Stora Zelda: Tears of the Kingdom-tråden

Redaktör
Ponny
Stora Zelda: Tears of the Kingdom-tråden

Jag vet inte hur det är med dig, men jag tillbringade en bra bit över 100 timmar med Zelda: Breath of the Wild. Visst, jag saknade mina typiska Zelda-dungeons och bitvis kände jag mig fjättrad av friheten. Men – herrejösses vad bra det var! Vi har vetat länge, länge att "Sequel to Zelda Breath of the Wild" är på gång.

Nu vet vi mer än så, även om många frågetecken kvarstår.

Spelet var en klassisk E3-bomb under 2019 (!), men det var först ganska nyligen vi fick en titel på spelet: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. På Tiden™! Ett knappt halvår återstår till releasedagen, 12 maj, och det är förstås hög tid att dedikera en egen tråd till 2023 års (förmodligen) största Switch-äventyr.

Trots att det släpps förhållandevis snart vet vi ganska lite. Lite kittlande, no? Några personliga frågetecken:

  • Är det Nintendos stora avskedsföreställning till Switch? Kan Metroid Prime 4 ändra på den saken? (Det skulle det kunna göra, men Samus går till Switch "2" om jag får gissa.)

  • Vad är grejen med alla plattformar uppe bland molnen? (Förutom att de är coola!) Finns det kopplingar till högtflygande Skyward Sword som vi av en händelse fick en remaster på hyfsat nyligen?

  • Är det en direkt uppföljare? Ja, ser ut som det...? Men helt säkra kan vi inte vara.

  • Kommer det kännas tillräckligt nytt? Det är Breath of the Wild-motorn, ursprungligen påtänkt till Wii U. Å ena sidan var klivet från Ocarina of Time till Majora's Mask högst kännbart. Allt är inte yta.

Vad: Zelda: Tears of the Kingdom
Varför: Switch-konsolens svanesång?
När: 12 maj 2023
Till: Nintendo Switch


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Ett helt annat frågetecken: ska jag vara galen och spela om Breath inför Tears!? Har jag alla de timmarna över? Svaret på andra frågan är nej, men svaret på första är nog ändå ja. Tror jag. Kanske.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är taggad på detta! Hade jättekul med BotW.

Gällande dina frågor så har jag nog samma funderingar, i stort sett. Jag själv håller dock dörren öppen för att spelet kan lanseras tillsammans med ”Switch 2”. Och är det inte redan bekräftat att Tears of the Kingdom är en direkt uppföljare?

Det jag hoppas på är lite fler dungeons och det en tydligare—gärna djupare och lite omvälvande—story. Tematiskt var BotW där, men det hade kunnat göra så mycket mer med de idéer som fanns. Personligen tycker jag att det är originalets största brist.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Jag ser riktigt fram emot Tears of the Kingdom!

Fixade nästan 100% på första BotW (dock köpte jag aldrig DLC då jag köpte spelet till Wii U, sen slutade jag spela Wii U helt efter jag skaffade Nintendo Switch), och tyckte det var riktigt bra från början till slut. Tittar även på PointCrow när han speedrunnar och gör challenges i BotW

Jag har inte sett något utav Tears of the Kingdom förutom första trailern/teasern, så vet inte om det har redan tagits upp, men om de ska köra Shrine-system i det så hoppas jag det är mycket bättre än vad de var i BotW. Jag hoppas de tar tillbaka den klassiska "3 mini-tempel, 7 stora tempel"-formulan, då jag gillade det systemet i både LttP och i OOC.

Medlem

Tears of the Kingdom kommer bli spelet som får mig att köpa mitt tredje Switch 😅 (har tidigare köpt konsolen vid intressanta storsläpp och sålt när inget intressant finns på horisonten).

Har spelat Breath of the wild två gånger, vid release och sen igen när pandemin bröt ut. Fullkomligt älskar stämningen som liksom ligger som en varm, mysig filt över hela Hyrule.

Farhågor inför Tears:
▪️Att för mycket återanvänds. Vill inte ha ett "dark world"-Hyrule där man besöker samma platser fast med en annan textur/fiender. Vill ha en ny enorm sandlåda att gräva i, inte samma med nya leksaker.
▪️Att spelet utspelar sig i mindre hubbar i luften, likt Skyward Sword, och därmed känns linjärt.
▪️Att Nintendos grafiska och estetiska trix för att runda hårdvaran inte håller lika bra 2023 som 2017.

Medlem

Känns kul att få ett skäl att damma av switchen som bara står där o drar ström i dockan. Borde kanske dra ut sladden

Medlem

Känner att jag gärna spelar det här på en switch 2! Startade upp BotW härom veckan men jag orkar nog inte köra igenom det igen på den hårdvaran. Spelar nästan uteslutande partyspel, indie och pekaklicka äventyr på plattformen nu för tiden.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tubb3:

Det jag hoppas på är lite fler dungeons och det en tydligare—gärna djupare och lite omvälvande—story. Tematiskt var BotW där, men det hade kunnat göra så mycket mer med de idéer som fanns. Personligen tycker jag att det är originalets största brist.

Medhåll! Fler dungeons. Ser gärna att man blandar öppen värld-idéer med klassiska, klyftiga dungeons. Man behöver den där tyngden i Zelda-spel, tycker jag. Att övervinna en stor, komplex dungeon och andas ut är en speciell känsla.


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

Hade också gärna sett stora dungeons även om Divine Beasts i BotW ändå hade bland de bästa dungeon-pusslen jag sett i Zelda. Tänker på typ snabeln på elefanten o.s.v.

Spelade igenom Ocarina of Time runt samma tid och de "pusslen" är knappt pussel, är mer putta stenblock på förutbestämda spår och febrilt leta efter nyckelkistor man missat.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shamanfox:

Jag ser riktigt fram emot Tears of the Kingdom!

Fixade nästan 100% på första BotW (dock köpte jag aldrig DLC då jag köpte spelet till Wii U, sen slutade jag spela Wii U helt efter jag skaffade Nintendo Switch), och tyckte det var riktigt bra från början till slut. Tittar även på PointCrow när han speedrunnar och gör challenges i BotW

Lite off topic, men: hur var det att lira Breath of the Wild till Wii U? Har alltid funderat över det. Visst, man kan se videoklipp och så, men kul att höra från någon som har rikligt med rutin. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Lite off topic, men: hur var det att lira Breath of the Wild till Wii U? Har alltid funderat över det. Visst, man kan se videoklipp och så, men kul att höra från någon som har rikligt med rutin. ^^

Jag spelade också på Wii-U. Det som märktes var i princip endast den lägre upplösningen, och det manifesterades främst somaliasing kring karaktärerna. Jag tog faktiskt hem en väns Switch och jämförde versionerna på samma TV med olika HDMI-ingångar. Visst var Switchen cleanare men jag tycker den äldre lådan klarade sig relativt bra ändå.


signatur

Konsolgubbe

Redaktör
Ponny
Skrivet av CosmicPunch:

Hade också gärna sett stora dungeons även om Divine Beasts i BotW ändå hade bland de bästa dungeon-pusslen jag sett i Zelda. Tänker på typ snabeln på elefanten o.s.v.

Faktiskt! Man ska inte underskatta dem. Är nyfiken på vilken väg Nintendo tar den här gången. Ser gärna en organisk mix av små shrines och stora dungeons. För som sagt, det är en speciell tillfredsställelse i att klara en dungeon man kämpat med i flera timmar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det som avgör: håller mina vapen eller kan jag reparera dom?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Håller verkligen med att det behövs klassiska dungeons och mera byar, karaktärer med mera sidouppdrag och mini-games!
Jag kommer nog inte spela om BotW, känns som man minns allt ganska tydligt och bra. Yes, låt oss i alla fall få reparera våra trasiga favorit vapen! Systemet i BotW var frustrerande även fast jag förstår dess funktion.

Medlem

Ser fram emot spelet.
Breath of the wild tillhör zelda favoriterna.
Skyward sword tillhör dock botten så hoppas inte på nån "inspiration" därifrån.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny
Skrivet av MulletDeluxe:

Det som avgör: håller mina vapen eller kan jag reparera dom?

Just ja, den grejen. Jag irriterades lite, men vet att MÅNGA störde sig MYCKET.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Det som avgör: håller mina vapen eller kan jag reparera dom?

Precis slutade spela efter 3-4 timmar och har inte rört det sedan dess för att det var så irriterad.

Medlem

Hoppas på att det nya spelet bjuder på lite mer story, mindre ödemark och lite längre dungeons.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Hoppas på att det nya spelet bjuder på lite mer story, mindre ödemark och lite längre dungeons.

Jag gillade ödemarksaspekten i originalet! Tycker open world-spel fyller sina världar med för mycket nonsens. Gör resan i sig själv till en del av målet!


signatur

Konsolgubbe

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hanzo:

Hoppas på att det nya spelet bjuder på lite mer story, mindre ödemark och lite längre dungeons.

Håller med @Tubb3 om detta. Ödemarker kan vara effektiva. Men ja, mer story vill jag också ha. Den som fanns i BotW var effektiv, men hoppas på en mer bombastisk "här och nu"-story den här gången. Kändes lite ensamt sist.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelade långt över hundra timmar i BoTW och håller det som bästa spel någonsin. Hoppas att TotK kan ta över den platsen faktiskt! Större, bättre och mer utvecklat är väl enkelt recept på framgång tänker jag! Grymt klipp som jämför de båda spelens trailers för att sedan peka ut skillnader (hade glömt hur BoTW-trailern var så missat hur otroligt lika de är):

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gertzy:

Spelade långt över hundra timmar i BoTW och håller det som bästa spel någonsin. Hoppas att TotK kan ta över den platsen faktiskt! Större, bättre och mer utvecklat är väl enkelt recept på framgång tänker jag! Grymt klipp som jämför de båda spelens trailers för att sedan peka ut skillnader (hade glömt hur BoTW-trailern var så missat hur otroligt lika de är):

https://youtu.be/5AiJQfxd8JE

Riktigt, RIKTIGT intressant video. Kändes genomarbetad på ett sätt många klipp därute inte är. Slås också av hur mycket man grafiskt kan pressa ur Switch, om man lägger manken till. Monolith Soft gjorde det med Xenoblade Chronicles, och här lär Nintendo göra det med Tears of the Kingdom (med uppbackning av just Monolith). Nej, detta är mitt mest efterlängtade spel i år. Är som sagt sugen på att spela om BotW inför, men det vore kanske att överdriva?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Riktigt, RIKTIGT intressant video. Kändes genomarbetad på ett sätt många klipp därute inte är. Slås också av hur mycket man grafiskt kan pressa ur Switch, om man lägger manken till. Monolith Soft gjorde det med Xenoblade Chronicles, och här lär Nintendo göra det med Tears of the Kingdom (med uppbackning av just Monolith). Nej, detta är mitt mest efterlängtade spel i år. Är som sagt sugen på att spela om BotW inför, men det vore kanske att överdriva?

Bara om du satsar på 900 koroks

Medlem

Ska det bli köp från min sida så behöver det vara mer tillbaka till Dungeons systemet och vapen som inte går sönder eller iaf går att laga.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Riktigt, RIKTIGT intressant video. Kändes genomarbetad på ett sätt många klipp därute inte är. Slås också av hur mycket man grafiskt kan pressa ur Switch, om man lägger manken till. Monolith Soft gjorde det med Xenoblade Chronicles, och här lär Nintendo göra det med Tears of the Kingdom (med uppbackning av just Monolith). Nej, detta är mitt mest efterlängtade spel i år. Är som sagt sugen på att spela om BotW inför, men det vore kanske att överdriva?

Ja, väldigt välgjord och genomtänkt! Att de inte längre behöver ta hänsyn till Wii U utan helt kan satsa på att kräma ur Switch, och haft flera år på sig att göra så, hjälper nog enormt! Jag räknar absolut med att det blir GOTY!

Skrivet av rosski:

Ska det bli köp från min sida så behöver det vara mer tillbaka till Dungeons systemet och vapen som inte går sönder eller iaf går att laga.

Även om det inte visas i just detta klippet så har ändå vissa tolkat vissa bilder från artbooken från limiterade utgåvan av TotK att just themed dungeons är på väg tillbaka. Inga bevis såklart, men mycket tyder på det! Även om jag personligen kan tycka det är lite onödigt konservativt och att BotW var härligt förfriskande med nya spelinslag istället för återanvändande av gamla om och om igen. Men en blandning kan ju inte skada. Gällande vapen verkar ju custamization av vapen vara stor del av spelet så att laga dem kommer nog också att gå. Sen hoppas jag också de tål olika mycket/lite, så att ett svärd håller längre än en planka.

Medlem

Vidare analys från samma som jämförde trailersarna.

Medlem

Man börjar bli hype.
Fortfarande mer eller mindre helt oklart vad spelet egentligen är, vad som är förändrat och vad man öht. kommer göra i himmelvärlden. Är själv inte helsåld på idén om att återgå till traditionella dungeons. Viktigt att låta "Breath of the Wild" som separat spelserie inom spelserien ha sin egen identitet, som fokuserar på spelvärlden och mer småskaliga miljöpussel som finns ute i det vilda, snarare än bara fokusera på dungeons. Jag tror ändå på den här idén med fordon, att det finns något mer att samla på än bara kläder/rustningar och vapen, något som motiverar en att genomsöka grottor, sjöbottnar etc. och att helt enkelt kunna bygga sina egna styggelser låter helt klart som en idé väl värd att utforska.

Sen hoppas jag förstås på en intressantare berättelse och en styggare skurk denna gång.

Medlem

Jag hoppas faktiskt att vapen fortfarande går sönder. Jag fick tipset att vapen är som ammo i fps, dvs du måste spela taktiskt för att inte få slut på ammo. Efter det så trillade polletten ner på mig

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, väldigt välgjord och genomtänkt! Att de inte längre behöver ta hänsyn till Wii U utan helt kan satsa på att kräma ur Switch, och haft flera år på sig att göra så, hjälper nog enormt! Jag räknar absolut med att det blir GOTY!

https://youtu.be/q9TKfhLpkVg

Även om det inte visas i just detta klippet så har ändå vissa tolkat vissa bilder från artbooken från limiterade utgåvan av TotK att just themed dungeons är på väg tillbaka. Inga bevis såklart, men mycket tyder på det! Även om jag personligen kan tycka det är lite onödigt konservativt och att BotW var härligt förfriskande med nya spelinslag istället för återanvändande av gamla om och om igen. Men en blandning kan ju inte skada. Gällande vapen verkar ju custamization av vapen vara stor del av spelet så att laga dem kommer nog också att gå. Sen hoppas jag också de tål olika mycket/lite, så att ett svärd håller längre än en planka.

Okej, ja kommer de på något bättre system än dungeons så är det ju okej. Men nu kändes det som att de blev ersatta med hundratalet små shrines istället och då föredrar jag ett fåtal men större dungeons.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Jag hoppas faktiskt att vapen fortfarande går sönder. Jag fick tipset att vapen är som ammo i fps, dvs du måste spela taktiskt för att inte få slut på ammo. Efter det så trillade polletten ner på mig

Jag gillar faktiskt också mekaniken och saknar liknande i andra spel. Om man ska jämföra med Elden Ring så föredrar jag nog hur det fungerar i Zelda, där du testar alla vapen och utmanas att slåss på olika sätt i olika situationer. I Elden Ring så använde jag 2-3 vapen max.. Det tar resurser att uppgradera vapen och man vet inte exakt hur bra något är förrän man uppgraderat.

123
Skriv svar