Undersökning: Låga löner hos Elden Ring-utvecklaren Fromsoftware

Robot
Undersökning: Låga löner hos Elden Ring-utvecklaren Fromsoftware

Crunch förekommmer, men inte dagligen.

#elden-ring, #fromsoftware


Avstängd

Är inte förvånad, dom är ändå ett japansk företag. Då är det okej tycker jag.

Jobba till midnatt varje dag är ändå rimligt, efter det får man ju OB vilket halverar lönen, kanon grejer det där.

Medlem

Det lät riktigt illa lönemässigt. Antar att om man klagar så står det en ny utexaminerad hungrig ynglig att ta jobbet.

Redaktör
Skrivet av fejksson:

Är inte förvånad, dom är ändå ett japansk företag. Då är det okej tycker jag.

Jobba till midnatt varje dag är ändå rimligt, efter det får man ju OB vilket halverar lönen, kanon grejer det där.

Det där med japansk jobbkultur tas också upp. Det är sena kvällar, men verkar kompenseras en del av flexibla tider och annat. Åtta timmars arbetsdag som normalfall nämndes.


signatur
Medlem
Skrivet av John7612:

Det lät riktigt illa lönemässigt. Antar att om man klagar så står det en ny utexaminerad hungrig ynglig att ta jobbet.

Kilometerlånga köer av studenter till speljobb pressar ju inte direkt upp lönerna skyhögt. En dussingrafiker som jobbat ~3 år på ett ställe går lätt att ersätta i ett större team.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Sjukt att man har mage att klaga när man har sitt drömjobb. Passar det inte så kan jag ta över för hälften av vad de tjänar och utan snowflakens ständiga wajn om precis allting.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Sjukt att man har mage att klaga när man har sitt drömjobb. Passar det inte så kan jag ta över för hälften av vad de tjänar och utan snowflakens ständiga wajn om precis allting.

Fan spelar drömjobb för roll om man inte har råd att få runt vardagen.

Man ska kunna leva på sitt jobb, bör vara det lägsta kravet som ställs.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Är inte förvånad, dom är ändå ett japansk företag. Då är det okej tycker jag.

Jobba till midnatt varje dag är ändå rimligt, efter det får man ju OB vilket halverar lönen, kanon grejer det där.

Halverar lönen? Tankevurpa?

Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Fan spelar drömjobb för roll om man inte har råd att få runt vardagen.

Man ska kunna leva på sitt jobb, bör vara det lägsta kravet som ställs.

Man kan enkelt klara sig på 7000 kr i månaden. Spelutvecklare på From Software tjänar det trippla, minst. Man får helt enkelt sluta äta hämtmat och röka knark.

Deras löneutveckling verkar ju stå i direkt relation till deras spelmekanikutveckling.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av OnParole:

Halverar lönen? Tankevurpa?

How is this overtime compensated? According to one source, overtime is "generally included in the salary." After midnight, however, "we were paid late-night overtime but that was half of our usual hourly rate."

Läs vad som står innan du börjar med någon typ av förolämpning

Medlem
Skrivet av Loriander:

Sjukt att man har mage att klaga när man har sitt drömjobb. Passar det inte så kan jag ta över för hälften av vad de tjänar och utan snowflakens ständiga wajn om precis allting.

Ett drömjobb är väl ändå ett jobb där man trivs med sina kollegor, tycker om arbetstiderna, du är bra på det du gör och får tillräckligt betalt att klarar av att få vardagen att gå runt och ha över till sparande. Om något av dessa punkter inte fylls så är det inte ett drömjobb

Avstängd
Skrivet av McRaoul:

Ett drömjobb är väl ändå ett jobb där man trivs med sina kollegor, tycker om arbetstiderna, du är bra på det du gör och får tillräckligt betalt att klarar av att få vardagen att gå runt och ha över till sparande. Om något av dessa punkter inte fylls så är det inte ett drömjobb

Dagens ungdomar är bortskämda och talanglösa snowflakes. De ska vara tacksamma och glada.

Medlem

Har inte typ alla brancher någon form av crunch? Jag jobbar som snickare och får "Cruncha" på i princip alla projekt för att cheferna är tidsoptimister.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Man kan enkelt klara sig på 7000 kr i månaden. Spelutvecklare på From Software tjänar det trippla, minst. Man får helt enkelt sluta äta hämtmat och röka knark.

Haha det beror ju helt på hushållet. Bor du i villa i Sverige räcker det ju inte ens till elräkningen och mat. Än mindre bolån och bil.

Medianlönen för systemutvecklare ligger på 49 000kr för män i sverige; https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Spelutvecklare ca 45 000kr: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

34 500kr för hela sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Avstängd
Skrivet av baxtex:

Haha det beror ju helt på hushållet. Bor du i villa i Sverige räcker det ju inte ens till elräkningen och mat. Än mindre bolån och bil.

Medianlönen för systemutvecklare ligger på 49 000kr för män i sverige; https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Spelutvecklare ca 45 000kr: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

34 500kr för hela sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Exakt! Du bevisar min poäng!

Medlem
Skrivet av Loriander:

Dagens ungdomar är bortskämda och talanglösa snowflakes. De ska vara tacksamma och glada.

Sluta skäm ut dig nu kompis, ta en tupplur och vänd dig åt rätt håll när du kliver upp sen.

