Activision fruktar att Game Pass kan "kannibalisera" på lusten att köpa spel

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Nya spel väntar jag tills dom kommer på Gamepass eller PS+ Extra och då får jag mer pengar över att köpa gamla spel istället och reor är det ju gott om så jag köper nog fler spel sedan jag skaffade Gamepass. Nytt spel räknar jag från typ 2018 och framåt.

Köp av gamla spel på reor är inget som ger något för utvecklaren dock. Så det är ett helt irrelevant argument i sammanhanget.

Utvecklare har oftast så kallade "up front royalties" där de får en summa pengar av en Publisher för att utveckla ett spel. De har sedan väldigt begränsad rätt till inkomst efter spelet släpps. Publishers som står för kosingen räknar då hur bra ett spel sålt på de första veckorna och månaderna när spelet är på full pris när de skall besluta om utvecklaren skall få några framtida uppdrag eller om spelets genre eller IP ens är värt att satsa vidare på.

Så köper man spel på rea så har man som spelare fått bra spel till bra pris, men det är inget som ger utvecklaren något eller leder till att fler spel i samma IP/Genre utvecklas. Det har redan beslutats från de som köpte, eller inte köpte, spelet vid release.

Så Activision med fler har en bra poäng när de hävdar att prenumerationstjänster så som Gamepass där nya spel släpps direkt vid release leder till betydligt mindre "Buy to play". Det i sin tur har effekter på vilka spel eller studios som faktiskt kommer hitta pengar för utveckling i framtiden. Det är inte risktagande genom innovation som då premieras precis utan mer copy paste utveckling.

Samma mekanismer kan även ses inom filmbranschen. De filmer som under pandemin släpptes direkt på streamingtjänster istället för på bio, eller samtidigt som på bio, gick betydligt sämre. I många fall har skådespelarna traditionella avtal där deras lön bestäms av hur bra en film går. Detta ledde till att till exempel HBO, före de köptes upp och lade ned allt, bestämde att nästa del i DUNE sagan skulle direkt till Bio istället för släpp på streamingtjänsten direkt vid release som sist. Tjänster som Netflix som då betalar för egna produktioner kör mycket copy paste produktioner.

Om royalties inom spelutveckling.
http://developvideogames.com/do-game-developers-get-royalties...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Så Activision med fler har en bra poäng när de hävdar att prenumerationstjänster så som Gamepass där nya spel släpps direkt vid release leder till betydligt mindre "Buy to play". Det i sin tur har effekter på vilka spel eller studios som faktiskt kommer hitta pengar för utveckling i framtiden. Det är inte risktagande genom innovation som då premieras precis utan mer copy paste utveckling.

Jag tror att det är ett felaktigt antagande. Med spel som Pentiment åter igen som ett av många exempel. Såna spel tillåts släppas då de inte behöver sälja massor från första veckan. Spel som Vampire Survivors som blir tokhits för att många kan tänka sig testa det. Jag tror att historik visar tvärtom det du försöker visa och att AAA-spel som enbart släpps för köp tar en större ekonomisk risk och tvingas passa alla.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

lågbudgetspel är en mindre risk att ge ut på marknaden än storspel. Spel som God of War: Ragnarok tilllåts endast släppas för att det säljer 5.1 miljoner ex i första veckan. Spel som Pentiment löper ingen risk i närheten av det och kan lätt puttra på försäljningsmässigt och ändå gå +.

Det är ganska enkel logik du inte begriper. Risken blir lägre då du kan locka in fler spelare via prenumereration. Utöver spelförsäljning. Särskilt om du tror på ditt spel. Det kommer via word of mouth spridas till fler. Historierna är många.
Ja, större budget innebär större risk och då bör det idag vara strömlinjeformat med enkla pussel, qte och tredje person. Helt klart, håller med. Bra exempel!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för mig men vad dystert det skulle vara om spel framöver hamnar bara på olika preumerationstjänster... vill inte ha "netflix klimtatet" om man säger så.
Hejja alla som går emot prenumeratipnstjänsterna

Jag håller med. Jag gillade exempelvis Netflix i början innan alla andra också startade streamingtjänster och det blev skitsvårt att hitta filmen eller serien jag vill se.

Skrivet av Ribcage:

Köper du film och musik?

Jag köper filmer och serier som jag gillar för jag vet att dom kan försvinna från streamingtjänster. Gärna på Blu-ray.
Överväger att börja köpa musik igen för jag brukar mest lyssna på samma spellistor om och om igen så det hade kanske varit mer ekonomiskt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag köper filmer och serier som jag gillar för jag vet att dom kan försvinna från streamingtjänster. Gärna på Blu-ray.
Överväger att börja köpa musik igen för jag brukar mest lyssna på samma spellistor om och om igen så det hade kanske varit mer ekonomiskt.

Ah, jag köper lite film och spel. Film på 4k blu-ray mest och då mina favoriter. Spel enbart digitalt. Trots prenumerationer på streaming, spel osv.

Jag är inte orolig att de ska försvinna, men det känns bra att ha favoritfilmer och spel nära till hands oavsett. Under julen kommer vi att se lite LOTR extended på 4k tex. Vet inte om man kan streama de förlängda?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tror att det är ett felaktigt antagande. Med spel som Pentiment åter igen som ett av många exempel. Såna spel tillåts släppas då de inte behöver sälja massor från första veckan. Spel som Vampire Survivors som blir tokhits för att många kan tänka sig testa det. Jag tror att historik visar tvärtom det du försöker visa och att AAA-spel som enbart släpps för köp tar en större ekonomisk risk och tvingas passa alla.

Tvärt om. Pentiment visar snarare på hur långt gånget det redan är. Pentiment är ett spel som utvecklas med Microsofts egna pengar inom en av Microsofts egna studios. Pentiment är oerhört låg risk då det görs för kaffepengar i princip så det är att jämföra med Netflix egenproducerade serier och filmer av tveksam kvalitet för att fylla ut tjänsten. Hade spelet släppts även om Obsidian inte var Microsoft ägt? Mest troligt. Det är inte Obsidian som väljer om ett spel blir gjort i slutändan, det är den publisher som står för pengarna och även utan Obsidian så är Microsoft beroende av att fylla ut sin tjänst med billigt content. Pentiment i sig är inte heller innovativt. Det har en annorlunda artstyle men thats it.

Det är just detta som BLIR framtiden för spel om vi går över till prenumerationstjänster. Vi får en massa dussinspel som fillers av tveksam kvalitet eftersom man inte vill ta någon risk. Det kommer inte ske mycket till innovation för att det inte finns många publishers som vill lägga ut pengar på spel utanför prenumerationstjänsterna, de som inte redan blivit uppköpta, utan prenumerationstjänsterna producerar sitt eget content där den stora kassakon är copy paste content av kända varumärken och billiga produktioner.

Ovanstående gäller generellt. När det sedan kommer till AAA spel som du nämner så är det i regel stora värdefulla IPn som mjölkas. Det görs just copy paste content av dessa IPn. Så dessa ligger oftast i knäna på stora publishers som kunnat växa just på grund av intäkterna på försäljningen dessa IPn genererar. Det är pengar de ej hade sett om dessa låg på en prenumerationstjänst dag ett. Vilket är Activisions poäng i artikeln. Nu har Microsoft som driver den mest ambitiösa prenumerationstjänsten köpt upp Bethesda och försöker köpa Activision/Blizzard. Detta görs inte främst för att man är intresserad av intäkter från försäljning utan för att man vill få kontroll över just dessa viktiga IPn samt deras "installbase" av spelare och låsa in dem innanför sin egen plattform. Stora IPn som blir plattformsexklusiva vill de ha för att öka prenumerationsbasen på sin tjänst. Denna strategi fungerar inte fullt ut om konkurrenter har tillgång till samma IPn.

Där av striden med Sony.

Så det är stora publishers som ÄR stora på grund av att de har sina stora AAA IPn som är orsaken till att det inte sker mycket till innovation inom AAA spel utan att det är för det mesta copy paste content/mjölkning. Ingen av dem vill ta risker med sina kassakor. När dessa köps upp av prenumerationstjänster, tex Microsoft, så kommer inte viljan att ta risk med dessa IPn öka utan de kommer snarare köra på som tidigare, Copy paste content och Mjölka för att minimera risken.

Det här handlar inte om "GRRR Microsoft" utan om alla prenumerationstjänster för spel. Microsoft råkar bara vara det bästa exemplet just nu.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ah, jag köper lite film och spel. Film på 4k blu-ray mest och då mina favoriter. Spel enbart digitalt. Trots prenumerationer på streaming, spel osv.

Jag är inte orolig att de ska försvinna, men det känns bra att ha favoritfilmer och spel nära till hands oavsett. Under julen kommer vi att se lite LOTR extended på 4k tex. Vet inte om man kan streama de förlängda?

Det händer väl inte jätte ofta men jag vet om några serier och filmer som försvunnit från min lista på Netflix. Bland annat en spionserie som hette något i stil med Hunter/Hunted, en udda komedi som heter Turbo Kid, som inte ska förväxlas med två andra
vid namn komedier New Kids Turbo och New Kids Nitro som också försvunnit.
Och min comfort serie Supernatural som jag brukar ha igång i bakgrunden när jag tycker det är för tyst hemma som försvann från Netflix och som numera finns på Amazon Prime.

Jag tycker mest att streamingtjänster är ett bra sätt att titta på filmer och serier och testa spel innan jag köper dom.


signatur

PSN: OAKTHYR

phi
Medlem

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har inte köpt ett enda spel sedan jag skaffade game pass för över ett år sedan.

Det första som kommer att köpas är The Callisto Protocol eftersom att det inte verkar komma till game pass.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det händer väl inte jätte ofta men jag vet om några serier och filmer som försvunnit från min lista på Netflix. Bland annat en spionserie som hette något i stil med Hunter/Hunted, en udda komedi som heter Turbo Kid, som inte ska förväxlas med två andra
vid namn komedier New Kids Turbo och New Kids Nitro som också försvunnit.
Och min comfort serie Supernatural som jag brukar ha igång i bakgrunden när jag tycker det är för tyst hemma som försvann från Netflix och som numera finns på Amazon Prime.

Jag tycker mest att streamingtjänster är ett bra sätt att titta på filmer och serier och testa spel innan jag köper dom.

Jo, då är det klart värt att köpa. Jag har de flesta streamingtjänster så jag får mitt Supernatural med mer 🙂
Det är däremot väldigt få serier jag skulle köpa. Ser dem en gång och tar nästa sen. Inte som med spel, men där köper jag mindre av MS egna då de alltid kommer att finnas på tjänsten och istället köpte typ Hades som försvann efter ett tag.

12
Skriv svar