Ånej... Windows 8.1 går i graven

Robot
Ånej... Windows 8.1 går i graven

Rösta - vilket Windows är din favorit?

#windows


Medlem

den sorgen blev väldigt kort windows 10 ska det vara


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

den sorgen blev väldigt kort windows 10 ska det vara

Är själv uppe på 11:an nu och detta fick jag pga uppgradering licenser av 7 - 8:an för ca: 250 spänn. Bra pris.

Medlem

Åh, jag kommer sakna dig. Not.
Tack för att du pajade ljudet på min förra laptop när jag uppgraderade till dig.
Dig ska jag minnas med värme.
Brinn i...

Medlem

Plats 1 : Windows 7
Plats 2 : Windows XP (med alla service packs)
Plats 3 : Windows 10
Bubblare : Windows 2000


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Redaktör

Win 2000 är nog det steg som betydde mest. Otrolig skillnad i stabilitet mot Win 9x, även om Win XP blev mycket bättre efter några service packs. Men Win 10 och 11 funkar svinbra tycker jag, rappa och snabbstartade. Men MS verkar aldrig lyckas städa upp gränssnittet så det blir lite enhetligt, så det får man väl leva med.

Skrivet av Maysay:

Är själv uppe på 11:an nu och detta fick jag pga uppgradering licenser av 7 - 8:an för ca: 250 spänn. Bra pris.

Jag köpte Win 7 (för dyra pengar), och tog mig åtminstone till Windows 10 utan att behöva betala igen. Hade nog kunna få 11 också om datorn jag har det på hade klarat kraven.


signatur
Medlem

Sket ju sig lite pga telefonerna inte fick sitt genomslag som de trodde. Körde själv med W8 i en Nokia, faktiskt ett av de bättre systemen jämfört med iOs och Android, röven är ju delad som sagt.
Men hade man fått med sig helheten så tror jag W8 hade gått bra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Win 2000 är nog det steg som betydde mest. Otrolig skillnad i stabilitet mot Win 9x, även om Win XP blev mycket bättre efter några service packs. Men Win 10 och 11 funkar svinbra tycker jag, rappa och snabbstartade.

Jag köpte Win 7 (för dyra pengar), och tog mig åtminstone till Windows 10 utan att behöva betala igen. Hade nog kunna få 11 också om datorn jag har det på hade klarat kraven.

Problemet med win2k är att det inte var så kompatibelt med många spel, något som gjorde XP detöverlägset sedan som gamer. Men jag körde win2k med när det begav sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Problemet med win2k är att det inte var så kompatibelt med många spel, något som gjorde XP detöverlägset sedan som gamer. Men jag körde win2k med när det begav sig.

Nu är det ju jäkligt länge sen så minnet kan ju svika, men jag har inga minnen av att det var nåt större strul med det. Däremot minns jag att saken diskuterades.


signatur
Medlem

Windows 95 var ju det coolaste som fanns back in the days, det var ju framtiden då!


signatur

IDKFA

Medlem

Blir intressant med nytt os när det stödjer 10bit fullt ut. 8an stödde/s inget alls..


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Åh, jag kommer sakna dig. Not.
Tack för att du pajade ljudet på min förra laptop när jag uppgraderade till dig.
Dig ska jag minnas med värme.
Brinn i...

Varma tankar. ️‍🔥


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag valde Win10 för att jag tycker att det är enklare än föregående OS. Kopplar jag in något nytt med usb hittar det oftast drivrutiner och fixar allt sånt själv.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag är nog en av få som hade förhållandevis lite (inga) problem med Windows Vista. Men förvisso byggde jag en ny dator med 4GB ram minne och hade om jag inte minns helt fel en Intel QX9650 som fick Vista Ultimate. Har även för mig jag körde 64bit versionen.

Har tryckt bort Win11 uppgraderingarna men funderar på att snart uppgradera både laptop och gamerstation, med en ren installation på båda, alltid trevligt städa upp lite

Hoppade över Windows 8 helt och hållet.

Helst vill jag köra Debian men Windows har bäst stöd för spel och utrustning (hotas, trackir, etc.). Gaming är viktigt, så det är bäst med Windows


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu är det ju jäkligt länge sen så minnet kan ju svika, men jag har inga minnen av att det var nåt större strul med det. Däremot minns jag att saken diskuterades.

Felet var att man många ggr låg kvar i gamla banor, med dos och även saker som var 16bit som gick tidigare. Sådant som hela tiden fasades bort, sedan var det även, som nog var lite av ett större problem, drivrutiner för saker, speciellt 3d-system. Windows 2000 var inte ett konsument system direkt, det var något konstigt mellanting.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jaså kan det vara därför min gamla rigg som jag blåste och installerade om win7 x64 på bara gav errormeddelanden när jag försökte köra windowsupdate på den?
Trodde man skulle kunna ladda ner Servicepack 1-2 iaf men hela tjänsten är ju satt ur funktion verkar det som

Medlem
Medlem

Jag erkänner, jag är en av de två som sitter med 8.1

Satt med XP långt efter att det var "dött" med. Nån "black" version som nån hade optimerat till perfektion. Fick på en dvd som installerade sig själv utan någon input från min sida, var lite imponerande.

Har en nojja att datorn ska dö om den nya blodgruppen, eh operativet stöts bort av systemet. Tänkte hela tiden att min nya dator ändå kommer med ett nytt operativ, men nvidia bara fortsatte med fantasipriserna, så det blev aldrig av.

Sitter med PS5 och en bokning av PSVR2 istället. Vi får väl se hur länge datorn håller. Det är en "Sandy" med ett 680, det sista **80 som var prisvärt.

Missade W10 när det var gratis och vill nu inte betala av princip, så nu sitter jag här i ett sjunkande skepp. Livstiden på fläktarna och flera av diskarna är långt förbi bäst före.

Så ni som tänkte, " hur kan nån sitta med 8.1?" så har ni svaret här. En kedja av dåliga beslut.

Medlem

Den gamla laptop jag använde för "slösurfning" dog för ett par veckor sedan och jag köpte en ny med Win 11. Hittills känns det som den sämsta (för sin tid) versionen av Windows av de jag använt.

XP är nog den variant som jag varit mest bekväm med och som krånglat minst för mig.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Jag erkänner, jag är en av de två som sitter med 8.1

Satt med XP långt efter att det var "dött" med. Nån "black" version som nån hade optimerat till perfektion. Fick på en dvd som installerade sig själv utan någon input från min sida, var lite imponerande.

Har en nojja att datorn ska dö om den nya blodgruppen, eh operativet stöts bort av systemet. Tänkte hela tiden att min nya dator ändå kommer med ett nytt operativ, men nvidia bara fortsatte med fantasipriserna, så det blev aldrig av.

Sitter med PS5 och en bokning av PSVR2 istället. Vi får väl se hur länge datorn håller. Det är en "Sandy" med ett 680, det sista **80 som var prisvärt.

Missade W10 när det var gratis och vill nu inte betala av princip, så nu sitter jag här i ett sjunkande skepp. Livstiden på fläktarna och flera av diskarna är långt förbi bäst före.

Så ni som tänkte, " hur kan nån sitta med 8.1?" så har ni svaret här. En kedja av dåliga beslut.

Ifall du kommer på bättre tankar så kan jag tipsa om att man fortfarande kan uppgradera till Windows 10 på helt lagliga vägar. Jag uppgraderade en föreningslaptop från 8.1 till 10 med den här metoden för tre veckor sen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Av nostalgi: Win 98 💪 modernt för sin tid, het uppgradering till 95. Vista var ju en röra när det kom så valde att rulla vidare på 98 innan klivet till XP.

Sedan har jag kört macOS nu i 15 år privat och arbete så bryr mig inte så mycket 🙂 PS5 för gaming!

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Felet var att man många ggr låg kvar i gamla banor, med dos och även saker som var 16bit som gick tidigare. Sådant som hela tiden fasades bort, sedan var det även, som nog var lite av ett större problem, drivrutiner för saker, speciellt 3d-system. Windows 2000 var inte ett konsument system direkt, det var något konstigt mellanting.

Ah. Jag hade nog tur då (eller dåligt minne). Men ja, var väl NT5 snarare än konsument-OS.


signatur
Medlem

Minns att jag tyckte att Windows XP måste varit det bästa Windows som fanns, helt strulfritt.
Nu kör jag Win10 körde aldrig 8an utan hoppade från 7 till 10.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Jag är nog en av få som hade förhållandevis lite (inga) problem med Windows Vista. Men förvisso byggde jag en ny dator med 4GB ram minne och hade om jag inte minns helt fel en Intel QX9650 som fick Vista Ultimate. Har även för mig jag körde 64bit versionen.

Har tryckt bort Win11 uppgraderingarna men funderar på att snart uppgradera både laptop och gamerstation, med en ren installation på båda, alltid trevligt städa upp lite

Hoppade över Windows 8 helt och hållet.

Helst vill jag köra Debian men Windows har bäst stöd för spel och utrustning (hotas, trackir, etc.). Gaming är viktigt, så det är bäst med Windows

Vi är båda unicorns! Jag hade inga problem med Windows ME

Gällande Linux har jag stött på samma sak. Har ganska nyligen dragit in det på en disk och satt i två timmar med att försöka få mitt oculus 2 att lira men icke. Blir dualboot, windows när det verkligen behövs.

Sämsta som hänt sedan Internet Explorer gick i graven. D:


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Jag erkänner, jag är en av de två som sitter med 8.1

Satt med XP långt efter att det var "dött" med.

Samma här, hade det för länge. Till slut fick jag nog och köpte ny laptop. Den har Windows 11. Här är det extra festligt med S-läget, som verkar stört omöjligt att ta bort. Så BankID kan jag glömma. Jag lyckades ändra så att jag slipper clowniga Bing-sökningarna i alla fall. Helv.... vad dom ska krångla till allt.

Windows XP var tider det. Spelade mycket på PC då, och hade nog inga problem.

Medlem

hade sagt 11, om MS av nån oförklarlig anledning inte hade tagit bort funktionen att kunna dra filer från ett program till ett annat bara genom att hovra med filen ovanför programmet i taskbaren. helt galet knasigt beslut. i windows 10 kunde jag tex. dra en .jpg direkt från chrome till photoshop utan problem, medans i 11 måste man hålla på med alt-tab och jobba sig.

så det får bli 10.

Medlem
12
Skriv svar