USA:s konkurrensmyndighet vill stoppa Microsofts köp av Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Är du med?

Du tänker ju helt bakvänt.

Varför tror du Kotick är för affären?

Det pågår en mängd stämningar och utredningar kring Acti-Blizz och Kotick "försvinner" gärna som den som är ytterst ansvarig innan dessa är färdiga.

Medlem
Skrivet av Margy:

Du tänker ju helt bakvänt.

Varför tror du Kotick är för affären?

Det pågår en mängd stämningar och utredningar kring Acti-Blizz och Kotick "försvinner" gärna som den som är ytterst ansvarig innan dessa är färdiga.

Ja han är för affären för han kommer att tjäna flera hundra miljoner $. Det är också övriga aktieägare, 98% röstade för och icke röstande räknades som ett JA. Ledningen också, dem röstade också ett JA. Men går affären inte igenom kommer ledningen att omvälja Kotick som CEO, frontfigur typ.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Okej då tar vi det här väldigt enkelt. Det är extremt enkelt om man tänker lite. Kotick kommer att tjäna någonstans mellan 350-400$ miljoner på affären. Han kommer inte att behöva arbeta något mer i hela sitt liv, inte heller hans barn, barnbarn eller barnbarns barn. För han ÄGER MÅNGA AKTIER. Men går det inte igenom på grund av FTC vinner. Kommer han att sitta kvar då ledning för ABK älskar honom då undrar hans ledarskap har fått ABK aktien att stiga i värde. Högre omsättning, högre vinster och mindre utgifter o.s.v.

Är du med?

Och nej. Han kommer inte att ställas till svars för att vara en arshole. För ledningen röstade ganska nyligen för att omvälja honom till positionen CEO.

Fast han är en arshole, en bajsfläck i spelbranschen.

Åh jösses.. Så mycket att upplysa dig om här. Vi tar en sak; du skriver att han inte KOMMER behöva jobba mer i sitt liv om affären går igenom, han är god för 6.000.000.000 kr i dagsläget, han behöver inte jobba en dag till i sitt liv, inte heller hans avkommor.

Medlem
Skrivet av noreason:

Så bara för några random skriver det i sin stämningsansökan så stämmer det? Bara googla samma fras så skriver alla artiklar likadant, riktig ctrl + c, ctrl + v röra.

Har FTC verkligen insyn i vad European antitrust authorities fick för info av Microsoft? Ingenstans finns det info att Microsoft har gett "assurances" att släppa framtida spelsläpp från Zenimax ska komma till Playstation.

Kan du verkligen förstå vad som står?

"Available for purchase" vilket betyder spel som har släppts och finns att köpa, menar du att det inte går att köpa Skyrim eller Fallout till Playstation?

Här nedan finns gott om mer trolig fakta om vad som faktiskt har sagts och inte sagt och vad Microsoft planer har och är med uppköpen.

https://news.microsoft.com/wp-content/uploads/prod/sites/642/...

Don't shoot the messenger.

Detta är vad FTC stör sig på och varför de vill blocka affären. Om det visar sig finnas någon sanning bakom det hela, så kan det bita MS i röven, nu och i framtida köp.

Har även läst att FTC kan tänka sig förhandla överrenskommelser med MS. Kan vara så att för att FTC ska godkänna affären, så kanske de kräver att spelen från Bethesda, Starfield, ES och Fallout kommer till PS.

Skrivet av EddieDexx:

Nope, som PC-spelare är jag (som många andra) helt neutrala till Microsoft och Pony fangirls konsollkrig. Men däremot stödjer man hellre Microsoft av den simpla anledningen att de släpper ALLT till PC och inte låser spel och content i exklusiviteter som Pony gör. Och det är ju ENBART Pony-fangirls som du som gnäller över köpet.

Visst, skulle Pony börja släppa sina spel till både PC och Crapstation samtidigt.. då kan man börja stödja Pony som PC-spelare oxå. Men så länge Pony stänger ute PC-marknaden kommer Microsoft alltid ha gemene PC-spelarens favör.

Pony, Crapstation? Hur gammal är du egentligen? Sådana som dig, passar perfekt in på Gamereactor, skriv där istället om dina inlägg ska innehålla så låg nivå.

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Nope, som PC-spelare är jag (som många andra) helt neutrala till Microsoft och Pony fangirls konsollkrig. Men däremot stödjer man hellre Microsoft av den simpla anledningen att de släpper ALLT till PC och inte låser spel och content i exklusiviteter som Pony gör. Och det är ju ENBART Pony-fangirls som du som gnäller över köpet.

Visst, skulle Pony börja släppa sina spel till både PC och Crapstation samtidigt.. då kan man börja stödja Pony som PC-spelare oxå. Men så länge Pony stänger ute PC-marknaden kommer Microsoft alltid ha gemene PC-spelarens favör.

Ok

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Är det massa qanon muppar som röstar upp detta?

OnT: dom enda som gråter för detta uppköp är ju inbitna Sony fans. Hyckleriet är genomskinligt.

Det är garanterat en hel del fanboys som gråter och skriker om detta. Men där också kloka människor som ser problem med konkurrens och dominans baserat på ekonomiska muskler.

Det är inte så enkelt och så svart/vitt som många vill göra det till. En fri marknad där konkurrens är den drivande faktorn kräver reglering för att nyss nämnda marknad ska fungera. Jag är ingen expert men jag påstår mig kunna se problem med denna affären ur det perspektivet.

Personligen hade jag dock låtit den gå igenom i syfte att sätta eld i baken på Sony så att vi konsumenter kan njuta av bättre tjänster, service och priser.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

https://twitter.com/klobrille/status/1601265778942414848?t=mr...

Och turerna fortsätter. FTC stora argument finns inte. EU kommer förmodligen att godkänna affären nu.

FTC kan komma med ett krav om Bethesda spel till PlayStation så som Starfield o.s.v. Men det är ett stort Nej från Xbox och Microsoft sida. För det sa Microsoft när köpet av Bethesda godkändes. Det är 1a party titlar. Då kan Microsoft komma med Spiderman och Miles Morales.

https://twitter.com/WinC_Gaming/status/1601265686323597312?t=...
Och facket säger till på SKARPEN åt FTC.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/klobrille/status/1601265778942414848?t=mr...

Och turerna fortsätter. FTC stora argument finns inte. EU kommer förmodligen att godkänna affären nu.

FTC kan komma med ett krav om Bethesda spel till PlayStation så som Starfield o.s.v. Men det är ett stort Nej från Xbox och Microsoft sida. För det sa Microsoft när köpet av Bethesda godkändes. Det är 1a party titlar. Då kan Microsoft komma med Spiderman och Miles Morales.

https://twitter.com/WinC_Gaming/status/1601265686323597312?t=...
Och facket säger till på SKARPEN åt FTC.

Ja, det värsta är väl inte att Margy mfl spred lögner då utan att FTC går med det till rätten. Har de enbart lyssnat på Sony här? Nåja, intressant följetong.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Pony, Crapstation? Hur gammal är du egentligen? Sådana som dig, passar perfekt in på Gamereactor, skriv där istället om dina inlägg ska innehålla så låg nivå.

Pony och Crapstation för att jag inte vill ge gratisreklam åt det pissföretaget och dess huvudprodukt. Simple as that. Dessutom, efter att ha ägt två Crapstation 3or som var defekta (YLOD) har jag även en personlig anledning till att aldrig nämna Pony och Crapstation vid dess riktiga namn. Så vad är det du jiddrar om egentligen?

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Pony och Crapstation för att jag inte vill ge gratisreklam åt det pissföretaget och dess huvudprodukt. Simple as that. Dessutom, efter att ha ägt två Crapstation 3or som var defekta (YLOD) har jag även en personlig anledning till att aldrig nämna Pony och Crapstation vid dess riktiga namn. Så vad är det du jiddrar om egentligen?

Gratisreklam? Hur menar du? Har du någon substantiell plattform som påverkar på något vis? Om du är besviken på Sony så ska du ju nämna företaget korrekt för att få effekt, nu blir det ju motsatt effekt, man tar inte dig på allvar.

Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/klobrille/status/1601265778942414848?t=mr...

Och turerna fortsätter. FTC stora argument finns inte. EU kommer förmodligen att godkänna affären nu.

FTC kan komma med ett krav om Bethesda spel till PlayStation så som Starfield o.s.v. Men det är ett stort Nej från Xbox och Microsoft sida. För det sa Microsoft när köpet av Bethesda godkändes. Det är 1a party titlar. Då kan Microsoft komma med Spiderman och Miles Morales.

https://twitter.com/WinC_Gaming/status/1601265686323597312?t=...
Och facket säger till på SKARPEN åt FTC.

Vadå EU kommer förmodligen godkänna den nu?!?
Tror du att bara för FTC uttalat sej så sitter dom i EU som går igenom denna affär säga: Nä nu bara för dom sa så fel så tar vi och godkänner denna affär.

Va? Tror du dom liggerr på sån nivå?
När dom dsom godkänner den affären så det absolut inte pga att FTC uttalat sej så.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja, det värsta är väl inte att Margy mfl spred lögner då utan att FTC går med det till rätten. Har de enbart lyssnat på Sony här? Nåja, intressant följetong.

Jag skulle nog inte gå så långt att säga att Margy med flera ljuger. Läser man inte på hur det igentligen är hittar man på lite så det passar in. Men nu är Sonys smutsiga tvätt ute. Mera nu än som kom ut under Epic v Apple. FTCs smutsiga tvätt också. Och går det fram till en domare så kommer Microsofts smutsiga tvätt också komma ut. Dock har Microsoft varit glasklara med detta köp vad som väntar. Likadant förre som efter. Det blir en fight mellan Microsoft advokater, Activision advokater plus fackets advokater på en sida vs Sony's och FTCs på andra sidan.

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Pony och Crapstation för att jag inte vill ge gratisreklam åt det pissföretaget och dess huvudprodukt. Simple as that. Dessutom, efter att ha ägt två Crapstation 3or som var defekta (YLOD) har jag även en personlig anledning till att aldrig nämna Pony och Crapstation vid dess riktiga namn. Så vad är det du jiddrar om egentligen?

Ok, din fjortis, fortsätt du skriva så då. Lycka till med att få folk att läsa dina inlägg. För så fort jag läste "Pony" och "Crapstation", så slutade jag läsa resten av ditt inlägg.

Som sagt din attityd passar perfekt in på GR:s kommentarsfält, största anledningen till att jag slutade vara aktiv där.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag skulle nog inte gå så långt att säga att Margy med flera ljuger. Läser man inte på hur det igentligen är hittar man på lite så det passar in. Men nu är Sonys smutsiga tvätt ute. Mera nu än som kom ut under Epic v Apple. FTCs smutsiga tvätt också. Och går det fram till en domare så kommer Microsofts smutsiga tvätt också komma ut. Dock har Microsoft varit glasklara med detta köp vad som väntar. Likadant förre som efter. Det blir en fight mellan Microsoft advokater, Activision advokater plus fackets advokater på en sida vs Sony's och FTCs på andra sidan.

Nej och jag skrev inte att de ljuger heller, utan spred lögnerna. Där EU motsäger det som FTC säger. Men som sagt det är en intressant följetong där det lär visas i rätten vilka som har rätt där.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/klobrille/status/1601265778942414848?t=mr...

Och turerna fortsätter. FTC stora argument finns inte. EU kommer förmodligen att godkänna affären nu.

FTC kan komma med ett krav om Bethesda spel till PlayStation så som Starfield o.s.v. Men det är ett stort Nej från Xbox och Microsoft sida. För det sa Microsoft när köpet av Bethesda godkändes. Det är 1a party titlar. Då kan Microsoft komma med Spiderman och Miles Morales.

https://twitter.com/WinC_Gaming/status/1601265686323597312?t=...
Och facket säger till på SKARPEN åt FTC.

Att citera Twitter inlägg är väl inte heller så pålitligt, men vad vet jag. Kanske bättre att leta reda på de dokument som finns gällande den här affären och eventuellt upplysa om vad som står i dessa?
Jag kan tycka att det är lite svagt att använda sig av twitter som källkritik, då vem som helst faktiskt kan skriva något på den plattformen.
Gå gärna igenom de dokument som finns gällande affärerna istället, då får man en mer pålitlig källa.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Så töntigt, va spelar det för roll om cod skulle bli xbox exklusive, det är ju inte som cod är det enda dåliga fps:et som finns på marknaden.
finns hur många som helst casual MP FPS spel förstår inte varför det blivit så stor grej av det här.

Senaste Cod har nu gått om Elden Ring så nog säljer det bra och då generar det intäkter till de plattformar det säljs på så att plattformarna kan slänga pengar på att låta kreativare spel utvecklas som aldrig annars skulle sett dagens ljus

Medlem
Skrivet av Famipan:

Senaste Cod har nu gått om Elden Ring så nog säljer det bra och då generar det intäkter till de plattformar det säljs på så att plattformarna kan slänga pengar på att låta kreativare spel utvecklas som aldrig annars skulle sett dagens ljus

Har senaste CoD sålt mer än 17 miljoner redan? Det är otroligt isåfall. Trodde inte det sålde så mycket så snabbt.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Att citera Twitter inlägg är väl inte heller så pålitligt, men vad vet jag. Kanske bättre att leta reda på de dokument som finns gällande den här affären och eventuellt upplysa om vad som står i dessa?
Jag kan tycka att det är lite svagt att använda sig av twitter som källkritik, då vem som helst faktiskt kan skriva något på den plattformen.
Gå gärna igenom de dokument som finns gällande affärerna istället, då får man en mer pålitlig källa.

Bakom betalvägg men finns screenshots.

Post in thread 'The Microsoft / Activision Blizzard acquisition |OT| Antitrust Simulator (Update: EC responds to FTC's case against ActiBlizz/MS)' https://www.resetera.com/threads/the-microsoft-activision-bli...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ok, din fjortis, fortsätt du skriva så då. Lycka till med att få folk att läsa dina inlägg. För så fort jag läste "Pony" och "Crapstation", så slutade jag läsa resten av ditt inlägg.

Som sagt din attityd passar perfekt in på GR:s kommentarsfält, största anledningen till att jag slutade vara aktiv där.

Det är inte mitt problem att du har sånt tråkigt liv att du stör dig på att man inte vill nämna företag-namn. Dessutom är det inte jag som går på personangrepp som du gör.

Moderator | Testpilot

Kom igen, visst kan vi bete oss?

Jag har fortfarande svårt att förstå hur man orkar kalla saker "Pony", "Shitbox", "Crapstation" och annat folk hittar på. Att man alltså är så fanboy över ett märke/produkt att man vid minsta lilla tillfälle måste hata på den andra produkten, och jävlas med folk som äger den.

Diskutera det här sakligt och skippa personangrepp så slipper vi stänga av folk - tack.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kom igen, visst kan vi bete oss?

Jag har fortfarande svårt att förstå hur man orkar kalla saker "Pony", "Shitbox", "Crapstation" och annat folk hittar på. Att man alltså är så fanboy över ett märke/produkt att man vid minsta lilla tillfälle måste hata på den andra produkten, och jävlas med folk som äger den.

Diskutera det här sakligt och skippa personangrepp så slipper vi stänga av folk - tack.

Jag vet inte vad som är kraven för att vara moderator på fz men förslagsvis kan det vara vara bra att ge förslag för hur man kan uttrycka sig 👍

Till exempel kan man ge förslag på hur man diskuterar detta sakligt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Jag vet inte vad som är kraven för att vara moderator på fz men förslagsvis kan det vara vara bra att ge förslag för hur man kan uttrycka sig 👍

Till exempel kan man ge förslag på hur man diskuterar detta sakligt.

Det första man kan göra är att läsa våra regler.

Nu är jag sjuk och har feber, så kanske uttrycker mig dåligt och har lite sämre tålamod, men behöver men verkligen förklara för någon hur man beter sig sakligt?

Kalla inte varandra massa ord som fjortis, att folk är dumma i huvudet, och att man på något sätt är sämre för att man gillar Xbox över Playstation. Inga direkta personangrepp givetvis. Vett & etikett liksom. Man ska utan problem kunna diskutera Playstation och Xbox utan att det blir bråk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kom igen, visst kan vi bete oss?

Jag har fortfarande svårt att förstå hur man orkar kalla saker "Pony", "Shitbox", "Crapstation" och annat folk hittar på. Att man alltså är så fanboy över ett märke/produkt att man vid minsta lilla tillfälle måste hata på den andra produkten, och jävlas med folk som äger den.

Diskutera det här sakligt och skippa personangrepp så slipper vi stänga av folk - tack.

Hela den där fanboy-grejen är så infantil och de flesta vettiga människor har väl tröttnat helt på detta vid det här laget. Det är på samma nivå mentalt som fotbollshuliganer. Det är som att vi människor måste dela upp varandra i olika läger till varje pris och "kriga" mot varandra.
Tröttsamt.

Jag är definitivt inte lättkränkt, men allt sådan där "hitte-på-rivalitet" är jag allergisk mot. Vad är end goal? Att bara "din" konsol ska existera eller att pc-master-race ska vara det enda systemet? Helt obegripligt att folk lägger energi på detta.

Nintendo, Microsoft, Sony är bara bolagg som vill tjäna pengar och expanderar. Det ligger i kapitalismens natur och jag lägger ingen värdering i det, men tro inte för det minsta att de bryr sig någonstans om deras fans. Vi är kunder som konsumerar deras produkter och tjänster. That's it! Play and have fun!

Jag hatar när folk säger väx upp, men här är det faktiskt applicerbart!
Vet man inte hur man diskuterar sakligt, så kanske det är lämpligt att söka sig till något annat forum.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Har du läst artikeln?

Verkar vara några här som missat det...

FTC

"Microsoft decided to make several of Bethesda's titles including Starfield and Redfall Microsoft exclusives despite assurances it had given to European antitrust authorities that it had no incentive to withhold games from rival consoles."

Skrivet av Bullen86:

Här har du några paragrafer om köpet och vad de bestämde, inte specifikt om Starfield/Redfall. Sista paragrafen är den viktigaste och den dem bröt mot direkt efter uppköpet.

<Uppladdad bildlänk>

https://ukdaily.news/microsoft-did-not-mislead-the-european-u...

Nästa gång försök vara lite källkritiska

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det var den informationen som dök upp just vid den tidpunkten överallt på sociala medier. Flera timmar senare kom denna nyhet upp som du länkade.

Det är lätt att vara efterklok och anklaga folk för att "vilseleda", som vissa gjorde här, när det inte ens var intentionen från början. Vi utgick bara från information vi hade då.

Avstängd
Skrivet av Bullen86:

Det var den informationen som dök upp just vid den tidpunkten överallt på sociala medier. Flera timmar senare kom denna nyhet upp som du länkade.

Det är lätt att vara efterklok och anklaga folk för att "vilseleda", som vissa gjorde här, när det inte ens var intentionen från början. Vi utgick bara från information vi hade då.

Men i ditt inlägg har du ju kopierat in någon bild utan att själv förstå vad som står, och därmed vilseleder du folk med flit.

Och nej, det är lätt att vara klok även innan också genom att vara källkritisk.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Jag använde samma källa som FZ och länkade bara grundartikeln som verkade trovärdig.
FTC verkar ha gjort ett misstag här och bör förmodligen i vanliga fall ses som en seriös källa.
Det är heller inget konstigt att all kommunikation emellan Microsoft och EU inte är offentlig.
Skulle vara väldigt märkligt ifall ett granskande organ som FTC skulle försöka dra en rövarare, tror inte att dem seriöst skulle kunna tro att vad dem säger inte faktagranskas. Ser inte heller vad som de skulle få ut av att försöka med någon typ av sabotage.

Microsoft bör dock ses som en mindre trovärdig källa i det här, då de såklart är partiska.
Med Phils märkliga uttalanden senaste tiden så är det svårt att ta dem på allvar i förhållande till den här affären.

Med det sagt så tror jag ändå att affären kommer gå igenom.

*Edit: Du kanske borde be FZ uppdatera artikeln också, med "Skicka en rättelse" funktionen?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Men i ditt inlägg har du ju kopierat in någon bild utan att själv förstå vad som står, och därmed vilseleder du folk med flit.

Och nej, det är lätt att vara klok även innan också genom att vara källkritisk.

Men jisses, snacka om att göra en höna av en fjäder! Nej, hela FZ gick under pga min bild.

Missade du och läsa vad jag skrev till Noreson därefter, att OM det finns en sanning bakom det hela, jag sa inte att det var sanningen.

Då FTC gick ut med att de skulle stämma pga att MS hade "brutit" mot ett avtal, så spekulerades det vilt på sociala medier vad exakt det kan handla om, och vilken specifik paragraf i avtalet det var, min bild var just dem paragraferna som det hänvisades till, att det kan vara det FTC stör sig på. Som sagt sa jag inte att det var sanningen.

Är det första gången du upplever spekulationer? Man gör spekulationer varje dag i vardagen, inom olika ämnen, fotbollsmatcher, aktier, någons död, spel etc, innan man får reda på sanningen. Hade inte EU gått ut med något, så hade vi fortfarande suttit här och spekulerat vilt.

Tror du sedan jag har någon speciell agenda mot MS? Jag äger bägge konsolerna, och vill bara att detta ska ta slut, hur det än slutar, för ärligt talat så är jag likt många andra, så jävla trött på detta ämnet. Men nu kommer rättegången som MS förmodligen vinner, bara förlänga skiten, och man kommer få höra om det i ett halvår till...

123
Skriv svar