Pokémon Scarlet / Violet

Robot
Pokémon Scarlet / Violet

Förbättrar de bra idéerna från Arceus, men hämmas av trött teknik.

#pokemon-scarlet, #pokemon-violet


Medlem

Man kan ju tycka att man får begränsa sin vision för att passa hårdvaran men tydligen är det svårt för utvecklare när det kommer till Switch nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Man kan ju tycka att man får begränsa sin vision för att passa hårdvaran men tydligen är det svårt för utvecklare när det kommer till Switch nu.

Det har inget med hårdvaran att göra.

Xenoblade Chronicles 3

Pokémon Scarlet & Violet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så klart har det med hårdvaran att göra när man utvecklar ett spel för den.
Med det sagt kan man vara dålig på att optimera för sitt spel så att spelet lämpar sig till hårdvaran.
Det var det jag syftade på.
När man utvecklar ett spel så måste man begränsa sin vision till vad hårdvaran är kapabel till att leverera och vad man själv har möjligheten till att skapa.

GameFreaks verkar inte speciellt brydda om att optimera för spelen säljer ju ändå förvisso.

I fallet med Xenoblade Chronicles 3 är det tydligt att utvecklaren Monolith haft stor kunskap kring vad hårdvaran klarar av och vilka begränsningar och uppoffringar man behövde prioritera för att nå ett ok resultat.

Medlem

Man kan ju inte tro att Shadow of the Colossus är 17 år gammalt när man ser den där bilden... 😗

Avstängd

När jag bortsåg från den grafiska begränsningen i form av låg upplösning och låg bilduppdateringsfrekvens så fick jag åtminstone ~40 roliga timmar!

Gnällkuk
Skrivet av jeppe109:

Så klart har det med hårdvaran att göra när man utvecklar ett spel för den.
Med det sagt kan man vara dålig på att optimera för sitt spel så att spelet lämpar sig till hårdvaran.
Det var det jag syftade på.
När man utvecklar ett spel så måste man begränsa sin vision till vad hårdvaran är kapabel till att leverera och vad man själv har möjligheten till att skapa.

GameFreaks verkar inte speciellt brydda om att optimera för spelen säljer ju ändå förvisso.

I fallet med Xenoblade Chronicles 3 är det tydligt att utvecklaren Monolith haft stor kunskap kring vad hårdvaran klarar av och vilka begränsningar och uppoffringar man behövde prioritera för att nå ett ok resultat.

Jag tror inte det har att göra med optimering i det här fallet eftersom Xenoblades 3 ser milsvid bättre och dessutom har bättre prestanda. Det känns mer som GameFreaks kör med en riktigt dålig spelmotor. Jag tror helt enkelt att den extremt avskalade miljön är pga att hårdvaran inte orkar med i deras motor, det går inte att göra så mycket optimering eftersom det ändå flyter som skräp.

Det kanske är en propetiär motor och GameFreaks inte är intresserade av att investera i att utveckla en ny, eller köpa in en bättre lämpad motor. Hårdvaran är så klart en begränsande faktor, men det är ju inte så att den är okänd eller att andra inte lyckats lösa det på ett bättre sätt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror inte det har att göra med optimering i det här fallet eftersom Xenoblades 3 ser milsvid bättre och dessutom har bättre prestanda. Det känns mer som GameFreaks kör med en riktigt dålig spelmotor. Jag tror helt enkelt att den extremt avskalade miljön är pga att hårdvaran inte orkar med i deras motor, det går inte att göra så mycket optimering eftersom det ändå flyter som skräp.

Det kanske är en propetiär motor och GameFreaks inte är intresserade av att investera i att utveckla en ny, eller köpa in en bättre lämpad motor. Hårdvaran är så klart en begränsande faktor, men det är ju inte så att den är okänd eller att andra inte lyckats lösa det på ett bättre sätt.

Gamefreak kanske borde ta hjälp av Monolith, precis som Nintendo gjorde för BOTW?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Gamefreak kanske borde ta hjälp av Monolith, precis som Nintendo gjorde för BOTW?

Definitivt. Eller så borde någon annan studio ta över utvecklingen av spelserien.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Så klart har det med hårdvaran att göra när man utvecklar ett spel för den.

Jag fattar vad du menar, men förstå mig också.

