Köpa nytt eller uppgradera befintligt

Medlem
Köpa nytt eller uppgradera befintligt

Jag har lite funderingar kring min nuvarande dator. Har haft den i ett par år nu så funderar på att antingen uppgradera eller köpa något nytt. Det mest krävande spelet jag spelar är nog warzone och vill ändå kunna spela det på en bra nivå med bra FPS. Bifogar det jag har idag här nedanför. Budgeten spelar inte så mycket roll men vill inte överspendera. Är det värt att behålla något och uppgradera eller är det bara att köpa nytt. Isåfall vad skulle man kunna få för den här datorn ifall man försökte sälja den.

Moderkort: Gigabyte X570 GAMING X
Grafikkort: Gigabyte GeForce rtx 2060 super 8gb
Processor: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz
16 GB ram

Medlem

Byt ut grafikkortet om du ska byta något. Övriga komponenter duger flertalet år till. Kolla testet på Sweclockers så ser du att en Ryzen 3600 hänger med rätt bra. Du har ju dessutom snäppet vassare med din 3700X. Det är snarare grafikkortet som gör skillnaden om du inte spelar i 720p eller 1080p då. Osannolikt att det är din processor som är flaskhalsen.

Medlem

Har du något grafikkort du skulle kunna rekomendera? Hur vet jag att det passar i mitt chassi, med mitt moderkort osv?

Medlem

Vad har du för chassi? Antar att det är någon typ av ATX-variant, så du borde få in de flesta korten. Vad spelar du i för upplösning?

Jag har själv ett RTX 3060 av detta snitt och är helnöjd.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Videon nedan blir ju någorlunda representativ för hur din dator kommer att prestera i Warzone med ett RTX 3060, men du har ju en något vassare processor.

Skall tilläggas att AMD har bra alternativ gällande grafikkort också, men någon annan kan säkert ge en bättre upplysning där.

Medlem

Jag har ett Be Quiet pure base 500 vit TG

Medlem

Då kan du utan problem stoppa in det länkade grafikkortet.

Medlem

Perfekt! Tack

1
Skriv svar