Nintendos Miyamoto erkänner: smidigare än någonsin med bakåtkompatibilitet

Robot
Nintendos Miyamoto erkänner: smidigare än någonsin med bakåtkompatibilitet

Fokus för Nintendo är dock nya spel.

#nintendo, #shigeru-miyamoto


Medlem

Ja man köper inte en ny konsol för att spela gamla spel... men sitter man samtidigt med en stor samling av förra generationen så kanske man skaffar en ny konsol snabbare, om man kan spela de gamla spelen på den.

Medlem

Gillar bakåtkompabilitet. Tanken att kunna spela PS1/PS2-favoriterna med en trådlös kontroll som har hörlursuttag är lockande.

Medlem

Bakåtkompatibilitet är jättebra, men låt inte det blir för högt prioriterat så som remakes/remaster har blivit.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Jag tycker mest det är praktiskt, för har jag en Xbox Series X kan jag liksom spela de flesta Xbox-spelen genom tiderna utan att ha en Xbox, 360, One och Series X inkopplad. Utan den tar alla (de flesta) skivor och länkar mig en digital licens så jag kan ladda ner och spela efter behag. Så även om jag också köper nya konsoler för att köpa nya spel är det väldigt skönt att kunna spela gamla också när andan faller på. Så jag hoppas "Switch Next" blir bakåtkompatibel med nuvarande Switch så jag inte behöver ha två konsoler inkopplade som tar upp HDMI-plats och drar el.

Medlem

Tror saker som Mario Kart 8 spelar in. Släpp på wii u, sedan släpper du spelet igen på Switch...

Medlem

En stor nackdel för Nintendo är ju att deras konsoler ofta har gimmicks, exempelvis Wii med Wiimotes, Nintendo SS och Wii U med dubbla skärmar, 3DS med sin 3D-skärm.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

En stor nackdel för Nintendo är ju att deras konsoler ofta har gimmicks, exempelvis Wii med Wiimotes, Nintendo SS och Wii U med dubbla skärmar, 3DS med sin 3D-skärm.

Vad är nackdelen?
Flesta konsoler har mer eller mindre gimmick för att locla folk till plattformen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem

Frågan är bara hur önskvärt en bakåtkompatbel Switch egentligen är. Om det nu mot förmodan blir fallet, åtminstone med en maskin som är rejält kraftfullare. Kanske 4K.

Sitter den då för mer krävande spel fortfarande med samma spelkort som lika fortfarande är för dyra för att de flesta utgivare anser det värt att använda, eller lägga merparten på nedladd.

Kan ju alltid ses som en väg att tvinga bort fysiska spel på sikt också. Man då kan man ju istället fråga sig vad poängen med bakåtkompatbelt var egentligen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är nackdelen?
Flesta konsoler har mer eller mindre gimmick för att locla folk till plattformen.

Ja, med skillnaden att gimmickerna från PS5 och XSX (snabbstart av spel och ray tracing) garanterat kommer kunna funka med nästa generations konsoler. Men hur kul är det att spela 1-2-Switch, Wii Sports, eller Game & Wario Wii U till PS5 och XSX?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ja man köper inte en ny konsol för att spela gamla spel... men sitter man samtidigt med en stor samling av förra generationen så kanske man skaffar en ny konsol snabbare, om man kan spela de gamla spelen på den.

Om alla nya konsoler skulle stödja alla tidigare spel från dem så är jag säker att vissa skulle köpt en konsol för gamla spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Tror saker som Mario Kart 8 spelar in. Släpp på wii u, sedan släpper du spelet igen på Switch...

Och hur många konsoler släpptes Last of us på?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Frågan är bara hur önskvärt en bakåtkompatbel Switch egentligen är. Om det nu mot förmodan blir fallet, åtminstone med en maskin som är rejält kraftfullare. Kanske 4K.

Tror inte Switch 2 blir i 4k. Då måste den bli kraftfullare än Steam Deck och nå upp till ps4 pro.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Tror inte Switch 2 blir i 4k. Då måste den bli kraftfullare än Steam Deck och nå upp till ps4 pro.

Menar att den närmast garanterat kommer ge ut 4K. Och möjligen kommer kunna ha några få enklare spel i "riktig 4K". Om den inte för det kommer till och med Nintendo-flocken börja undra vad som pågår. Men även det kommer kräva åtminstone lite bätte texturer, och det betyder en hel del extra lagringsutrymme även om det bara är 1080 uppskalat som är målet. Det är ganska mycket mer pixlar när många spel knappt siktar mot hälften nu.

Det blir ungefär som med PS5. Den kommer kunna mata ut 8K snart, även om det lustigt nog redan ett spel som verkligen är i den upplösningen, så är ju trots allt inte ens 4K det som de flesta spel faktiskt renderas till.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Ja, med skillnaden att gimmickerna från PS5 och XSX (snabbstart av spel och ray tracing) garanterat kommer kunna funka med nästa generations konsoler. Men hur kul är det att spela 1-2-Switch, Wii Sports, eller Game & Wario Wii U till PS5 och XSX?

Räknar inte "snabbstart och raytracing" som gimmicks.
PS5 har tex sina haptics kontroller, kommande PSVR2 som "gimmicks" skulle jag mer säga.
Xbox har säkert nått också. Deras gimmick kanske är att bara vara helt basic, xcloud eller nått


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Räknar inte "snabbstart och raytracing" som gimmicks.
PS5 har tex sina haptics kontroller, kommande PSVR2 som "gimmicks" skulle jag mer säga.
Xbox har säkert nått också. Deras gimmick kanske är att bara vara helt basic, xcloud eller nått

De båda marknadsfördes framförallt med snabbstart och ray tracing när de släpptes, utöver att vara allmänt snabbare och högre upplösta. Det finns ingen, speciellt inte i relation till hur många som köpte Wii pga Wiimotesen, som köpte PS5 vid lansering pga PSVR2. De haptiska kontrollerna var på sin höjd lite kuriosa, och inget som sålde spel.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

De båda marknadsfördes framförallt med snabbstart och ray tracing när de släpptes, utöver att vara allmänt snabbare och högre upplösta. Det finns ingen, speciellt inte i relation till hur många som köpte Wii pga Wiimotesen, som köpte PS5 vid lansering pga PSVR2. De haptiska kontrollerna var på sin höjd lite kuriosa, och inget som sålde spel.

Fortfarande inga gimmicks med snabbstart och raytracing utan mer "naturlig utveckling".
Vad har der för betydelse om ett wii med wiimotes säljer mer än ps5 med psvr2?
Det är båda "gimmicks" i den bemärkelsen att det gör konsolerna unika och vill du ha den så måste du köpa konsolen.
Känns som du glider från själva grundfrågan.
Vad är det som är nackdelen.
Jag ser det som fördel att det finns konsoler som erbjuder olika. Vad som säljer mest eller inte har inget med saken att göra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kontot avslutas

Jag är ju sådan att jag inte känner att det finns så mycket nya spel som lockar mig till Playstation eller Xbox. Därför har jag inte köpt varken en Playstation 4 eller 5. För det finns inget tilltalande med de konsolerna för mig. Jag är dock intresserad av Xbox One eller Series X eftersom de är bakåtkompatibla.

Vet att inte alla håller med mig och tur är väl det. För i så fall hade Sony fått lägga ner Playstation vid det här laget. Men för mig så behöver det finnas så att jag kan köpa både nyare och äldre spel annars är det inte värt att köpa en ny konsol. Finns roligare saker för mig att slänga pengarna på.

Nintendo har däremot fler spel som tilltalar mig och därför känns det idag mer värt för mig att köpa deras konsoler.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZF:

Menar att den närmast garanterat kommer ge ut 4K. Och möjligen kommer kunna ha några få enklare spel i "riktig 4K". Om den inte för det kommer till och med Nintendo-flocken börja undra vad som pågår. Men även det kommer kräva åtminstone lite bätte texturer, och det betyder en hel del extra lagringsutrymme även om det bara är 1080 uppskalat som är målet. Det är ganska mycket mer pixlar när många spel knappt siktar mot hälften nu.

Det blir ungefär som med PS5. Den kommer kunna mata ut 8K snart, även om det lustigt nog redan ett spel som verkligen är i den upplösningen, så är ju trots allt inte ens 4K det som de flesta spel faktiskt renderas till.

Ska bli väldigt intressant att se hur Nintendo löser 4k grejen. I en handhållen konsol blir det svårt om nu de inte tänkt gå och göra en stationär konsol igen alternativt någon extra grafikboost i dockningsstationen. Lagringsutrymmet behöver ökas på också då men någon uppskalningsteknik så det efterliknar 4k blir väl vägen att gå så att det åtminstone ser skarpt ut på en 4k tv. Annars kan de ju gå halva vägen till 2560x1440.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar