Petad Doom Eternal-kompositör: Fick inte betalt på 11 månader

Robot
Petad Doom Eternal-kompositör: Fick inte betalt på 11 månader

Mick Gordon sågar Id och Doom-producenten Stratton stenhårt.

#id-software, #mark, #mick-gordon, #nyhetstips


Medlem

Mick Gordon verkar förvisso inte lätt att jobba med men tveklöst är att hans musik varit väsentlig för spelen.

Jag hade hoppats de skulle reda ut detta inför ett framtida tredje spel så att vi får Mick Gordon på även den musiken men det är nog bara att glömma nu då :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Reddit circlejerk i Doom subben.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag hade hoppats de skulle reda ut detta inför ett framtida tredje spel så att vi får Mick Gordon på även den musiken men det är nog bara att glömma nu då :/

Haha, ja det är tvärkört. Såg några inlägg som hoppades MS skulle blanda sig i och ta tillbaka Mick. Inser de inte att han aldrig mer vill jobba för id.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Mick Gordon verkar förvisso inte lätt att jobba med men tveklöst är att hans musik varit väsentlig för spelen.

Jag hade hoppats de skulle reda ut detta inför ett framtida tredje spel så att vi får Mick Gordon på även den musiken men det är nog bara att glömma nu då :/

Hur menar du att han är svår att jobba med? Enda gången jag sett något illa om Gordon är från just doom utvecklaren.

Gordon har ju jobbat med både Starcraft 2 och Killer Instinct och inte sett nåt om dom.

Medlem

usch. jobbar just nu med musik åt en välkänd utgivare/utvecklare till en välkänd spelserie (förvisso inte lika stor som doom) och igenkänningsfaktorn är skyhög. att skriva musik till något där man bara har ett par tidiga konceptbilder att gå efter. ett helt gäng olika människor som ska ge feedback och alla har vitt skilda idéer om hur saker ska låta. tajta deadlines trots bristfällig kommunikation, där det kan gå en vecka utan att jag vet ifall något funkar eller ej. slapphet med kontrakt-relaterade grejer. får nästan ångest bara av att läsa vad han skriver.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Reddit circlejerk i Doom subben.
https://i.redd.it/hc5q8t6ne2z91.jpg

Det är inte ens konstigt. Kalla det en circlejerk men den ursprungliga informationen var en grov lögn. Hur ska folk som inte är insatta ha någon aning om vad som händer förutom baserat på informationen som existerar.

Nu har ny information kommit fram som uppenbart bevisar denna hemska lögn.

Inget ursäktar mordhot och sånt men man grundar sin verklighet av vad man vet. Vad ska man göra när ett företag som generellt har väldigt gott rykte går ut med sån här information, de flesta kommer tro på att det som skrevs i ursprungliga inlägget är för det mesta sant.

Nu finns ny information, då är det väl hälsosamt att ändra sin åsikt och rikta kritik åt rätt håll nu när man har fått reda på att man blivit grundlurad.

Sen är det inte exklusivt i Doom subben, utan den nådde r/popular genom gaming subben så skulle säga att nyheten sträckt sig låååångt utanför bara Doom subben.

Medlem

Synd, Mick levererade fenomenalt, inte minst för 2016, men minns att de var rykten om strul kring Eternals soundtrack redan vid releasen.

Medlem

Mycket tråkig läsning detta, det var säkert mycket roligare på id under Bobby Prince tid.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av quadratis:

usch. jobbar just nu med musik åt en välkänd utgivare/utvecklare till en välkänd spelserie (förvisso inte lika stor som doom) och igenkänningsfaktorn är skyhög.

Så trist att det ska behöva vara så. Många rötägg och stora egon i underhållningsindustrin. Hoppas genuint det löser sig för dig!

Medlem
Skrivet av heady89:

Synd, Mick levererade fenomenalt, inte minst för 2016, men minns att de var rykten om strul kring Eternals soundtrack redan vid releasen.

Läs hans uttalande, hade inte behövt bli något strul. Om det inte vore för Stratton.

Redaktör
Skrivet av loerk:

Läs hans uttalande, hade inte behövt bli något strul. Om det inte vore för Stratton.

Och så ska man komma ihåg att det är just en persons/ena sidans syn på saken. Säger inte att han har fel, men att det är en av flera versioner av vad som hänt.


signatur
Avstängd
Skrivet av Fiigaro:

Det är inte ens konstigt. Kalla det en circlejerk men den ursprungliga informationen var en grov lögn. Hur ska folk som inte är insatta ha någon aning om vad som händer förutom baserat på informationen som existerar.

Nu har ny information kommit fram som uppenbart bevisar denna hemska lögn.

Inget ursäktar mordhot och sånt men man grundar sin verklighet av vad man vet. Vad ska man göra när ett företag som generellt har väldigt gott rykte går ut med sån här information, de flesta kommer tro på att det som skrevs i ursprungliga inlägget är för det mesta sant.

Nu finns ny information, då är det väl hälsosamt att ändra sin åsikt och rikta kritik åt rätt håll nu när man har fått reda på att man blivit grundlurad.

Sen är det inte exklusivt i Doom subben, utan den nådde r/popular genom gaming subben så skulle säga att nyheten sträckt sig låååångt utanför bara Doom subben.

Grejen är väl att man borde vara mer försiktig, mer skeptisk till vad man hör på internet och generellt mindre dömande och hatisk mot människor som man inte känner eller egentligen vet någonting om.
Eller i det här fallet när man bara hört ena partens version av vad som hände.

Reddit är väldigt circlejerkigt på grund av hur det fungerar med röstningssystemet, blir en mobb där alla ska hata personen man kommit överens om att hata och folk tror sedan att det är rätt att hata personen för att de ser att alla andra gör det och blir uppröstade.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Sen är det inte exklusivt i Doom subben, utan den nådde r/popular genom gaming subben så skulle säga att nyheten sträckt sig låååångt utanför bara Doom subben.

Det är i Doom-subben det omvända hattåget är på gång, bara kolla där så ser du.

I slutändan kanske man ska undvika reagera allt för starkt när det gäller personer. Speciellt när det bara beror på uttalanden utan veriferingar eller bevis.

Medlem

Folk verkar inte ha lärt sig från Bayonetta situationen som vi hade för några veckor sedan


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Hur menar du att han är svår att jobba med? Enda gången jag sett något illa om Gordon är från just doom utvecklaren.

Gordon har ju jobbat med både Starcraft 2 och Killer Instinct och inte sett nåt om dom.

Ptja, det var vad som angavs som anledning när denna kontrovers satte igång för nått år sedan, att Gordon missar deadlines och inte återkopplar om hur arbetet framskrider. Kort och gott "svår" att jobba med. Vilket verkar återkommande bland talangfulla musiker så det känns som ett trovärdigt argument.

Att SC2 och Killer Instinct till synes fungerat bättre betyder ju ingenting i denna fråga, dessutom tror jag arbetet med musiken i dessa spel är betydligt mer omfattande än i de du nämner.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hans soundtrack var ju en av dom bästa delarna i spelet.

Sjukt att dom kan behandla någon som bidragit så mycket till deras spel så slappt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Riktig pissig situation. Jag älskar att komponera men fan vilket helvete det måste vara i såna här lägen!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ptja, det var vad som angavs som anledning när denna kontrovers satte igång för nått år sedan, att Gordon missar deadlines och inte återkopplar om hur arbetet framskrider. Kort och gott "svår" att jobba med. Vilket verkar återkommande bland talangfulla musiker så det känns som ett trovärdigt argument.

Att SC2 och Killer Instinct till synes fungerat bättre betyder ju ingenting i denna fråga, dessutom tror jag arbetet med musiken i dessa spel är betydligt mer omfattande än i de du nämner.

Men läste du vad jag skrev? Det du använder som referens är från Doom utvecklaren. Klart dem säger han är svår att jobba med när det är mellan dem dispyten gäller. Vilka mer har sagt att han är svår att jobba med förutom ID då det nu verkar som att Gordon har bevis för att det är ID i detta fallet eller snarare Stratton som inte agerat professionellt.

Anledningen till att jag nämner Starcraft 2 och Killer Instinct är för att han jobbade länge med båda titlarna och inte hört nåt illa om honom från varken Blizzard eller Iron Galaxy/Double Helix

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Ptja, det var vad som angavs som anledning när denna kontrovers satte igång för nått år sedan, att Gordon missar deadlines och inte återkopplar om hur arbetet framskrider. Kort och gott "svår" att jobba med. Vilket verkar återkommande bland talangfulla musiker så det känns som ett trovärdigt argument.

Att SC2 och Killer Instinct till synes fungerat bättre betyder ju ingenting i denna fråga, dessutom tror jag arbetet med musiken i dessa spel är betydligt mer omfattande än i de du nämner.

Fast om du läser Mick Gordons version(det som denna nyhet handlar om) så är det en helt annan bild som målas upp.
Där Marty Stratton i princip ljugit om allt.

Där Gordon crunchat i 2 år och Id Software varit de som är dåliga på återkoppling, helt enkelt för att spelet var så ofärdigt att de inte kunde ge någon kontext till vad för slags musik Gordon skulle producera. När Gordon föreslog förändringar i arbetsupplägget ignorerades hans emails. Id Software utlovade sedan ett soundtrack gjort av Mick Gordon för de som beställt Collector's edition utan att ha skrivit något sådant kontrakt med Mick Gordon. De ignorerade honom sedan i månader(han var tvungen att maila Bethesda för att få något slags svar) för att sedan peta ihop ett eget soundtrack av miserabelt dålig kvalitet.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Mick Gordon verkar förvisso inte lätt att jobba med men tveklöst är att hans musik varit väsentlig för spelen.

Jag hade hoppats de skulle reda ut detta inför ett framtida tredje spel så att vi får Mick Gordon på även den musiken men det är nog bara att glömma nu då :/

Om det kommer ett 3e spel blir det väl piano musik som i Quake champions.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har läst allt nu som han skrivit, många ord och fy fan säger jag bara. Den där Marty vill man inte ha som chef.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Antar att vi är på Mick's sida denna veckan då?

Minns det som igår när mobben ville lyncha Mick efter förra uttalandet från ID. Nog för att jag gissar på att Mick är the good guy här, men satan va trött man blir på internet mobben som byter åsikt hit och dit som ingenting.

Inaktiv
Skrivet av duchovny:

Antar att vi är på Mick's sida denna veckan då?

Minns det som igår när mobben ville lyncha Mick efter förra uttalandet från ID. Nog för att jag gissar på att Mick är the good guy här, men satan va trött man blir på internet mobben som byter åsikt hit och dit som ingenting.

Håller med. Missade helt när Stratton pissade ner Gordon men 100% att det är samma idioter som nu ska lyncha Stratton som var ute efter Gordon förra svängen, utan att ens reflektera över deras egen idiot och lättvindighet. Sen att ens mordhota etc någon för detta är ju riktigt idiotiskt men det behövs väl inte ens sägas.

Medlem

Sånt här ju tyvärr inte unikt. Och det är synd att så här stora företag trampar på talanger som skapar framgång. Som MG hade sagt i sitt uttalande finns det mer under NDA så vi får nog aldrig se allt. Men de bevis han har lagt fram ger ju ett väldigt starkt intryck. Helt absurt att ens lägga skulden på någon via en sån giftgrop som reddit. Marty visste exakt vad han gjorde när han postade just där av alla ställen. Han kunde ha lagt den på Dooms egna hemsida. Ne fy fan alltså.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är i Doom-subben det omvända hattåget är på gång, bara kolla där så ser du.

I slutändan kanske man ska undvika reagera allt för starkt när det gäller personer. Speciellt när det bara beror på uttalanden utan veriferingar eller bevis.

Han har massor av mail bevis med datum.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Men läste du vad jag skrev? Det du använder som referens är från Doom utvecklaren. Klart dem säger han är svår att jobba med när det är mellan dem dispyten gäller. Vilka mer har sagt att han är svår att jobba med förutom ID då det nu verkar som att Gordon har bevis för att det är ID i detta fallet eller snarare Stratton som inte agerat professionellt.

Anledningen till att jag nämner Starcraft 2 och Killer Instinct är för att han jobbade länge med båda titlarna och inte hört nåt illa om honom från varken Blizzard eller Iron Galaxy/Double Helix

Och din referens är Mick Gordon, den andra parten i konflikten, och exakt samma argument du lägger mot mig kan användas mot dig själv.

Vet inte varför du tar det så personligt dock, detta är en ickenyhet jag knappt bryr mig om och min kommentar var knappast otrevlig eller elak.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Och din referens är Mick Gordon, den andra parten i konflikten, och exakt samma argument du lägger mot mig kan användas mot dig själv.

Vet inte varför du tar det så personligt dock, detta är en ickenyhet jag knappt bryr mig om och min kommentar var knappast otrevlig eller elak.

Det är inte jag som påstått att Gordon är jobbig att ha att göra med, du gjorde det. Din referens var ID och Stratton som hittils inte lagt fram några bevis. Så hur vänder du mitt argument mot mig exakt?

Känns som att du projicerar lite. Du valde att kommentera på denna ickenyhet och du bryr dig så lite att du kände dig tvungen att informera alla i tråden hur lite du bryr dig.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Och din referens är Mick Gordon, den andra parten i konflikten, och exakt samma argument du lägger mot mig kan användas mot dig själv.

Vet inte varför du tar det så personligt dock, detta är en ickenyhet jag knappt bryr mig om och min kommentar var knappast otrevlig eller elak.

Varför ens kommentera alls om du inte bryr dig om nyheten? Självklart är det ena mot andra. Men från ena sidan var det endast ett uttalande. Andra med bevis. Och det var ju inte bara en gång som Mick hade motbevisat. Han fick ta till laglig representant för att få pej när de använt hans material utan ha betalat.
Klart man får vänta och se om id eller marty svarar på anklagelserna

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Det är inte jag som påstått att Gordon är jobbig att ha att göra med, du gjorde det. Din referens var ID och Stratton som hittils inte lagt fram några bevis. Så hur vänder du mitt argument mot mig exakt?

Känns som att du projicerar lite. Du valde att kommentera på denna ickenyhet och du bryr dig så lite att du kände dig tvungen att informera alla i tråden hur lite du bryr dig.

Det är ju vad ett forum är till för, vet inte om jag trampade dig på tårna med min väldigt oskyldiga kommentar (som främst speglade att jag hoppats att MG ändå skulle göra musiken till nästa spel också) men du reagerar väldigt starkt på något väldigt litet, som om jag på något sätt förolämpat dig personligen...

Vet inte vad det är som gjort det men folk har verkligen blivit bråksjuka här på forumet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

12
Skriv svar