Äntligen! Scalpers verkar så sakteliga tappa PS5-intresset

Robot
Äntligen! Scalpers verkar så sakteliga tappa PS5-intresset

Ännu är konsolen dock av vikt.

#playstation-5, #scalpers


Medlem

Nä, skulle aldrig få för mig att köpa något i förhöjt pris. Nu har ju dock många butiket hakat på och säljer för 10 tusen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inte så konstigt när återförsäljare började ta scalper-priser direkt i butik.

ZF
Medlem

Haha, det förklarar åtminstone varför det så ofta var en massa skolådor i samma bild som PS5 på skalp-annonserna.

Även ett par stycken där man till och med kunde hämta sin dyra PS5 i en "skobutik".

Medlem

Jag förstår inte hur det fortfarande kan vara sån brist! Covidpandemin har ju lugnat sig så pass att det inte nämnvärt borde störa produktion längre.

Jag har fortfarande inte vant mig vid att det är brist på elektronik. Eller vant mig har jag, men inte accepterat...


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur det fortfarande kan vara sån brist! Covidpandemin har ju lugnat sig så pass att det inte nämnvärt borde störa produktion längre.

Jag har fortfarande inte vant mig vid att det är brist på elektronik. Eller vant mig har jag, men inte accepterat...

Jobbar inom elektronik tillverkning, det är fortfarande kaos när det kommer till komponenter. Vissa är helt omöjliga att få tag på, kanske 1 års vänte tid eller så får man köpa dom från andra hands marknaden där en krets som annars kostar 10kr hos de stora leverantörerna, kostar 150kr nu. Plus att vi till o med köpt o fått fejk komponenter som är helt tomma eller fel markerade (säger vara en krets dom inte är). Du kan tänka dig mina veckor fram till jul ser ut just nu =(

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur det fortfarande kan vara sån brist! Covidpandemin har ju lugnat sig så pass att det inte nämnvärt borde störa produktion längre.

Jag har fortfarande inte vant mig vid att det är brist på elektronik. Eller vant mig har jag, men inte accepterat...

Där är brist, problemet är att allt stänger ner sen ska de återgå till det normala. Vissa länder tex vi har ju inte haft samma nerstängning osv.

Medlem

Kommer aldrig köpa den för mer än 6000 (med skivspelare) då den kostat det en gång i tiden. För mig är den värd 4000, inte dagsfärsk. Men det är jag det..

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj. Vad värdelöst! Gud så mycket den här fejkpandemin skadat världen.

Man får gärna tycka Corona är överdrivet men att kalla de fejk är ju bara omoget😅

Avstängd

Host, krig i Ukraina...

Medlem

Vägrar köpa av scalpers men även i butik då priset är orimligt högt. Väntar mer än gärna tills det sjunker ner.

Medlem

Tack vare @Thane fick jag ju min PS5 för 7500 NOK på CDON inklusive GoW Ragnarök, vilket jag tyckte var helt överkomligt, men annars är det ju helt absurt svårt att få tag på en under 10 000kr. Ställen som ComputerSalg tar ju t.ex. fortfarande dessa scalperpriserna för bara en ren PS5 utan spel. Bra att det börjar minska lite dock.

Skrivet av Deekar:

Man får gärna tycka Corona är överdrivet men att kalla de fejk är ju bara omoget😅

Bry dig inte om Slimebeast. Det är ett tragiskt försök att fortfarande vara relevant nu när pandemin är mer hanterbar och disinformationen han sprider inte längre är lika direkt skadlig.

Skribent

Jag köpte min via Telia av alla ställen. Sedan dess har jag sålt den (lägg ner högafflarna! Jag sålde till brorsan för inköpspris) och ska väl kanske börja jaga en ny igen nu snart.

Edit: men att köpa av scalpers finns inte på kartan, då är jag hellre utan.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur det fortfarande kan vara sån brist! Covidpandemin har ju lugnat sig så pass att det inte nämnvärt borde störa produktion längre.

Jag har fortfarande inte vant mig vid att det är brist på elektronik. Eller vant mig har jag, men inte accepterat...

Det är inte bara komponentbrist. Det har faktiakt minskat något.
Det är även problem med sk supply chains och logostik.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur det fortfarande kan vara sån brist! Covidpandemin har ju lugnat sig så pass att det inte nämnvärt borde störa produktion längre.

Jag har fortfarande inte vant mig vid att det är brist på elektronik. Eller vant mig har jag, men inte accepterat...

Som jag förstod det finns typ en stor fabrik som handhållit hela världen med komponenterna. De har ju en viss produktionshastighet så att det inte ska ligga över en viss nivå. Med pandemin har de inte hunnit tillbaka. Men ska vara fler fabriker under uppbyggnad som siktar på att va klar 2024?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Man får gärna tycka Corona är överdrivet men att kalla de fejk är ju bara omoget😅

Drabbades ov Covid häromveckan och var utslagen i en vecka. Ovaccinerad. Brorsan som är dubbelvaccinerad drabbades också och var utslagen i en vecka. Exakt samma symptom. Go figure! 🤷

PS Jag väntar på PS5 Pro. Vanilla versionen är inte värt dagens pris.

