Mörkare tider, mörkare hjältar?

Medlem
Mörkare tider, mörkare hjältar?

I del 3 av dagens GP så kunde man läsa en... redogörelse av Kalle Malmstedt som tog upp ämnet superhjältar i vår tid. Eller mer, den tog upp huruvida dagens superhjältar är mörkare och varför det förändrades från äldre tider (ex. 50 - 60 talets) när våra räddare log och hette Stålmannen och Läderlappen. Han gick vidare med att jämföra hur det är nu (läs: från och med 80-talet) då var och varannan hjälte är en mörk och förhållandevis störd person, såsom den plågade Batman som funnits sen Frank Millers The Dark Knight Returns eller de våldsamma och sexuellt frustrerade "hjältarna" i Watchmen (vars filmversion går upp på bio idag i lilla Sverige).

Vad jag tror att han egentligen vill ta upp med sin krönika är hur världsklimatet påverkar vår syn och vårt behov av hur kultur ser ut (nåja, han menar kanske bara vår syn på superhjältar/serier, men jag fick ett annat intryck), d.v.s. förr när ekonomin var god, världen räddats från facismens förtryck och man inte ens kunde stava till miljöproblem så var teckningarna färgglada och storyn svart-vit, hjälten var god, skurken var ond, inte mer med det. Medans nu i våra tider av rädsla för terror, krig, klimatbekymmer och Pirate Bay-rättegångar (nåja) "fött" en version av gott mot ont. En version där den förhållandevis goda hjälten måste ta till... onda medel för att försvåra det "rätta". Istället för blåmärken och kanske en sönderriven mantel så har vi fått öga för öga, tand för tand.

Vad tror ni om det här? Vad föredrar ni egentligen? Vill ni att hjälten skall ha kalsongerna på utsidan och hjärtat på rätt ställe, eller vill ni se en råare verklighet där våld föder våld och hjältar kommer och går efter att ha blivit utslitna och sargade av behovet (vårt behov?) att vinna med alla medel?

Jag som är uppväxt nu i den här tiden har faktiskt ingen särskilt mörk världsbild, jag har väl aldrig stött på alla de här problemen med hotande våld och krig men ändå väljer jag alltid Punisher framför Captain America. Är jag avtrubbad eller spelar världsförhållanden ingen roll? Är kultur oberoende av nyheterna?


signatur
Medlem

Jag tycker det verkar vara en onödigt krånglig förklaring. Jag tror det är en ganska naturlig utveckling av superhjälte temat. Börjar simpelt, men alltmedan läsarna och författarna utvecklas börjar man utveckla psyket hos hjältarna. Man märker att mörka hjältar känns trovärdiga och mer häftiga, säljer bättre etc. Behöver väl inte vara svårare än så?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

jag tror helt enkelt att det beror på vår syn på superhjältekarraktärer från den tiden, de är lite corny pinsamma och omänskliga.
För att öka på dramatiken har man gett superhjälten en lite mörkare sida också som de måste tampas med.
Det blir inte lika självklart vem som vinner mellan gott och ont längre.
Om karraktärerna speglar samhället är jag lite osäker på, kanske bara vårat behov av mer dramatiserade händelser


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Jag tycker det verkar vara en onödigt krånglig förklaring. Jag tror det är en ganska naturlig utveckling av superhjälte temat. Börjar simpelt, men alltmedan läsarna och författarna utvecklas börjar man utveckla psyket hos hjältarna. Man märker att mörka hjältar känns trovärdiga och mer häftiga, säljer bättre etc. Behöver väl inte vara svårare än så?

Heh jo, krångligt som attan men blir lite roligare då! Men tror du det bara gäller på just superhjältar då? Går vi in på ex. spel så är ju både Wii & NDS de som säljer mest, två plattformar som ses som mer barn & familjevänliga (med undantag) med relativt okomplicerade och färgglada historier och upplevelser. Och hur mycket mörker klarar vi i våra hjältar? Förr eller senare så måste ju superhjältarna då utvecklas till nåt annat, kanske till att bli mer vardags, eh, hjältiga?


signatur
Medlem

Folk har väl tröttnat på alla cheesy superhjältefilmer, mörkare karaktärer är lite fräshare.

Medlem

Ghost rider var ju awsome så min röst gick till den =D


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:

Ghost rider var ju awsome så min röst gick till den =D

Nåja, Legion-biten var väl att ta i tyckte jag


signatur
Medlem

Idealen för vad som är tufft har ändrats.
Idag är det tuffare att vara en outsider, förut var en outsider = skurk.


signatur

yolo

Medlem

Jag tror det är barnet i mig som gillar nästan alla superhjältefilmer - nästan som att vara tillbaka bland sina serietidningshögar som ung gosse.

Jag föredrar de nyare filmerna (mörkare) än de lite mer lättsamma.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Du glömde ju en kategori av hjältar, nämligen anti-hjältarna. Dvs den ofta motvilliga, eller själviska sorten.

Jag kan inte erinera mig någon superhjälte av detta slag, men hjälten i filmen Iron Man hade vissa antihjälte drag möjligen.

Vanliga, mänskliga antihjältar finns det fler av. Conan, Western-Clintan, kanske även Han Solo i viss mån. Och för att ta någon ur spelvärlden så finns ju Garrett i thief-serien. Och om jag inte är helt ute och cyklar nu så gillade även John Carpenter denna typen av hjältar.

Det är möjligt att den här typen av hjältar faller in i kategorin "mörka hjältar", men jag tycker inte att Christian Bale's läderlapp var någon antihjälte, eftersom han ändå var en sorts rättvisans förkämpe, som "ville göra världen bättre". Det är sällan en anti-hjältes motivation, såvida han inte känner att han personligen skulle vinna på det i långa loppet.

Vartsom, jag hoppas att nästa stora filmatisering av en superhjälte blir en anti-hjälte.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Mer porr till folket! Skulle vara kul att se prulle på bio också.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Brax:

Du glömde ju en kategori av hjältar, nämligen anti-hjältarna. Dvs den ofta motvilliga, eller själviska sorten.

Jag kan inte erinera mig någon superhjälte av detta slag, men hjälten i filmen Iron Man hade vissa antihjälte drag möjligen.

Vanliga, mänskliga antihjältar finns det fler av. Conan, Western-Clintan, kanske även Han Solo i viss mån. Och för att ta någon ur spelvärlden så finns ju Garrett i thief-serien. Och om jag inte är helt ute och cyklar nu så gillade även John Carpenter denna typen av hjältar.

Det är möjligt att den här typen av hjältar faller in i kategorin "mörka hjältar", men jag tycker inte att Christian Bale's läderlapp var någon antihjälte, eftersom han ändå var en sorts rättvisans förkämpe, som "ville göra världen bättre". Det är sällan en anti-hjältes motivation, såvida han inte känner att han personligen skulle vinna på det i långa loppet.

Vartsom, jag hoppas att nästa stora filmatisering av en superhjälte blir en anti-hjälte.

Punisher är lite av en antihjälte.

Medlem

det är något som attraherar mig mer i en hjälte som har en mer mörkare sida än att bara vara glad hela tiden och bara måste försöka rädda världen, utan istället räddar världen för dem har ett val att göra det

antihjälte är definetivt något jag föredrar framför den regulära clark kent versionen av en hjälte, kanske för jag personligen reflekterar mig åt en lite mörkare sida då jag tycker det finns en romantiskt sida bland människor som ändå inte är goda och lutar sig lite mer åt en mörkare och kanske lite ond sida utan gör goda gärningar i slutändan eller under ens gång utan att dem ''måste'' för dem är goda och vill rädda världen, känns väl mer verkligt när man ser en hjälte trampas med sina egna mörkare tankar det gör dem mer mänskliga, är väl ganska omänskligt om man alltid är lycklig och allt är tidernas eller hur

darth vader är ju nästan den idealiska antihjälten i mina ögon, han var god, men gick över till den mörka sida, men i slutändan gjorde han en god gärning för han hade det valet

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar