Warhammer 40,000: Darktide

Robot
Warhammer 40,000: Darktide

Fatshark fångar essensen av varumärket.

#warhammer-40000-darktide


Medlem

3 är väl ett rimligt betyg. Jag har hunnit få in ett par timmar i helgen och skulle ge det 2/5.

Perfomance är helt bedrövligt.
Grafiken är ju riktigt illa, karaktärerna ser ut som ett PS3 spel.
Tycker gameplay känns lite clunky, vilket är lustigt för det fungerar hur bra som helst i V2. Där har dom tappat en hel del kvalité.
Ljuddesignen är ju också sämre. Specials dyker upp från ingenstans, men i V2 så kunde man höra att dom var på G.
Tycker man blir skadad av fiender från alldeles för lång avstånd och man själv missar sina attacker. Stagger verkar inte existera i detta spel heller.
Att lägga till en premium shop för cosmetics med RL pengar innan man ens fixat spelet är ju sanslöst
Har bara testat en gubbe men det är sjukt konstig delay på att aktivera min ability.

Efter ha skrivit av mig skulle jag nog ge det 1/5. Kommer inte spela igen på ett år minst. Riktigt pinsamt släppa spelet i detta stadie.

Ja juste, ens karaktärer är ju bara tomma NPC skal, ingen personlighet alls som det fanns hos karaktärerna i V2.

Fattar inte hur ALLT har blivit sämre. Inget har ju blivit bättre.

Medlem

Live-service-skadat så det skriker om det. Tycker även att tonen är helt fel för ett 40K-spel, blir bara trött på den krystade tramshumorn man tryckt in i dialogen. Trist när man kunde förbättrat bristerna (främst i AI och level design) från Spacehulk Deathwing. Som det är nu känns sistnämnda bättre på precis alla plan (inklusive grafiskt).

Medlem

Bara kört ett par timmar men tycker det är riktigt skoj med ett par kompisar. Tycker även att det är snyggaste warhammer-spelet som kommit. Vad kör ni på för burkar där ni tycker det ser ut som ett ps3-spel??

Men det är buggigt. Skulle mått bra av ett halvår till i ugnen.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag älskar spelet och 3 är ett bra betyg för hur det ser ut nu

Det finns mycket att fixa och ändra för att det ska bli bättre men grunden är bra och rolig

Medlem

Bra är ni är emot mikrotransaktioner och tar upp detta som en negativ aspekt i ett betalspel som detta. I övrigt ser det kul ut och jag har ju trots allt 1200 timmar i Vermintide 2 så självklart kommer jag köpa detta och prova.

Medlem
Skrivet av noreason:

3 är väl ett rimligt betyg. Jag har hunnit få in ett par timmar i helgen och skulle ge det 2/5.

Perfomance är helt bedrövligt.
Grafiken är ju riktigt illa, karaktärerna ser ut som ett PS3 spel.
Tycker gameplay känns lite clunky, vilket är lustigt för det fungerar hur bra som helst i V2. Där har dom tappat en hel del kvalité.
Ljuddesignen är ju också sämre. Specials dyker upp från ingenstans, men i V2 så kunde man höra att dom var på G.
Tycker man blir skadad av fiender från alldeles för lång avstånd och man själv missar sina attacker. Stagger verkar inte existera i detta spel heller.
Att lägga till en premium shop för cosmetics med RL pengar innan man ens fixat spelet är ju sanslöst
Har bara testat en gubbe men det är sjukt konstig delay på att aktivera min ability.

Efter ha skrivit av mig skulle jag nog ge det 1/5. Kommer inte spela igen på ett år minst. Riktigt pinsamt släppa spelet i detta stadie.

Ja juste, ens karaktärer är ju bara tomma NPC skal, ingen personlighet alls som det fanns hos karaktärerna i V2.

Fattar inte hur ALLT har blivit sämre. Inget har ju blivit bättre.

Nydligen släppt, v2 var exakt så i början också för det mesta, ge det nära patcher


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av noreason:

3 är väl ett rimligt betyg. Jag har hunnit få in ett par timmar i helgen och skulle ge det 2/5.

Perfomance är helt bedrövligt.
Grafiken är ju riktigt illa, karaktärerna ser ut som ett PS3 spel.
Tycker gameplay känns lite clunky, vilket är lustigt för det fungerar hur bra som helst i V2. Där har dom tappat en hel del kvalité.
Ljuddesignen är ju också sämre. Specials dyker upp från ingenstans, men i V2 så kunde man höra att dom var på G.
Tycker man blir skadad av fiender från alldeles för lång avstånd och man själv missar sina attacker. Stagger verkar inte existera i detta spel heller.
Att lägga till en premium shop för cosmetics med RL pengar innan man ens fixat spelet är ju sanslöst
Har bara testat en gubbe men det är sjukt konstig delay på att aktivera min ability.

Efter ha skrivit av mig skulle jag nog ge det 1/5. Kommer inte spela igen på ett år minst. Riktigt pinsamt släppa spelet i detta stadie.

Ja juste, ens karaktärer är ju bara tomma NPC skal, ingen personlighet alls som det fanns hos karaktärerna i V2.

Fattar inte hur ALLT har blivit sämre. Inget har ju blivit bättre.

Medlem

Ser perfekt ut för ett köp om ett år när de patchat upp det till acceptabel kvalitetsnivå

Medlem

Riktigt nöjd med spelet! Nu har jag inte spelat tidigare spel i serien så kan förstås inte jämföra, men jag gillar att en karta tar en sisådär 20-30 minuter. Går in någon timma per kväll och drar av ett par kartor.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Med en färgskala som går mellan mörkbrun, mörkgrå och svart så blir det tråkigt ganska snabbt.
Sedan när man vill hitta små kapslar (som inte alltid går att plocka upp), för att kunna uppgradera sina saker, så tappar man snabbt lusten då de ligget i ett mörkt hörn någonstans.
Snyggt, men fruktansvärt tråkig design.
V2 är hästlängder bättre än detta.

Men jag har bara spelat 4-5 timmar så jag ska ge det några chanser till.

Medlem

Har haft riktigt kul med spelet än så länge och gillade att få skapa en egen karaktär, även om karaktärernas dialoger säkert är ytligare än vermintide 2 så fyller min fantasi ut min karaktärs tankegångar desto mer när jag själv har hittat på honom. Känslan att klyva en halv hord i mitten med ett uppladdat chainsword är inte fy skam det heller.
Däremot lär spelet var betydligt roligare om några månader om de lyckas fixa till buggar och annat, har haft en del krasher och det suger alltid i ett spel där man vill behålla sin XP och dylikt. Mikrotransaktioner suger ju också, det är ju tack och lov bara kosmetiska grejer än så länge men hade mycket hellre sett en steambutik där man helt rakt av kunde köpa dessa saker i stil med Hell Let Loose och dylikt.

Medlem

Ett spel som kommer vara väldigt kul men jag förutser en kort levnadstid om man inte har tre kompisar att köra med. Förvånad över att det inte gavs ett minus för spelets urusla handling. Varje cutscene efter prologen går ut på att något säger åt dig: "Du gör ett bra jobb men nu måste du ge ditt bästa!".

Endast fyra klasser (Vermintide hade fem) och jag upplever att Veteran samt Zealot spelas ungefär likadant. De skiljer sig i vilket fokus man har (närstrid eller skjuta på avstånd). Dessutom har man (vad jag hört) sagt att nya sub-klasser kommer släppas en efter en med ungefär tre månaders mellanrum. Dessa lär även kosta skjortan med tanke på kostnaden för cosmetics. Därutöver så ser alla i princip likadana ut, något som är mer irriterande eftersom det bara är fyra klasser och man ser nu mer folk tack vare hubben.

Vad gäller banorna så har de ett konstigt system som gör att det känns att man kör samma banor hela tiden och även om de tekniskt sätt har sju olika uppdragstyper så spelar de sällan någon roll. Du springer igenom en bana och slaktar kaosdyrkare och demoner på vägen dit för att i slutet göra någon grej (döda en boss, hålla ut mot vågor av fiender osv). Dessa saker gör att man tvivlar lite på spelets levnadslängd.

Det ska dock sägas att jag har riktigt kul i spelet, de har lyckats väl med balansen vad gäller skyttet och närstriderna samt lyckats få tyngden i attackerna att kännas bra. Spelet är därutöver extremt snyggt körde ett uppdrag med låg synlighet (tjock dimma) och det såg så fruktansvärt snyggt ut när diverse lampor och strålkastare lyser igenom dimman. Jag hade gärna sett större variation av monster men det som finns är riktigt välgjorda.

Överlag ett spel jag gillar men har rekommenderat vänner som inte är riktigt lika inbitna Warhammer fans att vänta till rea.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dergo218:

Ett spel som kommer vara väldigt kul men jag förutser en kort levnadstid om man inte har tre kompisar att köra med. Förvånad över att det inte gavs ett minus för spelets urusla handling. Varje cutscene efter prologen går ut på att något säger åt dig: "Du gör ett bra jobb men nu måste du ge ditt bästa!".

Plus och minus är ju bara några av de positiva/negativa aspekterna med en titel. Läser du recensionen ser du att jag allt gav manuset en lavett!

Medlem

Men har det släppts på Xbox men inte Game Pass? För visst var det tal om Game Pass?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

5/5
Ser svinbra ut, spelar utan problem med 1080ti ryzen5 på high 1440. Bra ljud. Bra spelmekanik. Vem bryr sig om shoppen? Inte jag iaf jag vill bara panga lite med bra inlevelse, allt det erbjuder spelet. Episk skala, episk allt. Bedrövligt många chaos följare som ger mindre än max betyg.

Medlem

Har spelat en hel del och konstaterar att spelet inte borde ha släppts ut ur beta-stadiet. Spelet har en bra kärna men är dålig optimerat, repetitivt och har alldeles för lite content och inget end-game. Vermintide 2 är på nästan alla sätt ett bättre spel. Svag trea blir det för mig och är jag ändå ett fan av "tide"-spelen.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

5/5
Ser svinbra ut, spelar utan problem med 1080ti ryzen5 på high 1440. Bra ljud. Bra spelmekanik. Vem bryr sig om shoppen? Inte jag iaf jag vill bara panga lite med bra inlevelse, allt det erbjuder spelet. Episk skala, episk allt. Bedrövligt många chaos följare som ger mindre än max betyg.

What? Fem av fem? Är du från vettet pöjk?
Spelet har inget End-game, förutom att refresha vapenaffären vart trettionde minut, och alldeles för få kartvariationer. Craftingen är inte ens färdigimplementerad. Kan kanske bli fem av fem om några år men vilka är kvar då? Dessutom är deras shop riktigt shady.

Medlem

Tycker spelet är bra! kanske inte samma nivå som Vermintide 2, men fortfarande bra.

Ända jag tycker är synd är att de gjorde hela upplevelsen i en Hive City för att miljön blir väldigt enformig snabbt.
De borde ha gjort det så att man följer en rogue trader eller följer en inquisitor runt i galaxen. Det hade gett dem en ursäkrt att resa runt och utforska galaxen men också ge dem en ursäket att lägga in olika miljöer berorende på vilken planet man tar uppdraget på.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Med en färgskala som går mellan mörkbrun, mörkgrå och svart så blir det tråkigt ganska snabbt.
Sedan när man vill hitta små kapslar (som inte alltid går att plocka upp), för att kunna uppgradera sina saker, så tappar man snabbt lusten då de ligget i ett mörkt hörn någonstans.
Snyggt, men fruktansvärt tråkig design.
V2 är hästlängder bättre än detta.

Men jag har bara spelat 4-5 timmar så jag ska ge det några chanser till.

Klagar du på designen på en WH40k hiveworld, när den är spot on? Du behöver inte gilla den, men det är som att klaga på att det finns träd i skogen.


signatur

I drank what?

Gnällkuk
Skrivet av Brutulv:

5/5
Ser svinbra ut, spelar utan problem med 1080ti ryzen5 på high 1440. Bra ljud. Bra spelmekanik. Vem bryr sig om shoppen? Inte jag iaf jag vill bara panga lite med bra inlevelse, allt det erbjuder spelet. Episk skala, episk allt. Bedrövligt många chaos följare som ger mindre än max betyg.

Det låter ju rätt märkligt att det flyter svinbra på din dator, vad har du för fps i strider?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Får hålla med @brutulv.
Mitt spel flyter på riktigt bra , och med riktigt fin grafik . Haft två buggar under mina 50+ timmar Inga som förstörde något . Ett väldigt roligt spel . 3/5 eller 7/10 känns som ett bra betyg i dagsläget.

Vill man lira så är det bara att skicka en ping på FZ discord .


signatur

It´s a me

Medlem

Tycker än så länge det är helfestligt. Några krascher har det varit, lite seg laddningstid.
Men
Grafiken är brutal bra
Ljudet är bra (specials bara dyker upp? nope, hör dem långt innan de kommer, kanske något som fixats nyligen, bara lirat några dagar)
Känslan är härlig

Haft helt ok flyt, men då kör jag förvisso på ett 3090 också, förvisso 5120x1440 vilket stöds rakt av (men kanske de valt att zooma in lite hårt i custscenes istället för att göra det ordentligt, men det kommer nog).

Får se hur länge det är heltfestligt Än så länge en 4/5, kan gå upp men kan också gå ner.

Medlem

Kärnan i spelet är bra, dvs fightingen, allt annat suger. Antar att de talanger som gjorde V2 har slutat på Fat Shark.
* Ingen story, V2:s uppdrag hade en sammanhängande tråd.
* Inga karaktärer.
* Tråkiga miljöer. Vissa banor står ut men de flesta är grå-bruna korridorer.
* Värdelös meta-progresstion, time-gate:ad vapenshop och ofärdig crafting.
* Värdelös levelling, de skills man frår moddar karaktären enstaka procent åt nåt håll. I V2 låste de upp helt nya spelstilar.
* Kass ljuddesign, hordes smyger upp på en och ljudet saknar vertikalitet.
* Konstanta krasher.
* Konstanta krasher.
* Konstanta krasher.

Gör klart spelet istället för att släppa ett tech-demo och kalla det live service!

för mig har detta det man vill ha i ett coop spel med polare, bra känsla och pang. saknar riktig roliga coop spel som detta

Medlem

Alltså spelet i sig är ju endgame. Samma i V2. Spelmekaniken bär spelet som sig bör, behöver ingen story eller annat tjafs. Skjuta meningsmotståndare inlevelsefullt är allt som har betydelse. Darktide levererar 100%.

Medlem

Gameplay är 4/5. Med polare 5/5.
Stabiliteten är en svag 3/5.
Immersion är 4/5.
Affären är inte super men knappast värt att skippa spelet för. Speciellt då man kan spela sig till en hel del cosmetics utan att betala en enda krona. 2/5.
Totalt 4/5 från mig. Vilket är mycket bra för en "$40 title".

Musiken är dock gudomlig! Jesper Kyds soundtrack är ett mästerverk. 11/5!

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Alltså spelet i sig är ju endgame. Samma i V2. Spelmekaniken bär spelet som sig bör, behöver ingen story eller annat tjafs. Skjuta meningsmotståndare inlevelsefullt är allt som har betydelse. Darktide levererar 100%.

Vissa av oss har tydligen en ribba som ligger något lägre. Man får säga grattis! Jag har tyvärr högre krav än så.

Medlem

Jag och mina kompisar har riktigt roligt. Redo att öppna plånboken för coola cosmetics så fort de lanserar något jag gillar!

Medlem

Spelar så ofta jag kan, blev några rundor i helgen. Hoppas dock INNERLIGT att eventuellt nya banor/narrativ inte kommer som DLC utan att det ingår.

Men gissar att man får de nya banorna och storys i DLC som med Vermintide 2. Då borde man få både banor/story och karaktärer i ett paket. Det är lite tråkigt att man inte kan göra 3-4 sammanhängande uppdrag på rad utan måste hela tiden börja om på nytt efter att ett är avklarat

12
Skriv svar