halvtrasiga och opolerade oavsett titel.

Kunde se från miiiiiiiils avstånd att Frontiers skulle bli ett haveri, bara efter att tittat på stillbilder. Tycker det ibland syns väldigt tydligt när något är oinspirerat och halvhjärtat utfört. Får oftast rätt, och även den här gången.

För att Sonic är helt enkelt för enkelsidig, alltså, jag tycker alla karaktärer i det universum är lite för tråkiga. Visst det är "roligt" med tails och så, men ja... sonic, han springer snabbt och har de där skorna... det är troligen så att alla kontroller i 3d är för dåliga just nu för att kunna anpassas till en sådan karaktär. Det kanske är bättre i VR eller blir om några år.

Mario på sin sida är mycket mera mångfacetterad, han har dräkter, djur, olika föremål och ett större bibliotek av kompisar, en bättre och större och mer varierande värld.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Väldigt synd att Sega aldrig får till Sonic spelen riktigt. Sonic Generation var väldigt bra i min mening. Vill minnas att det rullade på bra på PC också utan buggar. Känns tyvärr som Sega inte riktigt förstår vad spelarna vill ha ut av Sonic spelen. Annars tycker jag att Sega ofta gör mycket rätt. Dom kanske borde låta fansen utveckla nästa Sonic titel. Det fungerade ju bra för Sonic Mania och Tripple trouble remaken.
Hursomhelst blir det ett köpa av Frontier.

Medlem

Sonic cycle visar sig sann, igen.

När ska dom lära sig att fart kan inte styras i en 3d värld?

Gief Sonic archie + RPG + Obsidian + bedårande pixel grafik = profit?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av smuts:

De borde kanske försöka satsa på sidscrollande 3D i stället, liksom kombinera 2D-spelen med 3D-grafik. Det har ju fungerat förut och jag tror det är lite av det vinnande konceptet för serien.

Ja, jag har länge tyckt att de borde kopiera Rayman Legends, i princip. Det är på vissa sätt annorlunda, men när flytet uppstod kändes det stundom som ett riktigt bra Sonic-spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Ja, jag har länge tyckt att de borde kopiera Rayman Legends, i princip. Det är på vissa sätt annorlunda, men när flytet uppstod kändes det stundom som ett riktigt bra Sonic-spel.

This! Helsike, vad det skulle kunna funka? Visst, lite extra "skruv" för att få till Sonic-fartkänslan, men finns definitivt något här.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är inte Sonic en typisk 90-talsgrej, som borde ha stannat kvar där...?

Är nog dags för en remake.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Är inte Sonic en typisk 90-talsgrej, som borde ha stannat kvar där...?

Är nog dags för en remake.

Sonic tog steget in i 3D redan före millennieskiftet, och detta med blandat resultat. Sonic Adventure var väldigt imponerande för sin tid och när jag spelar det i dag förvånas jag lite över hur mycket Sonic Team vågade testa. Ibland fungerade det, ibland inte. Men det var ett modigt spel.

Sedan har de fortsatt att experimentera, med som bekant väldigt varierat resultat. Jag tycker att det finns vissa ljuspunkter - Sonic Colours och Sonic Lost World är inte dåliga spel, tvärtom rätt charmiga. Sonic Generations är bra. Till och med Sonic Forces har sina stunder (soundtrack, bossar och vissa banor). Men de har aldrig lyckats bra med kontrollen sedan Sonic klev in i 3D, och det är bannemej anmärkningsvärt efter snart 25 år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sonic tog steget in i 3D redan före millennieskiftet, och detta med blandat resultat. Sonic Adventure var väldigt imponerande för sin tid och när jag spelar det i dag förvånas jag lite över hur mycket Sonic Team vågade testa. Ibland fungerade det, ibland inte. Men det var ett modigt spel.

Sedan har de fortsatt att experimentera, med som bekant väldigt varierat resultat. Jag tycker att det finns vissa ljuspunkter - Sonic Colours och Sonic Lost World är inte dåliga spel, tvärtom rätt charmiga. Sonic Generations är bra. Till och med Sonic Forces har sina stunder (soundtrack, bossar och vissa banor). Men de har aldrig lyckats bra med kontrollen sedan Sonic klev in i 3D, och det är bannemej anmärkningsvärt efter snart 25 år.

Ja, jag spelade Sonic Adventure, Sonic Adventure 2 och Sonic Heroes.
Det kunde ha kvittat.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag spelade Sonic Adventure, Sonic Adventure 2 och Sonic Heroes.
Det kunde ha kvittat.

Du har inte spelat något Sonic sedan dess?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja inte direkt ett spel jag skulle lägga fullpris pengar på... Max 40 spänn kanske på nån rea om 2 veckor...

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Du har inte spelat något Sonic sedan dess?

Nää.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns verkligen som on detta nu återupprepat sig i 20 års tid...varje gång har jag förhoppingar och varje gång blir jag besviken.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Det har experimenterats mycket sedan Sonic Heroes. Inte alltid har det blivit bra, om man är diplomatisk. Men det finns bra Sonic-spel, inte minst nämnda Sonic Colours som är riktigt roligt, och i vissa fall har vi kunnat se väldigt bra intentioner men sämre utförande (Sonic Forces hade sina styrkor). Sonic Frontiers - ta i trä, jag är inte klar med det än - ser ut att vara det bästa Sonic-spelen på över 20 år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar