Stadia-återbetalningar inleds, beräknas vara klara i januari

Robot
Stadia-återbetalningar inleds, beräknas vara klara i januari

Tjänsten stänger också ner i januari.

#google-stadia


Medlem

Hatten av till Google för att de betalar tillbaka! Det är ingen självklarhet, och speciellt inte hela beloppet (bortsett från prenumerationsavgiften)

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Hatten av till Google för att de betalar tillbaka! Det är ingen självklarhet, och speciellt inte hela beloppet (bortsett från prenumerationsavgiften)

Tror alternativet var att bli stämda

Medlem

Skönt att det skeppet sjönk så pass snabbt


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av dawah:

Tror alternativet var att bli stämda

Möjligt, och att Google som varumärke hade fått ett sämre rykte. Men min känsla är att många andra företag hade tagit en annan utväg om de befann sig i samma sits.

Medlem

Om jag hade köpt en Dreamcast innan Sega la ner hade jag nog inte varit glad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Skönt att det skeppet sjönk så pass snabbt

Varför är det skönt?

Medlem

En kanonbra tjänst som är synd att den försvinner.
Fungerade fantastiskt bra på både tv, mobil och jobbdatorn.
Kommer att sakna den på tjänsteresorna.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Avstängd
Skrivet av Zphynx:

En kanonbra tjänst som är synd att den försvinner.
Fungerade fantastiskt bra på både tv, mobil och jobbdatorn.
Kommer att sakna den på tjänsteresorna.

Kanonbra tjänst? Uppenbarligen inte, eftersom den tas ur bruk.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Kanonbra tjänst? Uppenbarligen inte, eftersom den tas ur bruk.

Riktigt så enkelt är det inte. Den tekniska plattformen är banbrytande. Kontroller direktanslutna till molnet är bara ett exempel. Problemet var spelutbudet. Det tog 1 år innan spel som Ghost Recon Breakpoint och andra trippel A-titlar som redan fanns tillgängliga på andra plattformar blev tillgängliga på Stadia, nya titlar släpptes inte heller direkt på plattformen och både utgivare och utvecklare vände ryggen. Då finns det inte mycket annat att göra än att lägga ner.

Medlem

Synd att det sket sig. Lirat både AC Valhalla o Cyberpunk med framgång på min TV. Liknande tjänst med bättre utbud o betalningsmodell lär vara standard på nästa generations smart tv.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Riktigt så enkelt är det inte. Den tekniska plattformen är banbrytande. Kontroller direktanslutna till molnet är bara ett exempel. Problemet var spelutbudet. Det tog 1 år innan spel som Ghost Recon Breakpoint och andra trippel A-titlar som redan fanns tillgängliga på andra plattformar blev tillgängliga på Stadia, nya titlar släpptes inte heller direkt på plattformen och både utgivare och utvecklare vände ryggen. Då finns det inte mycket annat att göra än att lägga ner.

Haha, "Kanonbra tjänst" om man nu bortser från att den b.la. inte hade spel. En "kanonbra" speltjänst fast utan spel, låter ju inte helt klockrent 🤣

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majoren:

Haha, "Kanonbra tjänst" om man nu bortser från att den b.la. inte hade spel. En "kanonbra" speltjänst fast utan spel, låter ju inte helt klockrent 🤣

Finns flera lager till en bra tjänst. Idén och allt underliggande var bra, dock att det inte fanns mycket till utbud. Hittade man spel där man tyckte om så fungerade själva spelandet klockrent.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är nästan lite märkligt att cloud gaming inte verkar fungera, det tycks ju så smidigt.

Är det kanske så enkelt att folk som är intresserad av spel antingen kör på konsoll och är bekväm med det - eller har en bra PC.

Marknaden är ju typ folk som hade velat haft en bra PC eller konsoll men inte har råd - fast har en dålig PC. Hur många sånna finns det som samtidigt är beredd att betala månadskostnad och köpa en modern kontroller osv till datorn för att kunna spela.

Målgruppen känns jävligt otydlig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Varför är det skönt?

Troll som inte vet vad han snackar om...

Ofi
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Marknaden är ju typ folk som hade velat haft en bra PC eller konsoll men inte har råd - fast har en dålig PC. Hur många sånna finns det som samtidigt är beredd att betala månadskostnad och köpa en modern kontroller osv till datorn för att kunna spela.

Målgruppen känns jävligt otydlig.

Eller så kunde man strunta i månadskostnaden och kontroll och istället köra med tangentbord och mus. Det enda som kostade då var spelet.

Medlem
Skrivet av robbis:

Troll som inte vet vad han snackar om...

Ser inte anlednigen till att varken prisa Google för att de försöker rädda sitt eget skinn eller för den delen se ned på dem som betalade för den här tjänsten som lättlurade byfånar.

Det man ska veta är att man hyrde en tjänst, man köpte inte något så som man gör via GoG t.ex, och då kan allt mycket väl försvinna när tjänsten läggs ned.

Man kan ju såklart argumentera för att Steam och liknande borde gå under samma regler, men där så får du ju i alla fall behålla spelen du har betalat för även om det plockas bort från butiken, och det ska nog mycket till innan Valve trillar omkull rent ekonomiskt.
Sen så är det ju alltid ett stort plus att inte vara helt beroende av uppkopplingen när man får ett sug för att spela lite.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om jag hade köpt en Dreamcast innan Sega la ner hade jag nog inte varit glad.

Men där hade du i alla fall haft kvar möjligheten att spela spelen.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Ser inte anlednigen till att varken prisa Google för att de försöker rädda sitt eget skinn eller för den delen se ned på dem som betalade för den här tjänsten som lättlurade byfånar.

Det man ska veta är att man hyrde en tjänst, man köpte inte något så som man gör via GoG t.ex, och då kan allt mycket väl försvinna när tjänsten läggs ned.

Man kan ju såklart argumentera för att Steam och liknande borde gå under samma regler, men där så får du ju i alla fall behålla spelen du har betalat för även om det plockas bort från butiken, och det ska nog mycket till innan Valve trillar omkull rent ekonomiskt.
Sen så är det ju alltid ett stort plus att inte vara helt beroende av uppkopplingen när man får ett sug för att spela lite.

”Det man ska veta är att man hyrde en tjänst, man köpte inte något så som man gör via GoG t.ex, och då kan allt mycket väl försvinna när tjänsten läggs ned. ”

För att förtydliga ditt resonemang här. Oavsett om du köper via GoG, Steam eller fysiska spel så äger du inte spelen, du äger ”bara” rätten att använda spelen. Så som det varit länge och kommer förbli. Det är en ”märklig zon” som är svårtolkad men som jag har fått förklara många gånger. Folk verkar glömma bort detta när tjänster som Stadia dyker upp med kommentarer som ”meh du äger ju inte ens spelen på Stadia, skittjänst!”

Undrar om folk tror att man äger digitala spel som laddas ned för fullt från Playstation eller Xbox tjänster också? Du ÄGER BARA RÄTTEN ATT ANVÄNDA SPELET.

Synd att en så pass fungerande tjänst som Stadia försvinner. Men som en del redan påpekat, det var utbudet som dödade den. Har varit med länge och sett flertalet företag komma ut med fantastisk teknik/hårdvara men har missat att folk vill ha bra mjukvara/spel.

RiP OnLive och Stadia ❤️🤘🏻

Medlem

Hallå? Jag har inte fått något mejl alls även fast jag ägde Stadia och några spel! Vad ska man göra?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hallå? Jag har inte fått något mejl alls även fast jag ägde Stadia och några spel! Vad ska man göra?

Det står ju klart och tydligt att det kan dröja tills januari innan alla har blivit kontaktade. Vaddå "ägde" förresten? Om du inte har den kvar så är du väl inte berörd?

Hur skall de göra som har köpt sin av privatpersoner i andra hand? Hoppas på att dom får pengarna tillbaka för att den som dom köpte av sedan får pengarna tillbaka av Google?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om jag hade köpt en Dreamcast innan Sega la ner hade jag nog inte varit glad.

