Kvinnodagen Chaouvanism, Feminism och Ekvivalism

Medlem
Kvinnodagen Chaouvanism, Feminism och Ekvivalism

I söndags Så var det internationella kvinnodagen. Lite som mors dag i vissa länder t.ex i Moskva så stannande trafikpoliserna kvinnliga bilister och gav dem blommor Väldigt trevligt tycker jag, vissa kanske tar det på fel sätt som t.ex "Hej idag är jag snäll mot dig kvinna men morgon står du vid spisen" hur man än ser på det så är det i.a.f en fin gest och påminner om att det skall visas omtanke om din nästa.

I många andra länder där förtryck av kvinnor fortfarande är vanligt t.ex Saudi-Arabien, så har internationella kvinnodagen en plats som hopp för kvinnor mot ett förtryck. Det finns fortfarande sådana länder som Saudi-Arabien där du kan bli döds dömd för att utöva "sorcery" eller att desecrera Koranen. Men ett fall för inte allt för länge sedan såg en kvinna bli gruppvåldtagen av ett antal män och sedan när hon gick och gjorde abort så stenades hon till döds för det.

Och i en värld där sådana hemskheter får hända så tycker jag absolut att den internationella kvinnodagen har en självklar plats.

Det ska vara lika lön för lika arbete det ska vara fritt val om du vill göra abort, och du ska då fan i mig inte kunna bli våldtagen hur som helst, arangerade giftemål, heders mord o.s.v är helt oacceptabelt.

men så har vi baksidan utav det hela, vi här i I-länder tycks inte använda skallen så himla mycket. Kolla här t.ex http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk

Feministiskt Initiativ, århundradets hyckare, dom är verkligen trötta på Chouvanismen förstår jag, så vad gör dom åt det? Dom tar och försöker vända på brädet och diskrimminera och skuldsfälla män istället. Det är ungefär som att dömma alla oss här i sverige för medhjälp för att vi inte åker ner och sätter stopp för skiten som händer i Saudi-Arabien.

Nej det får vara någon måtta. Jag gjorde för inte så länge sedan min tjänstgöring i Amfibiekåren, då snackade jag lite med några fänrikar som pluggat/pluggar på militärhögskola. Och vi kom in på ämmnet kvotering, och jag förstår verkligen hur surt det måste kännas att ha samma meriter och ibland mer p.g.a olika stälda fysiska krav (väldigt märkligt när man förvätnas bära samma packning och klara samma strappatser o.s.v) som en kvinna men bli ratad p.g.a det ska kvoteras in x% kvinnor. Och lite den attityden som återfinns bland de inkvoterade kvinnorna. Nu är det här verkligen inte övergripande jag har sätt det i ugnefär 20% utav de jag har stött på, d.v.s serganter/fänrikar som överlag är riktigt bra men så har vi den här 20% som får för sig att för att dom blivit inkvoterade så har dom någon "rätt" att vara där och kan bete sig lite som dom vill. Detta leder mycket snabbt till dålig gruppdynamik och slitnignar mellan befäl och gruppmedlemmar.

Vi återkommer till Lika lön för lika arbete, jag skulle också vilja säga Lika Respekt för lika Insats, d.v.s När vi fick ett nyt befäl så fick han bevisa sin samhörighet för gruppen, att han upskattade våran insatts och att vi kunde lite på honom när det skulle fattas svåra beslut. Därför ställer jag mig väldigt tveksam till kvottering. För jag har råkat ut för kvinnliga befäl som tror att dom kan kliva in och riva upp inarbetade rutiner arbetsätt och metoder utan att egentlgien berättigade med någt annat än att jag har högre grad än dig. Tips från Coachen det är sånt beteende som gör att man hammnar i plurret Tillläggas skall att det finns manliga befäl med samma attityd.

Så där har vi stora delar utav problemet vi har en kvinnodag som på ett sätt säger att vi lyfter fram frågan, men det är något som borde vara övergripande inte något som bara händer en viss dag på året?

Vi har Anti-chouvanistiska hycklare i form utav Ultra radikala feminister, dessa som fått mig att inte äns yttre ordet feminism i samma mening som jag och mitt eget namn.

Jag är egentligen inte för så mycket Ismer då det har en tendens att resultera i trångsynthet men jag skulle vilja slå ett slag för vad jag kallar Ekvivalism, d.v.s Jämstäldheten. Där man på ett moget sätt tar avsteg från vi mot dom för det är bara vi, för att uppnå riktig jämstäldhet så måste vi släppa tänket med man mot kvinna utan börja tänka man och kvinna tilsammans.

Jag tycker personligen att kvinnor och män är olika och deras styrkor och svagheter bör kombineras. Varför det är på det här sättet kan vara Social Conditioning, biologiskt eller vad som.
resutlatet blir i.a.f att vi är olika och får ta hänsyn till det när vi ska nå gemensam mark.

Så med det här inlägget har jag också några frågeställnignar.

1. Är det bra med en internationell kvinnodag? Behöver vi kanske rent av en Mansdag också?
2. Hur ställer ni er till Ultra feministernas motpol till chouvanismen har dom en poäng eller gör dom en höna av en fjäder?
3. Vad tycer ni om kvotering? Behövs det? Skall det behövas? Är det försvarbart? vart bör vi kvotera in män?
4. Hur utöver du Jämmstäldhet, Chouvanism, eller Feminism i din vardag och i ditt förhållande?

Ursäkta att det blev lite långdraget men tänkte sparka igång lite brainstorming.


signatur

P.L.U.R

Medlem

tl;dr
1. Ja, imho är det en bra dag för att visa uppskattning för allt som kvinnorna gör. Jag vill se en "random nyhetssvarande kille" från forumet sitta hemma med ungen 24/7 lite senare i livet. Det är inte så jävla lätt, (Nej, jag har inga barn, men har levt i ett hushåll där jag i princip var en andra pappa)

2. Det verkar (av det lilla jag sett) vara blekfeta pågränsentill-tanter som utgör den största delen av FI, dom har för lite att göra, och ser FI som ett forum för dom att kunna gnälla istället för att sätta upp lappar i tvättstugan om ludd.

3. Kvotering gillar jag inte alls, kvinnor klarar inte alla jobb män gör, och vice versa

4. Försöker få in snygga tjejer till jobbet.

förövrigt, det du skrev om hedersmord och våldtäkter kan jag bara säga att det har nog mera med Idioti till religion att göra istället för FI

Medlem

1. Jag förstår inte hur man tänkt ta ett steg närmare jämställdhet (om det är det som är tanken) genom att skapa en speciell dag för enbart det ena könet. Det går i så fall helt emot vad man försöker uppnå. Då skulle man också ha en mansdag eller helt enkelt en människodag. Men egentligen känns det här med speciella dagar alltför konstlat för att vara effektivt och jag har svårt att se hur det skulle ha en positiv effekt i längden.

2. Ytterligheter brukar aldrig leda till något gott.

3. Återigen ett konstlat sätt att försöka uppnå en påstådd jämvikt mellan könen. Jag är av den uppfattningen att jämställdhet måste uppstå på naturligt vis. Den kan inte tvingas fram genom kvotering eller andra påhittade processer.

4. Genom att försöka bemöta alla på samma sätt och inte särbehandla någon. Det är egentligen det enda sättet jag kan tänka mig att man kan nå resultat med. Men man måste också tänka på att vi faktiskt är olika. Vi har olika förutsättningar, både kroppsligt och mentalt. Jag menar inte det som något nedsättande utan som ett rent faktum vi inte kan att komma ifrån. Det är en naturlig del av hur vi är konstruerade och kan inte raderas i jämställdhetens namn. Jag tror snarare att det är viktigt att vi accepterar detta för att kunna gå frammåt.

Medlem

Vettiga synpunkter so far, Jag msåte hålla med att dessa Konstlade dagar är lite för lite, och ärlgittalat åt fel håll.

Det är bättre att ändra på grundtänket och gå ifrån sånna här tokerier som kvotering och FI.

Och ja vi är definitivt olika och att använda det bästa av de två världarna har ajg ingenting emot men klart ska kvinnor ha möjligheten att välja vilket yrke dom vill det finns t.ex tjejer som är bättre anpassade för vissa mansyrken än vissa män så ja vi är alla olika inom och utanför könen.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

1. Är det bra med en internationell kvinnodag? Behöver vi kanske rent av en Mansdag också?
2. Hur ställer ni er till Ultra feministernas motpol till chouvanismen har dom en poäng eller gör dom en höna av en fjäder?
3. Vad tycer ni om kvotering? Behövs det? Skall det behövas? Är det försvarbart? vart bör vi kvotera in män?
4. Hur utöver du Jämmstäldhet, Chouvanism, eller Feminism i din vardag och i ditt förhållande?

1. Bra och bra - det finns många kvinnor som behöver hjälp/stöd i världen men några invandrare borträknat finns dessa inte i sverige.

2. Hela grejen är löjlig, jag förnekar inte att det finns mansgrisar men man motverkar inte detta genom att skapa kvinnogrisar, det enda det gör är skapar fler mansgrisar.

3. Kvotering behövs inte och är alltid dåligt.

4. Jag funderar inte mycket över det, jag behandlar männsikor olika baserat på mina egna fördomar, det är jag övertygad om men manligt/kvinnligt är sällan en av "uppdelningsfaktorerna".

Jag frågar helst inte en kvinnlig expedit i en elektronikaffär och helst inte en man då jag vill ha nya jeans... Det behövs inte en motståndsrörelse för att fixa detta dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

"I många andra länder där förtryck av kvinnor fortfarande är vanligt t.ex Saudi-Arabien..."

Alla länder i Mellanöstern förutom Israel, rättare sagt. I Iran avrättar man våldtagna kvinnor medan mannen får fängelse.

1
Skriv svar