Xbox lyste med sin Game Awards-frånvaro: "Har mycket att visa"

Robot
Xbox lyste med sin Game Awards-frånvaro: "Har mycket att visa"

Inga Xbox Game Studios-titlar på scenen.


Medlem

Jag känner mig lugn som Xbox-X spelare för alla spel jag ser fram emot nästa år kommer ju på min plattform:

- Hogwarts Legacy
- Starfield
- Diablo 4
- Space Marine 2

Täcker i stort sett spelbehovet 2023 för mig😀

Medlem

Släpper man inga spel blir det svårt att vinna någonting. Microsoft har uppenbarligen ingen som helst ambition att släppa spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Släpper man inga spel blir det svårt att vinna någonting. Microsoft har uppenbarligen ingen som helst ambition att släppa spel.

En sak som talar för Microsoft är att dom säljer spelkonsoler, samma sak kan ju inte sägas om Sony LOL 😀!

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Jag känner mig lugn som Xbox-X spelare för alla spel jag ser fram emot nästa år kommer ju på min plattform:

- Hogwarts Legacy
- Starfield
- Diablo 4
- Space Marine 2

Täcker i stort sett spelbehovet 2023 för mig😀

Exakt så känner jag också. Diablo 4 och Starfield är mina stora släpp för 2023, men sedan en del bubblare exempelvis nya Forza, Age of Empires 2 (väldigt oklart hur det lirar med handkontroll) och Stalker 2

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

En sak som talar för Microsoft är att dom säljer spelkonsoler, samma sak kan ju inte sägas om Sony LOL 😀!

Vad menar du? De säljer ju fler konsoler än Microsoft. Senaste NPD släpptes idag och där kan du läsa att ps5 sålde flest konsoler följt av Switch och sist XboxS/X. Eller missförstår jag vad du menar?

Dex
Medlem

Konstigt att detta har blivit en sån stor grej. Såg att Ryan Mccaffrey som är en stor Xbox "fanboy" och har hållit i IGNS Xbox podcast i många år gjorde en artikel om detta och var väldigt besviken på att Xbox var så frånvarande.
Det är ju en sak om man inte visste vad som ska komma det närmsta halvåret från Microsoft, då hade jag förstått kritiken helt och hållet, men vi vet ju om många spel som kommer första halvan av nästa år (förutom alla förseningar som kommer ställa till det så klart).

Så tycker det känns väldigt konstigt att det har blivit så här mycket kritik för att dom inte visade upp något.

Skrivet av PixelGamer:

En sak som talar för Microsoft är att dom säljer spelkonsoler, samma sak kan ju inte sägas om Sony LOL 😀!

Va? Tror inte riktigt någon förstår vad du menar här? Sony säljer ju fler konsoler än vad Microsoft gör. Eller hur menar du?

Medlem

Microsoft har sagt i flera år nu, utan att något händer nästföljande år.

Medlem
Skrivet av Dex:

Konstigt att detta har blivit en sån stor grej. Såg att Ryan Mccaffrey som är en stor Xbox "fanboy" och har hållit i IGNS Xbox podcast i många år gjorde en artikel om detta och var väldigt besviken på att Xbox var så frånvarande.
Det är ju en sak om man inte visste vad som ska komma det närmsta halvåret från Microsoft, då hade jag förstått kritiken helt och hållet, men vi vet ju om många spel som kommer första halvan av nästa år (förutom alla förseningar som kommer ställa till det så klart).

Så tycker det känns väldigt konstigt att det har blivit så här mycket kritik för att dom inte visade upp något.

Jag tror helt enkelt att folk är väldigt frustrerande på MS, samtidigt som konkurrenten släpper spel med jämna mellanrum. Folk vill ha uppdateringar och är rädda att det blir ännu fler förseningar. Tänk på att 2022, rent exklusivt mässigt, har varit sämsta året för Xbox. Så jag förstår kritiken.

Annars hoppas jag verkligen att de har många spel på g. Ska klart vara intressant och se om de har några överraskningar.

Men jag tyckte den lilla trailern ovan var lite märklig, spel som redan kommit ut, som t.ex. Halo, och Forza M, visades flera gånger om.

Medlem
Skrivet av Dex:

Va? Tror inte riktigt någon förstår vad du menar här? Sony säljer ju fler konsoler än vad Microsoft gör. Eller hur menar du?

Han kanske driver med trollandet "inga spel" lite?

It's not a lake, it's an ocean

Jag har spelat på Xbox i 20 år och det ska väldigt mycket till för att jag ska lämna plattformen efter alla dessa år. Men det börjar ärligt talat låta väldigt ihåligt varje gång de lovar att så mycket är på gång samtidigt som åren bara går. PlayStation är överlägset när det kommer till exklusiva AAA-spel som håller riktigt hög klass, och det har inte hunnit bli bättre än trots alla satsningar sedan Spencer tog över.

Ja, spel tar tid att utveckla men ärligt talat... Vad sysslar Compulsion med, exempelvis? We Happy Few släpptes 2018! Rares Everwild verkar vara en röra, Halo Infinite hade en bra kampanj men levererade inte på något annat plan. Och så vidare.

Tur att Game Pass finns, det är där jag har tillbringat mest tid under 2022.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Rares Everwild verkar vara en röra.

De har väl nästintill börjat om från början igen på det spelet.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Ambassadör
Xbox

Visst var det tråkigt, och oväntat, att Xbox inte visade något nytt som ligger längre fram men som redan nämnts så är ju ingen hemlighet vad som komma skall under det närmaste halvåret.

  • Redfall

  • Forza Motorsport

  • Age of Empires II konsol

  • ARA: History Untold

  • Minecraft Legends

  • Starfield

Game Pass har ju ännu fler Dag 1-släpp också under samma period. Exempelvis Wo Long: Fallen Dynasty, The Last Case of Benedict Fox, Lies of P, Atomic Heart, Flintlock: Siege of Dawn för att nämna några. Hela 2023 är fyllt av tredjepartsreleaser på Game Pass.

2023 ser ut att bli ett riktigt bra spelår på Xbox, ovan nämnda first party är ju bara första halvan. Det är nog först nu som studiorna börjar komma ikapp schemat efter Covid och det blir lite ketchup-effekt under de närmsta åren, där vi äntligen kan börja se vad en first party organisation som växt från 5 till 23 studios verkligen kan producera.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Visst var det tråkigt, och oväntat, att Xbox inte visade något nytt som ligger längre fram men som redan nämnts så är ju ingen hemlighet vad som komma skall under det närmaste halvåret.

  • Redfall

  • Forza Motorsport

  • Age of Empires II konsol

  • ARA: History Untold

  • Minecraft Legends

  • Starfield

Game Pass har ju ännu fler Dag 1-släpp också under samma period. Exempelvis Wo Long: Fallen Dynasty, The Last Case of Benedict Fox, Lies of P, Atomic Heart, Flintlock: Siege of Dawn för att nämna några. Hela 2023 är fyllt av tredjepartsreleaser på Game Pass.

2023 ser ut att bli ett riktigt bra spelår på Xbox, ovan nämnda first party är ju bara första halvan. Det är nog först nu som studiorna börjar komma ikapp schemat efter Covid och det blir lite ketchup-effekt under de närmsta åren, där vi äntligen kan börja se vad en first party organisation som växt från 5 till 23 studios verkligen kan producera.

Nu kör jag mest PC men det ser ut att bli ett starkt år för Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet.

Tror xbox skulle behöva egna shower som Nintendo startade och Playstation senare hakade på för att visa upp alla spel lite mer.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Nu kör jag mest PC men det ser ut att bli ett starkt år för Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet.

Tror xbox skulle behöva egna shower som Nintendo startade och Playstation senare hakade på för att visa upp alla spel lite mer.

Det är tydligen en sån planerad första kvartalet 2023.

Dex
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Han kanske driver med trollandet "inga spel" lite?

Ja skulle väl tro det också.... Var väl lite naivt och tro något annat

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Jag har spelat på Xbox i 20 år och det ska väldigt mycket till för att jag ska lämna plattformen efter alla dessa år. Men det börjar ärligt talat låta väldigt ihåligt varje gång de lovar att så mycket är på gång samtidigt som åren bara går. PlayStation är överlägset när det kommer till exklusiva AAA-spel som håller riktigt hög klass, och det har inte hunnit bli bättre än trots alla satsningar sedan Spencer tog över.

Ja, spel tar tid att utveckla men ärligt talat... Vad sysslar Compulsion med, exempelvis? We Happy Few släpptes 2018! Rares Everwild verkar vara en röra, Halo Infinite hade en bra kampanj men levererade inte på något annat plan. Och så vidare.

Tur att Game Pass finns, det är där jag har tillbringat mest tid under 2022.

Det är inte så märkligt. Xbox har byggt upp en i stort sett ny first party-organisation med början 2018 då både uppköpen av studios och Phil Spencers era som chef över en egen division inleddes. Det tar lite tid att styra om ett sådant skepp och integrera alla nya i organisationen, och när det mitt i allt blir en pandemi som försenat och försvårat allt så tar det extra tid. Ett AAA-spel i dagens läge tar dessutom längre tid och Xbox är ju inte den enda som drabbas av förseningar. Någon som minns att God of War: Ragnarök, GT7 och Horizon: Forbidden West var 2021-spel? Det i en organisation som redan var i full gas.

Compulsion släppte WHF i mitten av 2018, därefter tre DLC en bit in på 2019. Vid årskiftet 2020 vet vi väl alla vad som hände? De ligger nog helt i fas med vad som kan förväntas då deras nästa spel har större ambitioner än deras tidigare alster.

Alla de nya studiorna har tagit sig tid att bygga upp sina studios med de nya resurser som erbjudits, allt från lokaler till utökningar av antalet anställda och till och med nya understudios för att ställa om till en högre ambitionsnivå. Det tar lite tid att etablera den grunden helt enkelt (än längre med en pandemi mitt i allt), men slutresultatet är väl värt investeringen och väntan.

De gamla studiorna dras med sina egna problem och utmaningar. Rare har varit oerhört framgångsrika med Sea of Thieves och Everwild har rebootats och ska nu vara på god väg under nytt projektledarskap. Halo Infinite ser ut att äntligen ha börjat hitta sin form efter att i stort sett hela ledarskapet bytts ut och omorganiserats på 343i. Något som inte heller sker i en handvändning.

Tar man en liten titt på vad som är på gång ifrån Xbox first party så är det en sanslös mängd projekt med hög ambitionsnivå.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PFC Hudson:

Nu kör jag mest PC men det ser ut att bli ett starkt år för Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet.

Tror xbox skulle behöva egna shower som Nintendo startade och Playstation senare hakade på för att visa upp alla spel lite mer.

Det tror jag också, nu finns det ju faktiskt material nog att fylla ut en regelbundet återkommande Direct- eller SoP-motsvarighet.

Skrivet av anon_332911:

Ja, är verkligen precis samma i dag som under XBox One generationen. Ständigt snack om spel men spel kommer inte. Funkar kanske om ens nöje ligger i att lista spel på ett forum men vill man faktiskt sitta och spela hjälper inte en lång lista med "TBA" titlar som bara existerar i form av outsourcade CGI trailers mkt.

Situationen är ju inte konstig om man tittar på det nyktert. Och att likställa dagens Xbox med förra generationen är ju inte bara dumt, det är också ett bra sätt att visa på att man inte har en aning om vad man pratar om.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Nu kör jag mest PC men det ser ut att bli ett starkt år för Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet.

Tror xbox skulle behöva egna shower som Nintendo startade och Playstation senare hakade på för att visa upp alla spel lite mer.

Hade dom inte en egen show i typ somras där dom visade upp alla spel som släpps dag 1 på game pass inom 12 månader?

