FZ Game Jam 2022 - Den stora tråden!

Medlem

Tack för feedback! Kul att ni uppskattade humorn

Skrivet av RiddarKatig:

@Morti

Underbar humor i ditt spel. Flera gånger skrattade jag faktiskt högt. Bara premissen att Beardo motiv är småsint avund är ju jätterolig. Och "Ass hair" som attackuppgradering.

Du har gjort en jättebra grund, synd att du inte hann fylla ut med mer innehåll. Det är egentligen svårt att komma med förslag eftersom jag vet att du fick pressa ut spelet sista veckan och att om du förmodligen är väl medveten om var som kunde förbättras redan men att du inte bara hann.

Jag gillade särskilt utseendet på bossen, den allmänna dråpligheten och tempohöjningen vid bossfighten med musiken och mer projektiler att undvika. Lite synd att det inte fläskades på med ännu mera fiender och projektiler samtidigt på skärmen överlag. Mer röj helt enkelt.

@RiddarKatig Ja, jag hade velat göra flera nivåer, bossar och allt men fick hålla ner scope't för att hinna i tid. Rätt bra övning ändå tyckte jag istället för att låta fantasin gå vild och bara lägga till mer saker hela tiden

Skrivet av JohannesID:

@Morti
Håller med ovanstående, härlig humor!
Gillar att du använt @RiddarKatig skägg-pixelart från sida 2 som golvtextur
En annan rolig grej jag noterade är att buskarna är formade som skägg och mustascher.
Bra variation med att rummen förhåller sig olika till varandra varje gång man spelar.
En grej man kan tänka på är att inte blanda pixelstorlekarna. Men jag förstår om det är tidsbristrelaterat och att du helt enkelt vill scala upp vissa objekt.
Grym bossmusik också ska tilläggas! Gör du musiken själv?

@JohannesID Haha ja, kul att du upptäckte det som var format som skägg. Har en tendens att gå lite vilt på temat och göra allt i samma (som går). Var ännu fler saker som var skägg format men vissa var nog svåra att se

Önskar att jag var så bra på att göra musik men nej, brukar ha utkik på "free assets" som kommer ut med jämna mellanrum på olika sajter och detta var en del av ett musik pack jag hittade

Angående pixelstorlekarna så var det mest pga tidsbrist. Annars tycker jag det som brukar vara svårast med pixelart är att sätta en bra färgton på allting så det passar in med varandra. Men övar på det

@RiddarKatig @JohannesID Jag har inte haft så mkt tid att testa era spel ännu men ska återkomma med feedback!

Medlem

Nu har jag haft tid att spela bådas bidrag Tycker båda var roliga på sina sätt

@RiddarKatig Dina bidrag är som vanligt härligt annorlunda, jag gillade att åka på stolen i kontoret och Tetris biten där det man klarade blev en del av skägget. Blir riktigt snyggt och unikt med sättet du ritar och skapar dina animationer!
Feedback: Kanske att ha lite mer tutorial på vissa minigames. Slipsen och drickandet visste jag inte riktigt vad jag skulle göra eller hur länge. Sen kanske det hade varit bra med någon mer information om sin progress under spelets gång, att man såg poängen öka under varje minigame lr liknande, så man fick lite mer feedback på vad man gjorde som var rätt eller fel.

@JohannesID Gillade som andra skäggattacken! Sköna och responsiva kontroller. Bossen var svår men kul!
Feedback: Jag saknar lite mer djup i pixelarten. Jobbar själv på att bli bättre på det, tror du hade fått ett ännu bättre utseende om du la till highlights på allting så du får ett till lager där. Annars tycker jag du verkar bra på att rita, så att utveckla den biten tror jag skulle ge ett grymt resultat.
Om du inte redan känner till kanalen så brukar jag titta på https://www.youtube.com/@AdamCYounis, han är väldigt pedagogisk och ger massvis med tips om just PixelArt

Grymt jobbat båda två!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

@JohannesID

Du har gjort ett jättebra jobb med Brad and Gary. Det märks ju att du har erfarenhet av att göra platformers för grundmekaniken sitter bra och kameran känns också den jättebra. Ett förbättringsförslag skulle kunna vara dels en wind-up-frame i hoppanimationen och även att max höjden man hoppar ökar något om man håller i hoppknappen jämnfört om man duttar på den. Då skulle det ge mer tyngd och hoppet tror jag. Mer Mario och mindre Luigi från SMB2 om du fattar.

Pisksnärten är nog det som imponerar mest tycker jag. Att man bromsas in men inte stannar helt, när man springer och piskar samtidigt var tjusigt. Det ger tyngd åt attacken (imbromsningen) men tar inte bort flowet genom att helt stanna, mycket bra gjort. Och de små stjärnorna som blir när man piskar. Alla såna så detaljer gör att det känns roligt att utföra de grundläggande momenten i spelet och det i sig blir belöningen för att spela. Jag är också glad att du la in screenshaken

Grafiskt håller det ihop på ett bra sätt och cutscenarna är en fin bonus. Det var aldrig svårt att förstå vad som hände eller vad jag förväntades göra. Jag gillar särskilt delen av banan när man varnars för såskopparna och sen hoppar man ner och de spawnar massor till höger och vänster. Nästan som en liten minibossfight.

Jag spelar samtidigt som jag skriver detta och jag insåg faktiskt nu att en sak hade jag inte förstått vid första genomspelningen. Healthbaren. Jag trodde att de gula delen var mitt liv, men det var ju precis tvärt om

Bossfighten var nog det jag gillade minst, något för svår för mig. Bet väl i gräset 20 gånger och det var lite frustrerande. Hade man fått tillbaka hälsan när man dog hade det nog varit bättre för mig. Sen kunde bossen kanske varit större för att förhöja känslan av slutstrid.

Tack för feedback!
Healthbaren var en riktig struggle, tro det eller ej. Ett tag var jag inne på att den skulle vara formad som ett skägg (brun), och ju mer skadad man blev desto mer nersåsad (gul) blev skägget. Men när jag testkörde det så fattade inte ens jag om jag hade full health eller inte. Samtidigt blev jag stressad av att jag la så mycket tid på en sån obegriplig detalj, så det slutade med en klassisk health bar istället, men jag behöll färgerna skägg-brun och sås-gul. Lite kuriosa sådär.

Håller med om att bossen blev löjligt liten. Av nån anledning utgick jag från en alldeles för liten canvas när jag slängde ihop spritsen, och insåg inte förens i efterhand hur fjuttig den blev, men som med allt annat fick det duga

Tycker definitivt att du borde göra ett renodlat racingspel btw! Jag signar gärna upp mig som speltestare


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av Morti:

@JohannesID Gillade som andra skäggattacken! Sköna och responsiva kontroller. Bossen var svår men kul!
Feedback: Jag saknar lite mer djup i pixelarten. Jobbar själv på att bli bättre på det, tror du hade fått ett ännu bättre utseende om du la till highlights på allting så du får ett till lager där. Annars tycker jag du verkar bra på att rita, så att utveckla den biten tror jag skulle ge ett grymt resultat.
Om du inte redan känner till kanalen så brukar jag titta på https://www.youtube.com/@AdamCYounis, han är väldigt pedagogisk och ger massvis med tips om just PixelArt

Grymt jobbat båda två!

Tack ska du ha!
Ingen dum idé med ett extra highlight-lager. Pixelart är ju svinkul men man inser ju hur svårt det är att bemästra. Men som med allt annat så är det ju bara å nöta och nöta. Har sett en del AdamCYounis faktiskt! Även Slynyrd har en grymt bra blogg.

En annan sak jag kan rekommendera som jag tycker gjorde ritandet mycket roligare var att begränsa sig till att enbart använda NES-paletten


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Blir det ett game jam 2023? Börjar klia i fingrarna

Medlem
Skrivet av Morti:

Blir det ett game jam 2023? Börjar klia i fingrarna

Om du tar över stafettpinnen och driver det så är jag med som deltagare!

Skriv svar