Det har inget med hårdvaran att göra varför spelet är så gravt mycket fulare grafiskt och prestandamässigt än andra open world spel på samma konsol. Då handlar det bara om att utvecklaren inte kan prestera på samma nivå, av olika skäl. Om det då så är motorn, inkompetens, deras arbetsätt eller påtryckningar från utgivaren.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag fattar vad du menar, men förstå mig också.

Det har inget med hårdvaran att göra varför spelet är så gravt mycket fulare grafiskt och prestandamässigt än andra open world spel på samma konsol. Då handlar det bara om att utvecklaren inte kan prestera på samma nivå, av olika skäl. Om det då så är motorn, inkompetens, deras arbetsätt eller påtryckningar från utgivaren.

Ja definitivt är det så men det går att komma undan med mer om hårdvaran är starkare också.
Men det handlat ju om att hitta en balans och uppenbarligen är GameFreaks inget vidare på det eller så bryr de sig inte då spelen säljer ändå.

Medlem

Jag skulle säga att Switch:ens livstid är förbi för flera år sedan. Det blir nog inte bättre än så här.

Medlem

Blir väl ett köp på BF 2023 då


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Hade detta varit CoD eller vilken annan massproducerad uppföljare (två spel under samma år till och med) som helst, hade folk gått med högafflarna, redo att skrika slagord. Men inte här....

Det känns som att spelet är superruschat, undermåligt rent tekniskt och mer av ett beställningsjobb än ett passionsprojekt. Pokémon Company säger de ska göra ett... då gör de ett. Sedan blir det som det blir....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Kanske dags att Nintendo börjar skapa konsoller med lite högre prestanda? Hade de tillverkat något likgiltigt till PS5 eller Xbox Series X, så hade jag valt Nintendo direkt - på grund av exklusiva titlar.

Nintendo är verkligen underliga.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag skulle säga att Switch:ens livstid är förbi för flera år sedan. Det blir nog inte bättre än så här.

Är som vanligt, är bara Nintendos egna spel som håller måttet.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Kanske dags att Nintendo börjar skapa konsoller med lite högre prestanda? Hade de tillverkat något likgiltigt till PS5 eller Xbox Series X, så hade jag valt Nintendo direkt - på grund av exklusiva titlar.

Nintendo är verkligen underliga.

Men när var det en lyckad strategi att släppa något högpresterande senast för nintendo? Typ alla deras populära konsoler de senaste 20 åren har ju varit rätt dåliga när det kommer till prestanda. Så länge de kommer undan med att sälja klen och billig hårdvara dyrt lär de fortsätta med det.

Jag hade också föredragit en vanlig konsol med bra prestanda från nintendo. Men tror inte de kommer släppa en "vanlig" med bra prestanda.
En bra mellanväg kanske är lite som microsoft gjort med series fast ta det ett steg längre. Släpp en nintendo series s (bärbar/dockningsbar som switch) och en nintendo series x (stationär med god prestanda)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Men när var det en lyckad strategi att släppa något högpresterande senast för nintendo? Typ alla deras populära konsoler de senaste 20 åren har ju varit rätt dåliga när det kommer till prestanda. Så länge de kommer undan med att sälja klen och billig hårdvara dyrt lär de fortsätta med det.

Jag hade också föredragit en vanlig konsol med bra prestanda från nintendo. Men tror inte de kommer släppa en "vanlig" med bra prestanda.
En bra mellanväg kanske är lite som microsoft gjort med series fast ta det ett steg längre. Släpp en nintendo series s (bärbar/dockningsbar som switch) och en nintendo series x (stationär med god prestanda)

Massa titlar som inte släppts på Switch för att konsollen är så jävla svag, så bara där är det ju hemskt. De har även haft problem med sina egna titlar, prestandamässigt sen släppet av Switch. När Zelda BOTW kom ut så spelades det väl även i 30fps? Riktigt vidrigt.

Känns ju fruktansvärt rättfärdigat att tillverka en krämigare konsoll, rent objektivt.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Massa titlar som inte släppts på Switch för att konsollen är så jävla svag, så bara där är det ju hemskt. De har även haft problem med sina egna titlar, prestandamässigt sen släppet av Switch. När Zelda BOTW kom ut så spelades det väl även i 30fps? Riktigt vidrigt.

Känns ju fruktansvärt rättfärdigat att tillverka en krämigare konsoll, rent objektivt.

Jo men jag menar de säljer ju väldigt bra och säljer fortfarande switch hårdvaran för 2-4000kr beroende på variant. Det måste vara en riktigt lyckad affär för nintendo att sälja över 100 miljoner konsoler med så billig hårdvara för så högt pris. Dessutom är även tillbehören rätt högt prissatta.
Jag vill som sagt ha en högpresterande konsol från nintendo. Men tror inte det kommer ske med tanke på vad som varit framgångsrikt för företaget de senaste åren inget de släppt på 20 år har varit med hög prestanda och det mesta har sålt bra.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jo men jag menar de säljer ju väldigt bra och säljer fortfarande switch hårdvaran för 2-4000kr beroende på variant. Det måste vara en riktigt lyckad affär för nintendo att sälja över 100 miljoner konsoler med så billig hårdvara för så högt pris. Dessutom är även tillbehören rätt högt prissatta.
Jag vill som sagt ha en högpresterande konsol från nintendo. Men tror inte det kommer ske med tanke på vad som varit framgångsrikt för företaget de senaste åren inget de släppt på 20 år har varit med hög prestanda och det mesta har sålt bra.

Jag har alltid giillat Nintendo men jag märker att jag drar mig för att spela många av mina Switchspel för att upplevelsen är förhållandevis dålig.
Jag kräver inte mycket. Klar och tydlig grafik utan slowdowns :/

Avstängd

Jag tror vi ha få lite empati för ett "indieföretag som GameFreak" som trots allt bara har funnits med ett par år i spelbranschen!

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag tror vi ha få lite empati för ett "indieföretag som GameFreak" som trots allt bara har funnits med ett par år i spelbranschen!

Jo, med väldigt begränsad budget förstås.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av anon_332911:

Game Freak har aldrig gjort "aaa" spel så vet inte vem som ens blir förvånad?

Även spelen de utvecklar till Playstation/Xbox är simpla.

Se t ex

https://www.trustedreviews.com/wp-content/uploads/sites/54/20...

Såg ju mer grafiskt avancerat ut än Scarlet/Violet tbh.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Spelet är så jävla drygt ibland med sina dialoger, i land bara sitter man där och trycker på knappen hela tiden för att komma förbi en dryg jävla dialog


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent
Skrivet av Snake Plissken:

Spelet är så jävla drygt ibland med sina dialoger, i land bara sitter man där och trycker på knappen hela tiden för att komma förbi en dryg jävla dialog

Du är medveten om att det går att ställa in i inställningarna så man kan klicka förbi dem?


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Du är medveten om att det går att ställa in i inställningarna så man kan klicka förbi dem?

Så att man slipper dem helt och hållet?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så klart har det med hårdvaran att göra när man utvecklar ett spel för den.
Med det sagt kan man vara dålig på att optimera för sitt spel så att spelet lämpar sig till hårdvaran.
Det var det jag syftade på.
När man utvecklar ett spel så måste man begränsa sin vision till vad hårdvaran är kapabel till att leverera och vad man själv har möjligheten till att skapa.

GameFreaks verkar inte speciellt brydda om att optimera för spelen säljer ju ändå förvisso.

I fallet med Xenoblade Chronicles 3 är det tydligt att utvecklaren Monolith haft stor kunskap kring vad hårdvaran klarar av och vilka begränsningar och uppoffringar man behövde prioritera för att nå ett ok resultat.

Nintendo och Gamefreak måste ju tjäna multum på Pokémon-spelen. De borde göra det enkelt för sig och hyra in nått mer tekniskt kapabelt företag som hjälper Gamefreak med grafiken och annat rörande tekniken, så kan de själva koncentrera sig på spelfunktioner, karaktärer etc.

Medlem

Sjukt att förvaltarna av en av världens största IP's/pengako inte tycks kapabel att släppa ett ordentligt spel som inte känns direkt amatörmässigt.

Varför ser det senaste största Pokémon spelet på Switch ut som en mer eller mindre amatörmässig indietitel?
Blaffa på en rejäl studio med storjäla budget och släpp en tajt och välsvarvat "Breath of the Wild"-pokémon, för helvete!


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar