God of war: Ragnarök - stora diskussionstråden

Medlem
God of war: Ragnarök - stora diskussionstråden

Kunde inte hitta nån officiell tråd med spelsnack, är den tiden förbi? Vill minnas det var kul att ventilera åsikter/upplevelser på rdr2 i en sån tråd.

Så vad tycker ni so far? Inte hunnit kört så mycket som jag hade tänkt men känns som det kommer bli en ypperlig resa detta!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Har kommit en bra bit in. Spelet bara växer och växer. Nya karaktärer, förmågor, miljöer, vapen, etc. Det tar aldrig slut!

Spelet är mycket större i omfång än vad jag trott. Massor av häftig lore, välskrivna karaktärer och otroliga miljöer. Thor, Odin, med flera, är så jäkla bra skrivna. Och oväntade i sina beteenden.

Färger! Så mycket färger! Speciellt i vissa strider, sjukt läckert.

Dock känns tempot... något off. Mycket händer men ändå kan spelet kännas segt ibland. Det drabbade inte mig i ettan på samma sätt. Tror det är för att i det första spelet, då var allt nytt. Både för mig och grabbarna. Nu kan man världen bättre från start samt att man känner flera av karaktärer. Men är övertygad om när jag väl har klarat detta så kommer helheten att vara ett mästerverk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Klarade precis första (2018) häromdagen och kört några timmar ragnarök nu.
Det känns som det nästan skulle kunna vara samma spel fast fortsättning, så himla mjuk övergång fast det är 4 år emellan??
Kan inte påstå att något känns sämre än så länge, endast bättre med de små extra, men det är just små extra än så länge.
Ingen aning om det är bra eller dåligt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Klarade precis första (2018) häromdagen och kört några timmar ragnarök nu.
Det känns som det nästan skulle kunna vara samma spel fast fortsättning, så himla mjuk övergång fast det är 4 år emellan??
Kan inte påstå att något känns sämre än så länge, endast bättre med de små extra, men det är just små extra än så länge.
Ingen aning om det är bra eller dåligt.

Ragnarök växer något enormt med tiden. Är helt golvad över allt content. Variationen i miljöerna och möjligheterna i striderna är stora. Och då har jag massor kvar att upptäcka.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Svårt att sätta ord på mina känslor för detta spel men timmarna flyger verkligen bort när jag spelar detta.

Medlem

Jag vill så gärna spela men jag har redan köpt Forbidden West, Demon Souls och Ratchet and Clank till fullpris och som jag knappt rört.
Blir att köpa rea sen

Medlem

Spelar fortfarande GoW 2018. Om det inte kommer info om nån PC-release snart så kanske jag skaffar Ragnarök till PS5 strax efter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelar fortfarande GoW 2018. Om det inte kommer info om nån PC-release snart så kanske jag skaffar Ragnarök till PS5 strax efter

1an på PC har väl presterat bra försäljningsmässigt så 2an lär definitivt komma.

Redaktör
Skrivet av N_micke:

Kunde inte hitta nån officiell tråd med spelsnack, är den tiden förbi? Vill minnas det var kul att ventilera åsikter/upplevelser på rdr2 i en sån tråd.

Så vad tycker ni so far? Inte hunnit kört så mycket som jag hade tänkt men känns som det kommer bli en ypperlig resa detta!

Såna trådar är varmt välkomna - det är bara att göra som du nu och skapa en om man vill.

Jag hade schemalagt en diskussionsnyhet för spelet i morgon, men nu hann ju du före så jag skippar den och länkar till den här från framsidan istället. Jag ändrade titeln lite också.


signatur
Medlem

Till ära av Fars Dag, ska detta idag inhandlas! Har redan kollat på för många tip & trix videos på Youtube. Ser fram emot att sätta tänderna i detta. Fullständigt älskade 1:an, klarade ut det mesta man kunde då - ser fram emot att göra detsamma i detta.

Medlem

Lite intryck 13 timmar in i äventyret.
Än så länge känns det som en riktigt fet expansion av GoW 2018. Mer av samma liksom, på gott och ont.

Riktigt beroendeframkallande och timmarna flyger. Men upplever inte samma tekniska/grafiska hopp som i till exempel Horizon Forbidden West, som ju också var cross-gen (spelar på PS5). Ragnarok är vackert, men inte "omg det här är next-gen"-vackert.

Väntar fortfarande på att bli golvad – på något episkt och storslaget – typ som när man kom ut till sjön och mötte world serpent i förra spelet.

Upplägget känns också mer linjärt än sist det begav sig, med massor av mindre hubbar snarare än en fet "over world" som förgrenar sig. Känns lite som att man spelar "banor", som på den gamla goda tiden. Vet inte riktigt hur jag känner kring det.

Medlem
Skrivet av Jeybee:

Lite intryck 13 timmar in i äventyret.
Än så länge känns det som en riktigt fet expansion av GoW 2018. Mer av samma liksom, på gott och ont.

Riktigt beroendeframkallande och timmarna flyger. Men upplever inte samma tekniska/grafiska hopp som i till exempel Horizon Forbidden West, som ju också var cross-gen (spelar på PS5). Ragnarok är vackert, men inte "omg det här är next-gen"-vackert.

Väntar fortfarande på att bli golvad – på något episkt och storslaget – typ som när man kom ut till sjön och mötte world serpent i förra spelet.

Upplägget känns också mer linjärt än sist det begav sig, med massor av mindre hubbar snarare än en fet "over world" som förgrenar sig. Känns lite som att man spelar "banor", som på den gamla goda tiden. Vet inte riktigt hur jag känner kring det.

Har själv kört 13h också lite styvt. Jag har lite samlar mani så har nog egentligen inte kommit så långt som andra men håller delvis med om det linjära. Jag tror dock bestämt att det likt ettan öppnar upp senare.

Sen verkar du ha sjukt höga krav på spel 🤩

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag vill så gärna spela men jag har redan köpt Forbidden West, Demon Souls och Ratchet and Clank till fullpris och som jag knappt rört.
Blir att köpa rea sen

Så bra spel som detta är förtjänar ett fullpris!

Skrivet av Jeybee:

Lite intryck 13 timmar in i äventyret.
Än så länge känns det som en riktigt fet expansion av GoW 2018. Mer av samma liksom, på gott och ont.

Riktigt beroendeframkallande och timmarna flyger. Men upplever inte samma tekniska/grafiska hopp som i till exempel Horizon Forbidden West, som ju också var cross-gen (spelar på PS5). Ragnarok är vackert, men inte "omg det här är next-gen"-vackert.

Väntar fortfarande på att bli golvad – på något episkt och storslaget – typ som när man kom ut till sjön och mötte world serpent i förra spelet.

Upplägget känns också mer linjärt än sist det begav sig, med massor av mindre hubbar snarare än en fet "over world" som förgrenar sig. Känns lite som att man spelar "banor", som på den gamla goda tiden. Vet inte riktigt hur jag känner kring det.

Håller inte riktigt med när de gäller grafiken. Är det snyggaste jag lirat sen Ratchet and Clank Rift Apart! (Ja det är ett mästerverk i grafikväg trots att det är "tecknat"). Inte varit så imponerad sen Red Dead Redemption 2, karaktärer och ansiktsuttryck är magiskt och snön, vattnet och allt annat som är krisp🥰 Otroligt snyggt alltså. Och när de gäller de linjära så kan jag tycka det är en frisk fläkt nu för tiden när allt ska va open world. Ändå sjukt mycket att utforska och upptäcka!

Skrivet av Kavakava83:

Har själv kört 13h också lite styvt. Jag har lite samlar mani så har nog egentligen inte kommit så långt som andra men håller delvis med om det linjära. Jag tror dock bestämt att det likt ettan öppnar upp senare.

Sen verkar du ha sjukt höga krav på spel 🤩

Haha, det bästa med God of War enligt mig är att utforska, pussla och hitta saker och det tar sin tid😅

Medlem

9 timmar in och jag är hur nöjd som helst! Har absolut ingeting att klaga på. Allt är tomefan perfekt hittils! Första 2 timmarna var konstant gåshud😅

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Sen verkar du ha sjukt höga krav på spel 🤩

Haha, det stämmer nog! Orimligt höga krav till och med, kanske. Men höga krav ska man väl ha kring ett spel som unisont hyllas och får 10/10 i betyg överallt? 😊

Skrivet av Deekar:

Håller inte riktigt med när de gäller grafiken. Är det snyggaste jag lirat sen Ratchet and Clank Rift Apart! (Ja det är ett mästerverk i grafikväg trots att det är "tecknat"). Inte varit så imponerad sen Red Dead Redemption 2, karaktärer och ansiktsuttryck är magiskt och snön, vattnet och allt annat som är krisp🥰 Otroligt snyggt alltså.

Håller med helt om Rift Apart, grafiskt mästerverk! Och karaktärerna är absolut levande och välanimerade i Ragnarok. Men nja, inte riktigt lika imponerad som du av resten. Men för att vara ett spel som även rullar på en 9 år gammal konsol så är det ju helt klart galet imponerande!

Medlem

Jag är nog den enda som inte spelat ett GoW spel överhuvudtaget. Däremot är Facebook videos fullt av de häftigaste filmerna.

Av vad jag sett så är det väldigt välgjort. Helt klart något jag har lirar om jag haft hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är nog den enda som inte spelat ett GoW spel överhuvudtaget. Däremot är Facebook videos fullt av de häftigaste filmerna.

Av vad jag sett så är det väldigt välgjort. Helt klart något jag har lirar om jag haft hårdvaran.

Jag har knappt heller rört serien. Spelade något, tror det var andra, på PS2 hos en kompis och sen något till PSP men annars är jag väldigt efter. Men har ju hört mycket bra om denna och förra så har varit väldigt sugen.

Medlem

Klarade spelet igår Jesus vilken spel.

Medlem
Skrivet av tarantino:

Klarade spelet igår Jesus vilken spel.

Hur mångas timmar körde du totalt?

Jag har kört 20h (fredag till söndag) och är inte klar ännu. Kört fler sidouppdrag än jag brukar. Allt är så satans kul och älskar storyn!

Medlem

Spoilerfråga - är det samma bas/område som i förra spelet dvs med sjön och templet med bron i mitten?
Verkar spelet större areamässigt och längre än förra?

Medlem
Skrivet av markusas:

Spoilerfråga - är det samma bas/område som i förra spelet dvs med sjön och templet med bron i mitten?
Verkar spelet större areamässigt och längre än förra?

Nej. Man besöker Midgård men det är stor skillnad då allt är fruset och övergivet. Där finns en annan form av hub denna gången.

Många fler områden där flera är betydligt större än tidigare. Mycket att utforska!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Klarade spelet igår. Vilken jäkla resa, helt sjukt att dem fick ihop det såhär bra. Ett av det bästa spelen jag någonsin har fått äran att spela. Måste smälta det lite mer dock. Så mycket häftiga saker och intryck att skallen nästan sprängs.

Nu blir det att göra klart alla sidorgrejor och fortsätta mysa runt i den fantastiska världen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har kört i 20+timmar nu och förstår er som älskar det, jag är mer ljummen till det, upplever det som väldigt utstakat och även tjatigt, fan vad det pratas i detta spelet. Körde om 2018 GoW för ett par månader sedan på ps5, detta är mer av samma men jag har inte särskilt roligt tyvärr.

Medlem

De börjar segt som fan! Ja orka bara spela 1-3h i sträck ibörjan för de va så mediokert men 20 timmar in så äre minst lika bra som gow 2018. Synd bara att de ska ta en sån jävla tid!

Medlem
stör mig på

[quote postid="4317133" userid="327176" name="Deekar"]
9 timmar in och jag är hur nöjd som helst! Har absolut ingeting att klaga på. Allt är tomefan perfekt hittils! Första 2 timmarna var konstant gåshud😅
[/quote Är inte nöjd med allt i detta spel, tex; varför har dom inte fått till hopp funktionen bättre? Känns som om du hoppar från en studsmatta varje gång, ingen verklig kännsla alls, samma dåliga känsla som i ettan, riktigt svagt. En annan sak jag tycker är jobbigt är att ständigt höra sonen och dvärgarna snacka massa oväsentligheter hela tiden, gick det att stänga av skulle jag gjort det. Och spela grabben med tjejen i två timmar var en plåga , totalt ointressant. Ibland saknar jag den mörka dystra värld från god of war 1,2,3

Medlem
Skrivet av HairryHotter:

[quote postid="4317133" userid="327176" name="Deekar"]
9 timmar in och jag är hur nöjd som helst! Har absolut ingeting att klaga på. Allt är tomefan perfekt hittils! Första 2 timmarna var konstant gåshud😅
[/quote Är inte nöjd med allt i detta spel, tex; varför har dom inte fått till hopp funktionen bättre? Känns som om du hoppar från en studsmatta varje gång, ingen verklig kännsla alls, samma dåliga känsla som i ettan, riktigt svagt. En annan sak jag tycker är jobbigt är att ständigt höra sonen och dvärgarna snacka massa oväsentligheter hela tiden, gick det att stänga av skulle jag gjort det. Och spela grabben med tjejen i två timmar var en plåga , totalt ointressant. Ibland saknar jag den mörka dystra värld från god of war 1,2,3

Hoppandet stör inte mig, tycker att det känns bra och gillar att det räcker med att springa mot kanter för att automatiskt hoppa.

Jag gillar snacket mellan karaktärerna. Tycker att det är mysigt.

Kan hålla med om att partiet du nämner med Atreus var onödigt utdraget och segt. Plocka frukter och skit, booring. Men det var en vacker passage med mycket härlig lore.

Kan dock säga att spelet bara växer och växer. Efter en viss punkt så öppnar det upp sig betydligt och blir då det mästerverk som jag tycker att det är. Mycket gåshud och en hel del tårar i ögonen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har nu kommit ännu längre och fått uppleva det "hemliga" slutet. Det var ännu ett ögonblick där jag fick tårar i ögonen.

Det var längesedan jag upplevde så mycket känslor som i detta spel. Även när jag jämför med filmer och serier så ligger detta i toppen. Är så imponerad över hur välgjorda karaktärerna är och hur Santa Monica använder små små detaljer för att skapa stora ögonblick.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

GoW 2018 är en av mina favoriter. Jag tyckte GoW 2018 hade en intressant bemötande av Eddan. Loke är en karaktär som skapar friktion genom onda gärningar; hur hade Sagorna utvecklats om Loke inte fanns med? Hur hade friktionen skapats då? Det var en väldigt smart perspektiv för att skapa originellt material men fortfarande behålla nordisk mytologi. Men Ragnarök kastade ut den filosofin genom fönstret och spelade på Amerikanska stereotyper om vikingar, nordisk mytologi och språk. Det kändes mer Disney superhjältar än något fornnordiskt. Många moderna fraser så som "Giant stuff", "Pikachu", "My ex", "Climbing boy style" vilket tar spelaren ur från miljön.

Ett tema från första spelet var hur de skulle lyckas färdas mellan de olika världarna. I detta spel kunde det genomföras hur enkelt som helst.

Sidokaraktärerna ropar ut svaret till pussel. Det första jag gör i ett nytt rum är att tömma alla kistor och plocka upp allt från marken. Men halvvägs på väg till kistan så ropar Atreus ut svaret till pusslet; i detta skede har jag inte ens tittat på pusslet, det ger spelaren ingen chans. Det händer gång på gång. De behandlar spelaren som idioter. Likaså under bossfighter; kompanjonerna säger vilket vapen man ska använda, vart man ska stå, vart man ska skjuta och när man ska skjuta.
Sidokaraktärerna var väldigt melodramatiska. Alla hade en tragisk bakgrundshistoria. Utöver att det var dåligt manus så bryr jag mig inte om dem efter att de har sagt lösningarna till pussel och spydiga kommentarer.

Karaktärer har Texas dialekt? Djur och växter som inte hör hemma här. De har inte vikingatida klädsel? De har helt omvända personligheter. Så vad är det som gör det till Nordisk Mytologi? Vad är det som gör detta till vikingatiden? Är det bara namnen på karaktärerna?
Det är lite som Rings of Power; antingen är det Tolkiens Lord of The Rings, eller så är det inte det.
Antingen så är det Nordisk mytologi, eller så är det inte det. Detta är inte mytologin, men Amerikanare är väldigt villiga att använda gratis marknadsföring från någon annans kultur.

Jag spelade klart spelet på ca 37h med "No Mercy". Det tog 25h innan Atreus och Kratos gick in i en ny emotionell fas. Det var ett misstag att lägga så mycket tid på sidokaraktärer, vilket drog ut på huvudkaraktärernas relation. "Show don't tell", det hade varit mer spännande om perspektivet enbart var från Kratos och vi inte visste vad som skedde med Atreus (överlag så gillar jag inte konflikter som kan lösas med fem sekunder av kommunikation.) De borde inte ha visat Faye heller, mystiken försvinner och hon var jobbig att lyssna på.

Slutstriden var medioker. Men det spelade inte så stor roll då jag inte brydde mig om några av karaktärerna i slutet av spelet
De kunde ha bantat ner spelat med 30% och pendlat mer fram och tillbaka med relationen mellan Kratos och Atreus. Det hade gjort spelet kompaktare med en bättre upplevelse. Det var utdraget att sicksacka i skogen.

Medlem
Skrivet av HairryHotter:

[quote postid="4317133" userid="327176" name="Deekar"]
9 timmar in och jag är hur nöjd som helst! Har absolut ingeting att klaga på. Allt är tomefan perfekt hittils! Första 2 timmarna var konstant gåshud😅
[/quote Är inte nöjd med allt i detta spel, tex; varför har dom inte fått till hopp funktionen bättre? Känns som om du hoppar från en studsmatta varje gång, ingen verklig kännsla alls, samma dåliga känsla som i ettan, riktigt svagt. En annan sak jag tycker är jobbigt är att ständigt höra sonen och dvärgarna snacka massa oväsentligheter hela tiden, gick det att stänga av skulle jag gjort det. Och spela grabben med tjejen i två timmar var en plåga , totalt ointressant. Ibland saknar jag den mörka dystra värld från god of war 1,2,3

Hoppandet har jag inte ens reflekterat över så kan inte säga att det stör mig. När de gäller tjatet mellan karaktärerna under tiden man spelar så är det ett stort plus enligt mig. Tycker om det nu och tycker om det i tidigare spel också som Red Dead Redemption 2 till exempel.

Medlem

7h in och känns lite överhypat ändå. Sjukt putsat och skådespeleriet går det inte klaga på. Borde hata atreus mera men han är ju aldrig ivägen. Dock är det bra segt med alltid bakom kameran och du får så dålig överblick minir måste ropa ut koordinater. Tycker inte slagsmålen fungerar riktigt.

Interfacet känns onödigt bökigt och långsamt navigera.

12
Skriv svar