Game Awards - Elden Ring blev Game of the Year, men God of War vann mest

Medlem

fick a plague tale requiem något pris?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag kan förstå att Elden Ring vann framför God of War: Ragnarök. Det är ett mer nyskapande spel och bästa öppna världen på många år med beroendeframkallande strider, gåtfull atmosfär och nyfiket utforskande. Väldigt roligt och utmanande! Jag tyckte ändå GoW var en bättre spelupplevelse.

Jag sticker ut hakan lite och säger Elden Ring är ett opolerat spel, i alla fall i mina ögon. Bland annat är berättandet lite taffligt och drivs för mycket av föremålsbeskrivningar, utströdda lite här och var, och ologiska quests där slumpen ofta avgör hur det går (dessutom verkar ju alla quests sluta med att alla dör, eller värre ). Det är en helt fantastiskt spännande värld som Martin har kokat ihop, men den tas kanske bäst in med mobilen i hand tyvärr. Det var några fler saker jag störde mig på, som t ex taskig UI och ful design.

GoW tillför inte så mycket nytt, t ex är striderna och pusslen ganska bekanta från föregångaren. Det är nästa kapitel i ett utforskat koncept, men det görs så bra, produktionsvärdet är så otroligt högt och grym story med många vändningar. Sjukt snyggt, fantastik musik och skådespelarinsatser.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Fast är inte GoW Ragnars gröt tekniskt sett en expansion och inte ett egentligt spel i sig, eller är det standalone ? Borde det inte finnas en kategori för Best Expansion också ?

En expansion 4 år senare? Du kanske tänker på Assassin's Creed Dawn of Ragnarök? Det är en expansion till Assassin's Creed Valhalla. God of War Ragnarök är en direkt uppföljare till God of War 2018 gjord på precis rätt sätt exakt som en uppföljare ska vara ..och ja det är ingen dum idé det borde finnas pris på best expansion också!

Medlem

Vansinnigt att Stray som släpptes, var halvkasst och glömdes bort inom loppet av en vecka vann ”Best debut” när Vampire Survivors inspirerade en hel genre som får högkvalitativa kloner nästan varje månad än idag.

Medlem

Att Ashly Burch, för Horizon Forbidden West, inte vann sin kategori är fan skandal.

International
Man of Mystery
Skrivet av kebbe:

Vansinnigt att Stray som släpptes, var halvkasst och glömdes bort inom loppet av en vecka vann ”Best debut” när Vampire Survivors inspirerade en hel genre som får högkvalitativa kloner nästan varje månad än idag.

Well, let's agree to disagree här, jag tyckte personligen att Stray var ljusår bättre och nyskapande än ännu en bullethell-klon


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Well, let's agree to disagree här, jag tyckte personligen att Stray var ljusår bättre och nyskapande än ännu en bullethell-klon

Förutom Rimworld och Crusader Kings 2 så är helt klart Vampire Survivors årets spel.

Medlem

Bara att gratulera! Trodde faktiskt God of War skulle ta hem det efter att Elden Ring även vann best game direction.

Men Elden Ring är ett fantastiskt bra spel och förtjänar det utan tvekan.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

GoW = mest överskattade spelserien någonsin. Kanske med undantag för Gears of War (roligt att de delar samma förkortning).

Tycker GoW-serien är topp-5 bästa någonsin. Kul att folk tycker olika!:)

Skrivet av anon_331517:

Såna här galor är ju ett skämt, tycker jag. Dela ut priser baserat på korkade människors åsikter.
Har aldrig märkt att den stora massans (pöbelns) åsikter är att hänga i julgranen i samhället nånsin, snarare otroligt efterapande och "jag vågar inte sticka ut med en egen åsikt, för då kan jag ju hamna utanför gruppens".

Är dem korkade för att ditt favoritspel inte vinner eller vet du att dem är korkade? Tror nog ändå att majoriteten av det "vanliga" folket tycker att de som fick pris förtjänade dem. Jag tycker GoW är GOTY men kan förstå att Elden Ring vann även fall jag inte är ett fan av det;)

Medlem

Ja GoW Ragnarök är lika mycket uppföljare som orginal gow 1 & 2. Skillnaden är bara att det hände mer snabbare förut. Så skulle det komma ett till GoW i från samma serie om ca5 år så skulle det följa fortfarande (ungefär) samma stil. Vi kommer säkert att komma till en tid då uppföljare ser nästan exakt lika dana ut som spelen gjorde tidigare i serien. Själv är jag väldigt glad över både GoW Ragnarök och Elden ring och flera andra spel. Så för mig har året varit riktigt toppen faktiskt. Deep rock,Apex(ständigt nya säsonger,cult of the lamb,dying light 2,Goat simulator 3,Ghost song,SiFu,Callisto protocol och stray är bara några riktigt bra spel som kom i år bara till Playstation. Och då vet jag redan nu att jag glömde skriva ner flera riktigt bra spel i listan. Så med det spel intresset jag har iaf så existerar det inga dåliga år. Sen har jag switch också Splatoon 3 har spelats väldigt flitigt hela hösten....

Medlem

Stray har jag inte ens klarat ut än. La ner efter halva spelet. Tunic däremot kunde jag inte slita mig ifrån utan sträck körde från början till slut. Det borde klassats högre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast med tanke på hur väl uppbyggd och djup story och lore Elden Ring har, är det ju inte konstigt alls. Bara att det kräver lite extra av spelaren att få fram allt, men där finns ju fantastiska berättelser.

Att ha en väl uppbyggd värld/lore är jag för alla dagar i veckan. Gärna mycket mer som man själv får leta efter och som inte är det där uppenbara eller som man tunnlas igenom. Faktum är att jag har stor respekt för spel som verkligen gör ett världsbygge och har med mycket lore som förklara saker även om det inte ens kommer med i spelprodukten.

Med det sagt, nej, Elden må ha lore och det kan man ha lagt ner massa tid på rent skriftligt eller konceptuellt, men narratrivsdrivet är det ju knappt någonstans. Majoriteten av spelarna kan utan några som helst problem plöjja igenom hela spelat utan att knappt förstå det mest centrala i vad i helvete som pågår. Det är ganska genomgripande för alla Froms titlar minus möjligen Sekiro som hade lite mer äkta narrativ. Det är inte på något sätt ett ambitiöst eller välgjort spel i den aspekten enligt mig, och definitivt inte storydrivet någonstans. Det fanns andra titlar som förtjänade den titeln betydligt mer med framförallt en välberättad och engagerande story, även om de kanske saknar utforska-själv-djupet.

Medlem
Skrivet av heady89:

Att ha en väl uppbyggd värld/lore är jag för alla dagar i veckan. Gärna mycket mer som man själv får leta efter och som inte är det där uppenbara eller som man tunnlas igenom. Faktum är att jag har stor respekt för spel som verkligen gör ett världsbygge och har med mycket lore som förklara saker även om det inte ens kommer med i spelprodukten.

Med det sagt, nej, Elden må ha lore och det kan man ha lagt ner massa tid på rent skriftligt eller konceptuellt, men narratrivsdrivet är det ju knappt någonstans. Majoriteten av spelarna kan utan några som helst problem plöjja igenom hela spelat utan att knappt förstå det mest centrala i vad i helvete som pågår. Det är ganska genomgripande för alla Froms titlar minus möjligen Sekiro som hade lite mer äkta narrativ. Det är inte på något sätt ett ambitiöst eller välgjort spel i den aspekten enligt mig, och definitivt inte storydrivet någonstans. Det fanns andra titlar som förtjänade den titeln betydligt mer med framförallt en välberättad och engagerande story, även om de kanske saknar utforska-själv-djupet.

Det du säger nu är ju mer eller mindre att ett spel måste ha tydliga cutscenes och en enkel handling att följa med i för att vara välberättad. Nu handlar ju dessutom kategorin om innovation inom berättande, där Elden Ring ändå passar in.

Men med det sagt, så håller jag ändå med dig om at alla spel på listan förutom Immortality borde bytas ut då det kommit betydligt bättre spel sett till narrativ i år. AAA titlar är ju ytterst sällan bra där

Medlem

Problemet med Elden Rings berättelse och narrativ är att det är så svårt att ta till sig.

Att mycket världsbyggande sker i bakgrunden och via text eller eller info om vapen m.m. är helt okej, men den ska ju vara sammanhängande då.

I Elden Ring är det ju svårt att förstå vad fan som händer även om du försöker förstå. Det är en väldigt vag handling helt enkelt.

Att vissa ledtrådar om vad som försigår kommer från ett förenål med låg droprate som du helt kan missa om du har otur är inte ett bra narrativ. Det berättar inte en bra berättelse. (Sen tycker jag att själva berättelsen i Elden Ring är ganska tråkig den också. Det känns som alla andra From Software spel fast med nya namn.)


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Vad är det som gör Elden Ring speciellt i förhållande till Dark Souls? Eller Bloodborne? Fattar inte riktigt hypen...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju både proffstyckare och allmänhet som tillsammans röstar fram vinnarna. Det är ju nästan alltid de största namnen som flest gillar/spelar, så att såna vinner överraskar inte ett dugg. Sen kanske det mer handlar om att du gillar annat än storspel och mindre om att folk är korkade när inte dina favoriter vinner.

Det där är ganska intressant, för spelindustrin är rätt unik i det avseendet. De flesta priser i andra medium (i.e. bok- och filmbranschen framförallt) tilldelas ju ofta mindre kända titlar i jämförelse med spelvärlden. Varför tror du att det är så?

Skulle vara roligt med en artikel om hur ni själva går till väga när ni ska rösta till Game Awards. Spelar alla samtliga spel, eller är det uppdelat? Hur fungerar värderingarna om åsikterna går isär? Ser ni samma tendenser internt som man kan se i Game Awards, som när ett spel som inte vinner GOTY istället vinner flera mindre kategorier? Sådana frågor skulle vara kul att få besvarade, tycker jag.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Det där är ganska intressant, för spelindustrin är rätt unik i det avseendet. De flesta priser i andra medium (i.e. bok- och filmbranschen framförallt) tilldelas ju ofta mindre kända titlar i jämförelse med spelvärlden. Varför tror du att det är så?

Skulle vara roligt med en artikel om hur ni själva går till väga när ni ska rösta till Game Awards. Spelar alla samtliga spel, eller är det uppdelat? Hur fungerar värderingarna om åsikterna går isär? Ser ni samma tendenser internt som man kan se i Game Awards, som när ett spel som inte vinner GOTY istället vinner flera mindre kategorier? Sådana frågor skulle vara kul att få besvarade, tycker jag.

Nja filmbranchen går åt det hållet med men det går långsammare. Spelbranschen har inte ett kulturbagage som filmbranschen har så spelen är mer med i en popularitetstävling än något annat. Filmbranschen är dock på väg dit med, Academy Awards är tex egentligen ett pris för teknisk och artistisk innovation och excellens och inte ett pris för mest intäkter som det mer och mer blir för varje år.

12
Skriv svar