Medlem

Spikar hellre fast mitt kön i ett brinnande hus och duschar med bensin än att köpa av scalpers.

Medlem

Om Kina gör ett move på Taiwan kommer eländet vi ser nu att likna en varm sommardag i Juli.

Medlem
Skrivet av noyart:

Jobbar inom elektronik tillverkning, det är fortfarande kaos när det kommer till komponenter. Vissa är helt omöjliga att få tag på, kanske 1 års vänte tid eller så får man köpa dom från andra hands marknaden där en krets som annars kostar 10kr hos de stora leverantörerna, kostar 150kr nu. Plus att vi till o med köpt o fått fejk komponenter som är helt tomma eller fel markerade (säger vara en krets dom inte är). Du kan tänka dig mina veckor fram till jul ser ut just nu =(

Intressant. Men 10kr, det låter som enkla kretsar. Jag hade fått för mig att det är brist på starka beräkningschip (som tex biltillverkare efterfrågar för moderna bilar).

Det är så många aktörer som tjänar grova pengar på denna konstgjorda bristsituation. Jag avskyr att våra pengar inte ens går till en god sak, till välstånd, utan bara fyller fickorna på slipade människor.

Vad är det för bransch du är i, inom elektronik och sånt?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Intressant. Men 10kr, det låter som enkla kretsar. Jag hade fått för mig att det är brist på starka beräkningschip (som tex biltillverkare efterfrågar för moderna bilar).

Det är så många aktörer som tjänar grova pengar på denna konstgjorda bristsituation. Jag avskyr att våra pengar inte ens går till en god sak, till välstånd, utan bara fyller fickorna på slipade människor.

Vad är det för bransch du är i, inom elektronik och sånt?

Det är verkligen brist på allt möjligt just nu, i veckan försvann en liten prutt komponent likande denna: komponent storlek tssop16 och inköparen hade sjukt svårt att hitta den på marknaden. Tror vi fick beställa en från andrahandsmarknaden. 2+ veckor leveranstid med tur.

Jag jobbar med ytmontering av kretskort, så jag förbereder och kör maskinerna som placerar alla komponenter på tomma kretskort, ser till att dom sitter på plats, åt rätt håll och är i den kvalite klass som kunden har beställt i.

Rolig grej som hände igår: kollegan öppnade en ny påse från komponent-leverantören o tejpen som komponenterna sitter på var tom 🤣

Medlem

Var på netonnet i Örebro för någon vecka sedan för att köpa en tv då fanns det 5-6st ps5 fifa bundle stående i butik för så dem finns utan att behöva använda sig av scalper har kollat lite då och då och har nog haft ett tiotal möjligheter att införskaffa en om jag ville så man får nog bara vara på och hålla ögonen öppna.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Drabbades ov Covid häromveckan och var utslagen i en vecka. Ovaccinerad. Brorsan som är dubbelvaccinerad drabbades också och var utslagen i en vecka. Exakt samma symptom. Go figure! 🤷

PS Jag väntar på PS5 Pro. Vanilla versionen är inte värt dagens pris.

Vaccinet förhindrar inte att man blir sjuk.
Det förhoppningsvis förhindrar ennatt blinså sjuk att man kräver resurser från sjukvården.
Många har missuppfattning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av A1200G:

Drabbades ov Covid häromveckan och var utslagen i en vecka. Ovaccinerad. Brorsan som är dubbelvaccinerad drabbades också och var utslagen i en vecka. Exakt samma symptom. Go figure! 🤷

Ja, men det är ju fortfarande inte fejk🤦🏼‍♂️

Skrivet av Slimebeast:

Scam eller skandal är ett bättre ord än fejk

Nu reagerade jag på ditt ordval "fejk" vilket jag tycker är barnsligt. Använd rätt ord ifrån början🤷🏼‍♂️ Vad du och alla andra tycker om pandemin bryr jag mig inte om😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, men det är ju fortfarande inte fejk🤦🏼‍♂️

Nu reagerade jag på ditt ordval "fejk" vilket jag tycker är barnsligt. Använd rätt ord ifrån början🤷🏼‍♂️ Vad du och alla andra tycker om pandemin bryr jag mig inte om😅

Märka ord. Bara för att du sniffar att jag är på den motsatta sidan av det politiska landskapet måste du vara petig och fastna på petitesser.

Sila mygg och svälja kameler.

Jag bryr mig inte ett dugg om dina åsikter heller. 😅


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag köpte min på andrahandsmarknaden för några hundralappar mer än butikspriset sommaren 2021. Har för mig att jag gav 6800. Det tyckte jag att det var värt eftersom jag upplevde det som om inga återförsäljare tog emot bokningar, utan endast tillämpade först till kvarn när nya satser inkom. Med tanke på prishöjningarna verkar jag ha gjort ett kap.

Medlem

Fick tag i min efter 2-3 veckors jagande på webhallen runt maj-april 2021. Det var tack vare tråden här på FZ, där man tipsade om släpp för konsoler. Missade många dropps då det ofta tog slut rätt snabbt (var inte enbart wehbhallen det tipsades om). Kommer ihåg det där jagandet mellan typ 8-10 varje morgon.

Medlem

Såg en xbox series x säljas för 4100kr på tradera. Helt okej pris antar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar