Phil Spencer är redo att sluta en CoD-överenskommelse med Sony

Robot
Phil Spencer är redo att sluta en CoD-överenskommelse med Sony

Men avfärdar tanken på ett livstidskontrakt som löjlig.

#Activision, #Call-of-duty


Medlem

Oj, missade att uppköpet inte gått igenom än. Tänkte mig AV, och då även Blizzard, som underordnade MS redan.

Men förstår kommentaren om att något skulle vara löjligt; inget bör väl vara skrivet i sten. Dock är det väl trevligt om PS användarna får spela sitt älskade CoD. Nu är väl arkitektur på PS5 och resten av platformar mer lika varandra så portar borde väl inte vara problem? Annars kan tänka mig ur ett företags/investerarens synvinkel att det inte är värt att lägga massa resurser på en platform där man inte lyckas få ut tillräckligt många konsoller (är det fortfarande torka på PS5 fronten?).

Vore väl dumt att inte behålla det på Playstation då det är på den plattformen den säljer mest.

Avstängd

Game pass på Playstation kommer nog aldrig hända. Självklart kommer ms ta ännu mer betalt för att Sony vill ha en bit av kakan vilket bara skapar ytterligare incitament att köpa xbox konsolen i stället.

Medlem

Känns lite som den store killen som lovar inför läraren att inte var dum mot den mindre. Hur länge håller det?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vore väl dumt att inte behålla det på Playstation då det är på den plattformen den säljer mest.

Jo, den HAR sålt bäst. Dock har väl det koppling till att just Playstation genom alla tider sålt bättre än konkurrenterna, med all rätt skall tilläggas. Jag har för mig att just PS4 krossade Xbox (vill säga ONE?)
och är väl av en av de mest sålda konsolerna genom tiderna.
Vi har ju sett att förra generationen inte klarar de nyaste spelen så bra (tänker främst på CP2077), medan jag fick det att funka på min dator med ett 1080ti kort (release 2016), om än inte på max settings (ingen rtx 😭😭😭😭).
Gör man nu samma antagande om kommande CoD-spel (de brukar se rätt bra ut och kräva en del; äger inte CoD, men enl Steams recommended, så liknar de rätt bra CP2077's recommended), så kommer de kunna fungera på lite äldre datorer medan konsoll-spelare kommer behöva "current gen".

Sedan behövs väl, dessutom, ett team för att utveckla till just PS4 då den arkitekturen skall skilja sig ganska mycket från PC/Xbox?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Game pass på Playstation kommer nog aldrig hända. Självklart kommer ms ta ännu mer betalt för att Sony vill ha en bit av kakan vilket bara skapar ytterligare incitament att köpa xbox konsolen i stället.

Har inte PS något som liknar gamepass nu? Eller är det inte lika brett utbud?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jo, den HAR sålt bäst. Dock har väl det koppling till att just Playstation genom alla tider sålt bättre än konkurrenterna, med all rätt skall tilläggas. Jag har för mig att just PS4 krossade Xbox (vill säga ONE?)
och är väl av en av de mest sålda konsolerna genom tiderna.
Vi har ju sett att förra generationen inte klarar de nyaste spelen så bra (tänker främst på CP2077), medan jag fick det att funka på min dator med ett 1080ti kort (release 2016), om än inte på max settings (ingen rtx 😭😭😭😭).
Gör man nu samma antagande om kommande CoD-spel (de brukar se rätt bra ut och kräva en del; äger inte CoD, men enl Steams recommended, så liknar de rätt bra CP2077's recommended), så kommer de kunna fungera på lite äldre datorer medan konsoll-spelare kommer behöva "current gen".

Sedan behövs väl, dessutom, ett team för att utveckla till just PS4 då den arkitekturen skall skilja sig ganska mycket från PC/Xbox?

Tror att årets cod var det sista till ps4/xbox one,..
Och skulle ryktena stämma angående att det inte blir ett nytt cod spel nästa år så är det ännu mer troligt att årets är det sista..

Avstängd
Skrivet av Weeks_death:

Har inte PS något som liknar gamepass nu? Eller är det inte lika brett utbud?

Nej dom gjorde nån minor förändring för PlayStation+ för få lojala konsumenter att betala mer.

Medlem

Vilka nyheter. Ett spel skall göras tillgängligt till spelare.

Vi som art är patetiska

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Har inte PS något som liknar gamepass nu? Eller är det inte lika brett utbud?

https://www.pushsquare.com/guides/ps-plus-memberships-all-thr...

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Vilka nyheter. Ett spel skall göras tillgängligt till spelare.

Vi som art är patetiska

Om du tycker att det här skulle vara ett starkt bevis för det så är det ett bevis i sig 😂

Medlem

Låt Cod vara kvar på Playstation finns väl inte så många andra fps där?

Medlem

Jag tycker Sony kan ge med sig och skänka skräpet till MS. Jag förvånas fortfarande att det levt så pass länge som det gjort.

Medlem

Pinsamt att det är helt ok för Sony och alla dess exklusiviteter osv, men fan i mig om MS skulle köpa upp Activision. Ironiskt?

Ser gärna att MS köper upp dem och då förhoppningsvis fixar WC3 Reforged alternativt gör WC4.

Medlem

Hade hellre sett en Starfield-överenskommelse eller Elder Scrolls-överenskommelse.

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

Pinsamt att det är helt ok för Sony och alla dess exklusiviteter osv, men fan i mig om MS skulle köpa upp Activision. Ironiskt?

Ser gärna att MS köper upp dem och då förhoppningsvis fixar WC3 Reforged alternativt gör WC4.

Det är stor skillnad.
Sonys exclusiviteter är gjorda av Sony studios eller Sony finasierade projekt.
Mer organsikt till skillnad mot MS som vill skaffa sig exlusiviteter ett aggressivt uppköps tåg av andra företag för att sen börja med att utrvckla exlusivt.

Det är inte bra för branchen och det har visat sig ännu inte ge frukt åt spelarna heller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Phil vill bara få igenom affären, han säger vad som helst nu. När det kommer till exklusiva spel har MS tappat bollen helt. Istället för att göra egna och lägga pengar på det, så köper man studios som gjort spel till alla plattformar. Etablerade namn istället för att göra nya IP:n. Pengarna på denna affär hade kunnat bli måånga helt nya studios, som börjar från noll och sedan bygger värde över tid.

Att bränna så mycket för att köpa in andras arbete vid en nivå när värdet redan är uppbyggt är väldigt slösigt och bygger inte förtroende för att man bryr sig om gamers annat än deras plånböcker.

Det hade varik ok om det skett lite som undantagsfall, men MS har inte haft några GOTY på över tio år. Mycket prat om nya studios, som när de skulle göra ett AAAA-spel, om någon minns?

Sen istället för att designa en SKU för att lämna old gen i backspegeln, så får en potatis vara med och bromsa in, vilket slösar tid och sänker lowest common denominator för en hel generation. For the gamers? Nä, pengar, att innovativiteten måste tyglas struntar vi i. Allt för marknadsandelar, ingen lade sig i det segmentet, så då kan vi köra. Ok, ur ekonomisk synpunkt, men är det for the gamers? Bara plånböckerna.

Annat mervärde då? Ja men vi gör som netflix, så allt blir mellanmjölk och folk tappar respekten för priset för spel. Som spotify lyckades göra med musik. Säg att MS vinner med att kasta pengar på etablerade studios och samlar allt på sin hyrtjänst. Det slutar med att ingen får tillbaka investeringen på annat än lågbudget.

Vidare skiter man i Xbox som exklusiv plattform. Allt ska på PC, så vart är incitamentet att skriva kod för en sku som maxar konsolen? Som det alltid varit. Optimering är det enda kortet Sony haft för att kunna släppa vackra spel, generation efter generation. Man har alltid sagt, "hur lyckades de med detta på en potatis", i slutet på varje generation.

Sedan säger man saker som att gamers inte vill ha VR, för man vågar inte investera i något som inte 100% ger pengarna tillbaka, att ta risker för innovation finns inte. Medans Sony säljer slut förbokningarna på bara några dagar. Två miljoner, men de tillhör marginalerna bara, så skit i det.

Bara en sån sak som Sony visar med DualSense, nu kör vi, här är något för spelglädjen. Kostar lite mera att tillverka, men det tycker vi är värt. Inga sådana tendenser från MS överhuvudtaget. Kostar det? Tar vi en risk? Nej, då får de vara.

Inte mycket skillnad ifrån att EA skulle gjort en konsoll. Det mest hatade företaget i världen, enligt nomineringar.

Men jaja, Sony gjorde allt rätt med både PS4 och PS5. Att inte släppa sina spel hos Sony kommer bara innebära förlust av pengar. Hade hellre sett ett riktigt "krig" på samma vilkor. Att bara gå in på ett marknadssegment för att draina det utan att bidra med något annat än att bromsa utvecklingen är förkastligt.

Jag hoppas faktiskt på att affären inte går igenom. Att dra spelare från Sony för att man har spel som nästa diablo, nästa skyrim osv känns bara väldigt fult och totalt oförtjänt. Köp R* EA och UBI med, så har ni alla casuals i påsen och vinner kriget. Inte genom att göra spel, genom att köpa andras verk.

Fattar att det här känns som ett fanboyinlägg, men hoppas att utläggningen gör det klart att jag vill se en jämn fight på lika villkor, oavsett företag. Innovation, nästa steg. Lite som att "kolla vad jag byggde, kan du göra bättre?"
"Nä, men jag kan köpa din pappa och ta det du gjorde" är inte det "krig" jag vill se i framtiden, oavsett namnet på företaget.

ZF
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Har inte PS något som liknar gamepass nu? Eller är det inte lika brett utbud?

EA access.

Ubisoft play.

Om Microsoft har problemet att inte få samma avtal som dem, så borde kanske det vara något för konkurrensmyndigheter att titta på.

Jag tycker det är fånigt att kräva att få särbehandling på en plattform som inte är sin egen. Men det är också fult att inte behandla alla på sin plattform lika. Eller utestänga bara för att.

Bevisligen är detta något både Sony och Microsoft gör, annars hade vi sett en helt annan inställning till respektive plattform för länge sedan.

Helt utan Episkt hycklande gnäll.

Skrivet av B-itta:

Känns lite som den store killen som lovar inför läraren att inte var dum mot den mindre. Hur länge håller det?

I bästa/värsta fall ända tills lunchrasten.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är stor skillnad.
Sonys exclusiviteter är gjorda av Sony studios eller Sony finasierade projekt.
Mer organsikt till skillnad mot MS som vill skaffa sig exlusiviteter ett aggressivt uppköps tåg av andra företag för att sen börja med att utrvckla exlusivt.

Det är inte bra för branchen och det har visat sig ännu inte ge frukt åt spelarna heller.

I princip alla studios som gör AAA till Sony är uppköpta och tillverkar endast till Playstation.
Det finns inga gränser till det "bad will" som Sony spridit de senaste åren och varenda hjärntvättad fanboy sprider deras mantra.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

I princip alla studios som gör AAA till Sony är uppköpta och tillverkar endast till Playstation.
Det finns inga gränser till det "bad will" som Sony spridit de senaste åren och varenda hjärntvättad fanboy sprider deras mantra.

Jag vill inte kalla mig fanboy utan det är vad jag uppfattat på "sidan om". jag spelar på samtliga plattformar men jag äger inget xbox för jag har en speldator och alla xbox spel kommer numer på pc.
Kan du ge exempel där Sony köpt upp och spridit bad will?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är stor skillnad.
Sonys exclusiviteter är gjorda av Sony studios eller Sony finasierade projekt.
Mer organsikt till skillnad mot MS som vill skaffa sig exlusiviteter ett aggressivt uppköps tåg av andra företag för att sen börja med att utrvckla exlusivt.

Det är inte bra för branchen och det har visat sig ännu inte ge frukt åt spelarna heller.

Sony köper även de utvecklare som blivit exklusiva för Playstation, så det är inte okej om MS gör det? Även spel som Hogwarts Legacy som inte utvecklats av Sony men med lite pengar under bordet så finns det exklusivt innehåll för bara Playstation spelare. I min värld är det dubbelmoral så det skriker om det.

Medlem
Skrivet av Gore:

Sony köper även de utvecklare som blivit exklusiva för Playstation, så det är inte okej om MS gör det? Även spel som Hogwarts Legacy som inte utvecklats av Sony men med lite pengar under bordet så finns det exklusivt innehåll för bara Playstation spelare. I min värld är det dubbelmoral så det skriker om det.

Det är stor skillnad på utvecklare Sony köpt över till playstation. Det är ofta utvecklare som mer eller mindre tidigare utvecklat spel och innehåll finasierat av Sony även fast dom varit själva. Det är också en monstruös skillnad i storlek på företagen än jämförelse med zenimax och activizion blizzard. MS köper hela utgivare för att få en drös med utvecklare och IP'n. Sony finansierar mer enskillda spel och sen ev köper upp utvecklaren.
Ser du inte skillnaden i detta?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gore:

Sony köper även de utvecklare som blivit exklusiva för Playstation, så det är inte okej om MS gör det? Även spel som Hogwarts Legacy som inte utvecklats av Sony men med lite pengar under bordet så finns det exklusivt innehåll för bara Playstation spelare. I min värld är det dubbelmoral så det skriker om det.

Vilken multiplatform-serie har Sony köpt som sedan blivit exklusiv till Playstation?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Nej dom gjorde nån minor förändring för PlayStation+ för få lojala konsumenter att betala mer.

Så lojala får betala mer? 😄 Skrev du rätt där?

Tack!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är stor skillnad på utvecklare Sony köpt över till playstation. Det är ofta utvecklare som mer eller mindre tidigare utvecklat spel och innehåll finasierat av Sony även fast dom varit själva. Det är också en monstruös skillnad i storlek på företagen än jämförelse med zenimax och activizion blizzard. MS köper hela utgivare för att få en drös med utvecklare och IP'n. Sony finansierar mer enskillda spel och sen ev köper upp utvecklaren.
Ser du inte skillnaden i detta?

Så MS har pengar och köper många utvecklings studios men ändå finns det fler exklusiva spel till Playstation än XBox. Om MS vill ha CoD exklusivt till XBox så vore det väl inte hela världen. Om jag hade varit ägare till MS hade jag bara sagt fuck Sony, fuck Playstation, vill ni bråka om exklusiviteter så bring it on, jag köper alla utvecklare och gör rubbet PC & XBox exklusivt.

Men det gör inte MS. Av vilken anledning, who the fuck cares.

Och vad jag ser? Rättare sagt vad jag anser, att alla konsoler borde följa en standard, spela vad du vill på vilken maskin du vill. Funktionalitet för cross-play över plattformar finns redan, så oavsett vad du använder borde du kunna spela vilket spel med vem som helst. Det hade gynnat konsumenterna (oss spelare) bäst.

Medlem
Skrivet av Gore:

Så MS har pengar och köper många utvecklings studios men ändå finns det fler exklusiva spel till Playstation än XBox. Om MS vill ha CoD exklusivt till XBox så vore det väl inte hela världen. Om jag hade varit ägare till MS hade jag bara sagt fuck Sony, fuck Playstation, vill ni bråka om exklusiviteter så bring it on, jag köper alla utvecklare och gör rubbet PC & XBox exklusivt.

Men det gör inte MS. Av vilken anledning, who the fuck cares.

Och vad jag ser? Rättare sagt vad jag anser, att alla konsoler borde följa en standard, spela vad du vill på vilken maskin du vill. Funktionalitet för cross-play över plattformar finns redan, så oavsett vad du använder borde du kunna spela vilket spel med vem som helst. Det hade gynnat konsumenterna (oss spelare) bäst.

Grundproblemet är kanske inte första hand exlusiviteter utan vill man att ett stort mega corp som MS ska äga alla större utvecklare och utgivare?
Det tycker inte jag.
Exlusiviteter kan vara bra, då man kan få unika spel anpassade för plattformen.
Problemet för MS där är väll att dom ar inget unikt heller att erbjuda utan allt är mainstream ut i fingerspetsarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av roftg:

Tror att årets cod var det sista till ps4/xbox one,..
Och skulle ryktena stämma angående att det inte blir ett nytt cod spel nästa år så är det ännu mer troligt att årets är det sista..

Jasså? Menar du att du tror CoD försvinner helt, eller att det skulle bli PC exclusive?

Medlem
Skrivet av ZF:

EA access.

Ubisoft play.

Om Microsoft har problemet att inte få samma avtal som dem, så borde kanske det vara något för konkurrensmyndigheter att titta på.

Jag tycker det är fånigt att kräva att få särbehandling på en plattform som inte är sin egen. Men det är också fult att inte behandla alla på sin plattform lika. Eller utestänga bara för att.

Bevisligen är detta något både Sony och Microsoft gör, annars hade vi sett en helt annan inställning till respektive plattform för länge sedan.

Helt utan Episkt hycklande gnäll.

Intressant läsning, men skall erkänna att jag inte förstod, om det var ett svar på min fråga riktigt.

Jag ser alla samarbeten (i detta fall releases) börjar med en diskussion och med premisser. Om någon av parterna inte går med på omständigheterna, så blir det inte något.
Jag gillar att developers kan sätta lite krav på plattformarna de skall släppas på; det är oftast tvärt om (inte bara inom spelvärlden; META har ju tagit lite av en törn, bla pga hur Apple Store och Google play ändrade förutsättningar).

Alla företag försöker göra deals så de kommer ut på topp.

Iom att jag inte sysslar med konsoller så vet jag inte hur läget är med PS exclusives; är det studior som gör exclusives för PS eller är det Sony själva?

Medlem
Skrivet av Gore:

Om MS vill ha CoD exklusivt till XBox så vore det väl inte hela världen. Om jag hade varit ägare till MS hade jag bara sagt fuck Sony, fuck Playstation, vill ni bråka om exklusiviteter så bring it on, jag köper alla utvecklare och gör rubbet PC & XBox exklusivt.

Som spelfantast så älskar jag att det finns innovativa utvecklare som gör unika & nyskapande spel för alla att njuta av.

Sorgligt, om det inte är hela världen när multimiljard-industrin går in med skorna och dammsuger upp oberoende spelutvecklare men även utgivare & en mängd klassiska spel. Och till en kostnad som är större än vad hela Nintendo är värt.

Det är väl klart att majoriteten av denna shoppingrunda kommer att låsas till Xbox plattform. Men just nu handlar det om Fallout, The Elder scrolls, Starfield m.m


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

12
Skriv svar