Tidernas bästa musikalbum är..?

Redaktör
Tidernas bästa musikalbum är..?

En enkel fråga - vilket är tidernas bästa musikalbum?

Inte riktigt lika enkelt att svara på, och egentligen kanske meningslöst - smaken skiftar efter humör, olika album är bra på olika sätt etc. Men efter att ha lyssnat på det i 30 år och fortfarande inte känner mig klar med det så håller jag Joy Divisions andra och sista skiva, "Closer", som absolut favorit. En sotsvart resa in i döden där varje ton och stavelse känns på allvar, och som känns lika mycket varje lyssning. Peak mörkermusik.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En enkel fråga - vilket är tidernas bästa musikalbum?

Inte riktigt lika enkelt att svara på, och egentligen kanske meningslöst - smaken skiftar efter humör, olika album är bra på olika sätt etc. Men efter att ha lyssnat på det i 30 år och fortfarande inte känner mig klar med det så håller jag Joy Divisions andra och sista skiva, "Closer", som absolut favorit. En sotsvart resa in i döden där varje ton och stavelse känns på allvar, och som känns lika mycket varje lyssning. Peak mörkermusik.

https://www.youtube.com/watch?v=94eBRzLGYYs

Fel Tomas!

At The Gates - Slaughter of the Soul

Skribent

MF DOOM - din favoritrappares favoritrappare, släppte 2004 mästerverket: Madvillainy i samarbete med producenten Madlib.

I min bok är detta album kanske det finaste verket inom hip-hop någonsin.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Inaktiv

Får nog bli Violator med Depeche Mode, Perfektion, allt stämmer bara. Inte ett enda svagt spår.
Martin Gores låtar i Alan Wilder och Floods händer. Alla b-sidor på singlarna är lika bra, även remixerna är som gjutna.
Skivan slungade upp Depeche Mode till megastjärnor.

https://open.spotify.com/album/0Tg76MY2wNK4j37iCb6qyH?si=Y8cB...
https://www.youtube.com/watch?v=NF9Pc2FvgQU&list=PLo8SRTJOJ2E...

Bubblare: Tool - Ænima, Front 242 - Tyranny For You, Massive Attack - Mezzanine.

Medlem

Prefab Sprout - Steve McQueen

Medlem

Drar till med ett album jag aldrig kommer göra mig av med och som faktiskt snart fyller 30, Millencolin Same old tunes som ursprungligen hette Tiny Tunes men som allt annat så kom advokaterna från USA så de fick döpa om det. Dessutom hade de med en låt kallad Disney Time som de också fick ändra till Diznee Time

Har förövrigt börjat sitt 30års jubbe med start i Australien

Mer kuriosa så ville Chiquita (bananerna) strypa dem också för bananen de hade på skivan när de skulle trycka de till merch. Men även där hotades det med stämning ganska lyckat att hinna bråka med tre stora aktörer på en och samma skiva.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Fel Tomas!

At The Gates - Slaughter of the Soul

Hehe. Har den på cd, och visst är den bra... meeeen den är inte Sunlight-döds. Entombeds tidiga slår den.

Skrivet av Mike Stranéus:

https://www.youtube.com/watch?v=WffJfQPp7kE

MF DOOM - din favoritrappares favoritrappare, släppte 2004 mästerverket: Madvillainy i samarbete med producenten Madlib.

I min bok är detta album kanske det finaste verket inom hip-hop någonsin.

Har helt gått mig förbi, ska kolla upp! Genrefavoriter är annars första Dr Dre, "Paul's Botique" med Beastie Boys och Public Enemy i skarven 80-90-tal (det ljudstöket är fantastiskt!)

Skrivet av anon_328997:

Får nog bli Violator med Depeche Mode, Perfektion, allt stämmer bara. Inte ett enda svagt spår.
Martin Gores låtar i Alan Wilder och Floods händer. Alla b-sidor på singlarna är lika bra, även remixerna är som gjutna.
Skivan slungade upp Depeche Mode till megastjärnor.

https://open.spotify.com/album/0Tg76MY2wNK4j37iCb6qyH?si=Y8cB...
https://www.youtube.com/watch?v=NF9Pc2FvgQU&list=PLo8SRTJOJ2E...

Bubblare: Tool - Ænima, Front 242 - Tyranny For You, Massive Attack - Mezzanine.

Depeche i form är svårslaget.


signatur
Redaktör
Ponny

Förlåt.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Hehe. Har den på cd, och visst är den bra... meeeen den är inte Sunlight-döds. Entombeds tidiga slår den.

Har helt gått mig förbi, ska kolla upp! Genrefavoriter är annars första Dr Dre, "Paul's Botique" med Beastie Boys och Public Enemy i skarven 80-90-tal (det ljudstöket är fantastiskt!)

Depeche i form är svårslaget.

Låter gudomligt i SACD-utgåvan kan jag också tillägga.

Skribent

Svaret lär skifta från månad till månad, men Judas Priests Painkiller är ett ständigt sjukt bra album. Tillräckligt mycket av en röd tråd i soundet för att det ska låta tillfredsställande sammanhängande, men varierat nog för att varje låt ska stå på egna ben.

Inaktiv

Pink Floyd - Dark side of the moon

Medlem

Alla har fel, det är så klart Fat of the land eller Ray of light.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Dead Dumb Blind utav Clawfinger.

Medlem

Black Sabbath - Black Sabbath

På andra plats:
Black Sabbath - Paranoid

På tredje plats:
Paul Simon - Paul Simon

Medlem

Deep Purple - Made in Japan

Moderator | Testpilot

Hybrid Theory - Linkin Park


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Får nog bli Violator med Depeche Mode, Perfektion, allt stämmer bara. Inte ett enda svagt spår.
Martin Gores låtar i Alan Wilder och Floods händer. Alla b-sidor på singlarna är lika bra, även remixerna är som gjutna.
Skivan slungade upp Depeche Mode till megastjärnor.

https://open.spotify.com/album/0Tg76MY2wNK4j37iCb6qyH?si=Y8cB...
https://www.youtube.com/watch?v=NF9Pc2FvgQU&list=PLo8SRTJOJ2E...

Bubblare: Tool - Ænima, Front 242 - Tyranny For You, Massive Attack - Mezzanine.

Rent objektivt håller jag med dig.

Men rent subjektivt skulle nog säga att SOFAD är det absolut bästa album genom tiderna, där Wilders mästerliga ljud hörs genom hela albumet, och Dave har sin peak i röst, samt fantastiskt bra skrivna låtar av Gore (Fletch skalade väl mest bananer). Efter det albumet och med Wilders avhopp så saknas en del av själen i Depeches sound.

En bubblare från mig är Red Hot Chili Peppers - Californiacation inte en dålig låt på plattan, vilket jag tycker det ska vara ett kriterium för att ens kunna utses till bästa albumet genom tiderna.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hehe. Har den på cd, och visst är den bra... meeeen den är inte Sunlight-döds. Entombeds tidiga slår den.

Jo Left Hand Path är svårslagen den också, men inte alls i samma klass.

Medlem

Razorblade Romance med HIM har bara bra låtar.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Opeth - Blackwater Park!
Ett album som jag aldrig verkar lessna på.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Svårt att säga, beror helt på vilken genre man är sugen att lyssna på. Men de album jag aldrig tröttnar på är följande:

Bruce Springsteen: Darkness om the Edge of Town (1978)

Här cementerar The Boss sitt rykte som en av vår tids största artister. Han blandar fängslande texter med lika gripande musik. Ett album som fångar mig varje gång jag lyssnar på den. Gör er alla en tjänst och lyssna på den här skivan.

Metallica: Ride The Lightning (1984)

För mig fångar Metallica ett ljud här som de aldrig riktigt lyckas återskapa. Det är som en "Greatest hits" över hårdrocksmusikens alla genrer, du har lite thrash, doom, ballader, prog, med mera. Den är inte perfekt, men jag tror att det gör skivan mer mänsklig och kanske rentav bättre.

Rush: A Farewell to Kings (1977)

För mig är Progressiv Rock den mest intressanta musikgenre som finns. Bland alla de musiker som finns i denna genre så är Rush tveklöst en av de bästa banden. Dessa tre kanadicker har gjort några av dem bästa skivorna i världshistorien. Men jag tror nog att "A farewell to Kings" toppar min lista.

Varje gång jag lyssnar på det här albumet så kan jag inte förstå att det bara är tre män som skapar alla dessa fantastiska melodier.

Dr. Dre: The Chronic (1992)

Jag lyssnar inte på Rap lika mycket som jag gjorde på 90 talet. Men om det är någon skiva som jag återkommer till ibland så är det Dr. Dres debutalbum. Det distinkta G-Funk ljudet blandat med rappare som kan sin konst gör det här albumet oslagbart.

Redaktör
Skrivet av Fredrik Eriksson:

6 av 5 för kontrastverkan!

Skrivet av Ikaruga:

Dr. Dre: The Chronic (1992)

Jag lyssnar inte på Rap lika mycket som jag gjorde på 90 talet. Men om det är någon skiva som jag återkommer till ibland så är det Dr. Dres debutalbum. Det distinkta G-Funk ljudet blandat med rappare som kan sin konst gör det här albumet oslagbart.

Magisk platta! Karln förtjänar Polarpriset för sitt livsverk.


signatur
Medlem

Tubular Bells av Oldfield. Enda albumet jag troligen aldrig kommer tröttna på ever någonsin.

Medlem
Gorillaz - Demon Days (2005)

En tonårsfavorit som bara blir bättre med åren. Albumet präglas av en melankoli från början till slut som jag alltid blir lugn av.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

The Beatles - Sgt. Pepper's lonely hearts club band eller Abbey Road.

Medlem

Omöjligt att säga bara ett album. Men försökte mig på en topp 5 utan inbördes ordning iallafall.

  • Metallica - Master of Puppets (1986)

  • Audioslave - Audioslave (2002)

  • Dr. Dre - The Chronic (1992)

  • Eminem - Marshall Mathers LP (2001)

  • Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Redaktör
Skrivet av robbis:

Jo Left Hand Path är svårslagen den också, men inte alls i samma klass.

*host* En bättre klass. *harkel*

Nä, men jag ser storheten med Slaughter of... men är själv mer svag för röj än melodiskt. Uppväxt med punk osv, är svag för grind och black metal, och väljer Slayer framför Metallica åtta av sju dagar. Men tycke och smak, förstås.


signatur
Medlem

OK Computer - Radiohead

Farornas Konung

Hur långt är snöret? Vad kom först hönan eller ägget?

För mig är det olika hela tiden och helt omöjligt att svara på.
Har dessutom inte hört alla som släppts

Men resonerar man som du får det väl bli Iron Maiden - Number of the beast. (Vilket så klart är fel)
Spelas väl inte riktigt lika mycket som för 40 år sedan men flera gånger per år.

Intressant frågeställning dock.

Chefredaktör

Åh herregud. Bara ett???
Jag får återkomma...

Skriv svar