Urusla löner, synd som vanligt förstår inte hur man orkar som spelutveklare. Kanske om man är singel och i början av "karriären" ? Den delen av branchen verkar ha maxade stats i kass management, kass löneutveckling, kassa förhållanden och säkerligen är det ingen dröm att öppna vscode varje morgon med silvertejp i näven.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Sjukt att man har mage att klaga när man har sitt drömjobb. Passar det inte så kan jag ta över för hälften av vad de tjänar och utan snowflakens ständiga wajn om precis allting.

Eftersom det är Japan det handlar om så tror jag aldrig du ens jobbat i närheten av så hårt som dessa grabbar och tjejer i hela ditt liv. Töntig svennebannan som tror han skulle ens klara en vecka där. 🤣

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Eftersom det är Japan det handlar om så tror jag aldrig du ens jobbat i närheten av så hårt som dessa grabbar och tjejer i hela ditt liv. Töntig svennebannan som tror han skulle ens klara en vecka där. 🤣

Tack, men jag är iranier, vad nu min hudfärg har att göra med detta.

Avstängd
Skrivet av Brutulv:

Sluta skäm ut dig nu kompis, ta en tupplur och vänd dig åt rätt håll när du kliver upp sen.

Urusla löner, synd som vanligt förstår inte hur man orkar som spelutveklare. Kanske om man är singel och i början av "karriären" ? Den delen av branchen verkar ha maxade stats i kass management, kass löneutveckling, kassa förhållanden och säkerligen är det ingen dröm att öppna vscode varje morgon med silvertejp i näven.

Det är vida känt att spelbranschen numera hyser nyutexaminerade snowflakes som inte har gjort ett enda riktigt handtag i hela sina liv.

När Elon Musk beordrade att personalen på Twitter måste sluta med att ligga hemma och fakturera för kaffedrickande så går de ju in i väggen och börjar veva om sexuella trakasserier och fan och hans moster. Det är samma typ av människor som klagar inom Twitter som också klagar inom spelbranschen. Och jag vet detta då jag har familj inom spelbranschen.

Attityden på dagens ungdomar är vedervärdig där man tror man ska få allt utan att jobba för det, och kvaliteten på spelen nuförtiden tycker jag vittnar om det. Man vill helt enkelt inte lägga ner det jobbet som krävs och sedan börjar man lipa när spelpressen sågar skiten ur spelet.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Man kan enkelt klara sig på 7000 kr i månaden. Spelutvecklare på From Software tjänar det trippla, minst. Man får helt enkelt sluta äta hämtmat och röka knark.

Hmm, svårt klara sig på 7000 om hyran är på 15000. Lägg till ett barn eller två så blir det inte lätt att få ihop vardagen. Väldigt många i Tokyo köper mat på Family Mart, 7-11 etc för att dom jobbar så långa dager. Rätt stränga straff för knark med...

Medlem
Skrivet av Loriander:

Tack, men jag är iranier, vad nu min hudfärg har att göra med detta.

Kan vara svennebanan för det, min kommentar kvarstår att du inte skulle klarat en vecka i Japan.

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Hmm, svårt klara sig på 7000 om hyran är på 15000. Lägg till ett barn eller två så blir det inte lätt att få ihop vardagen. Väldigt många i Tokyo köper mat på Family Mart, 7-11 etc för att dom jobbar så långa dager. Rätt stränga straff för knark med...

Hämtmat är ju mycket billigare i Japan än att laga eget, han har noll koll.

Medlem

Jag skulle vilja veta hur hämtmat kan vara billigare än att laga själv? Hämtmaten måste väl lagas med?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Sjukt att man har mage att klaga när man har sitt drömjobb. Passar det inte så kan jag ta över för hälften av vad de tjänar och utan snowflakens ständiga wajn om precis allting.

Hjärndöd take det där... Bara för att man har fått sitt "drömjobb" så ska man bli tvingad till att ha en lön som det knappt ska gå att leva på?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag skulle vilja veta hur hämtmat kan vara billigare än att laga själv? Hämtmaten måste väl lagas med?

Beror väl på var man hämtar maten. Grannens återvinningstunna är nog billigare att hämta maten ur än att köpa råvaror på Ica.

Medlem

Så lägst 17 700, normalt 36 000kr upp till 56 000kr i månaden. Är väl kanske beroende på hur avancerade uppgifter man gör eller? Undrar vad dom som skapar musiken tjänar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag skulle vilja veta hur hämtmat kan vara billigare än att laga själv? Hämtmaten måste väl lagas med?

Nej. Vad många här missar är att tid är pengar. Och eftersom sushin måste skäras till på exakt rätt sätt efter en utbildning på minst 10 år för att vara ätbar så lönar det sig aldrig att laga till den hemma. Vilket ändå är omöjligt eftersom hyran för en lägenhet stor nog att få in ett sushigodkänt samurajsvärd horisontellt också är utom räckhåll för den som trots allt gått igenom sushiskolan på lärlingslön de senaste 10 åren.

Men nu gällde det ju anställda på ett företag. Och då missar lika många att halva lönen (och ännu mer "övertid" såklart) går åt varje dag på den obligatoriska suprundan med den deprimerade och sällskapsjuke chefen. Ytterligare uppenbara utgifter staplas givetvis exponentiellt på detta.

Medlem
Skrivet av Loriander:

Dagens ungdomar är bortskämda och talanglösa snowflakes. De ska vara tacksamma och glada.

Okej morfar 👴

Medlem
👍

@ZF "Vad många här missar är att tid är pengar"

Det finaste jag har hört på länge! Äntligen ännu en person som förstår detta.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

12
Skriv svar