Nu har Microsoft Flight Simulator fått helikoptrar

Robot
Nu har Microsoft Flight Simulator fått helikoptrar
Inaktiv

Bra för den helikopteraktiga farkosten som finns är ju förjävlig.

Medlem

Väldigt mycket innehåll. Även roligt att gamla uppdrag från FS2004 och FSX har tillkommit.

Varför vill helikoptern pitcha rakt upp såfort man drar i gasen? Måste hålla spaken fullt framåt nästan hela tiden.

Medlem

Lägger dom in Airwolf så blir det väl ett köp då, haha

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Varför vill helikoptern pitcha rakt upp såfort man drar i gasen? Måste hålla spaken fullt framåt nästan hela tiden.

Om jag inte minns helt fel från min tid med Longbow 2.0 (underbart spel) så får man tänkte lite annorlunda mot ett flygplan. Där throttle styr hastighet på ett flygplan är det annorlunda på en helikopter.

Förenklat.
Mer fart - joystick.
Mer höjd - throttle.

Så ju mer gas du drar på desto mer behöver du trycka ned nosen på helikoptern för att hålla samma höjd men du bör också öka hastigheten på så sätt.

Typ nått sånt vill jag minnas, finns kanske nån pilot här som kan beskriva detta mycket bättre


signatur

Through the cables and the underground now

Redaktör
Skrivet av ratdeath:

Om jag inte minns helt fel från min tid med Longbow 2.0 (underbart spel) så får man tänkte lite annorlunda mot ett flygplan. Där throttle styr hastighet på ett flygplan är det annorlunda på en helikopter.

Förenklat.
Mer fart - joystick.
Mer höjd - throttle.

Så ju mer gas du drar på desto mer behöver du trycka ned nosen på helikoptern för att hålla samma höjd men du bör också öka hastigheten på så sätt.

Typ nått sånt vill jag minnas, finns kanske nån pilot här som kan beskriva detta mycket bättre

Nåt åt det hållet, ja. De styrs på helt annat sätt än plan. Man måste samverka med gas, spak och roderpedaler, för varje grej man gör påverkar helikoptern i nån riktning. Egentligen ska man väl ha en "collective"-spak för att reglera höjden, men det går säkert att lösa med annan analog kontroll. Jag är för dålig på helis för att förklara, tyvärr, men finns säkert nån här som kan detta bra.


signatur
Medlem

Gasen reglerar rotorbladens vinkel så dom ger mer eller mindre lyft medans rotorhastigheten är konstant. På radiostyrda helikoptrar kan man hovra och flyga uppåner genom att vinkla bladen åt ena hållet men tveksamt om någon riktig helikopter klarar det hehe.

Medlem

Har du en traditionell Hotas så kör du med throttel till collective som justerar bladvinklarna Själva throtteln brukar ha en governor som tar hand om "effekten". Om jag minns rätt så brukar man vilja ha samma rpm bara att motorn får jobba hårdare ju mer vinkel du har. Mer vinkel = mer lyftkraft.

Medlem

I filmen "Blue Thunder" (1983) kan Roy Scheider "flyga" en helikopter uppåner,
https://www.imdb.com/title/tt0085255/


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

I filmen "Blue Thunder" (1983) kan de flyga en helikopter uppåner,
https://www.imdb.com/title/tt0085255/

Haha ja verkar bara vara att slå på "Turbine boost" så är det kirrat!
Sökte lite och verkar faktiskt gå med riktig heli! Trodde inte att rotor-bladen skulle palla sådant.

Medlem

Är det nån mer som upplever prestandaproblem med uppdateringen?
Tom när man snurrar på jordgloben för att välja flygplats i menyn hackar irriterande.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Varför vill helikoptern pitcha rakt upp såfort man drar i gasen? Måste hålla spaken fullt framåt nästan hela tiden.

Det låter som flapback eller en annan aerodynamisk effekt jag inte minns namnet på men som genererar pitch up och en viss rolleffekt när man tar collective i forward flight.

Testa slå på autopiloten (utan att koppla någon axel) om du hittar något sånt i maskinen. Slå även på hydraliken om du inte gjort det.

Du bör även koppla trimmen på cyclic så att du kan ställa in nolläge för cyclic. När du hittar ett nosläge som är bra så ”beepar” du rätt så kommer den hålla det läget tills du ändrar i något reglage. Moderna maskiner har även en knapp som heter Force Trim Release som, när du släpper knappen, sätter nolläget där du för tillfället håller cyclic.

Medlem

FuQ, nu måste jag ju styra till detta spel till mitt Steam bibliotek. Verkar as coolt o helikoptrar är roliga att flyga i t.ex GTA 4 även om det är ett helt annat lir. Det är en helt annan frihet som helikoptrar har jämfört med flygplan.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

FuQ, nu måste jag ju styra till detta spel till mitt Steam bibliotek. Verkar as coolt o helikoptrar är roliga att flyga i t.ex GTA 4 även om det är ett helt annat lir. Det är en helt annan frihet som helikoptrar har jämfört med flygplan.

Det är ruskigt svårt om det är realistiskt. Minns att BF Vietnam hade snälla helis som stannade på den höjd man var, medan nån mod till BF1942 (Desert Combat?) var lite mer krävande. Sen har vi helis i DCS som är nåt helt annat... Bara att lyfta och hovra är sjukt svårt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ruskigt svårt om det är realistiskt. Minns att BF Vietnam hade snälla helis som stannade på den höjd man var, medan nån mod till BF1942 (Desert Combat?) var lite mer krävande. Sen har vi helis i DCS som är nåt helt annat... Bara att lyfta och hovra är sjukt svårt.

Tjusningen när det kommer till simulatorer som försöker vara så realistiska som de kan är ju att kunna bemästra fordonet/tinget. Även ifall det enbart handlar om ett specefikt moment så ger det en rätt bra känsla när man lyckas.

1
Skriv svar