Japanska Nintendo kan vägra reparationer om hot förekommer

Robot
Japanska Nintendo kan vägra reparationer om hot förekommer

Stort stöd för den nya policyn.

#nintendo


Medlem

Helt rätt! Skit ska skit ha.

Medlem
Skrivet av :

Defamatory comments on social networks or websites

Så länge detta inte innebär att man ger upp rätten till garantireparationer genom att kritisera produkten för problemen som lett till att den gått sönder.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Så länge detta inte innebär att man ger upp rätten till garantireparationer genom att kritisera produkten för problemen som lett till att den gått sönder.

Tänkte också på att den frasen är lite läskig.
Men konsumentköplagen kan de inte komma undan hur de än försöker.

Fan ta Nintendo. De är konstant verklighetsfrånvända och detta kommer bara vidare användas för att bortse från legitima rättigheter som konsumenter har. När detta, och det handlar om när inte om, används för att skada konsumenter så hoppas jag att det leder till förödande böter för det fruktansvärda företaget.

De förlitar sig på att folk fortsätter ha den kognitiva dissonansen med att de är vänliga och gulliga för att de gör gulliga spel, men egentligen är de bara ett pack demoner.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Tänkte också på att den frasen är lite läskig.
Men konsumentköplagen kan de inte komma undan hur de än försöker.

Såvitt jag förstår det gäller detta bara i Japan, åtminstone än så länge.

Medlem

Mycket kloka reflektioner i kommentarsfältet hitills.

Å ena sidan är man för detta. Det är säkerligen som så att det är på förekommen anledning nya lagstiftningen implementeras. Folk kan faktiskt vara besvärliga och allt mindre tid verkar läggas på att reflektera och vara självkritiskt.

Å andra sidan. När ”kunden har orimliga krav” till exempel. Detta är i allra högsta grad något som kan komma att bli en tolkningsfråga som i alla fall hyptotetiskt kan missgynna kunder på så sätt att de inte kan använda sin lagatadgade rätt. Det finns i alla länder effektiva organ för att hantera detta. Då kan det ju leda till att man är helt i händerna i företagen som såklart är vinstdrivande.

Men min slutkläm är nog ändå att detta är positivt. Idag finns ju bra omdömeshemsidor och man tenderar ju någonstans till att inte köpa en vara från ett företag man inte varit nöjd med. Men det blir EXTREMT jobbigt om ett företag har monopol och man har ju då inte så många alternativ.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Tänkte också på att den frasen är lite läskig.
Men konsumentköplagen kan de inte komma undan hur de än försöker.

Även jag reagerade på denna punkten.
Så länge det är direkt relaterat till kontexten har jag inga problem alls med det men om det dras längre exempelvis när någon skriver något som är dumt men också helt otelaterat till detta. Ja då är det riktigt läskigt.

Får lite "social credit system"-vibbar.

Medlem

Helt rätt. Fuck otrevliga personer som inte kan bete sig. Alla vet vi ju att speciellt Gamers™ kan vara helt hopplösa och otroligt otrevliga bara över ett tv-spel. Bra att Nintendo backar sina anställda!

Medlem

Korrekt agerat om det nu inte missbrukas, utan bara riktar in sig på rent oförskämda människor. Borde införas på bred skala genom hela servicesektorn i samhället i stort. Ingen ska behöva ge service enligt min åsikt till hotfulla eller utstuderad oförskämda personer, oavsett om det handlar tåg konduktören, butiksbiträden i matbutik eller handläggare på socialkontoret. Bara att kasta ut klientelet om de inte kan bete sig som folk.

Och det är för övrigt i min bok inte okej att skrika eller bete sig aggressivt mot servicepersonal även om man de facto fått felaktig eller dålig service.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Fan ta Nintendo. De är konstant verklighetsfrånvända och detta kommer bara vidare användas för att bortse från legitima rättigheter som konsumenter har. När detta, och det handlar om när inte om, används för att skada konsumenter så hoppas jag att det leder till förödande böter för det fruktansvärda företaget.

De förlitar sig på att folk fortsätter ha den kognitiva dissonansen med att de är vänliga och gulliga för att de gör gulliga spel, men egentligen är de bara ett pack demoner.

Jaha, det är så du ser på det du. Tänk om det fanns ett sätt att uttrycka sig på som inte är aggressivt och otrevligt, finns det det? Då skulle inte såna här åtgärder behövas. Som sagt, lite hyfs kommer man långt med.

ZF
Medlem

Bra policy. Svenska företag har ju dessvärre motsatt inställning...

Medlem

Kommer garanterat missbrukas av Nintendo. Inte få ha orimliga krav? Inte upprepa sig? Vem bestämmer när det uppfylls?
Som tur är skulle det inte fungera här pga rimligt konsumentskydd.

Skrivet av lasselason:

Jaha, det är så du ser på det du. Tänk om det fanns ett sätt att uttrycka sig på som inte är aggressivt och otrevligt, finns det det? Då skulle inte såna här åtgärder behövas. Som sagt, lite hyfs kommer man långt med.

