Asobo skulle kunna göra nästa actionvältare!

Medlem
Asobo skulle kunna göra nästa actionvältare!

Efter att ha spelat senaste A Plague Tale är jag rätt säker. Asobo skulle kunna göra nästa storspel i action-adventure-genren. Requiem är verkligen skitsnyggt, bra berättat och spelar med känslor. Men spelet saknar action. Det är limiterat pga smygarmomenten. Men trots allt, min tes är att det inte finns någon annan studio utanför Santa Monica som kan göra så välpolerade upplevelser.

Platinum Games är verkligen kungarna på action, men de saknar finess. De kan inte göra saker som inte är Japanskt super-skruvat. Inte heller något som är särkilt snyggt.

Crystal Dynamics har varit och nosat på yttersta klass med Tomb Raider rebooten. Men sedan de blev uppköpta har jag tyvärr svårt att se att de kommer skapa något alls av betydelse längre.

Rocksteady Studios har gjort pärlor. Men det är alltid något med deras spel som skaver lite. Verkar behöva nya starka ägare, då WB hellre vill sälja än satsa.

Om nu MS skulle vilja konkurera med Sony i action-adventure-genren så borde de betala Asobo att göra det. Tänk er ett nytt 3d Castlevania, Gears eller ett nytt Dantes Inferno från dessa Fransåser.

Vad tror ni? Kan Asobo leverera nästa succe? Eller missar jag studion som kommer göra nästa storsucce? Kommer någon ens vilja konkurrera med Sony i genren? Vilket spel skulle ni vilja att Asobo gör härnäst?

Medlem

Jag trodde först att du pratade om studion bakom Astro Bot-spelen, men de heter tydligen Asobi

Jag hoppas att Asobo fortsätter vara självständiga. AA-genren behöver några klart lysande stjärnor också!

It's not a lake, it's an ocean

Absolut, de har kapaciteten till något riktigt stort.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Håller med! Finns mycket potential där, som delvis blommat ut i A Plague Tale-spelen. Requiem tycker jag är pangbra även om det spelmekaniska ibland kan kännas lite väääl mekaniskt. Saknas lite liv.

De skulle gärna få göra ett nytt Castlevania. Skulle matcha fint.


signatur

En Bamseponny av folket

Det saknas lite mer fingertoppskänsla för Asobo att på riktigt kunna höja sig från sin nuvarande nivå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med! Finns mycket potential där, som delvis blommat ut i A Plague Tale-spelen. Requiem tycker jag är pangbra även om det spelmekaniska ibland kan kännas lite väääl mekaniskt. Saknas lite liv.

De skulle gärna få göra ett nytt Castlevania. Skulle matcha fint.

Ett nytt 3D Castlevania gjord i samma form som Lords Of The Shadow spelen får mig att drägla bara jag tänker på det. Det är en formula som jag tror skulle passa Asobo perfekt (+ piskor & svettiga muskler ). Det behöver absolut inte vara en öppen värld.

Skrivet av hannes.theorell:

Det saknas lite mer fingertoppskänsla för Asobo att på riktigt kunna höja sig från sin nuvarande nivå.

Kan du beskriva mer utförligt vad du tycker saknas? Jag håller nämnligen inte med. Jag saknar action. Jag saknar igenkänningsfaktorn (men det kan bero på att jag är gammal gubbe och inte en ung woke kvinna). Däremot är det just fingertoppskänslan jag tycker de har. Spelen balanserar precis på att bli för böliga, men tippar aldrig över.

Jag vill också nämna det, så vi inte glömmer att Flight Simulator också är fantastiskt.

Skrivet av maq777:

Ett nytt 3D Castlevania gjord i samma form som Lords Of The Shadow spelen får mig att drägla bara jag tänker på det. Det är en formula som jag tror skulle passa Asobo perfekt (+ piskor & svettiga muskler ). Det behöver absolut inte vara en öppen värld.

Kan du beskriva mer utförligt vad du tycker saknas? Jag håller nämnligen inte med. Jag saknar action. Jag saknar igenkänningsfaktorn (men det kan bero på att jag är gammal gubbe och inte en ung woke kvinna). Däremot är det just fingertoppskänslan jag tycker de har. Spelen balanserar precis på att bli för böliga, men tippar aldrig över.

Jag vill också nämna det, så vi inte glömmer att Flight Simulator också är fantastiskt.

I det första spelet satt jag och störde mig på att Amicia hade en armbuckla på ena armen av en hyffsat högteknologisk utformning för att vara mitten av 1300-talet. För en bonde uppgår värdet på denna enstaka detalj till ca 2 årslöner och enligt narrativet får Amicia den helt slumpmässigt av en gammal gumma, som bara råkar ha den till övers. Denna lilla detalj fyller ingen som helst funktion för narrativet eller spelmekaniken och förklaras inte av något annat än att någon i design-gruppen tyckte det såg coolt ut.

Den fingertoppskänsla jag efterfrågar är alltså den där de börjar överbrygga gränserna mellan narrativ, design, spelmekanik, etc.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar