[TD] Den där känslan

[TD] Den där känslan

Om man skulle välja en låt bland alla miljarder låtar som skrivits genom tiderna, finns det nog bara en låt som känns speciellt skriven till våra älskade spelutvecklare och spelutgivare. När jag läser texten får jag ett sådant där obehagligt leende som skulle få självaste Agent Smith att rygga tillbaka och känna sig en smula rädd. Det blev precis så här som "The Righteous Brothers" sjunger:

"You never close your eyes anymore when I kiss your lips,
and there's no tenderness like before in your fingertips.
You're trying hard not to show it,
but baby, baby I know it.
You lost that lovin' feelin' . . ."

Sannerligen, kära DICE, Bethesda, CD-Projekt Red, Valve, UbiSoft, ActiVision, Bungie, EA, m.fl, ni är inte längre bärare av goda nyheter; ni kommer sölande med mikrotransaktioner och buggar som bara skapar dåliga minnen.

"Now there's no welcome look in your eyes when I reach for you,
and now you're starting to criticize little things I do.
It makes me just feel like crying;
'cause baby, something beautiful's dyin'.
You lost that lovin' feelin' . . ."

Som jag saknar förgångna tider, Westwood Studios, Looking Glass, Ion Storm, Red Storm m.fl.

Vad var det som hände? Var det tekniken eller enbart pengarna som förstörde det fina vi en gång hade och kände?

"Baby, baby, I'd get down on my knees for you;
if you would only love me like you used to do.
We had a love, a love, a love you don't find everyday.
So don't, don't, don't, don't let it slip away . . ."

#walter_iego


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med till 100%! Jag sitter och retrospelar mestadels nu för tiden.

Som allt annat...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Om det är spel ni yänker på så Finns hur mycket som helst att spela som inte kommer från storbolagen. Dom som klagar "vill egentligen inte" testa nå nytt eller ids inte leta eller hittar inte.
Retro funkar ju också inget fel med det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Och så länge folk köper och förhandsbokar skit kommer det fortsätta. Inga företag kan vara stora utan att följa det som säljer bäst, så klaga på konsumenterna. Köper man skit får man mer skit, så lätt är det.

Vill man ha passion för spel så vänder man sig till indie-utvecklare, där finns mycket sådant. Hjälper inte att gnälla i en blogg.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Skrivet av Force:

Och så länge folk köper och förhandsbokar skit kommer det fortsätta. Inga företag kan vara stora utan att följa det som säljer bäst, så klaga på konsumenterna. Köper man skit får man mer skit, så lätt är det.

Vill man ha passion för spel så vänder man sig till indie-utvecklare, där finns mycket sådant. Hjälper inte att gnälla i en blogg.

Allting blir bättre av att gnälla i en blogg

Skämt åsido, det är orättvist att bara skylla på spelutvecklarna och spelutgivarna, det är vi konsumenter som till stor del har med detta att göra också. Jag köpte ju alla CoD-spelen tidigare och bidrog till hur det är idag. Jag har slutat med det nu, men ändå, det tog lång tid att vakna upp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Sannerligen, kära DICE, Bethesda, CD-Projekt Red, Valve, UbiSoft, ActiVision, Bungie, EA, m.fl, ni är inte längre bärare av goda nyheter; ni kommer sölande med mikrotransaktioner och buggar som bara skapar dåliga minnen.

Som jag saknar förgångna tider, Westwood Studios, Looking Glass, Ion Storm, Red Storm m.fl.

Vad var det som hände? Var det tekniken eller enbart pengarna som förstörde det fina vi en gång hade och kände?

#walter_iego

Det är för stort fokus på teknik och grafik nu, ju större och snyggare desto bättre. Men just CD Projekt och Ubisoft tycker jag har gjort mycket rätt senaste åren.
Även om jag först tyckte att Cyberpunk var en bajskorv. Under den problematiska ytan så döljde sig ett av de bästa spelen nånsin. Buggarna nästan förhöjde upplevelsen, då Night City redan är helt galet. Jag har många trevliga minnen av allt crazy som hände när jag körde igenom spelet.
Watch Dogs-serien gillar jag skarpt.
Valve... dom har gjort Half-Life och Half-Life 2. Mer behöver inte sägas. Ser fram emot trean

Skrivet av scaryfoot:

Det är för stort fokus på teknik och grafik nu, ju större och snyggare desto bättre. Men just CD Projekt och Ubisoft tycker jag har gjort mycket rätt senaste åren.
Även om jag först tyckte att Cyberpunk var en bajskorv. Under den problematiska ytan så döljde sig ett av de bästa spelen nånsin.
Watch Dogs-serien gillar jag skarpt.
Valve... dom har gjort Half-Life och Half-Life 2. Mer behöver inte sägas. Ser fram emot trean

Det var ännu mer fokus på teknik och grafik förr.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det var ännu mer fokus på teknik och grafik förr.

Jag tycker tvärtom, men jag började spela regelbundet ganska sent, 1998.
Det knäppaste jag läst var för nåt år sen. Var nåt grafikkort tror jag, som beräknades kräva så mycket kraft att det skulle slå ut flera kvarter i en stad.

I see what you did there . . .


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om det är spel ni tänker på så finns det hur mycket som helst att spela som inte kommer från storbolagen. Dom som klagar "vill egentligen inte" testa nå nytt eller ids inte leta eller hittar inte.
Retro funkar ju också inget fel med det

^ Detta är svaret.

Allting som var bra med spel förr är bra med spel nu, till och med bättre. Man måste bara slänga ut AAA + AA spel från sin hög av spel man följer och börja titta på alla andra TUSENTALS spel som görs.

The Indie-scene is alive and well.

Skrivet av Neroz:

^ Detta är svaret.

Allting som var bra med spel förr är bra med spel nu, till och med bättre. Man måste bara slänga ut AAA + AA spel från sin hög av spel man följer och börja titta på alla andra TUSENTALS spel som görs.

The Indie-scene is alive and well.

Indie-spelen är ett klafsigt träsk som gått vilse i retro-dimman.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Indie-spelen är ett klafsigt träsk som gått vilse i retro-dimman.

Beror ju som sagt på vilka spel man tittar på. Det finns många retrospel / 16-bitar inspirerade spel. Men finns också nytänkande och nyskapande. Sen finns det också spel som inte är så nytänkande eller nyskapande utan bara helt enkelt bra. Mer av samma.

Så beror helt på vad du letar efter.

- Neocore games med deras King Arthur: A knights tale
- Crate Entertainment med farthest frontier eller Grim Dawn
- SCS Software med Euro truck Simulator 2 (lär inte ha gått många förbi med tänkte på hur många ex som har sålts).
- Duoyi Games med Gunfire Reborn
- Motion Twin med Dead Cells.

Finns som sagt en hel del bra spel beroende på vad man själv tycker om.
Om man vill ha grafiskt imponerande spel finns även dem inom indie-scenen.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Indie-spelen är ett klafsigt träsk som gått vilse i retro-dimman.

Klafsigt träsk är väll ingen skillnad mot det som togs upp i topic?
Vilse i retro dimman, ja det är du som väljer att vara vilse i dimman så fall.
Mitt första inlägg många vill inte prova nytt då afärdar man allt med liknande kommentarer

Det är dags att kliva ur dimman med öppet sinne


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Jag håller med det du säger till viss del. På ett övergripande plan blir spelen då intäkter får större och större fokus hos storbolagen och därför får vi se mer MTX och gameplay utformat för att göra MTX lockande. Samtidigt har spel aldrig varit bättre men det är fan ett tveeggat svärd / en medaljong med två sidor. Kanske krävs all MTX-skit för att man ska våga satsa så mycket som det görs idag och få in pengarna som krävs, jag har ingen aning.

Medlem

Det här skulle jag vilja påstå är ett typexempel på skillnaden mellan ett modernt spel vs ett gammalt spel.

Produktionsvärdet, nivån och känslan för detaljer, atmosfären, designen, leveldesign, fiendedesign, vapedesign, ljuddesign, musiken, AI, fysiken, all testing och polish. Allt låg på en helt annan nivå, som varken dagens AAA-spel eller indiespel är i närheten av idag.

Moderna AAA-spel har kanske höga produktionsvärden men oftast kass spelmekanik, gameplay och design.

Moderna indie-spel har kanske bra spelmekanik, gameplay eller design, men oftast kass produktionsvärde, polish och känsla för detaljer.

Ytterst få spel idag har båda delar. Kingdom Come och Subnautica är undantagen, inte normen.

1
Skriv svar