Ingen prishöjning på Switch, åtminstone inte i dagsläget

Robot
Ingen prishöjning på Switch, åtminstone inte i dagsläget

Nintendo håller koll på situationen.

#nintendo-switch


Medlem

Då hårdvaran i Switch inte direkt är purfärsk så antar jag att Nintendos margianaler på Switch är skyhöga. Det finns i min mening ingen anledning att höja priset på den.

It's not a lake, it's an ocean

Det vore ju skrattretande om de höjde priset på en snart sex år gammal konsol.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hårdvaran var gammal redan när den släpptes. Och på tok för slö också.
Jämför en 6års gammal mobil med dagens nya teknik.
Men vad jag är mest förvånad över, är att det fortfarande inte kommit fler bra spel.
Har man redan en PC, Xbox, Playstation, så är det bara 3-4 Switch spel värda att köpa.
Gillar man inte Mario eller Zelda så finns det inte mycket kvar.
Priset efter 6år borde vara 990:- istället för 3100-3800:-.
Önskar dom all lycka i framtiden dock! Alltid gillat dom tidigare konsollerna

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ohGr:

Hårdvaran var gammal redan när den släpptes. Och på tok för slö också.
Jämför en 6års gammal mobil med dagens nya teknik.
Men vad jag är mest förvånad över, är att det fortfarande inte kommit fler bra spel.
Har man redan en PC, Xbox, Playstation, så är det bara 3-4 Switch spel värda att köpa.
Gillar man inte Mario eller Zelda så finns det inte mycket kvar.
Priset efter 6år borde vara 990:- istället för 3100-3800:-.
Önskar dom all lycka i framtiden dock! Alltid gillat dom tidigare konsollerna

Jo. Jag hittar nog faktiskt fler intressanta exklusiva spel till Wii U än till Switch. Men det är en smidig maskin, det får jag ge den.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo. Jag hittar nog faktiskt fler intressanta exklusiva spel till Wii U än till Switch. Men det är en smidig maskin, det får jag ge den.

Håller med!
Riktigt trevlig maskin.
Handhållet är alltid kul!

Medlem
Skrivet av ohGr:

Hårdvaran var gammal redan när den släpptes. Och på tok för slö också.
Jämför en 6års gammal mobil med dagens nya teknik.
Men vad jag är mest förvånad över, är att det fortfarande inte kommit fler bra spel.
Har man redan en PC, Xbox, Playstation, så är det bara 3-4 Switch spel värda att köpa.
Gillar man inte Mario eller Zelda så finns det inte mycket kvar.
Priset efter 6år borde vara 990:- istället för 3100-3800:-.
Önskar dom all lycka i framtiden dock! Alltid gillat dom tidigare konsollerna

Tror det är just det som är problemet. Switch drivs av mer eller mindre en gammal traktormotor och ska man göra spel för både Switch och för PS/Xbox/PC så måste man antingen göra det svinfult eller lägga brutalt mycket tid på att bygga om spelet för att porta till Switch, vilket antagligen inte är så kul, särskilt inte när spelarna förmodligen vid det laget redan spelat spelet på andra konsoler. Sen är nog frågan generellt också om utvecklare vill få sin vision av spelet bombat 10-15 år bak i teknisk utveckling. Den är nog bara helt enkelt så hopplöst daterad att den inte fungerar bland det övriga utbudet.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Hårdvaran var gammal redan när den släpptes. Och på tok för slö också.
Jämför en 6års gammal mobil med dagens nya teknik.
Men vad jag är mest förvånad över, är att det fortfarande inte kommit fler bra spel.
Har man redan en PC, Xbox, Playstation, så är det bara 3-4 Switch spel värda att köpa.
Gillar man inte Mario eller Zelda så finns det inte mycket kvar.
Priset efter 6år borde vara 990:- istället för 3100-3800:-.
Önskar dom all lycka i framtiden dock! Alltid gillat dom tidigare konsollerna

Jag tänker snarare att det aldrig varit mer poänglöst att äga både en Xbox och Platstation när man kan kombinera nån dom med en Switch. Den bjuder verkligen på rejäl omväxling. Om du bara tycker att Mario och Zelda är nått att ha så kan du inte ha grävt särskilt djupt. Jag har över 40 exklusiva spel till Switch och fler kommer det garanterat bli. . alla är inte toppklass men likväl spel som jag haft nöje med.Snart 6 år gammal dessutom så konner det bli den mest långlivade Nintendo-konsolen någonsin med minst 7-8 år. N64, Gamecube och Wii U var stendöda redan efter fyra. Xbox bojkottar jag pga av att många spel aldrig släppa fysiskt. Switch har blivit mitt bästa val för gamla återgivningar och Limited Run games och liknande, samt barn och familjespel som den ockdå har ett större utbud av.
Men visst, för den dom vill ha spel i teknisk framkant är det ju värre och helt klart är det så att flera multispel får lida av att grafiken anpassas till Switch. Nya Sonic är ett bevis på det. Men det är nått som utvecklarna själva får jobba på.

Medlem

Nästa switch spel jag ser fram mot är pikmin 4.
Jag har inte ens köpt Kirbys open world spel ännu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nästa Zelda kommer bli fantastiskt.
Spelat i stort sett allt, alla kateogrier/konsoller/datorer sen tidigt 80-tal, och Zelda BOTW på Switch är helt klart det bästa jag kört hittils.
Större skärm, tänk en 12" tablet, längre batteritid, 10-12hr istället för 2hr.
Lättare, runt 500gr.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag tänker snarare att det aldrig varit mer poänglöst att äga både en Xbox och Platstation när man kan kombinera nån dom med en Switch. Den bjuder verkligen på rejäl omväxling. Om du bara tycker att Mario och Zelda är nått att ha så kan du inte ha grävt särskilt djupt. Jag har över 40 exklusiva spel till Switch och fler kommer det garanterat bli. . alla är inte toppklass men likväl spel som jag haft nöje med.Snart 6 år gammal dessutom så konner det bli den mest långlivade Nintendo-konsolen någonsin med minst 7-8 år. N64, Gamecube och Wii U var stendöda redan efter fyra. Xbox bojkottar jag pga av att många spel aldrig släppa fysiskt. Switch har blivit mitt bästa val för gamla återgivningar och Limited Run games och liknande, samt barn och familjespel som den ockdå har ett större utbud av.
Men visst, för den dom vill ha spel i teknisk framkant är det ju värre och helt klart är det så att flera multispel får lida av att grafiken anpassas till Switch. Nya Sonic är ett bevis på det. Men det är nått som utvecklarna själva får jobba på.

Ja det finns många exklusiva spel till Switch som är hyllade som fan, kommer ju nya hela tiden. Det här året har det ju t.ex släppts Xenoblade 3, Kirby Forgotten Land, Splatoon 3, Mario and Rabbids, Switch Sports, Live a Live, Mario Strikers, Bayonetta 3 och säkert fler jag inte kommer på.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag tänker snarare att det aldrig varit mer poänglöst att äga både en Xbox och Platstation när man kan kombinera nån dom med en Switch. Den bjuder verkligen på rejäl omväxling. Om du bara tycker att Mario och Zelda är nått att ha så kan du inte ha grävt särskilt djupt. Jag har över 40 exklusiva spel till Switch och fler kommer det garanterat bli. . alla är inte toppklass men likväl spel som jag haft nöje med.Snart 6 år gammal dessutom så konner det bli den mest långlivade Nintendo-konsolen någonsin med minst 7-8 år. N64, Gamecube och Wii U var stendöda redan efter fyra. Xbox bojkottar jag pga av att många spel aldrig släppa fysiskt. Switch har blivit mitt bästa val för gamla återgivningar och Limited Run games och liknande, samt barn och familjespel som den ockdå har ett större utbud av.
Men visst, för den dom vill ha spel i teknisk framkant är det ju värre och helt klart är det så att flera multispel får lida av att grafiken anpassas till Switch. Nya Sonic är ett bevis på det. Men det är nått som utvecklarna själva får jobba på.

Håller med dig om väldigt mycket, jag sitter visserligen själv på XSX, PS5 samt en Switch med handen på hjärtat så hade jag klarat mig ganska så bra utan en XSX då jag har en PC...Men, jag gillar konsolspelande och har möjligheten att "lyxa" till det lite.

Med detta sagt, köpte en Switch i höstas och även om den verkligen inte imponerar på mig prestandamässigt så finns det något oerhört trevligt i att ena sekunden spela på TV för att sedan förflytta sig och ta med sig konsolen. För egen del så har den blivit något av en dedikerad JRPG-maskin där Xenoblade som bekant är konsolexklusivt så det här snacket om att det bara skulle vara Zelda eller Mario stämmer ju inte...Personligen så tilltalas jag inte alls av de där titlarna men har ändå hittat en användning för Switchen. Precis som du så gillar jag också att ha mina spel fysiskt och där ligger ju Nintendo väldigt mycket bättre till än konkurrenterna också.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tryffel5:

Jag tänker snarare att det aldrig varit mer poänglöst att äga både en Xbox och Platstation när man kan kombinera nån dom med en Switch. Den bjuder verkligen på rejäl omväxling. Om du bara tycker att Mario och Zelda är nått att ha så kan du inte ha grävt särskilt djupt. Jag har över 40 exklusiva spel till Switch och fler kommer det garanterat bli. . alla är inte toppklass men likväl spel som jag haft nöje med.Snart 6 år gammal dessutom så konner det bli den mest långlivade Nintendo-konsolen någonsin med minst 7-8 år. N64, Gamecube och Wii U var stendöda redan efter fyra. Xbox bojkottar jag pga av att många spel aldrig släppa fysiskt. Switch har blivit mitt bästa val för gamla återgivningar och Limited Run games och liknande, samt barn och familjespel som den ockdå har ett större utbud av.
Men visst, för den dom vill ha spel i teknisk framkant är det ju värre och helt klart är det så att flera multispel får lida av att grafiken anpassas till Switch. Nya Sonic är ett bevis på det. Men det är nått som utvecklarna själva får jobba på.

Visst är det väl "onödigt" att äga både Xbox och PlayStation, men för min del har det varit min uppsättning sedan slutet av 360-eran då jag köpte en PS3 för de exklusiva spelen och hade Xbox 360 som min primära plattform. Lika under PS4-eran. Roligt att du bojkottar Xbox p.g.a. att många spel aldrig släpps fysiskt, jag vill nämligen alltid ha mina spel fysiskt och har knappt köpt ett spel digitalt till Xbox de senaste fem åren. Och ändå förblir Xbox min primära plattform. Har man sitt gamerscore där (plus Game Pass) är det svårt att lämna.

Vad gäller Switch handlar det väl i grunden om tycke och smak. Jag hittar väldigt lite av intresse till formatet. Fastnade aldrig riktigt för Super Mario Galaxy, Breath of the Wild körde jag till Wii U, Splatoon likaså utan större entusiasm så del 3 är inget jag kommer köpa. Dessutom faller spelen bannemej aldrig i pris!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag tänker snarare att det aldrig varit mer poänglöst att äga både en Xbox och Platstation när man kan kombinera nån dom med en Switch. Den bjuder verkligen på rejäl omväxling. Om du bara tycker att Mario och Zelda är nått att ha så kan du inte ha grävt särskilt djupt. Jag har över 40 exklusiva spel till Switch och fler kommer det garanterat bli. . alla är inte toppklass men likväl spel som jag haft nöje med.Snart 6 år gammal dessutom så konner det bli den mest långlivade Nintendo-konsolen någonsin med minst 7-8 år. N64, Gamecube och Wii U var stendöda redan efter fyra. Xbox bojkottar jag pga av att många spel aldrig släppa fysiskt. Switch har blivit mitt bästa val för gamla återgivningar och Limited Run games och liknande, samt barn och familjespel som den ockdå har ett större utbud av.
Men visst, för den dom vill ha spel i teknisk framkant är det ju värre och helt klart är det så att flera multispel får lida av att grafiken anpassas till Switch. Nya Sonic är ett bevis på det. Men det är nått som utvecklarna själva får jobba på.

Kan du inte nämna några av dessa 40 spel så jag kan kolla upp dom? Jag har själv ett Switch som jag köpte i början av året och Breath of the Wild det enda exklusiva spelet som jag tycker är fantastiskt hittills. Jag har Links Awakening också men det har jag inte riktigt fastnat för och Mario Odyssey är jag inte heller så imponerad av. Jag ska ge båda en chans till för jag vill i alla fall spela igenom dom en gång.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Höjning? Själv väntar man på en sänkning

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Kan du inte nämna några av dessa 40 spel så jag kan kolla upp dom? Jag har själv ett Switch som jag köpte i början av året och Breath of the Wild det enda exklusiva spelet som jag tycker är fantastiskt hittills. Jag har Links Awakening också men det har jag inte riktigt fastnat för och Mario Odyssey är jag inte heller så imponerad av. Jag ska ge båda en chans till för jag vill i alla fall spela igenom dom en gång.

Samma hände för mig. Zelda BOTW var helt fantastiskt!
Men sen, Mario nä. Links nä.
Och alla andra spel har man ju redan på PC/PS/XBox.

Medlem

Känns ju spontant som att Nintendo vid det här laget borde ha rejält med marginaler på Switch, även med stigande priser på några av komponenterna.

Skrivet av ohGr:

Hårdvaran var gammal redan när den släpptes. Och på tok för slö också.
Jämför en 6års gammal mobil med dagens nya teknik.
Men vad jag är mest förvånad över, är att det fortfarande inte kommit fler bra spel.
Har man redan en PC, Xbox, Playstation, så är det bara 3-4 Switch spel värda att köpa.
Gillar man inte Mario eller Zelda så finns det inte mycket kvar.
Priset efter 6år borde vara 990:- istället för 3100-3800:-.
Önskar dom all lycka i framtiden dock! Alltid gillat dom tidigare konsollerna

Knökfullt med bra exklusiva spel på Switchen. Xbox har väl inte ens 3-4 spel värda att köpa, allt finns på PC eller Playstation

Enda skälet jag kan se att någon kan tycka Switchen saknar bra spel, det är de som verkligen bara är intresserade av att spela Call of Duty, GTA och Fifa. Ja, då är Switch inget bra köp

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Visst är det väl "onödigt" att äga både Xbox och PlayStation, men för min del har det varit min uppsättning sedan slutet av 360-eran då jag köpte en PS3 för de exklusiva spelen och hade Xbox 360 som min primära plattform. Lika under PS4-eran. Roligt att du bojkottar Xbox p.g.a. att många spel aldrig släpps fysiskt, jag vill nämligen alltid ha mina spel fysiskt och har knappt köpt ett spel digitalt till Xbox de senaste fem åren. Och ändå förblir Xbox min primära plattform. Har man sitt gamerscore där (plus Game Pass) är det svårt att lämna.

Vad gäller Switch handlar det väl i grunden om tycke och smak. Jag hittar väldigt lite av intresse till formatet. Fastnade aldrig riktigt för Super Mario Galaxy, Breath of the Wild körde jag till Wii U, Splatoon likaså utan större entusiasm så del 3 är inget jag kommer köpa. Dessutom faller spelen bannemej aldrig i pris!

Mycket handlar såklart om tycke och smak, men att du äger medparten av dina Xbox-spel fysiskt ändrar ju inte på nått sätt det faktum att Xbox är den överlägset sämsta konsolen när det gäller fysisk utgivning. Om vi tar Limited Runs exempelvis som är den största utgivaren av fysiska Indie-spel så har dom gett ut över 500 spel till Switch och noll till Series X. Men även betydligt större släpp så är det oftas likadant. TMNT shredder's revenge släpps inte fysiskt till Series X, (bara Xbox one). Kommande fysiska upplagan av Cuphead, ett riktigt mästerverk, släpps till alla format utom just Series X. Så sent som häromdagen köpte jag pocky and rocky reshrined som inte heller finns på Xbox. och det var finns en väldigt lång lista på fler exempel om man vill. Jag vet att nästan allt till Series X är crossplay mellan den och Xbox One men detsamma kan sägas om PS4 och PS5 som trots allt i en mycket större utsräckning får egna utgåvor till båda konsoler. För mig som spelsamlare så är det en viktig detalj.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tryffel5:

Mycket handlar såklart om tycke och smak, men att du äger medparten av dina Xbox-spel fysiskt ändrar ju inte på nått sätt det faktum att Xbox är den överlägset sämsta konsolen när det gäller fysisk utgivning. Om vi tar Limited Runs exempelvis som är den största utgivaren av fysiska Indie-spel så har dom gett ut över 500 spel till Switch och noll till Series X. Men även betydligt större släpp så är det oftas likadant. TMNT shredder's revenge släpps inte fysiskt till Series X, (bara Xbox one). Kommande fysiska upplagan av Cuphead, ett riktigt mästerverk, släpps till alla format utom just Series X. Så sent som häromdagen köpte jag pocky and rocky reshrined som inte heller finns på Xbox. och det var finns en väldigt lång lista på fler exempel om man vill. Jag vet att nästan allt till Series X är crossplay mellan den och Xbox One men detsamma kan sägas om PS4 och PS5 som trots allt i en mycket större utsräckning får egna utgåvor till båda konsoler. För mig som spelsamlare så är det en viktig detalj.

Grejen är väl att jag ändå inte hinner spela allt och att jag kan köpa de spel som inte släpps till Xbox Series X fysiskt till Switch eller PlayStation, eller Xbox One för den delen eftersom jag har alla inkopplade. Limited Runs utgåvor är fina, men åter igen: jag hinner inte med allt, i synnerhet inte som jag lägger en del tid och pengar på retrotitlar varje år. Fokus i år har varit Mega Drive.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar