Microsoft till Sony om PS Plus: "Varför gör ni inte som vi?"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bättre att komma med argument och exempel snarare än skäll. Bara en tanke.

Vart är alla dylika nya spel på PS+?
Oh...wait. Man får ju bara kritisera Xbox.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Vart är alla dylika nya spel på PS+?
Oh...wait. Man får ju bara kritisera Xbox.

Man får kritisera vad man vill. Men man kan åtminstone försöka att hålla en god ton.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kritisera då inlägget hen svarade på istället.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Nja, nu spelar jag mest multiplats som PUBG. Story-spel är inget måste för mig om det inte är minst 2 player co-op.
Skillnaden nästa år är att jag inte behöver vänta länge på att det ska börja regna bra spel över tjänsten och det kommer bara att fortsätta.

Vilka bra story Coop spel släpps nästa år?

Avstängd

Med en modell som Game Pass så finns det ingen anledning att göra traditionella singleplayer spel som Sony gör längre då man inte tjänar på dem när de ingår i tjänsten. Då är det mer lönsamnt att göra games-as-a-service spel fulla av microtransactions så man kan få in mer pengar utöver prenumerationsavgiften.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Turerna kring Activision Blizzard-affären fortsätter.

#game-pass, #microsoft, #playstation-plus, #sony


Det är bättre för oss om sony släpper alla spel till ps plus ultimate, eller vad de kallar den. Jag tankade nyss ner wild arms 3 som är från 2002... spelade 10 minuter och avinstallerade (jag har det till en ps2a som behöver linsbyte).

Äga sina spel är kul... men inte att man kommer spela dem igen i framtiden. Det kommer finnas bättre saker att lägga tid på.

Sony går tillbaka i tiden. Lite som när man fick vänta att tv4 skulle släppa 2-4 år gamla filmer från bion förr i tiden.

Någon som känner någon på sony som kan föra detta vidare?

Medlem
Skrivet av jontebula:

...

Kommer ni byta och testa Cloud eller köpa Xbox series X Nästa år 2023 när Xbox Game Pass har Activision/Blizzard?

Knappast. Jag köper de spel jag vill spela, jag hyr inte via en prenumerationstjänst Det gäller samtliga tjänster. Men av alla tjänster där ute så ser jag Gamepass som största faran för framtida innovation inom spelutveckling.

Avstängd
Skrivet av micke1m:

Med en modell som Game Pass så finns det ingen anledning att göra traditionella singleplayer spel som Sony gör längre då man inte tjänar på dem när de ingår i tjänsten. Då är det mer lönsamnt att göra games-as-a-service spel fulla av microtransactions så man kan få in mer pengar utöver prenumerationsavgiften.

Haha baserat på din utbildning och all din erfarenhet i branchen? Det är ju det dummaste jag läst idag. Om man ska basera det verkligheten så är det precis tvärtom.

Men en tjänst som gamepass så innebär det inte lika stor risk att producera ett singleplayer spel. Vilket ger utvecklare mer trygghet att vara innovativa och riskera mer genom att tänka utanför boxen.

Jag tror gamepass är den största säkerheten att utvecklare kan vara innovativa inom spelutveckling.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Jag tror gamepass är den största säkerheten att utvecklare kan vara innovativa inom spelutveckling.

Varför är det så? Varför kan man inte vara lika innovativ genom att släppa spelet på ett annat ställe?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Varför är det så? Varför kan man inte vara lika innovativ genom att släppa spelet på ett annat ställe?

Vad tror du själv?

Medlem

Sony är genier...
På något sätt har dom fått en del användare att tycka det är bättre med en premerationstjänst där man får spela gamla spel än att man får spela nya spel.

Och när Sony höjer priserna på spel så är det tydligen också en bra sak.
😂

Medlem

Att läsa kommentarerna här på FZ är som att titta på hulliganer inom fotboll, handlar ju inte om kärleken till sporten. Så fort MS eller Sony näms så börjas det, det är fan tragiskt. MS har game pass och lite färre stora ip'n, Sony har lite sämre online tjänst och flera stora ip'n. Vad nöjd med det ni har eller köp båda konsollerna och få det bästa av båda världar.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Vad tror du själv?

Jag tror inget. Det är därför jag frågar. Du verkar ju veta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vilka bra story Coop spel släpps nästa år?

Redfall ser väldigt lovande ut.
Man kan växla sömlöst mellan 1-4 spelare.

Redfall Gameplay


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ralf:

Sony är genier...
På något sätt har dom fått en del användare att tycka det är bättre med en premerationstjänst där man får spela gamla spel än att man får spela nya spel.

Och när Sony höjer priserna på spel så är det tydligen också en bra sak.
😂

Är väl snarare att folk inte räds för att betala för kvalitet.
Vem har sagt att höjning på spel är en bra sak?
Är bara ni Xbox fans som försöker ha det som argument.

Nu släpper ju typ inte Xbox några nya egna spel heller och många Xbox fans skriker ju att få äldre spel till gamepass.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Att läsa kommentarerna här på FZ är som att titta på hulliganer inom fotboll, handlar ju inte om kärleken till sporten. Så fort MS eller Sony näms så börjas det, det är fan tragiskt. MS har game pass och lite färre stora ip'n, Sony har lite sämre online tjänst och flera stora ip'n. Vad nöjd med det ni har eller köp båda konsollerna och få det bästa av båda världar.

Tycker att det är ett intressant fenomen. Vissa har ett behov av att tillhöra en grupp och väljer att försvara den likt en familj. Det måste finnas en evolutionär förklaring, det är jag övertygad om.

Tråkigt när det blir tjaffs och "krig", men det är bara att titta åt ett annat håll.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Redfall ser väldigt lovande ut.
Man kan växla sömlöst mellan 1-4 spelare.

Redfall Gameplay

Det ser onekligen riktigt bra ut. Om några år när jag köper en Xbox för nästan inga pengar och kommer över x antal månader Gamepass för typ 10 kr så kommer det att finnas en stor skattkista att plocka ur. Det ser jag framemot.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det ser onekligen riktigt bra ut. Om några år när jag köper en Xbox för nästan inga pengar och kommer över x antal månader Gamepass för typ 10 kr så kommer det att finnas en stor skattkista att plocka ur. Det ser jag framemot.

Samma här! När Indian Jones kommer Då kommer jag ha svårt att inte köpa en Xbox Super duper ultra X eller va dom heter

Medlem
Skrivet av John7612:

Samma här! När Indian Jones kommer Då kommer jag ha svårt att inte köpa en Xbox Super duper ultra X eller va dom heter

Haha, ja namnen är knäppa på boxarna. Vet fortfarande inte vad varje modell heter eller innebär. Men man lär väl sig när man köper en

Framtiden ser ljus om man ser till spelen och värdet I Gamepass. Starfield, Fable, Indiana Jones, Redfall som nämns ovan, nästa Doom, Everwild, Stage of Decay 3, Outer Worlds 2, med mycket mera.

Kommer att sätta bra press på Sony också, här kan man inte bli bortskämd och lata sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inget. Det är därför jag frågar. Du verkar ju veta.

Största anledningen är att man inte behöver lägga en massa resurser på ett spel som sedan kanske inte kommer sälja ordentligt för kunna fortsätta bygga på samma grund.

Utvecklarna behöver inte följa mainstream mönster och anpassa sig efter vad den breda massorna tycker om.

Just därför game pass är så bra för utvecklare då kan prova nya ideer utan att tänka på att floppa. Spelen släpps ju även på konsol och andra store fronts på pc, inte bara game pass.

Pentiment är senaste exemplet på ett spel som inte hade existerat utan gamepass. Grounded är ett annat exempel.

Medlem

Har både Series X och PS5 och jag kan ärligt säga att Sony är helt överkörda den här generationen. Microsoft har en bättre, starkare konsol som man automatiskt köper flerformaten till, bättre, saftigare ljud med Atmos utan krusiduller, Game Pass som är ruggigt generöst. Klasskillnad.

Jag har köpt Ratchet & Clank, Ragnarök och TLOU till PS5. Ska bara köpa Horizon Forbidden West också och sen finns det liksom inget kvar för mig. Flerformaten köps till Series X för bästa grafik och bästa ljud.

Medlem

Kommer aldrig förstå att folk kan vara så hängivna ett företag att de spenderar massor av tid online för att försvara företaget och attackera konkurrenterna online. Tror inte ens personerna som jobbar på dessa företagen bryr sig lika mycket.

Tänk den galna iden att det inte behöver finns en vinnande konsol. Man kan till och med äga och gilla båda konsolerna. Helt galen ide, jag vet. Men det är möjligt. Bryr mig själv inte om plattform eller skaparen av spelen, vill bara ha bra spel och hoppas att båda fortsätter producera dessa.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Största anledningen är att man inte behöver lägga en massa resurser på ett spel som sedan kanske inte kommer sälja ordentligt för kunna fortsätta bygga på samma grund.

Utvecklarna behöver inte följa mainstream mönster och anpassa sig efter vad den breda massorna tycker om.

Just därför game pass är så bra för utvecklare då kan prova nya ideer utan att tänka på att floppa. Spelen släpps ju även på konsol och andra store fronts på pc, inte bara game pass.

Pentiment är senaste exemplet på ett spel som inte hade existerat utan gamepass. Grounded är ett annat exempel.

Hur vet du att Pentiment inte hade funnits utan Gamepass?

Ubi släppte Child of Light för en tid sedan - ett liknande spel - utan tjänster som Gamepass. Finns många fler exempel, så kan inte riktigt köpa din poäng.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Största anledningen är att man inte behöver lägga en massa resurser på ett spel som sedan kanske inte kommer sälja ordentligt för kunna fortsätta bygga på samma grund.

Utvecklarna behöver inte följa mainstream mönster och anpassa sig efter vad den breda massorna tycker om.

Just därför game pass är så bra för utvecklare då kan prova nya ideer utan att tänka på att floppa. Spelen släpps ju även på konsol och andra store fronts på pc, inte bara game pass.

Pentiment är senaste exemplet på ett spel som inte hade existerat utan gamepass. Grounded är ett annat exempel.

Får man massa pengar bara för att lägga upp ett spel på gamepass eller är det bara att många KAN spela och hur man man betalt, per person som spelar spelet en viss tid eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Microsoft betalar ju en större summa till spelbolagen för att få ha det där. Då kan den också täcka kostnader där fler skulle köpt det istället

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Får man massa pengar bara för att lägga upp ett spel på gamepass eller är det bara att många KAN spela och hur man man betalt, per person som spelar spelet en viss tid eller?

Detta undrar jag också. Kan inte tänka mig att man släpper ett spel på Gamepass och automatiskt får en påse pengar. Utgår från att ersättningen baseras på antal spelade timmar eller något liknande. Annars blir det ju en sophög där MS betalar utvecklare för att fylla på med skräp.

Sen finns det säkert exempel på där MS betalat en större summa just för att få spelet exklusivt till Gamepass, men det lär vara undantag snarare än regel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Svaret på MS fråga är ganska enkel.

Om MS haft många spel som säljer 2-10 miljoner för fullt pris hade de inte lagt till spel direkt på Game Pass.

Nu har de inte dessa spel och provar då något nytt med Game Pass. Det går inte heller riktigt som de vill då de enligt dem själva ligger 10 miljoner abonnemang efter vad de förväntat sig.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är väl snarare att folk inte räds för att betala för kvalitet.
Vem har sagt att höjning på spel är en bra sak?
Är bara ni Xbox fans som försöker ha det som argument.

Nu släpper ju typ inte Xbox några nya egna spel heller och många Xbox fans skriker ju att få äldre spel till gamepass.

Oj förlåt. Jag visste inte att du skulle ta åt dig så mycket.
Hoppas du får en fin kväll trots allt.

Medlem
Skrivet av El Hadjy:

Har både Series X och PS5 och jag kan ärligt säga att Sony är helt överkörda den här generationen. Microsoft har en bättre, starkare konsol som man automatiskt köper flerformaten till, bättre, saftigare ljud med Atmos utan krusiduller, Game Pass som är ruggigt generöst. Klasskillnad.

Jag har köpt Ratchet & Clank, Ragnarök och TLOU till PS5. Ska bara köpa Horizon Forbidden West också och sen finns det liksom inget kvar för mig. Flerformaten köps till Series X för bästa grafik och bästa ljud.

Ursäkta, men ditt inlägg är lite ologiskt, och du låter lite som en fanboy av ena konsolen, vilket är märkligt, eftersom du äger bägge. För jag aldrig förstått mig på varför vissa personer som dig, måste överdriva så pass mycket för att hävda er om vilken som är "bäst".

Jag äger bägge konsolerna, dock S versionen, och har både PS+Premium/GP. Det är två grymma konsoler som jag tycker väldigt mycket om, men fördel PS. Bägge har sina för- och nackdelar (då tänker jag ej på prestationen, men håller med om ljudet), samma sak gäller för tjänsterna.

Jag tycker ärligt inte att det skiljer så mycket i skillnad mellan GP/PS+, som folk gärna hävdar. Så som folk snackar om GP, så kan man tro att MS/tredjeparter, pumpar ut nya spel hela tiden på tjänsten, och aldrig gamla. De är väldigt likartade med liknande spel som skyfflas mellan tjänsterna, och den enda fördelen GP har över PS+, är dag 1 spel. Men dessa exklusiva spel är få just nu hos Xbox, och därför tycker jag att PS+ väger tyngre för mig, med många tunga storspel. Framtiden får visa om MS kan ändra på det. Detta säger jag trots att det är första gången jag äger en Xbox, och har missat allt som de har haft tidigare.

Att du sedan hävdar att Sony redan är "överkörda" efter bara två år, trots att de har betydligt fler exklusiva storspel, spel som du faktiskt nämner i ditt inlägg, är jävligt magstarkt. Det som blir ännu mer komiskt av dig, är att du inte ens nämner något exklusivt Xbox spel, utan nämner multititlar som du även kan spela på PS5an, dessutom med kontrollens funktioner. Du avslutar med att du har Forbidden West kvar och sedan finns inget kvar. Jag har seriöst aldrig förstått mig på när folk säger sådana korkade saker, för konstigt nog klagar du inte på MS brist på exklusiva storspel detta år och att de är "slut". Tror du spelproduktionen hos Sony har tagit slut redan nu? "Japp, nu blir det inga fler spel framöver, detta är samtliga spel vi har för hela generationen". Hoppas att du är medveten att de har minst ca 30 spel i görningen.

Den största anledningen för att man köper en viss konsol, är pga de exklusiva spelen, inte multititlarna, och det är just dem spelen du har tagit del av på PS5an, så jag förstår inte riktigt ditt sätt att tänka, vad är problemet egentligen förutom det tekniska? För det låter nästan som om du köpte en XSX för multititlar för lite extra pixel, vilket i sig skulle vara märkligt.

123
Skriv svar