Bärbar retrokonsoll?

Medlem
Bärbar retrokonsoll?

Någon som provat den här?
Billig, spelar det mesta, och verkar ha allt man behöver.
Retro Pocket 3+ (börjar vid 9min 20sec).

Ett lite mer djupdykande test:

Medlem

Steam decken fylker funktionen väl redan för egen del


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är också ute efter en handheld spelkonsol där man kan spela äldre spel utan att behöva ta till illegala metoder. Har ju redan en nintendo switch med åtkomst till Nintendo äldre bibliotek (inte alla spelen men många). Sega är jag osäker på om de ens har något motsvarande?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

ZF
Medlem

Kan vara bra att kolla på tex EtaPrimes videos om emuleringen först på dessa och liknande. Många verkar lila bra på papperet men faller på dålig mjukvara.

På SteamDeck är det såklart mycket av det som kan lösas relativt enkelt. Även om det säkert är teoretiskt möjligt även på mer färdiga system. :

Skrivet av Molotov:

Steam decken fylker funktionen väl redan för egen del

Ja, enda nersidan är att den även simulerar Lynx och GameGear-upplevelsen perfekt.

It's not a lake, it's an ocean

Evercade Exp är också intressant.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sitter på en Retroid Pocket 2+ nu och beställde en RP3+ igår.

Jag bara älskar dem.
Retroid Pocket har blivit någon av en hobby för mig. Kul att se fler svenskar har hittat den också!

...och visst steam deck hade kanske varit en "bättre" lösning för mig som mestadels kör handheld i hemmet, men RP3+ är betydligt mer prisvärd i mina ögon.

Jag har byggt upp ett gediget digitalt retrospels-bibliotek och de moderna titlar som inte RP2+/RP3+ klarar av själv, kan jag streama från PC eller Playstation.

Varningens finger för att det är en hel del digitalt meckande och man får sitta en del med guider och klura, men för mig är den biten halva upplevelsen. Man laddar ned någon schysst front end eller pimpar grafiken på en SNES klassiker. Hur mycket spel- och hobbyglädje som helst för pengarna.

Sedan bör tilläggas att handkonsolen är baserad på android med all skit som kommer med det och i princip kan man få ut liknande prestande/spelupplevelse på en dyrare mobil/surfplatta framförallt med clip-on kontroller. Dock slår inget känslan av en dedikerad handheld.

Retroid är ett kinesiskt bolag och de har lite av ett annat mindset. T.ex. lanserade RP3+ bara några veckor efter de lanserade RP3, utan att berätta det för community:et. Vilket fick många ägare av RP3 att rasa mot företaget. En hel del sådana "bullshit" saker som större företag inte pysslar med för det anses oseriöst är vanlig med andra ord.

Bortsett från de negativa punkter jag nämnde så är den här retrohandkonsolen värd varenda öre i mitt tycke. Det är ett stycke nostalgisk retro-spelglädje som får plats i fickan eller ryggsäcken till skillnad från steam deck som mestadels lämpar sig för handheld-spelande i hemmet och är rejält skrymmande.

Sedan har vi RetroAchievements som grädde på moset:

Helt fantastiskt och rekommenderas varmt!

Medlem

Analogue pocket med fpga emulering för mig. Som en bärbar MiSTer.
https://www.analogue.co/pocket


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Evercade Exp är också intressant.

https://i.imgur.com/OTWtPO5.jpg

Jo, absolut. Tilltalande med att samla på boxar. Hoppas den slår igenom! Ser coolt ut, men inget för mig då jag har en tendens att få samlar-mani så jag håller mig endast "digital" framöver.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Sitter på en Retroid Pocket 2+ nu och beställde en RP3+ igår.

Jag bara älskar dem.
Retroid Pocket har blivit någon av en hobby för mig. Kul att se fler svenskar har hittat den också!

...och visst steam deck hade kanske varit en "bättre" lösning för mig som mestadels kör handheld i hemmet, men RP3+ är betydligt mer prisvärd i mina ögon.

Jag har byggt upp ett gediget digitalt retrospels-bibliotek och de moderna titlar som inte RP2+/RP3+ klarar av själv, kan jag streama från PC eller Playstation.

Varningens finger för att det är en hel del digitalt meckande och man får sitta en del med guider och klura, men för mig är den biten halva upplevelsen. Man laddar ned någon schysst front end eller pimpar grafiken på en SNES klassiker. Hur mycket spel- och hobbyglädje som helst för pengarna.

Sedan bör tilläggas att handkonsolen är baserad på android med all skit som kommer med det och i princip kan man få ut liknande prestande/spelupplevelse på en dyrare mobil/surfplatta framförallt med clip-on kontroller. Dock slår inget känslan av en dedikerad handheld.

Retroid är ett kinesiskt bolag och de har lite av ett annat mindset. T.ex. lanserade RP3+ bara några veckor efter de lanserade RP3, utan att berätta det för community:et. Vilket fick många ägare av RP3 att rasa mot företaget. En hel del sådana "bullshit" saker som större företag inte pysslar med för det anses oseriöst är vanlig med andra ord.

Bortsett från de negativa punkter jag nämnde så är den här retrohandkonsolen värd varenda öre i mitt tycke. Det är ett stycke nostalgisk retro-spelglädje som får plats i fickan eller ryggsäcken till skillnad från steam deck som mestadels lämpar sig för handheld-spelande i hemmet och är rejält skrymmande.

Sedan har vi RetroAchievements som grädde på moset:

https://www.youtube.com/watch?v=sUMJP17EJoI

Helt fantastiskt och rekommenderas varmt!

Men du vad kul! Jag köpte en Steamdeck på launch, men tyckte den var alldeles för stor, tung, klumpig, och dåligt batteri. Sålde den ganska snabbt.
RP3+ verkar ha allt, kommer nog beställa en snart också!

Medlem

Steam Deck är för klumpig och stor för sådant här, även om den troligen är den bästa för allt bärbart som inte är en bärbar dator antar jag...

Har en Anbernic 353M, den har 4:3 skärm, en bra sådan, den är perfekt för att spela retrospel med. Hade en 351P tidigare som hade widescreen, men det finns ingen anledning till det eftersom spelen jag vill spela, spelas i 4:3 för det mesta.

Den är visst med i den där videon för han snubben, "Best of 2022, retro 4:3, handheld".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kör med emulator på mobilen; Nintendo 64, SNES, Gameboy Advance, Nintendo DS, Gamecube, och PSP. Sen har jag en Xbox-kontroll+mount för mobilen:

Funkar klockrent.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Finns bra emulatorer till telefonerna. Jag kör en Razer Kishi, funkar klockrent även för lokal streaming och xCloud.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Steam Deck är för klumpig och stor för sådant här, även om den troligen är den bästa för allt bärbart som inte är en bärbar dator antar jag...

Har en Anbernic 353M, den har 4:3 skärm, en bra sådan, den är perfekt för att spela retrospel med. Hade en 351P tidigare som hade widescreen, men det finns ingen anledning till det eftersom spelen jag vill spela, spelas i 4:3 för det mesta.

Den är visst med i den där videon för han snubben, "Best of 2022, retro 4:3, handheld".

Ahaa coolt! Ja nä jag behöver inte widescreen heller. Har Anbernic bra batteritid? Har varit sugen på den också.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag kör med emulator på mobilen; Nintendo 64, SNES, Gameboy Advance, Nintendo DS, Gamecube, och PSP. Sen har jag en Xbox-kontroll+mount för mobilen: https://i.imgur.com/ufDrqME.png

Funkar klockrent.

Najs! Provade en sån med en liten 7" tablet men blev för tungt. Måste prova med en mobil nångång!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Finns bra emulatorer till telefonerna. Jag kör en Razer Kishi, funkar klockrent även för lokal streaming och xCloud.
https://www.cnet.com/a/img/resize/5b5a7f2adf1329b4ca0d63a51ec...

Ja Razer Kishi är ju superintressant också!
Har haft den i varukorgen flera gånger men ångrade mig pga priset.
Och sen kan det väl vara skönt att ha en separat telefon och spelmaskin?
Jag vet inte, du har säkert rätt

Kul att det finns, för egen del finns inget sådant behov. Vill ha det stort och med bra ljud.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är det bara jag. Eller borde inte FZ testa nån av dom här konsollerna? Skulle vara himla kul att se

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kul att det finns, för egen del finns inget sådant behov. Vill ha det stort och med bra ljud.

Steam Deck med schyssta hörlurar?

Jag köpte en Retroid Pocket för det är så jävla gött att kunna ligga i soffan och lira eller liknande.
Fast de stora AAA-titlarna vill man ju mörsa på framför TV:en eller fram PC:en det håller jag med om.

Medlem

Tips till FZ, köp in de bästa bärbara från 2022, Top-3 räcker.
Steamdeck är ju redan bäst men kostar för mycket och är för stor och tung, och batteriet tar slut på en gång.
Linux eller Android. Vilket funkade bäst?
Hur lätt är det att lägga till spel? Eller byta meny? Batteritid jämfört mellan konsollerna?
Vilka konsoller borde testas? Retro Pocket 3+, Anbernic, vilka fler?
Eller är en sån där man drar ut och stoppar mobilen i bättre?
Isåfall, vilken är bäst?
Jag kan inte vara ensam om att vilja ha ett sånt test...?

Medlem

PS Vita för emulering <3. Oled, perfekt format, behaglig att hålla etc.

Medlem
Skrivet av borstenn:

PS Vita för emulering <3. Oled, perfekt format, behaglig att hålla etc.

Absolut! PS Vita är helt fantastisk!
Men det vet ju inte den vanlige läsaren kanske?
Emulering med äldre konsoller vore ju också superkul att läsa om!