Tänk om det fanns ett sätt för företag att godtyckligt kunna bortse från sina kunders lagliga rättigheter till fullföljande av köp genom en godtycklig och egenhändig bedömning. Att så många är positiva till detta är absurt.

De som tror att det blir lättare för supportpersonal när de blir instruerade att meddela kunder med söndriga produkter att de inte kommer få garantin godkänd för att de uttryckt sig negativt om Nintendo på sociala medier tänker absolut inte så långt.

Vilka andra företag ska ha rätten att bortse från sina skyldigheter enligt sin egna bedömning? Bara för Ryanair att hänvisa till negativa kommentarer för att slippa ersätta sina kunder när de misslyckas.

Nej, detta kommer enbart användas för att skada konsumenter. Det är inte som att Nintendo bryr sig om sin personal, speciellt inte i supportledet som oavsett är fullständigt externt i alla företag av den storleken.

För att formulera mig som Nintendo, så hoppas jag denna formen av planerad förvrängning av konsumenters rättigheter leder till fängelsestraff för deras ledning. https://www.videogameschronicle.com/news/nintendo-said-hacker...

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Tänkte också på att den frasen är lite läskig.
Men konsumentköplagen kan de inte komma undan hur de än försöker.

De kan ju alltid välja att sluta sälja sina produkter på vissa marknader. Fast det lär väl inte bli aktuellt.

Medlem

Till 90% håller jag ned.
Hot. Doxxning. Kalla folk fula saker.
Skulle man inte säga något IRL ska man inte säga det online heller.

Men med det sagt så är det jävligt vagt på några av punkterna. Var går gränsen för tjat liksom. Jag tror inte de är helt rabiata, men otydlighet är sällan bra.

Medlem

Det här gäller för garantier. Dessa är friviillga för ett företag och som därmed också kan sätta i stort sett vilka regler de vill för den, eller för den delen inte ha någon alls.

Det gäller inte för Sverige. Ett företag kan inte neka en reklamation i Sverige bara för att kunden beter sig svinigt, eller för den delen ägnar sig åt korrekt kritik på tex sociala medier.

Är ju ett bra exempel på varför man skall ha en lagstadgad reklamtionsrätt.

Medlem

Missbrukas inte detta så är jag 100% all for it. Precis som andra i tråden har sagt så känns väl dock sista punkten lite vag...? Där finns kanske en risk att Nintendo skulle försöka sig på något skumt, men helt ärligt så tror jag inte den risken är överhängande. Min kunskap om Japanska företag är ganska så begränsad men de fåtal gånger jag haft att göra med företag därifrån så har det alltid gått väldigt smooth och som jag förstått det så finns det en sådan kultur inom företagsvärlden. Man vill tjäna pengar, men det ska ske på ett bra sätt typ.

Medlem

Vissa av de där var ju rent av läskiga... antar Nintendo står själv för tolkningen.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Fan ta Nintendo. De är konstant verklighetsfrånvända och detta kommer bara vidare användas för att bortse från legitima rättigheter som konsumenter har. När detta, och det handlar om när inte om, används för att skada konsumenter så hoppas jag att det leder till förödande böter för det fruktansvärda företaget.

De förlitar sig på att folk fortsätter ha den kognitiva dissonansen med att de är vänliga och gulliga för att de gör gulliga spel, men egentligen är de bara ett pack demoner.

... och där var du banad från att få hjälp av Nintendo... 😄

Skrivet av zevile:

Helt rätt. Fuck otrevliga personer som inte kan bete sig. Alla vet vi ju att speciellt Gamers™ kan vara helt hopplösa och otroligt otrevliga bara över ett tv-spel. Bra att Nintendo backar sina anställda!

Troll?

Skrivet av fooobar:

Kommer garanterat missbrukas av Nintendo. Inte få ha orimliga krav? Inte upprepa sig? Vem bestämmer när det uppfylls?
Som tur är skulle det inte fungera här pga rimligt konsumentskydd.

... än så länge...

Skrivet av ceogar:

Vissa av de där var ju rent av läskiga... antar Nintendo står själv för tolkningen.

Jupp, ett smutsigt sätt att kunna slippa ersätta. Jag kan ju hoppas att kundtjänst i Japan är skärpt och att du inte måste förklara ditt problem för en (eller flera) person om och om igen för att hen skall förstå. Har personligen erfarenhet från svensk bank (så sent som i veckan som gick), och var inte en gång jag fick beskriva mina problem. Gjorde det dock sakligt och utan att brusa upp.

Men att bli nekad ersättning för att man upprepar sig...

Medlem

Älskar hur folk härinne försvarar idioter som trakasserar anställda. Bete er och snacka inte skit online så kommer ni få den service ni har rätt till. Det är inte så svårt! Borde vara standard överallt.

Medlem
Skrivet av zevile:

Älskar hur folk härinne försvarar idioter som trakasserar anställda. Bete er och snacka inte skit online så kommer ni få den service ni har rätt till. Det är inte så svårt! Borde vara standard överallt.

Fast nu finns det ju en risk att dem tillexempel kan påstå att man sysslar med smutskastning ifall man påpekar problem som företaget inte vill erkänna eller att det blir problem ifall man blir sur över att man suttit i orimligt lång telefonkö.

Det är väl olagligt att hota och trakassera, så det kanske inte är Nintendos sak att vara domare/polis, bör väl skickas vidare till rätt instans istället?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast nu finns det ju en risk att dem tillexempel kan påstå att man sysslar med smutskastning ifall man påpekar problem som företaget inte vill erkänna eller att det blir problem ifall man blir sur över att man suttit i orimligt lång telefonkö.

Det är väl olagligt att hota och trakassera, så det kanske inte är Nintendos sak att vara domare/polis, bör väl skickas vidare till rätt instans istället?

Nej, för att det ska ske så måste sagd påstående var en falsk anklagelse.

Klart det är Nintendos sak att skydda sina egna anställda och förbättra deras arbetsmiljö. Faktum är att konsumenter kan vara dumma i huvudet och helt orimliga. Om detta missbrukas kommer det att komma fram, tills det inte finns några exempel på detta så står jag fast vid att detta är bra precis som majoriteten verkar tycka i Japan.

Medlem

Jag stödjer filosofin, men inte tillvägagångssättet. Språkbruket online blir alltmer polariserat och sensationalistiskt, och support-arbetare ska inte behöva tåla exakt vadsomhelst för att någon annan inte kan kontrollera sina känslor.

Mitt problem med policyn, däremot, är att det formulerats svepande.

Vad är ett hot? Att nämna eller hänvisa till en "class action law suit" som ger dig rätt att få en reparation?

Vad är en "insulting or denigrating remark"? "Den här kunde ha varit byggd bättre"? "Montören använde för mycket kylpasta, som sedan rann ut"? Förolämpar du då ingenjören - eller dess medarbetares - yrkeslämplighet?

Vad är "defamatory comments on social networks"? Att jag uttrycker frustration till 3 twitter-följare i stil med att "jaha, idag gick min Nintendo Video Boy sönder pga det kända problemet med Red Rhombus of Deceased och nu kan jag inte spela det nya Super Mega Party Boys, skit också"?

Det här lämnar godtyckligt med svängrum. Det känns inte konsumentvänligt.

Medlem

Borde gälla alla reparationer. Hot ska inte förekomma. De gör ju bara sitt jobb, om konstruktionen i sig är dålig har inte reparatörerna något med att göra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så i grund och botten är det en "var inte en skitstövel"-regel? Inte mig emot, jag har full förståelse för att shit happens och det är inte alltid det är tillverkarens eller återförsäljarens fel att saker går sönder.

Så länge inte reglerna missbrukas åt andra hållet för att spara pengar på reparationer, men då hoppas jag att det kommer uppdagas och få konsekvenser hyffsat fort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av ZF:

Bra policy. Svenska företag har ju dessvärre motsatt inställning...

Ja och även rättsväsendet om man gör parallellen:
bovarna=konsumenterna
offren=företagen

Medlem

Nintendo sjunker bara djupare ner i skiten, naturligtvis kan man inte hota och trakassera men stor risk att Nintendo missbrukar detta. Hade nyligt ett ärende med Nintendo där dom verkligen levde upp till sitt Anti-consumer rykte och det skrev jag till dom när vi var klara med varandra. Nintendo Online hade förlängts, första tanken var att bara avmarkera att inte förlänga det mer. Men sen läste jag mailet och där stod det om 14dagars ångerrätt, no questions asked, så jag kontaktade Nintendo tänkte att detta skulle vara smidigt. Tog en stund så kom det ett svar, dom ville veta Nintendo ID, mailadress till kontot, nummer på Switchen, senaste 3 köpta spelen och flera andra saker, No questions asked?!?!? Nå jag tog fram det dom ville veta, inte helt enkelt att hitta vissa saker. Fick till svar att dom inte avslutar mitt Nintendo Online, 14-dagars ångerrätten gäller bara från när man beställer tjänsten, inte när den förlängs. Haft identiska ärenden med både Gamepass och Playstation + och där har det gått bra och mycket enklare. Nintendo drog dessutom pengar från ett kort vars giltighetstid gått ut vilket jag påpekade. Är ganska säker på att detta kommer kosta Nintendo mer än om dom hade återbetalat och avslutet Nintendo Online.

Medlem

Yep. håller med tidigare som sagt så länge det inte missbrukas av företaget och delar oron över vissa av dom svepande formuleringarna.
Vi får se vart det leder.
Att bete sig vettigt verkar vara en svår "konst" för vissa

Medlem

"Excessive demands, such as for a free repair when the warranty has expired"

Hade detta gällt på mitt jobb hade jag kunnat neka 99% av alla produkter vi får in för felsökning. 😂

12
Skriv svar