Activision fruktar att Game Pass kan "kannibalisera" på lusten att köpa spel

Robot
Activision fruktar att Game Pass kan "kannibalisera" på lusten att köpa spel

Inte sugna på spelprenumerationer - Microsoft menar att det gynnar konkurrensen.

#activision-blizzard, #game-pass, #microsoft, #playstation-plus


Medlem

Mycket föredömlig rättskrivning där ordet "dels" alltid ska följas lite senare av ett annat "dels" och detta direkt påföljande ett kommatecken. Allt för många struntar i att skriva det andra "dels" eller skriver det efter ett "och".

Medlem

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sååå, pengakåte Bobby Kotic ser mindre $ i sin plånbok med game pass, men ser samtidigt mer $ i och med ett uppköp. Samtidigt undrar jag var han (och de andra som mjölkar Blizzard på pengar) grinar över. Det är väl ingen som tvingar dem att sälja till MS, och om/efter köpet gått igenom så vet jag inte riktigt varför de bryr sig...kommer de fortfarande tjäna pengar på Blizzard efteråt?

Medlem

game pass ftw!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Citat:

Without the Merger, Activision content would not be available on multigame subscription services. The Merger can therefore not make competitive conditions worse, under any circumstances.

Lägger ingen värdering om själva uppköpet, men just det här argumentet kräver ju en redig mängd implicita premisser för att bli sunt. Är själv tveksam på att det åtagandet är möjligt.


signatur

Konsolgubbe

Skrivet av Molotov:

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna

Det är därför det är viktigt att köpa alla stora IP först och sedan satsa allt på prenumeration.
På så sätt kan det inte skapas en fem-sex olika prenumerationstjänster.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Som med film och musik? Ja det är väl risken. Jag köper ju inte en film lika gärna när den snart kommer på en streamingtjänst.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna

Köper du film och musik?

Medlem

Jag har redan sparat ett antal hundralappar om inte tusenlappar på att ha Gamepass, speciellt när jag tog del av Inets galna kampanj där man fick 3 månader gratis när man köpte småprylar hos dom (per produkt)

Jag klagar inte som konsument!

Medlem

Jag ser det som självklart att antelet SÅLDA spel minskar, men antalet spelare lär öka och därmed intäkter via gamepass. Activision borde ju inte längre behöva bry sig om sålda enheter då Microsoft lär räkna på totalen.

Skrivet av Molotov:

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna

Personligen skulle jag GÄRNA ha en sån framtid där spel är lika tillgängligt som film och tvserier är idag. Men där man så klart, precis som med film, kan välja att köpa ett spel direkt om man så vill, eller om man spelar så lite att det blir mer fördelaktigt.

Gnällkuk

Man säljer det konsumenten vill ha. Game Pass ger dig en hel del spel day one vilket gör att man slipper huvudvärken med att bli besviken för att 95% av alla AAA-spel släpps ofärdiga, content låst bakom season pass etc.

Man är rädd för att folk inte vill köpa spel, men att gömma saker bakom season pass/dlc är absolut inga problem. Hyckleriet vet inga gränser.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är därför det är viktigt att köpa alla stora IP först och sedan satsa allt på prenumeration.
På så sätt kan det inte skapas en fem-sex olika prenumerationstjänster.

Ja men slutresultatet kommer bli just 5, 6 olika tjänster.

Skrivet av Ribcage:

Köper du film och musik?

Nej, och det är det nog inte många som gör heller. Känns inte som det blivigt bättre.
Musik har jag ingen åsikt om men film är ju klart sämre eller så är det serier som gäller.

Skrivet av Kalliban:

Personligen skulle jag GÄRNA ha en sån framtid där spel är lika tillgängligt som film och tvserier är idag. Men där man så klart, precis som med film, kan välja att köpa ett spel direkt om man så vill, eller om man spelar så lite att det blir mer fördelaktigt.

Kvalitén på spel kommer sänkas rejält med det tankesättet..
Snabbt tillgängligt mycket återanvänt.
Ta netflix och alla deras julfilmer som exempel.

