Steam. Spel som annonseras och sen ligger de där i åratal och händer inget.....

Medlem
Steam. Spel som annonseras och sen ligger de där i åratal och händer inget.....

Jag har en faiblesse för att se nyutannonserade spel på Steam som låter lockande.

Lägger dem på önskelistan och sen händer det inget mer med dem. Vad gör Valve/Steam? Kan de "kicka" ut uppenbart "döda spel"?

Ett spel som inte är dött men som det inte händer någonting med annat än någon liten uppdatering i kvartalet om vad som sker är "Car Manufacture" ( https://store.steampowered.com/app/983380/Car_Manufacture/ ).

Jag gick i gasen totalt. Rätt upp på min spellista. Sen har tiden gått. De släppte ett demo jag nötte sönder och sen har jag väntat och väntat.

De annonserade att man kan ansöka om att komma med i testgrupp. Inte kommit med och inte läst att någon är med men hej, det kan ju vara klausuler och så.

2 oktober gick de ut med:

"We are happy to announce that we will participate in the upcoming Steam Next Festival
. The event starts Monday, October 3rd, 2022 @ 10AM PDT
and will last till Monday, October 10th, 2022 @ 10AM PDT"

Även att det då skulle komma ett uppdaterat demo samtidigt. Inget demo kom och tystnad..... Tills häromdagen 30 nov " Unfortunately, we came across some obstacles that made both the Demo version update delayed and dev-to-player communication lacking." bl.a.

Ja. Det finns en del spel som det inte händer ett dugg med. Som legat i åratal "orörda".

Vad gäller Car Manufacture (som jag ändå är väldigt intresserad av) så börjar jag känna att det är något fuffens. Om de inte får ihop det så dra bort det. Dessa ständiga uteblivna uppdateringar om vad som händer.

Nu tog jag detta spelet som ett exempel. Kan tillämpas på många spel på Steam. (Ursäkta stavfel. Bråttom iväg. Ville bara få ur mig detta innan.)


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Fullt med scammers på Steam tyvärr, händer nästan aldrig nånting om det inte blir extremt uppmärksammat.

Medlem

Indie spel. Inget ovanligt att man utannonserat spelet mennsen gpr det långsamt.
Finns värre exempel när man lägger ut early access eller inte ens det , säljer några spel sen överger.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har man denna typen av faiblesse så förstår jag att det är ett problem, men eftersom i alla fall detta spelet inte verkar ha tagit något betalt än, så är det väl inte mycket till problem egentligen?
Det är ett spel bland andra som är försenat eller kanske inte kommer ut, som typ många många indiespel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Minns att folk massrapporterade Rapture Rejects när Early Access-utvecklarna stack med pengarna. Det togs vad jag vet ned från Steam som följd. Har även hänt med andra övergivna Early Access-spel.

Geeks Gaming
Skrivet av Beginner:

Jag har en faiblesse för att se nyutannonserade spel på Steam som låter lockande.

Lägger dem på önskelistan och sen händer det inget mer med dem. Vad gör Valve/Steam? Kan de "kicka" ut uppenbart "döda spel"?

Ett spel som inte är dött men som det inte händer någonting med annat än någon liten uppdatering i kvartalet om vad som sker är "Car Manufacture" ( https://store.steampowered.com/app/983380/Car_Manufacture/ ).

Jag gick i gasen totalt. Rätt upp på min spellista. Sen har tiden gått. De släppte ett demo jag nötte sönder och sen har jag väntat och väntat.

De annonserade att man kan ansöka om att komma med i testgrupp. Inte kommit med och inte läst att någon är med men hej, det kan ju vara klausuler och så.

2 oktober gick de ut med:

"We are happy to announce that we will participate in the upcoming Steam Next Festival
. The event starts Monday, October 3rd, 2022 @ 10AM PDT
and will last till Monday, October 10th, 2022 @ 10AM PDT"

Även att det då skulle komma ett uppdaterat demo samtidigt. Inget demo kom och tystnad..... Tills häromdagen 30 nov " Unfortunately, we came across some obstacles that made both the Demo version update delayed and dev-to-player communication lacking." bl.a.

Ja. Det finns en del spel som det inte händer ett dugg med. Som legat i åratal "orörda".

Vad gäller Car Manufacture (som jag ändå är väldigt intresserad av) så börjar jag känna att det är något fuffens. Om de inte får ihop det så dra bort det. Dessa ständiga uteblivna uppdateringar om vad som händer.

Nu tog jag detta spelet som ett exempel. Kan tillämpas på många spel på Steam. (Ursäkta stavfel. Bråttom iväg. Ville bara få ur mig detta innan.)

Ser ut att vara en relativt nystartad indieutvecklare från polen.
Man har ju aldrig gått ut med ett släppdatum så där är ju inte mycket att gå på och det ser ut som att detta blir deras första spel men man har fler på gång.

Inte mycket mer att göra än att vänta tyvärr 🤷‍♂️

Skrivet av noreason:

Fullt med scammers på Steam tyvärr, händer nästan aldrig nånting om det inte blir extremt uppmärksammat.

Ser inte någon ”Scam” någonstans. Man tar inte emot betalningar ännu då produkten inte är färdig så man har inte lurat någon på pengar.

Man har heller inte gått ut med någon lanseringsdatum så där har man inte lurats heller.

Det är en indieutvecklare, saker tar tid då man antagligen inte har kapital till att anställa fler.
Inget nytt och inget ovanligt.

Valheim är ett bra exempel på detta, har utvecklats sedan 2017 och är först ”nu” nära att vara klart efter man släppt något av en produkt och säkrat en hög med kapital (minst sagt!)

Medlem

silksong
eitr

Releasehästryttare

Lägger till och tar bort spel hela tiden, mitt äldsta spel som jag har där är Atomic Heart som varit wishlistat sen 2017 och det verkar ju som det äntligen skall släppas nästa år

Har som lös regel att om utvecklaren inte säger nått om sitt spel på över ett år att jag antar att det inte utvecklas längre, har en hel del spel sen 2018/19 med men de lovar att de fortfarande jobbar på dem.

Håller på och går igenom min lista idag, redan tagit bort 3 spel.

Skrivet av quadratis:

silksong
eitr

Det viskas om att Silksong kommer släppas snart och vi skall gå datum nu på fredag, den som lever får se!

Medlem

Låt mig presentera https://store.steampowered.com/app/251570/7_Days_to_Die/

Släpptes i december 2013 och är fortfarande i EA. Ett spel som troligtvis aldrig kommer att släppas skarpt. Sjukt segt.

edit: Just ja. Spelet är alltså fortfarande, snart på dagen 9 år senare, i ALPHA. Alltså, va?


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av noreason:

Fullt med scammers på Steam tyvärr, händer nästan aldrig nånting om det inte blir extremt uppmärksammat.

Visst finns det scammers på Steam, men att "fullt med scammers" är att överdriva ordentligt.

Skrivet av Maxiz!:

Låt mig presentera https://store.steampowered.com/app/251570/7_Days_to_Die/

Släpptes i december 2013 och är fortfarande i EA. Ett spel som troligtvis aldrig kommer att släppas skarpt. Sjukt segt.

edit: Just ja. Spelet är alltså fortfarande, snart på dagen 9 år senare, i ALPHA. Alltså, va?

Vad spelar det för roll egentligen? Spelet är ju helt spelbart och inget saknas för att spela det.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Releasehästryttare
Skrivet av totalwarplayer:

Vad spelar det för roll egentligen? Spelet är ju helt spelbart och inget saknas för att spela det.

Han kan ju mena att det är skönt när spel blir "klara" så man kan spela dem känna sig nöjd och lägga sig bakom en?

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Vad spelar det för roll egentligen? Spelet är ju helt spelbart och inget saknas för att spela det.

Njae, stämmer inte helt. Ingen tid läggs på optimering vilket gör att spelet är bedrövligt tung-drivet än i dag samtidigt som att grundläggande spelmekanik ändras ofta och regelbundet. Sistnämnda är mer någonting jag känner är störande så det är en personlig referens men det förstnämnda är ett problem. Då all tid läggs på att lägga till och/eller ändra redan implementerat finns det aldrig tid för optimering liksom.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

1
Skriv svar