Blizzard-utvecklare: Diablo IV-releasen i juni svår att nå utan "betydande" crunch

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det sker överallt, men det betyder inte att det är något bra.

Alla kan bli bättre på att planera och organisera, men ingen kommer att sträva efter det om alla bara jamsar med.

Strul och oförutsedda grejor kommer alltid att ske men omfattningen bör kunna minskas drastiskt. Just när det kommer till digitala saker så bör det vara mycket lättare att skjuta på vid behov än exempelvis ett bygge av ett nytt sjukhus. Vi ser ju hur extrema vinster många av utvecklarna gör på sina spel, då finns där utrymme att prioritera anställdas välmående och hälsa framför en stressad release.

Skjuta upp saker är det lättaste som finns, krävs inget engagemang eller plan för att göra det. Men det finns en affärsaspekt i det där alla anställda skall ha betalt osv. Självklart behövs deadlines för att företaget skall kunna planera intäkter vs utgifter och hålla långsiktigt.

Hur deadlines har satts osv är en annan fråga. Strul och oförutsedda saker är något som bra utvecklingsteam bör ta med i estimaten. Och en bra ledning respekterar.

Medlem

Den här är svår..
Dels efter man sett Itsagundam s videos om hur de jobbar på twitter och andra silicon företag så undrar man ju hur mycket som är gnäll och fakta.
Särskilt med tanke på hur själlöst blizzard vart det senaste.

Så jag tror nog mest gnället är från överbetalda fjollor som inter ett dugg intresserade av att göra ett bra spel.

Det som oroar mig mest

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Den här är svår..
Dels efter man sett Itsagundam s videos om hur de jobbar på twitter och andra silicon företag så undrar man ju hur mycket som är gnäll och fakta.
Särskilt med tanke på hur själlöst blizzard vart det senaste.

Så jag tror nog mest gnället är från överbetalda fjollor som inter ett dugg intresserade av att göra ett bra spel.

Det som oroar mig mest

Det du och många andra här glömmer är att spel som Diablo 2 - som dom flesta älskar helhjärtat; producerades under en extrem press och med en fruktansvärd crunch över ett helt år. Källa på det är David Brevik som har berättat om detta i intervjuer.

Press är nödvändigtvis inte en dålig sak. Ett spel som utvecklas för länge har en stor risk att utvecklas till något sämre än vad det var vid start.

Passion är viktigt för att få en bra slutprodukt. Med passion så kommer övertid i multum.

Medlem
Hmm

Såg bara bilden å klickade på ren tro att det handlade om system shock xD

Medlem
Skrivet av riflE:

Det du och många andra här glömmer är att spel som Diablo 2 - som dom flesta älskar helhjärtat; producerades under en extrem press och med en fruktansvärd crunch över ett helt år. Källa på det är David Brevik som har berättat om detta i intervjuer.

Press är nödvändigtvis inte en dålig sak. Ett spel som utvecklas för länge har en stor risk att utvecklas till något sämre än vad det var vid start.

Passion är viktigt för att få en bra slutprodukt. Med passion så kommer övertid i multum.

Nu var det ju inte alls det jag sa.

Vad jag menade var att om det bara är ett gäng latmaskar som jobbar 3h om dagen men som nu tvingas cruncha 8h om dagen så är det bara löjligt.
Och spelet lär knppast bli bra.

Men är det en crunch av den gamla skolan då är det ett helt annat problem på företaget.

Så vad menas med crunch?

Skrivet av Freakon:

Så fungerar det inte. Tyranni och slaveri är inte populärt och det finns massor av utrymme i juridisk mening för att kräva sin rätt vid mental misshandel. Även i länder som USA.

Konkurrensklausuler är ju knappast något ovanligt. Inte ens i kollektivanslutna företag i Sverige.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det är tighta datum i alla branscher. Kom och se på byggbranschen och se vad ni tycker om den. Är då fan ingen som skriver om det i Sverige. Gjutningar som pågår mellan 07-19 dagligen, även helger, för att projektet ska i mål för inflytt och annat. Och där säljs lägenheterna i förväg innan grunden ens gjutits.

Mycket fokus på bara spelbranschen just nu gällande ”crunch”.

Jag jobbar inom filmbranschen som tyvärr har mycket likt med spelbranschen. Ibland har vi jobba 90 timmars veckor ett par månader i sträck för att någon jeppe i kostym visat filmen för sin familj som tyckte lavan skulle vara grön istället för röd...

Medlem
Skrivet av Grapplerbaki:

Jag jobbar inom filmbranschen som tyvärr har mycket likt med spelbranschen. Ibland har vi jobba 90 timmars veckor ett par månader i sträck för att någon jeppe i kostym visat filmen för sin familj som tyckte lavan skulle vara grön istället för röd...

får ni betalt?

12
Skriv svar