God of war: Ragnarök - stora diskussionstråden

Medlem
Skrivet av itsnotme:

GoW 2018 är en av mina favoriter. Jag tyckte GoW 2018 hade en intressant bemötande av Eddan. Loke är en karaktär som skapar friktion genom onda gärningar; hur hade Sagorna utvecklats om Loke inte fanns med? Hur hade friktionen skapats då? Det var en väldigt smart perspektiv för att skapa originellt material men fortfarande behålla nordisk mytologi. Men Ragnarök kastade ut den filosofin genom fönstret och spelade på Amerikanska stereotyper om vikingar, nordisk mytologi och språk. Det kändes mer Disney superhjältar än något fornnordiskt. Många moderna fraser så som "Giant stuff", "Pikachu", "My ex", "Climbing boy style" vilket tar spelaren ur från miljön.

Ett tema från första spelet var hur de skulle lyckas färdas mellan de olika världarna. I detta spel kunde det genomföras hur enkelt som helst.

Sidokaraktärerna ropar ut svaret till pussel. Det första jag gör i ett nytt rum är att tömma alla kistor och plocka upp allt från marken. Men halvvägs på väg till kistan så ropar Atreus ut svaret till pusslet; i detta skede har jag inte ens tittat på pusslet, det ger spelaren ingen chans. Det händer gång på gång. De behandlar spelaren som idioter. Likaså under bossfighter; kompanjonerna säger vilket vapen man ska använda, vart man ska stå, vart man ska skjuta och när man ska skjuta.
Sidokaraktärerna var väldigt melodramatiska. Alla hade en tragisk bakgrundshistoria. Utöver att det var dåligt manus så bryr jag mig inte om dem efter att de har sagt lösningarna till pussel och spydiga kommentarer.

Karaktärer har Texas dialekt? Djur och växter som inte hör hemma här. De har inte vikingatida klädsel? De har helt omvända personligheter. Så vad är det som gör det till Nordisk Mytologi? Vad är det som gör detta till vikingatiden? Är det bara namnen på karaktärerna?
Det är lite som Rings of Power; antingen är det Tolkiens Lord of The Rings, eller så är det inte det.
Antingen så är det Nordisk mytologi, eller så är det inte det. Detta är inte mytologin, men Amerikanare är väldigt villiga att använda gratis marknadsföring från någon annans kultur.

Jag spelade klart spelet på ca 37h med "No Mercy". Det tog 25h innan Atreus och Kratos gick in i en ny emotionell fas. Det var ett misstag att lägga så mycket tid på sidokaraktärer, vilket drog ut på huvudkaraktärernas relation. "Show don't tell", det hade varit mer spännande om perspektivet enbart var från Kratos och vi inte visste vad som skedde med Atreus (överlag så gillar jag inte konflikter som kan lösas med fem sekunder av kommunikation.) De borde inte ha visat Faye heller, mystiken försvinner och hon var jobbig att lyssna på.

Slutstriden var medioker. Men det spelade inte så stor roll då jag inte brydde mig om några av karaktärerna i slutet av spelet
De kunde ha bantat ner spelat med 30% och pendlat mer fram och tillbaka med relationen mellan Kratos och Atreus. Det hade gjort spelet kompaktare med en bättre upplevelse. Det var utdraget att sicksacka i skogen.

Håller fullständigt med, detta ständiga snack från alla sidokaraktärer är otroloigt störande, nä, låt kratos fixa biffen själv.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sådär. 39 timmar senare så har jag tagit mig igenom storyn.

Herrejävlar vilket spel.

Måste smälta karamellen.

Tillägger, ni som klarat av spelet. Tala med Lûnda.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Sådär. 39 timmar senare så har jag tagit mig igenom storyn.

Herrejävlar vilket spel.

Måste smälta karamellen.

Tillägger, ni som klarat av spelet. Tala med Lûnda.

Vem är Lúnda? Kan du beskriva hennes dialekt så att jag vet vem jag ska prata med?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vem är Lúnda? Kan du beskriva hennes dialekt så att jag vet vem jag ska prata med?

Dvärgen med "sydstats dialekt". Hon står vid alla smedjor där du uppgraderar etc

EDIT:

Någon annan som fick kompass buggen i Vanaheim? Dvs den försvann vid första fienderna du möter i det lägre området i "The crater"? i samma veva som kompassen försvann så laddades inte mini-bossar eller vissa favour-quests. Var nog det enda som var gamebreaking öht för mig men som tur va så räckte det med att spara och ladda om när det hände. Smått irriterande men tror en fin patch fixar det förhoppningsvis

Medlem

Är det bara jag som tycker det är svårt? Kan inte påminna mig att förra var så här svårt. Förvisso ett par år äldre och trögare men ändock 😂

Fått hoppa ner till lättaste nu och hoppas på att det ger mig lite mer njutning.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Kör på normal inga problem där iaf. Köper du resurrection stones?

Väntar fortfarande på att det ska bli episkt. Tio timmar in allt är så småskaligt.

Medlem

Kanske bara jag som är kass 😁 Finns inga resurrection Stones i hela spelet som hade löst det där.

Easy klarar jag iallafall och betydligt roligare upplevelse för mig så 😄


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Klarade av The Maven igår. (Namnet i sig är ganska intetsägande och därmed ingen spoiler). Tappade räkningen över hur många ggr jag dog. Körde helt fast och hade en GoW-fri dag, för att sedan åter plocka upp kontrollen igår och klarade henne på "bara" typ tredje försöket. Blev hon nerfad i senaste uppdateringen, eller var det jag som did git gud? Kör på Normal (Balanced).

Och är det bara jag som har större problem med minibossarna än storybossarna? Dog pinsamt mycket på andra draugrn av The Hateful.

Medlem
Skrivet av Danster:

Klarade av The Maven igår. (Namnet i sig är ganska intetsägande och därmed ingen spoiler). Tappade räkningen över hur många ggr jag dog. Körde helt fast och hade en GoW-fri dag, för att sedan åter plocka upp kontrollen igår och klarade henne på "bara" typ tredje försöket. Blev hon nerfad i senaste uppdateringen, eller var det jag som did git gud? Kör på Normal (Balanced).

Och är det bara jag som har större problem med minibossarna än storybossarna? Dog pinsamt mycket på andra draugrn av The Hateful.

Det var den första jag fastna lite på och blev frustrerad för, men rätt rolig när fighten klicka.
Troligen så blev du bra. Det där med paus är riktigt bra.

och yeah, jag är fast på en miniboss som jag bara fortsätter att dö för, jag börjar närma mig Malenia-nivå snart på antal deaths. Får total sneryck då kontrollerna känns så klumpiga/icke-responsiva, och den bossen överlag är lame-designad, vet inte om jag möter den för ''tidigt'' men då borde den inte finnas tillgänglig än?? kör normal här med


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag kommer inte ihåg bossarnas namn de är så snabbt avklarade. Får se hur länge jag kan kaxa.

En del lir gör ju saker enklare om du dör ofta. Men i regel så gäller det ju att va flexibel och inte bara mörsa på med samma strategi som inte funkar. Bossarna är ju ett pussel använder du rätt tekniker blir det lätt. Hade lite problem med en krokodil men det var uppenbart blades of chaos som skulle användas så man kunde hålla lite avstånd då blev det enkelt.

Sen finns det en inställning där du inte börjar från noll när du dör utan bossens hälsa är på stadiet du dog på och du får tillbaks full hälsa vilket nyttjas här. Annars hade man kanske fastnar lite

Nu är jag på äventyr med atreus i frysta landskap efter att ha fått tonårsbryt påfyrkantiga farsgubben

Medlem
Skrivet av Danster:

Klarade av The Maven igår. (Namnet i sig är ganska intetsägande och därmed ingen spoiler). Tappade räkningen över hur många ggr jag dog. Körde helt fast och hade en GoW-fri dag, för att sedan åter plocka upp kontrollen igår och klarade henne på "bara" typ tredje försöket. Blev hon nerfad i senaste uppdateringen, eller var det jag som did git gud? Kör på Normal (Balanced).

Och är det bara jag som har större problem med minibossarna än storybossarna? Dog pinsamt mycket på andra draugrn av The Hateful.

Skrivet av dTexN:

Det var den första jag fastna lite på och blev frustrerad för, men rätt rolig när fighten klicka.
Troligen så blev du bra. Det där med paus är riktigt bra.

och yeah, jag är fast på en miniboss som jag bara fortsätter att dö för, jag börjar närma mig Malenia-nivå snart på antal deaths. Får total sneryck då kontrollerna känns så klumpiga/icke-responsiva, och den bossen överlag är lame-designad, vet inte om jag möter den för ''tidigt'' men då borde den inte finnas tillgänglig än?? kör normal här med

Fastnade också på The Hateful! Riktigt jobbig miniboss, första som var svår på Balance och tror jag hade typ 12 försök. Brukar spela mina spel på Normal så man är inte van vid att fastna på bossar vilket var lite uppfriskande!😝

Medlem
Skrivet av Shodan:

Jag kommer inte ihåg bossarnas namn de är så snabbt avklarade. Får se hur länge jag kan kaxa.