Medlem

Retrospel? Jovars!
Mobil gaming? Nä tack.

Jag föredrar åtnjuta spel med maximal prestanda över små skärmar och värk i handleder.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Retrospel? Jovars!
Mobil gaming? Nä tack.

Jag föredrar åtnjuta spel med maximal prestanda över små skärmar och värk i handleder.

Mobilspel? Nej för faaen! Hur vågar du ens nämna ordet? Admins, ban...

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Retrospel? Jovars!
Mobil gaming? Nä tack.

Jag föredrar åtnjuta spel med maximal prestanda över små skärmar och värk i handleder.

Tror inte du förstått vad dom här konsollerna är.
Kolla igenom videosarna ovanför, har inget med mobilspel göra.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Tror inte du förstått vad dom här konsollerna är.
Kolla igenom videosarna ovanför, har inget med mobil gaming att göra.

Jag syftar inte på mobiltelefoner. Konsollerna är mobila, de är bärbara. Det innebär liten skärm och värk i handleder!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag syftar inte på mobiltelefoner. Konsollerna är mobila, de är bärbara. Det innebär liten skärm och värk i handleder!

Ahaa!! Det fick jag med Steam Deck. Provade den bara ett par timmar innan jag sålde bort den igen.
Fick ont i handlederna av den.
Men dom här är så pass små och lätta, så kommer nog inte vara ett problem

Medlem
Skrivet av ohGr:

Men du vad kul! Jag köpte en Steamdeck på launch, men tyckte den var alldeles för stor, tung, klumpig, och dåligt batteri. Sålde den ganska snabbt.
RP3+ verkar ha allt, kommer nog beställa en snart också!

Steam deck har inte "dålig batteritid" om man håller sig till retro, inte sämre än nån annan enhet.
Eller hur beror väll hur må ga timmar man räknar som dålig batteritid.
Sen tycker ja visst är den stor men tung och klumpig tycker inte jag. Ja det är inget man bör i fickan kanske.
Smått och lätt är inte heller att föredra.
Visst som kontroll men att sitta och titta ner i en liten enhet är inte heller trevligt långa stunder.
Tycker "retromaskiner" känns rätt onödiga om dom bara klarar av att vara just retromaskin.
Bättre då koppla en mobil eller tablet till kontroller. Gjorde det innan steam deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam deck har inte "dålig batteritid" om man håller sig till retro, inte sämre än nån annan enhet.
Eller hur beror väll hur må ga timmar man räknar som dålig batteritid.
Sen tycker ja visst är den stor men tung och klumpig tycker inte jag. Ja det är inget man bör i fickan kanske.
Smått och lätt är inte heller att föredra.
Visst som kontroll men att sitta och titta ner i en liten enhet är inte heller trevligt långa stunder.
Tycker "retromaskiner" känns rätt onödiga om dom bara klarar av att vara just retromaskin.
Bättre då koppla en mobil eller tablet till kontroller. Gjorde det innan steam deck.

Ja det är ju det som är frågan.
Ska man köpa en teleskop kontroller till mobilen?
Eller en separat enhet?
Såg dom bästa teleskopen kostade 100-150$, och då försvinner ju vitsen med dom.
När en helt ny spelkonsoll kostar samma pengar, och så slipper man hålla på med telefonen.
Steam Deck är säkert skitbra, jag hade den bara i några timmar, och såg att batteriet räknade ner från 100 som om det vore sekunder.
Säkert jag som gjort nått fel, eller inte ställt in den rätt. Men orkade inte hålla på.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Ahaa!! Det fick jag med Steam Deck. Provade den bara ett par timmar innan jag sålde bort den igen.
Fick ont i handlederna av den.
Men dom här är så pass små och lätta, så kommer nog inte vara ett problem

Jag får kramp i händerna efter ett tag av de flesta handhållna konsoler, men RP3+ är ett komplement till det stationerade spelandet för min del.

Sedan finns comfort grip att köpa som avhjälper problemet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker "retromaskiner" känns rätt onödiga om dom bara klarar av att vara just retromaskin.
Bättre då koppla en mobil eller tablet till kontroller. Gjorde det innan steam deck.

Man kan alltid streama moderna spel till handhelds och de funkar bra som ett komplement till det ordinära spelandet. Så för min del ersätter de inte stationära enheter som PC och XBOX/PS.

Däremot tycker jag inte det är bättre att använda en mobil istället. För det första vill jag att min telefon primärt ska vara just en telefon. Att behöva klippa på och av eller teleskop-kontroller eller kontroll-stativ känns bara besvärligt framförallt om någon ringer.

Om man sedan tar i åtanke att de vettigaste teleskop-kontroller kostar som 2/3 av priset på RP3+ så är det mer värt i mina ögon att ha en handhållen som är redo att plockas upp och bara köra.

Sedan är det en generationsfråga misstänker jag.
Många 70-80-talister som har nostalgiska minnen av game boy med mera.

12
Skriv svar