Xbox höjer priset på vissa av sina egenutvecklade spel nästa år

Robot
Xbox höjer priset på vissa av sina egenutvecklade spel nästa år

Först ut blir Starfield, Forza Motorsport och Redfall.

#Forza-motorsport, #Redfall, #Starfield


Medlem

Inga av dessa är jag dock intresserad av 🙂

Medlem

Höjningen gör Gamepass ännu mer prisvärt. Frågan är om en prishöjning kommer att ske även där?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Höjningen gör Gamepass ännu mer prisvärt. Frågan är om en prishöjning kommer att ske även där?

Det förutsätter jag! Men jag skulle tro att MS fördröjer den höjningen lite.
Först vill de få in fler subscribers som tycker att GP är prisvärt när andra spel blivit dyrare, sen höjer de.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Giriga Microsoft slår till som vanligt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freakon:

Höjningen gör Gamepass ännu mer prisvärt. Frågan är om en prishöjning kommer att ske även där?

Det har legat på samma pris i över fem år, så det är självklart att priset kommer gå upp. Spencer har även medgett att de inte kan ligga kvar på denna prisnivå för evigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Giriga Microsoft slår till som vanligt.

Som vanligt? Microsoft är ju typ sist ut bland storföretagen att höja priset. Vilket egentligen dessutom bara är förväntat av alla att göra med tanke på kostnader och penningvärde.

Medlem

800kr för trasiga releaser. No, I'm out. Blir reor för mig 😎

Medlem

Tack Sony.

Tack Hunter Biden's laptop. Vem du nu är.

Medlem

Rimligt ändå.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Giriga Microsoft slår till som vanligt.

Du trollar nu va? Vet du ens vad ett spel koatar att utveckla idag. Ett stort team på hundratals anställda. 8års utveckling och allt jobb efteråt. Kan nog lätt säga att starfield kostat många hundra miljoner redan om inte en miljard. En höjning med tanke på hur allt annat går upp är ganska logiskt. Spel har inte förändrats i spel märkvärt de senaste åren, det har däremot löner och annat. Är microsoft giriga för att dom redan har pengar och du tänker att dom ska skänka bort saker i goodwill? Försäljning av spel minslar nog dessutom när man kommer köra det via gamepass. Tar 5 månader för dem att få in samma pengar från en användare på gamepass som att kränga ett exemplar.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Giriga Microsoft slår till som vanligt.

Lol dom är typ sist av alla företag att höja sina priser. Sony gjorde det i början av generationenz och höjde priset på konsolen pga InFlAtIoNeN.

Höjning av game pass kommer nästa år också , ganska bekräftad av Phil Spencer redan.

Passa på köpa 12 månader guld för 500 så får ni ett år game pass också.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det har legat på samma pris i över fem år, så det är självklart att priset kommer gå upp. Spencer har även medgett att de inte kan ligga kvar på denna prisnivå för evigt.

Givetvis, tänker mer om det är nu det sker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det förutsätter jag! Men jag skulle tro att MS fördröjer den höjningen lite.
Först vill de få in fler subscribers som tycker att GP är prisvärt när andra spel blivit dyrare, sen höjer de.

Låter rimligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Som vanligt? Microsoft är ju typ sist ut bland storföretagen att höja priset. Vilket egentligen dessutom bara är förväntat av alla att göra med tanke på kostnader och penningvärde.

Nintendo har inte höjt än? 😉

Medlem
Skrivet av noyart:

800kr för trasiga releaser. No, I'm out. Blir reor för mig 😎

Ändå är spelpriser något som stått relativt still medan utvecklingskostnaderna spikat rakt uppåt sedan 90-talet.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nintendo har inte höjt än? 😉

Skrev ju ändå "typ" Sedan har ju Nintendo en annan affärsmodell där deras priser tar väldigt lång tid att sänkas om den någonsin görs det.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nintendo har inte höjt än? 😉

Det är ju inte så konstigt, deras utvecklingskostnader motsvarar ju de utvecklingskostnader som andra studios hade för tio år sedan.

Avstängd
Skrivet av heady89:

Ändå är spelpriser något som stått relativt still medan utvecklingskostnaderna spikat rakt uppåt sedan 90-talet.

Det finns gott om argument om spelpriser men det är inte nödvändigt. Spelbranschen omsätter sinnesjuka pengar. Spel har blivit mycket lättare att utveckla. Betydligt fler konsumenter. Betydligt fler sätt att tjäna pengar i form av mtx. Många fler talanger i branschen att utnyttja.

Gamers saknar principer helt enkelt. Spel släpps trasiga och med premium mtx shop stup i kvarten och folk öppnar sina plånböcker utan en tanke på att frosta av frysen. NPCer hela högen.

Det blir ju inte bättre när populära youtubers ger onödigt mycket praise till spel bara för få fler visningar och mer pengar i sina plånböcker. Allt handlar tyvärr bara om pengar, inte för vara snäll mot dig, eller vill du ska göra det bästa valet. Allt är bara en scam. Är fan riktigt trött på skiten.

Medlem
Skrivet av heady89:

Ändå är spelpriser något som stått relativt still medan utvecklingskostnaderna spikat rakt uppåt sedan 90-talet.

Men har inte deras vinster också spikat rakt upp?

Medlem

Separata spel blir ju väldigt dyrt, men GP blir ju till och med ännu billigare framöver.
Jag tänker då på att ifall Friends and family kommer till Sverige, som nu har ett pris på 22€ och kan delas med 5 vänner.

Men det ser ju inte ljust ut för utvecklare utanför GP och PS Plus framöver, finns risk för att Sony och MS får för stor makt, vilket också många var oroade över när GP lanserades. Kommer folk köpa spel utanför GP när 1-2 spel kostar lika mycket som ett helt års prenumeration?

Sen så tycker jag väl att det är upp till Sony och MS att försvara sin prissättning för vad vi får för pengarna och inte fanboys.
Lika sjukt är det med grafikkort där det finns folk som försvarar att priserna blivit 10000Kr högre på 10 år och att de till och med dubblerades inför årets lansering.

Skrivet av fejksson:

Det finns gott om argument om spelpriser men det är inte nödvändigt. Spelbranschen omsätter sinnesjuka pengar. Spel har blivit mycket lättare att utveckla. Betydligt fler konsumenter. Betydligt fler sätt att tjäna pengar i form av mtx. Många fler talanger i branschen att utnyttja.

Gamers saknar principer helt enkelt. Spel släpps trasiga och med premium mtx shop stup i kvarten och folk öppnar sina plånböcker utan en tanke på att frosta av frysen. NPCer hela högen.

Det blir ju inte bättre när populära youtubers ger onödigt mycket praise till spel bara för få fler visningar och mer pengar i sina plånböcker. Allt handlar tyvärr bara om pengar, inte för vara snäll mot dig, eller vill du ska göra det bästa valet. Allt är bara en scam. Är fan riktigt trött på skiten.

Mellanhänder och lager har också minskat eller försvunnit.
Lite sjukt att behöva betala lika mycket eller mer för ett spel digitalt som säljs direkt från Mircosoft/Sony med en avgift till utvecklaren på 30%. Frakt, lager, utomstående system etc kan ju knappast vara billigare än att ha en server med betaltjänst kopplat till sig.

Medlem

Det är få gånger man köper ett spel till fullpris idag ändå. Den enda fördelen att köpa till fullpris är att man får tillgång till spelet tidigt, men med det kommer buggar, ofullständigt innehåll och sämre prestanda.

Medlem
Skrivet av bronie:

Det är få gånger man köper ett spel till fullpris idag ändå. Den enda fördelen att köpa till fullpris är att man får tillgång till spelet tidigt, men med det kommer buggar, ofullständigt innehåll och sämre prestanda.

Största problemet är väl alla spoilers, vanligt att det spoilas eller hintas både i rubriker och visningsbilder för videos(kommer också ofta upp på rekommenderade på youtube).

Bland annat IGNs no spoiler podcasts har spoilat fiender och hintat till vissa händelser i GoW: Ragnarök.
Extra jobbigt är det när man står och lagar mat samtidigt som man lyssnar och dem börjar komma in på spoilers.
Då hinner man inte stoppa videon eftersom att man kanske står och steker något :/

Marvel har det också spoilats flitigt om, speciellt vem som blir nästa "skurk".
Det dyker ofta upp i rubriker eller att kanaler man tittar på plötsligt lägger upp videos som förklarar vem det är och vilket bakgrundshistoria som karaktären har. Hade ju varit coolt att inte veta om att Thanos var skurken innan man sett filmen där han dyker upp i eftertexterna, tillexempel.

Tor
Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nintendo har inte höjt än? 😉

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kommer folk köpa spel utanför GP när 1-2 spel kostar lika mycket som ett helt års prenumeration?

Det är just det här som i mina ögon känns oroande. Visst att det är kanon för stunden att knappt betala för spelen men jag tycker man bör tänka något mer långsiktigt än så.
Sen visst, går tjänsterna runt och kan fortsätta utveckla både feta spel för monsterbudgetar och indiepärlor och ändå ha ett billigt månadspris så är jag all in för det men jag är ytterst tveksam till att det håller i det långa loppet.
Jag tror tjänsterna framöver kommer handla om mängd och mellanmjölk, ganska exakt som Netflix och då tar jag hellre en annan väg, redan nu.

Medlem

redan pungdyrt ju. va tusan?

Medlem

Det är ju reor hela tiden så.
Spela nåt gammalt medans 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Skrev ju ändå "typ" Sedan har ju Nintendo en annan affärsmodell där deras priser tar väldigt lång tid att sänkas om den någonsin görs det.

Så är det. Får passa på när det är rea emellanåt.

Medlem

👌🤣

Medlem
Skrivet av nicbex:

Det är ju inte så konstigt, deras utvecklingskostnader motsvarar ju de utvecklingskostnader som andra studios hade för tio år sedan.

Absolut. Sen har det nya Zelda varit under utvecklingen sen 2018? Hur som, så får vi hoppas att deras priser ligger hyfsats still även nästa generation.

12
Skriv svar