En del lir gör ju saker enklare om du dör ofta. Men i regel så gäller det ju att va flexibel och inte bara mörsa på med samma strategi som inte funkar. Bossarna är ju ett pussel använder du rätt tekniker blir det lätt. Hade lite problem med en krokodil men det var uppenbart blades of chaos som skulle användas så man kunde hålla lite avstånd då blev det enkelt.

Sen finns det en inställning där du inte börjar från noll när du dör utan bossens hälsa är på stadiet du dog på och du får tillbaks full hälsa vilket nyttjas här. Annars hade man kanske fastnar lite

Nu är jag på äventyr med atreus i frysta landskap efter att ha fått tonårsbryt påfyrkantiga farsgubben

The Maven är

bibliotekarien

. Det fanns en liknande boss i

templet

i Alfheim som jag klarade på första försöket. Men där var förutsättningarna annorlunda. Mindre yta att röra sig på i fajten med The Maven, och man var tvungen att konstant hålla sig nära för att hinna "shield-breaka" (dubbelklick på L1).

Känner till inställningarna för att göra det lättare, men där har jag "bara" att jag får full energi om jag dör, inte att bossen ska börja med halv energi om jag lyckats få ner den till det innan jag dog, det hade blivit lite för lätt.

Är bara glad att jag inte behöver skämmas för att köra på Normal, de två svårare svårighetsgraderna hade nog blivit för svårt.

Är det bara jag som upplever "responsivenessen" i pareringen något släpande lite väl ofta?

Medlem

43 tim senare är mainstory plus några sidouppdrag klara. 10/10 av mig. Får se nu om jag fortsätter nöta resterande eller om jag byter spel Pratade med lúnda också


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av dTexN:

och yeah, jag är fast på en miniboss som jag bara fortsätter att dö för, jag börjar närma mig Malenia-nivå snart på antal deaths. Får total sneryck då kontrollerna känns så klumpiga/icke-responsiva, och den bossen överlag är lame-designad, vet inte om jag möter den för ''tidigt'' men då borde den inte finnas tillgänglig än?? kör normal här med

Tänker att namnet inte säger något ändå, men det jag snackar om är Svipdagr the Cold and the Sisters of Illska.
Någon som spöat denna? Först efter ni klarat ut spelet eller midgame? Jag är i midgame och det är aadskjasdlkjfasf


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av theBoosing:

43 tim senare är mainstory plus några sidouppdrag klara. 10/10 av mig. Får se nu om jag fortsätter nöta resterande eller om jag byter spel Pratade med lúnda också

Också snackat med lundas. Var väl ok belöning

Medlem

Fixade platinum under kvällen och överlag var detta ett helt överjävligt spel. Det är några långsamma partier och klättring får nog vara det tråkigaste i spelet. Oavsett om det är 5 sekunder så är det 5 sekunder för mycket för detta spel

Blev helt plötsligt väldigt sugen på att köra igenom 1an igen på ps2an 🤩

Medlem
Skrivet av N_micke:

Kanske bara jag som är kass 😁 Finns inga resurrection Stones i hela spelet som hade löst det där.

Easy klarar jag iallafall och betydligt roligare upplevelse för mig så 😄

Så gör jag också om det är för svårt.
Trist man inte kunde det i Elden Ring exempelvis.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av N_micke:

Kanske bara jag som är kass 😁 Finns inga resurrection Stones i hela spelet som hade löst det där.

Easy klarar jag iallafall och betydligt roligare upplevelse för mig så 😄

Håller med, jag kör på lättaste oxå hur kul som helst.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Så gör jag också om det är för svårt.
Trist man inte kunde det i Elden Ring exempelvis.

Jag gillar normal med fusket med checkpoints. Inser det är därför jag kaxar. Det känns ju ändå som man får tuggmotstånd. Tror hard bara hade utökat speltiden i onödan då jag ju försöker hålla mig vid liv och vill inte att striderna mot gemene sattyg ska dra ut för mycket på tiden. Jag köper resurrection stones ändå bara för att straffa mig om jag dör. Med plusset då att jag spar tid

Medlem

Måste säga att striderna är rätt mycket sämre än i ettan. Vem fick för sig att det var en bra ide att spamma projektiler från flera olika håll samtidigt?Ibland är dem målsökande så det är väldigt svårt och irriterande att flänga rundor. Man känner sig inte som en Gud då, tyvärr.

Stör mig också på att fiendernas attacker är målsökande, om du inte timar dodge perfekt så blir du träffad. Dem liksom sugs mot en som om man vore en magnet.

Om man har otur så blir man helt stunlockad, går ej att blocka eller dodga.

Och varför så mycket små fiender? Små maskar mot en Gud? Och giftpölar, vegetation som skjuter projektiler och fan och hans moster.

Som helhet är striderna bra men väldigt mycket spammigare och frustrerande på ett orättvist sätt jämfört med ettan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Måste säga att striderna är rätt mycket sämre än i ettan. Vem fick för sig att det var en bra ide att spamma projektiler från flera olika håll samtidigt?Ibland är dem målsökande så det är väldigt svårt och irriterande att flänga rundor. Man känner sig inte som en Gud då, tyvärr.

Stör mig också på att fiendernas attacker är målsökande, om du inte timar dodge perfekt så blir du träffad. Dem liksom sugs mot en som om man vore en magnet.

Om man har otur så blir man helt stunlockad, går ej att blocka eller dodga.

Och varför så mycket små fiender? Små maskar mot en Gud? Och giftpölar, vegetation som skjuter projektiler och fan och hans moster.

Som helhet är striderna bra men väldigt mycket spammigare och frustrerande på ett orättvist sätt jämfört med ettan.

Ettan som i gow 2018?

Minns också det som mer rättframt men de äldre liren har bättre combat utan den fria kameran

Medlem
Skrivet av Shodan:

Ettan som i gow 2018?

Minns också det som mer rättframt men de äldre liren har bättre combat utan den fria kameran

Ja, Gow 2018.

Original trilogin är grymt bra, striderna är jättebra. Idag diggar jag inte quicktime eventsen, men annars är det tipp topp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Missa inte the crater. Märkligt det inte är del av huvudkampanjen. Belöningarna känns nästan som något slags fusk så tanken är väl kanske man ska hitta det efter storyn även om jag nog tror många kommer vilja utforska där.

Liret är okay men egentligen tycker jag nog god of war fansen förtjänar något annat. Känns som alla lir numera följer samma formula. Har kört ghost of tsushima, horizon forbidden west, miles morales och nu detta på sistone. Glasklar röd tråd... Dying light 2 kändes som ett under i originalitet i jämförelse men det är ju också liksom besläktigat lol

Medlem

Ehh? Varför är det här spelet så oerhört mycket svårare än det tidigare spelet?

Har dött fler gånger i början i det här än vad jag gjorde totalt i 2018 års upplaga, det är grymt mycket svårare än tidigare öppen värld lir som tex Horizon eller Ghost; även om man spelar på steget under normal.

Ska testa med högre fps läget om det är farten som spökar.

( ps vem som än gjort menyerna borde få gå från hus å hem, hemskt fula är dom.)

Medlem

Förstår inte varför man kör något annat än performance läget? Jag började med quality. Förvisso spelbart men ändå. Då sitter jag ändå 60 cm från en 48" tv

A L
Medlem

Är detta endast för PS5? på pc är det inte så bra... vore bra om man kunde se vad vi pratar om.. kontrollerna verkar så seg så det liknar ingenting.. man får en puff och på 1-2 sekunder är det noll respons.. kanske funkar med en dosa i näven men på PC räknar man att något händer när man trycker på en knapp.. jo ja.. har långt över 100 fps.. mm fattar ingenting..

Medlem
Skrivet av A L:

Är detta endast för PS5? på pc är det inte så bra... vore bra om man kunde se vad vi pratar om.. kontrollerna verkar så seg så det liknar ingenting.. man får en puff och på 1-2 sekunder är det noll respons.. kanske funkar med en dosa i näven men på PC räknar man att något händer när man trycker på en knapp.. jo ja.. har långt över 100 fps.. mm fattar ingenting..

God of war: Ragnarök finns inte på PC.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

A L
Medlem
Skrivet av Freakon:

God of war: Ragnarök finns inte på PC.

hmm jag lirar "första" .. haha.. tänkte jag också.. va fan .. oavsett kontrollerna suger på pc, totalt kass!

12
Skriv svar