Bärbar retrokonsoll?

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Jag får kramp i händerna efter ett tag av de flesta handhållna konsoler, men RP3+ är ett komplement till det stationerade spelandet för min del.

Sedan finns comfort grip att köpa som avhjälper problemet.

https://i.etsystatic.com/30471178/r/il/3e39af/4197863105/il_7...

Åå! bra tips! Skaffar en sån också.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Man kan alltid streama moderna spel till handhelds och de funkar bra som ett komplement till det ordinära spelandet. Så för min del ersätter de inte stationära enheter som PC och XBOX/PS.

Däremot tycker jag inte det är bättre att använda en mobil istället. För det första vill jag att min telefon primärt ska vara just en telefon. Att behöva klippa på och av eller teleskop-kontroller eller kontroll-stativ känns bara besvärligt framförallt om någon ringer.

Om man sedan tar i åtanke att de vettigaste teleskop-kontroller kostar som 2/3 av priset på RP3+ så är det mer värt i mina ögon att ha en handhållen som är redo att plockas upp och bara köra.

Sedan är det en generationsfråga misstänker jag.
Många 70-80-talister som har nostalgiska minnen av game boy med mera.

Ja det har du nog rätt i, jag har väll bara turen i det fallet att ingen ringer till min telefon att det skulle syöra i större utsträckning

Jag har alltid haft emulatorer och roms på datorer jag ägt så lä ge jag kan minnas.
Jag är 80 talist men känner inget nostalgisk över dessa retrokonsoler.
Det känns för mig mer som kina/elektronikskräp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det känns för mig mer som kina/elektronikskräp

Jo, din oro är inte ogrundad. Det har varit problem med högtalarna på några få RP3+, men det är ett problem som är lätt att åtgärda (man byter plats på två sladdar).

Sedan "blåste" ju retroid en hel del kunder när de hemlighöll RP3+ och utannonserade den bara några veckor efter RP3. Många som köpte RP3 var ju besvikna och arga.
Så det är något man måste vara medveten om att det är ett kinesiskt bolag och de "gör saker på sitt sätt".

Retroid Pocket är inte plug n' play heller utan man får ju tweaka med lite emulatorer och settings.

Med det sagt så är RP3+ en fantastisk maskin för pengarna och det finns ett aktivt community som är verksamma på facebook, reddit, discord och youtube.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Jo, din oro är inte ogrundad. Det har varit problem med högtalarna på några få RP3+, men det är ett problem som är lätt att åtgärda (man byter plats på två sladdar).

Sedan "blåste" ju retroid en hel del kunder när de hemlighöll RP3+ och utannonserade den bara några veckor efter RP3. Många som köpte RP3 var ju besvikna och arga.
Så det är något man måste vara medveten om att det är ett kinesiskt bolag och de "gör saker på sitt sätt".

Retroid Pocket är inte plug n' play heller utan man får ju tweaka med lite emulatorer och settings.

Med det sagt så är RP3+ en fantastisk maskin för pengarna och det finns ett aktivt community som är verksamma på facebook, reddit, discord och youtube.

Japp det är ju så man får hålla på med tweaks och inställningar.
Är ju lite pill med steam deck också för retro, är man inte van linux lite extra på det också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ohGr:

Najs! Provade en sån med en liten 7" tablet men blev för tungt. Måste prova med en mobil nångång!

Ja, det upplevde jag också med min. Kunde dock skruva loss delen för mobilfästet och vända på den så att vikten är centrerad över kontrollen istället för bakom kontrollen; då blev det mycket mer behagligt.

Vanligtvis ser den ut som på bilden nedan, men det var som du säger - väldigt framtungt och obekvämt att spela på. Det gick utmärkt att skruva loss den och vända på den.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag använder Steam deck till all retro. Tycker inte den är för stor och klumpig då jag ändå lutar den mot knät när jag spelar, håller inte upp den i luften. Greppet är hyffsat ergonomiskt och behöver inget extra grepp. Batteritid är mycket längre i retro spelen jämfört med tungsrivna aaa spel.
Hellre något som kan ta allt än en som enbart kör vissa äldre titlar. Jag har en rasberry pi som jag använde innan. Den ligger nu och dammar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ungarna vill ha switch i jul men de får nöja sig med denna, 149kr på ica mä 240 retrospel😁

ZF
Medlem

Haha, köp dem åtminstone en fejk-Switch med 16bit spel på. DOTY.. ;D

Skrivet av lonian:

Jag har en rasberry pi som jag använde innan. Den ligger nu och dammar.

Perfekt säljläge nu då. Priserna är galnare än på PS5.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Sitter på en Retroid Pocket 2+ nu och beställde en RP3+ igår.

Jag bara älskar dem.
Retroid Pocket har blivit någon av en hobby för mig. Kul att se fler svenskar har hittat den också!

...och visst steam deck hade kanske varit en "bättre" lösning för mig som mestadels kör handheld i hemmet, men RP3+ är betydligt mer prisvärd i mina ögon.

Jag har byggt upp ett gediget digitalt retrospels-bibliotek och de moderna titlar som inte RP2+/RP3+ klarar av själv, kan jag streama från PC eller Playstation.

Varningens finger för att det är en hel del digitalt meckande och man får sitta en del med guider och klura, men för mig är den biten halva upplevelsen. Man laddar ned någon schysst front end eller pimpar grafiken på en SNES klassiker. Hur mycket spel- och hobbyglädje som helst för pengarna.

Sedan bör tilläggas att handkonsolen är baserad på android med all skit som kommer med det och i princip kan man få ut liknande prestande/spelupplevelse på en dyrare mobil/surfplatta framförallt med clip-on kontroller. Dock slår inget känslan av en dedikerad handheld.

Retroid är ett kinesiskt bolag och de har lite av ett annat mindset. T.ex. lanserade RP3+ bara några veckor efter de lanserade RP3, utan att berätta det för community:et. Vilket fick många ägare av RP3 att rasa mot företaget. En hel del sådana "bullshit" saker som större företag inte pysslar med för det anses oseriöst är vanlig med andra ord.

Bortsett från de negativa punkter jag nämnde så är den här retrohandkonsolen värd varenda öre i mitt tycke. Det är ett stycke nostalgisk retro-spelglädje som får plats i fickan eller ryggsäcken till skillnad från steam deck som mestadels lämpar sig för handheld-spelande i hemmet och är rejält skrymmande.

Sedan har vi RetroAchievements som grädde på moset:

https://www.youtube.com/watch?v=sUMJP17EJoI

Helt fantastiskt och rekommenderas varmt!

Tjo! Har suttit och kollat på en retroid pocket 3+. Vart beställde du din ifrån? Är det nån säljare inom Eu? Hittade att man kunde köpa ifrån Goretroid.com men misstänker att man kommer fastna i tullen.

Medlem
Skrivet av Cataha:

Tjo! Har suttit och kollat på en retroid pocket 3+. Vart beställde du din ifrån? Är det nån säljare inom Eu? Hittade att man kunde köpa ifrån Goretroid.com men misstänker att man kommer fastna i tullen.

Nej, det kommer inte fastna i tullen.
Jag misstänker att skatten är inbakad i fraktkostnaderna numera eftersom den ligger hyfsat högt.
Jag skulle rekommendera att endast köpa endast via den officiella hemsidan.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ungarna vill ha switch i jul men de får nöja sig med denna, 149kr på ica mä 240 retrospel😁

<Uppladdad bildlänk>

Gillar att de lyfter fram ”Light Grey” som ett säljargument på förpackningen.

Att vara ljusgrå är ju ändå en väldigt spännande egenskap.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Rekommenderar en Retroid Pocket 3+ om man är ute efter en handhållenretrospelenhet(bättre namn?!). Har både RP2+ och RP3+. Finns massor av video på hur RP2+/RP3+ presterar så jag kommer inte gå in på det. Jag är ute efter en smidig Android baserad handhållenretrospelenhet med bra batteritid som inte kostar skjortan och kan lira upp till Wii spel(3+ klarar inte Wii spel, några få ja men inte dom jag är ute efter). Hade en Miyoo Mini men den är för liten för mig tyvärr, Miyoo Mini är grymt smidig!

Köpte Retroid Pocket 3+(Även RP2+ med 4PX) från tillverkarnas sida goretroid.com skeppades med 4PX den 2022-12-17 och landade hos mig 2023-01-03. Aldrig haft problem med tullen när jag har beställt från goretroid.com med 4PX.

  • $149 Retroid Pocket 3+

  • $10 Väska för RP3+

  • $18 Frakt med 4PX

  • Tot: $177


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Jo, din oro är inte ogrundad. Det har varit problem med högtalarna på några få RP3+, men det är ett problem som är lätt att åtgärda (man byter plats på två sladdar).

Sedan "blåste" ju retroid en hel del kunder när de hemlighöll RP3+ och utannonserade den bara några veckor efter RP3. Många som köpte RP3 var ju besvikna och arga.
Så det är något man måste vara medveten om att det är ett kinesiskt bolag och de "gör saker på sitt sätt".

Retroid Pocket är inte plug n' play heller utan man får ju tweaka med lite emulatorer och settings.

Med det sagt så är RP3+ en fantastisk maskin för pengarna och det finns ett aktivt community som är verksamma på facebook, reddit, discord och youtube.

Det du skriver stämmer bra men jag skulle inte kalla någon enhet som man spelar retro på som plug n' play om man inte kan använda original kassetterna med spelen på Analogue Pocket.
Jag hade inte något problem med mina högtalare(reversed polarity) på min RP3+.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

12
Skriv svar