GPU/CPU användning

Medlem
GPU/CPU användning

Någon som har något tips på hur jag får min användning av gpu/CPU att öka. Den ligger inte alls på höga %. Vad är optimalt att den ska ligga på om jag spelar tex Warzone?

Medlem

Datorns hårdvara används i proportion till belastningen. Om spelet inte flyter på trots låg användning så är det spelet som är dåligt optimerat.

Dec
Medlem

Vilken hårdvara har du, och vilka grafikinställningar kör du?

En generell regel är: högre upplösning / grafikinställningar = mer belastning på grafikkortet och mindre stress på processorn, då lägre inställningar skiftar flaskhalsen mot processorn mer eftersom grafikkortet kan rendera flera bilder per sekund vilket kräver mer av processorn.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Om ditt grafikkort aldrig jobbar i 99-100% så behöver du en bättre CPU om du vill ha högre FPS.

Medlem
Skrivet av Bad ash:

Om ditt grafikkort aldrig jobbar i 99-100% så behöver du en bättre CPU om du vill ha högre FPS.

Det där var då jäkligt underlig/extremt förenklad beskrivning av verkligheten.

Kör du med VSync påslaget i skärmens maximala uppdateringsfrekvens kan du med rätt kort maxa inställningar i spel utan att nå ~100% GPU-användning. Beror givetvis på spel, GPU och skärm, samt i viss mån grejer som drivrutiner och mjukvara, då dessa definierar variablerna ovan.

Samma sak gäller om du sätter en FPS-limit. (Kan vara användbart att sätta en något över skärmens maximala uppdateringsfrekvens just för att din GPU inte ska behöva ligga i till fullo för grejer som ändå inte kan renderas på skärmen.) Den typen av inställningar sparar dessutom lite el, vilket inte är helt oanvändbart i dagens samhälle.

Sen finns det en rad andra möjliga flaskhalsar också, och då ska vi inte ens börja prata om spel som är kass optimerade...

Men OnT: kolla om du har VSync påslaget och kika om och hur användningen påverkas om du sätter på/slår av den inställningen. (Denna kan även i vissa ovanliga fall vara forcerad på/av på drivrutinsnivå.) Kolla även om det finns en FPS-limit och om den är påslagen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming
Skrivet av Chiggan:

Någon som har något tips på hur jag får min användning av gpu/CPU att öka. Den ligger inte alls på höga %. Vad är optimalt att den ska ligga på om jag spelar tex Warzone?

Vad har du för hårdvara samt vad ligger du på för belastning i warzone?

Det finns ingen ”optimal” belastning direkt då det finns två sidor av alla mynt.
Däremot kan man eventuellt optimera saker en del

Medlem
Skrivet av Dec:

Vilken hårdvara har du, och vilka grafikinställningar kör du?

En generell regel är: högre upplösning / grafikinställningar = mer belastning på grafikkortet och mindre stress på processorn, då lägre inställningar skiftar flaskhalsen mot processorn mer eftersom grafikkortet kan rendera flera bilder per sekund vilket kräver mer av processorn.

Jag spelar med låga inställningar på allt. Jag kör med ett 2060 super 8GB grafikkort, en AMD ryzen 7 3700X 3.6 hZ 36 MB, Gigabyte X570 gaming X moderkort, 16 GB ram. Har funderat lite på att uppgradera datorn men inget jag har bestämt mig för

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för hårdvara samt vad ligger du på för belastning i warzone?

Det finns ingen ”optimal” belastning direkt då det finns två sidor av alla mynt.
Däremot kan man eventuellt optimera saker en del

Jag kör med ett 2060 super 8GB grafikkort, en AMD ryzen 7 3700X 3.6 hZ 36 MB, Gigabyte X570 gaming X moderkort, 16 GB ram.
Skulle säga att min CPU ligger tun 45-55%. GPU ligger väldigt lågt på ca 15-30%- Märkte även nu när jag kollade lite mer noggrant att min gpu går rätt varmt

Medlem

Warzone är ju sämst exempel på försöka benchmarka din dator, spelet är ju sjukt dåligt optimerat

Medlem
Skrivet av noreason:

Warzone är ju sämst exempel på försöka benchmarka din dator, spelet är ju sjukt dåligt optimerat

Absolut, men känns lite skumt att min gpu ligger på nånstans runt 15-35 i använding cpu runt 45-50%

Geeks Gaming
Skrivet av Chiggan:

Jag kör med ett 2060 super 8GB grafikkort, en AMD ryzen 7 3700X 3.6 hZ 36 MB, Gigabyte X570 gaming X moderkort, 16 GB ram.
Skulle säga att min CPU ligger tun 45-55%. GPU ligger väldigt lågt på ca 15-30%- Märkte även nu när jag kollade lite mer noggrant att min gpu går rätt varmt

Hur varm blir GPU:n?

Kolla så du har senaste drivrutinerna samt sätt ”föredra maximal prestanda” i nvidias inställningar.

Sen hade jag ökat inställningarna i spelet.
Vad får du för FPS?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur varm blir GPU:n?

Kolla så du har senaste drivrutinerna samt sätt ”föredra maximal prestanda” i nvidias inställningar.

Sen hade jag ökat inställningarna i spelet.
Vad får du för FPS?

84 grader ca, får någonstans runt 90-125 fps typ. men skulle säga oftast under 100 typ

Geeks Gaming
Skrivet av Chiggan:

84 grader ca, får någonstans runt 90-125 fps typ. men skulle säga oftast under 100 typ

84 grader är helt normalt i sig men det låter ju ganska högt med tanke på att belastningen är låg.
Dock låter ju fps:en normal.

Vad mäter du med för verktyg? Kan ju vara att det rapporterar fel

Medlem
Skrivet av NordhNet:

84 grader är helt normalt i sig men det låter ju ganska högt med tanke på att belastningen är låg.
Dock låter ju fps:en normal.

Vad mäter du med för verktyg? Kan ju vara att det rapporterar fel

Senast jag mätte gjorde jag det med aktivitetshanteraren för att se gpu o cpu användning.

Geeks Gaming
Skrivet av Chiggan:

Senast jag mätte gjorde jag det med aktivitetshanteraren för att se gpu o cpu användning.

Om jag inte minns fel så har jag hört något om att aktivitetshanteraren kan rapportera lite galet ibland.
Testa dra ner ett annat program som tex hwmonitor eller liknande för att dubbelkolla

Medlem
Skrivet av Chiggan:

Senast jag mätte gjorde jag det med aktivitetshanteraren för att se gpu o cpu användning.

Skrev tidigsre att jag låg på 90-125 fps, efter att ha spelat en liten längre period o kollat så skulle jag snarare säga typ 75-110 fps

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om jag inte minns fel så har jag hört något om att aktivitetshanteraren kan rapportera lite galet ibland.
Testa dra ner ett annat program som tex hwmonitor eller liknande för att dubbelkolla

Absolut, det ska jag testa!

Medlem

Vill bara slänga in att eftersom du har en CPU med 16 trådar och de flesta spelen idag använder kanske hälften av dem som mest så ska du inte vänta dig mer än ~50% CPU-användning i spel. CPU-belastningen i Aktivitetshanteraren är ett genomsnitt av alla trådar, så om hälften av dem sitter och rullar tummarna (vilket är normalt) så kommer siffran bli därefter.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

1
Skriv svar