Avstängd

Microsoft och Xbox verkar enbart sikta på att sno Nintendos publik. Bara barnspel i sin repertoire exklusive något undantag.

Är man en snubbe över 12 så gör man nog bäst i att skaffa en PS5 faktiskt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av noreason:

Hade dom inte en egen show i typ somras där dom visade upp alla spel som släpps dag 1 på game pass inom 12 månader?

Ja Xbox har ju sin E3, eller "E3"-show i juni varje år. Det som många vill ha är ju lite mer under resten av året, särskilt nu när det är så väldigt många spel under utveckling mot tidigare.

Skrivet av Soldoktorn:

Microsoft och Xbox verkar enbart sikta på att sno Nintendos publik. Bara barnspel i sin repertoire exklusive något undantag.

Är man en snubbe över 12 så gör man nog bäst i att skaffa en PS5 faktiskt.

Verkligen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

En sak som talar för Microsoft är att dom säljer spelkonsoler, samma sak kan ju inte sägas om Sony LOL 😀!

Att Micrsoft har de enda current-gen konsolerna som desperat reas ut i butikerna medan PS5 fortfarande är sålda innan de landar är tyvärr inte det positiva tecken du tror att det är.

Medlem

Microsoft och "vänta tills nästa år". En ikonisk duo vid det här laget.

Medlem

Tänkte aldrig på det.
Hade varit kul att se mer från starfield.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förstår dock inte vad Microsoft skulle kunnat visa upp, en presentation att nya Fable, Perfect Dark samt Everwild samtliga hamnat i papperskorgen och att Xbox releasekalender således åter är sånär som tom.

Visar ganska tydligt på att det inte bara fungerar att köpa upp en massa random studios, random droppa dem lite klassiska varumärken och sedan hoppas på det bästa.

Medlem

Förmodligen ligger de lågt för att kunna belysa att Sony släpper fler topptitlar och öka chanserna att köpet av Activision går igenom.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag tror helt enkelt att folk är väldigt frustrerande på MS, samtidigt som konkurrenten släpper spel med jämna mellanrum. Folk vill ha uppdateringar och är rädda att det blir ännu fler förseningar. Tänk på att 2022, rent exklusivt mässigt, har varit sämsta året för Xbox. Så jag förstår kritiken.

Annars hoppas jag verkligen att de har många spel på g. Ska klart vara intressant och se om de har några överraskningar.

Men jag tyckte den lilla trailern ovan var lite märklig, spel som redan kommit ut, som t.ex. Halo, och Forza M, visades flera gånger om.

Sämsta året ännu en gång menar du. Men med tanke på alla förvärv Microsoft gör och håller på att göra bör detta snart ändras. Jag hoppas bara konkurrensen håller i sig så vi alla får bra spel!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Det är inte så märkligt. Xbox har byggt upp en i stort sett ny first party-organisation med början 2018 då både uppköpen av studios och Phil Spencers era som chef över en egen division inleddes. Det tar lite tid att styra om ett sådant skepp och integrera alla nya i organisationen, och när det mitt i allt blir en pandemi som försenat och försvårat allt så tar det extra tid. Ett AAA-spel i dagens läge tar dessutom längre tid och Xbox är ju inte den enda som drabbas av förseningar. Någon som minns att God of War: Ragnarök, GT7 och Horizon: Forbidden West var 2021-spel? Det i en organisation som redan var i full gas.

Compulsion släppte WHF i mitten av 2018, därefter tre DLC en bit in på 2019. Vid årskiftet 2020 vet vi väl alla vad som hände? De ligger nog helt i fas med vad som kan förväntas då deras nästa spel har större ambitioner än deras tidigare alster.

Alla de nya studiorna har tagit sig tid att bygga upp sina studios med de nya resurser som erbjudits, allt från lokaler till utökningar av antalet anställda och till och med nya understudios för att ställa om till en högre ambitionsnivå. Det tar lite tid att etablera den grunden helt enkelt (än längre med en pandemi mitt i allt), men slutresultatet är väl värt investeringen och väntan.