Varför inte? Jag köpte en Dreamcast strax innan de slutade produceras, det är en av mina favoritkonsoler och jag spelar fortfarande DC-spel regelbundet. För det är ju det som är grejen, mina spel till Dreamcast kommer aldrig försvinna så länge jag har kvar skivorna.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Varför är det skönt?

Han drog en troll-kommentar ur arslet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hussmannus:

För att förtydliga ditt resonemang här. Oavsett om du köper via GoG, Steam eller fysiska spel så äger du inte spelen, du äger ”bara” rätten att använda spelen. Så som det varit länge och kommer förbli. Det är en ”märklig zon” som är svårtolkad men som jag har fått förklara många gånger. Folk verkar glömma bort detta när tjänster som Stadia dyker upp med kommentarer som ”meh du äger ju inte ens spelen på Stadia, skittjänst!”

Undrar om folk tror att man äger digitala spel som laddas ned för fullt från Playstation eller Xbox tjänster också? Du ÄGER BARA RÄTTEN ATT ANVÄNDA SPELET.

De flesta är ju såklart medvetna om att man inte äger något av spelen man köper annat än just rätten att använda spelet i fråga. Ser att det lätt kan bli missförstånd när jag skriver som en kratta, så jag ber om ursäkt för det. Men kan du säga att man fortfarande har den rätten på Stadia?
Vad betalade man för där om inte samma rättighet?
Har själv spel på tre generationers Playstation här hemma, varav samtliga spel fortfarande går att spela utan några problem, vissa onlinefunktioner undantagna såklart.
Den rätten finns kvar efter alla år, likaså på Steam.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Varför inte?

På grund av förväntan att jag ska få spela många nya Dreamcast spel framöver av Sega.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det står ju klart och tydligt att det kan dröja tills januari innan alla har blivit kontaktade. Vaddå "ägde" förresten? Om du inte har den kvar så är du väl inte berörd?

Hur skall de göra som har köpt sin av privatpersoner i andra hand? Hoppas på att dom får pengarna tillbaka för att den som dom köpte av sedan får pengarna tillbaka av Google?

Personen som köpte den av mig får ju skylla sig själv. Det är ju en Chromecast och kontroll som de fortfarande kan använda.
Klart jag ska ha pengar tillbaks från Google dock eftersom tjänsten nu läggs ned.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Swe_Downhill:

Riktigt så enkelt är det inte. Den tekniska plattformen är banbrytande. Kontroller direktanslutna till molnet är bara ett exempel. Problemet var spelutbudet. Det tog 1 år innan spel som Ghost Recon Breakpoint och andra trippel A-titlar som redan fanns tillgängliga på andra plattformar blev tillgängliga på Stadia, nya titlar släpptes inte heller direkt på plattformen och både utgivare och utvecklare vände ryggen. Då finns det inte mycket annat att göra än att lägga ner.

Banbrytande?! Hahahaha nej verkligen inte.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Banbrytande?! Hahahaha nej verkligen inte.

Ingen idé att argumentera med någon som inte kan komma med sakliga motargument, så vi stannar här.

Avstängd
Skrivet av Swe_Downhill:

Ingen idé att argumentera med någon som inte kan komma med sakliga motargument, så vi stannar här.

Jag säger det samma.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är nästan lite märkligt att cloud gaming inte verkar fungera, det tycks ju så smidigt.

Är det kanske så enkelt att folk som är intresserad av spel antingen kör på konsoll och är bekväm med det - eller har en bra PC.

Marknaden är ju typ folk som hade velat haft en bra PC eller konsoll men inte har råd - fast har en dålig PC. Hur många sånna finns det som samtidigt är beredd att betala månadskostnad och köpa en modern kontroller osv till datorn för att kunna spela.

Målgruppen känns jävligt otydlig.

Exakt! Ingen gamer med självrespekt kör cloud. Resten är amatörer. 🙂

PS Det är som att köra elcykel istället för bil och förundras över hur bra det fungerar. Äpple o päron. 🙂

12
Skriv svar