Jag kan ärligt inte förstå hur man vill ha det så.
Casual gamern kanske inte bryr sig men vinsom inte vill spela copypaste spel del 7511


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är sjukt emot spel och prenumerationer. Skulle jag ha en sån tjänst skulle jag förmodligen hamna i samma limbo som med serier och filmer. Har svårt och välja bland alla 10.000tals titlar, ger filmerna och serierna väldigt liten chans då jag vet att jag är ett knapptryck från nästa.
Nej jag gillar känslan att köpa spelet. Jag har inget annat som väntar, tar väldigt god tid på mig att klara allt som behövs. sen köper jag nästa osv. Jag tror allt det där skulle dö om jag skaffade en prenumeration. Så jag avstår och hoppas inte på en sådan framtid.

Medlem

Prenumerationer kan göras rätt, men hittills är det nog bara Spotify som lyckats.

Jag har både Netflix o Xbox Ultimate men för att sluta köpa spel eller se, filmer på annat sätt... skulle dom behöva ha "allt".

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej, och det är det nog inte många som gör heller. Känns inte som det blivigt bättre.
Musik har jag ingen åsikt om men film är ju klart sämre eller så är det serier som gäller.

Okej, jag tolkade det som att du också var emot prenumerationstjänsterna. Eller nödvändigt ont för dig? Själv köper jag film ibland. Favoriter.
Ser inte att streaming gjort att jag inte hittar udda musik eller film. Sånt som sticker ut. Hittar även massor av kvalitet. Samma med Game pass där spel som Pentiment tillåts när det inte behöver sälja miljoner. Tror att det fortsatt kommer att vara så. Högt och lågt.

Medlem

Själv har jag köpt färre spel efter jag skaffade gamepass.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kvalitén på spel kommer sänkas rejält med det tankesättet..
Snabbt tillgängligt mycket återanvänt.
Ta netflix och alla deras julfilmer som exempel.

Jag kan ärligt inte förstå hur man vill ha det så.
Casual gamern kanske inte bryr sig men vinsom inte vill spela copypaste spel del 7511

Du skriver det som att det är en sanning, men du vet lika lite som jag hur det blir. Vi kan såklart gissa och jag tror tvärtemot vad du tror, dvs att kvaliteten snarare går upp. Klart högre budget på tvserier idag än innan streamingtjänsterna exempelvis. Mer skit också absolut, men hela industrin har ju vuxit. Skulle säkert komma mer skitspel också så klart.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Köper du film och musik?

Hur vet du att film, musik och serier inte försvinner eller censureras?

Vem kommer ha full kontroll över all din media och varför vill du ge dessa personer full kontroll?

Hur ska spel kunna moddas framöver eller bevaras?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hur vet du att film, musik och serier inte försvinner eller censureras?

Vem kommer ha full kontroll över all din media och varför vill du ge dessa personer full kontroll?

Hur ska spel kunna moddas framöver eller bevaras?

Du äger ju inte ens spelen på Steam. Och prenumerationstjänsten hindrar inte mods…?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna

Så länge möjligheten fortfarande finns att köpa spel separat, så påverkar inte prenumerationstjänsterna. Men om det börjar bli prenumerationstjänstexklusivitet på spel, då är vi illa ute.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, jag tolkade det som att du också var emot prenumerationstjänsterna. Eller nödvändigt ont för dig? Själv köper jag film ibland. Favoriter.
Ser inte att streaming gjort att jag inte hittar udda musik eller film. Sånt som sticker ut. Hittar även massor av kvalitet. Samma med Game pass där spel som Pentiment tillåts när det inte behöver sälja miljoner. Tror att det fortsatt kommer att vara så. Högt och lågt.

Ja mem får ett bolag total kontroll över prenumerstionsmarknaden som MS försöker göra då blir det bara skit.
Det är väll tack vare det finns prenumerationstjänster av olika bolag på streaming sidan som gör att kvaliten hålls upp någolunda, det är endå inget jag vill ha för spel 5 6 olika tjänster med sina egna exclusiviteter.

Skrivet av Kalliban:

Du skriver det som att det är en sanning, men du vet lika lite som jag hur det blir. Vi kan såklart gissa och jag tror tvärtemot vad du tror, dvs att kvaliteten snarare går upp. Klart högre budget på tvserier idag än innan streamingtjänsterna exempelvis. Mer skit också absolut, men hela industrin har ju vuxit. Skulle säkert komma mer skitspel också så klart.

Det är klart det är gissningar.
Du tror på att allt kommer bli bättre om vi får prenumerationstjänster på allt och det blir kvalitet.
Ja det gör det kanske om det finns konkurrens, samtidigt vill man inte ha flera tjänster.

Skrivet av Azureye:

Så länge möjligheten fortfarande finns att köpa spel separat, så påverkar inte prenumerationstjänsterna. Men om det börjar bli prenumerationstjänstexklusivitet på spel, då är vi illa ute.

Tyvärr är endgame målet garanterat att låsa in innehåll på sin tjänst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Valfritt om man vill ge bort sina hårt förvärvade pengar till en Japansk elektronikjätte eller om man vill spendera dem på nått vettigt som tex bärs.
En sak är säker, Japanerna är livrädda för konkurrens vilket bådar gott för framtiden.

ZF
Medlem

No shit kapten Yxskaft.

Men det som verkligen får mig att inte köpa ett spel är inflationen av olika utgåvor och horden av DLC redan dag ett.

I några få extremfall är det till och med så illa att jag verkligen inte begriper vad jag behöver köpa för att spela spelet. Känns som en del IP skulle behöva en pdf med flödesschema som förklarar vad som ingår i regular, guld, silver, directors, complete, limited, special editions. Sen vilka uppgraderingspaket som inte duplicerar tidigare version. Om man ens får köpa ett visst paket då det krockar med annat.

ZF
Medlem
Skrivet av blomman00:

Valfritt om man vill ge bort sina hårt förvärvade pengar till en Japansk elektronikjätte eller om man vill spendera dem på nått vettigt som tex bärs.

Ganska säker på att det även finns japanske öl.

Medlem

För mig personligen så har gamepass faktiskt ökat mängd en inköpta spel pga rabatten man får och enkelheten att
man kan "testa" spel jag kanske inte skulle kolla närmare på.

Jag kan tänka mig att det är hur länge på tjänsten spelen är som spelar mest roll i det hela. Finns spelen där i över 6månader är det väl en stor risk att folk spelar klart dem innan eller tröttnar. Speciellt om det inte finns något omspelningsvärde så är det inte troligt att folk köper spelen efteråt.

Medlem

Nu har ju spelutgivarna höjt prisrna till 699kr på många spel, nya need for speed copy+paste edition tex 699kr på elgiganten vid lansering, modern warfare remaster remake reboot 2 likaså.
Jag köper då aldrig spel för 699kr, och det är inte game pass fel, det är 699krs fel.

Ms kan ganska enkelt ta marknadsandelar om de bara kan få in lite bra fps nu tex. Typ köpa activision

Skrivet av Molotov:

Ja men slutresultatet kommer bli just 5, 6 olika tjänster.

Nej, och det är det nog inte många som gör heller. Känns inte som det blivigt bättre.
Musik har jag ingen åsikt om men film är ju klart sämre eller så är det serier som gäller.

Kvalitén på spel kommer sänkas rejält med det tankesättet..
Snabbt tillgängligt mycket återanvänt.
Ta netflix och alla deras julfilmer som exempel.

Jag kan ärligt inte förstå hur man vill ha det så.
Casual gamern kanske inte bryr sig men vinsom inte vill spela copypaste spel del 7511

Du kommer få två stora populära tjänster och kanske tre små nischade tjänster.

I princip allt nytt som släpps är ju återvunnet idag. Remasters, remakes och reboots för hela slanten.
Till och med indie-träsket är en sörja av retro-inspirerade småspel där alla hoppas på att få göra en Mojang.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Vart tog det gammal hederliga här är pengar här är ditt spel vägen . I dag är det köp betala mera och mera .


signatur

New life, New hope

Medlem

Nya spel väntar jag tills dom kommer på Gamepass eller PS+ Extra och då får jag mer pengar över att köpa gamla spel istället och reor är det ju gott om så jag köper nog fler spel sedan jag skaffade Gamepass. Nytt spel räknar jag från typ 2018 och framåt.

12
Skriv svar