De gamla studiorna dras med sina egna problem och utmaningar. Rare har varit oerhört framgångsrika med Sea of Thieves och Everwild har rebootats och ska nu vara på god väg under nytt projektledarskap. Halo Infinite ser ut att äntligen ha börjat hitta sin form efter att i stort sett hela ledarskapet bytts ut och omorganiserats på 343i. Något som inte heller sker i en handvändning.

Tar man en liten titt på vad som är på gång ifrån Xbox first party så är det en sanslös mängd projekt med hög ambitionsnivå.

Jag förstår allt det här, men som spelare vill vi ha nya spel. Det är kul att du försöker se allt från den positiva sidan, men jag börjar bli lite trött på "vänta till nästa år"-snacket nu. Ja, alla drabbas av förseningar, men Sony och Nintendo släpper faktiskt sina spel medan Microsoft inte lyckas leverera. Det är känslan i alla fall. Om Compulsion ligger helt i fas, varför har de inte ens berättat vilket spel de arbetar på? Det är något år sedan Spencer sade sig vara hypad på det de utvecklade. Vi har endast sett korta teasers av Avowed, Everwild, Perfect Dark och Fable, så de lär vi inte få spela än på flera år.

Det är förstås en balansgång när man ska avtäcka ett spel, det är lätt att det blir lite för tidigt vilket är något Xbox fått kritik för tidigare. Men det är helt enkelt för dåligt med exklusiva spel just nu, och den kritiken ser man från Xbox-spelare i alla medier.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Jag förstår allt det här, men som spelare vill vi ha nya spel. Det är kul att du försöker se allt från den positiva sidan, men jag börjar bli lite trött på "vänta till nästa år"-snacket nu. Ja, alla drabbas av förseningar, men Sony och Nintendo släpper faktiskt sina spel medan Microsoft inte lyckas leverera. Det är känslan i alla fall. Om Compulsion ligger helt i fas, varför har de inte ens berättat vilket spel de arbetar på? Det är något år sedan Spencer sade sig vara hypad på det de utvecklade. Vi har endast sett korta teasers av Avowed, Everwild, Perfect Dark och Fable, så de lär vi inte få spela än på flera år.

Det är förstås en balansgång när man ska avtäcka ett spel, det är lätt att det blir lite för tidigt vilket är något Xbox fått kritik för tidigare. Men det är helt enkelt för dåligt med exklusiva spel just nu, och den kritiken ser man från Xbox-spelare i alla medier.

Vet inte om jag försöker se allt från den positiva sidan, snarare en nykter sida om man kan säga så. Jag tycker inte heller att det är tillräckligt med stora spel nu, eller att det visas tillräckligt från de som är på gång. Däremot så tror jag mig förstå vad det delvis beror på och det är ju som det är. Compulsion är väl helt enkelt inte redo att visa något än, men visst är det dags för någon form av utannonserande i alla fall.

Det här med att visa vad de håller på med överlag är nog där jag lägger min största kritik. Det borde pumpas ut feta trailers, dev talks och annat. Man borde också ha någon form av egen show a la Direct eller SoP, kanske återuppliva Inside Xbox med lite uppdaterat format. Marknadsföringen är inte mycket att hänga i julgranen överlag helt ärligt.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem

Reagerade på en annan sak också idag.

Varför har det varit så tyst om High on Life nu dom senaste veckorna? Spelet släpptes idag, men har knappt sätt någon reklam för spelet alls på sistone och såg att det endast har 6 stycken "Critic reviews" på Metacritic.
Det är ju förvisso inte Xbox som äger det, men dom släppte själva en hel del trailer tidigare om det och väldigt konstigt att dom inte har hypat upp det mer på sistone då det hypades rätt rejält i somras.
Verkar ju inte ens som dom har skickat ut review-codes till IGN och dom andra stora sidorna ens.
Om inte jag har missat något, men reagerade på hur lite jag har sett om det nu innan release.

12
Skriv svar