Rapport: Microsoft ska ha erbjudit Sony rättigheter att ta Call of Duty till PS Plus

Robot
Rapport: Microsoft ska ha erbjudit Sony rättigheter att ta Call of Duty till PS Plus

Detta för att blidka FTC, enligt Bloomberg.

#activision-blizzard, #call-of-duty, #microsoft, #sony


Medlem

Helt ärligt så hoppas jag att köpet går igenom och Sony står där tomhänt efter att nekat alla erbjudanden.

Medlem

xD Det här blir ju bara roligare. Nu kommer ju alla Sony CoD spelare som har abonnemang att få det serverat på silverfat, men om Sony tackar nej så får de betala fullpris i stället, eller byta till Xbox.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av Bojkott:

Helt ärligt så hoppas jag att köpet går igenom och Sony står där tomhänt efter att nekat alla erbjudanden.

Samma faktiskt. Jag är mer av en Playstation spelare än Xbox själv om jag inte kan lira på PC men detta börjar helt ärligt bli lite fånigt. Sony är lite bebis när det kommer till den här CoD dealen.

Dex
Medlem

Om detta nu stämmer och om Sony tackar nej till detta så hade det varit väldigt intressant och få höra vilket pris Xbox skulle ha för att det skulle få komma på PS+. För allt vi vet så har kanske Sony tackat nej för att det har varit ett löjligt skampris eller något. Blir ju lite tramsigt att kritisera Sony för att dom inte har accepterat erbjudandet när man inte har en aning om vad erbjudandet är.
Tvivlar ju på att Microsoft skulle låta Sony göra det gratis

Men det är ju väldigt mycket "om" i detta och tycker själva att båda sidorna har blivit så jäkla löjliga i detta ärende. Båda sidorna försöker vinkla verkligheten så mycket dom kan till att få det att låta som dom drabbas så hemskt.
Sony försöker få det att låta som dom inte kommer överleva känns det som ibland och Microsoft försöker få det som att dom är så himla mycket mindre än dom andra. Blir bara så himla löjligt och har verkligen tröttnat på hela detta nu.
Tyvärr kommer detta väl fortsätta ett bra tag framöver.....

Dex
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Helt ärligt så hoppas jag att köpet går igenom och Sony står där tomhänt efter att nekat alla erbjudanden.

Skrivet av lonian:

xD Det här blir ju bara roligare. Nu kommer ju alla Sony CoD spelare som har abonnemang att få det serverat på silverfat, men om Sony tackar nej så får de betala fullpris i stället, eller byta till Xbox.

Blir lite nyfiken här. Varför är ni så övertygade om att det är något bra erbjudande Sony har fått? Kan ju också vara att Xbox vill ha miljarder kronor för att det ska få vara på PS+ för allt vi vet. Kan också vara att det är ett helt fantastiskt erbjudande och Sony bara är envisa och inte vill, men poängen är här att man inte har en aning om hur erbjudandet ser ut så tycker det blir lite tramsigt att kritisera dom för att inte bara acceptera det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Helt ärligt så hoppas jag att köpet går igenom och Sony står där tomhänt efter att nekat alla erbjudanden.

Microsofts erbjudande är lite som att din hyresvärd ger dig en hyresänkning på 3000kr i 3 månader för att sen ge dig en permanent hyreshöjning på 10,000kr.

Oavsett vilken deal Sony får kommer det vara skit om Sony förlorar COD.

Medlem

Tycker sony kan satsa på att få igång discord-appen till ps5 istället, något som de köpte in sig i för mer än 1år sedan!? Det skulle underlätta så in i bomben att ha discord på ps5


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Helt ärligt så hoppas jag att köpet går igenom och Sony står där tomhänt efter att nekat alla erbjudanden.

Ser helst att Microsoft blir nekade av FTC. Vill inte se Microsoft i en sån dominant ställning på spelmarknaden, och skiter blanka fan i om folk tycker Sony är bebisaktiga. Ett uppköp av den här storleken tjänar oss konsumenter ingen nytta, samtidigt som Microsoft uppnår en gigantisk inlåsningseffekt på spelmarknaden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Dex:

Om detta nu stämmer och om Sony tackar nej till detta så hade det varit väldigt intressant och få höra vilket pris Xbox skulle ha för att det skulle få komma på PS+. För allt vi vet så har kanske Sony tackat nej för att det har varit ett löjligt skampris eller något. Blir ju lite tramsigt att kritisera Sony för att dom inte har accepterat erbjudandet när man inte har en aning om vad erbjudandet är.
Tvivlar ju på att Microsoft skulle låta Sony göra det gratis

Men det är ju väldigt mycket "om" i detta och tycker själva att båda sidorna har blivit så jäkla löjliga i detta ärende. Båda sidorna försöker vinkla verkligheten så mycket dom kan till att få det att låta som dom drabbas så hemskt.
Sony försöker få det att låta som dom inte kommer överleva känns det som ibland och Microsoft försöker få det som att dom är så himla mycket mindre än dom andra. Blir bara så himla löjligt och har verkligen tröttnat på hela detta nu.
Tyvärr kommer detta väl fortsätta ett bra tag framöver.....

Håller fullständigt med dig. Känns som om man ofta bara får höra ena sidan, jävligt vinklat från bägge hållen.

Hur ofta har t.ex. CoD dykt upp på PS+, två-tre gånger kanske, och då är dem rätt gamla vid det laget. Det är också de enda gångerna jag har kört igenom storyn, då jag aldrig haft intresse för att köpa spelen i normala fall. MS kanske säger att Sony måste betala minst 50-100 miljoner $ för att få det till tjänsten. Då är det klart dem säger nej.

Så länge vi inte får ta del av bägge sidorna, alltså hela storyn, så blir det missvisande och det får den ena parten att se dålig ut, medans den andra framställs som en frälsare.

Medlem

Frågan är ju hur de ens kan erbjuda COD öht när köpet inte har gått igenom än. Kanske nåt man skulle anamma😄.

Medlem

Så länge vi inte vet när (direkt - efter två år?) och till vilket pris så är det svårt att diskutera detta.

Samtidigt vore det ju konstigt för Sony - som inte vill att köpet ska gå igenom - att sätta sig och diskutera ett avtal om en serie som MS inte äger (än) för att det ska bli lättare för MS att att få igenom affären.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Håller fullständigt med dig. Känns som om man ofta bara får höra ena sidan, jävligt vinklat från bägge hållen.

Hur ofta har t.ex. CoD dykt upp på PS+, två-tre gånger kanske, och då är dem rätt gamla vid det laget. Det är också de enda gångerna jag har kört igenom storyn, då jag aldrig haft intresse för att köpa spelen i normala fall. MS kanske säger att Sony måste betala minst 50-100 miljoner $ för att få det till tjänsten. Då är det klart dem säger nej.

Så länge vi inte får ta del av bägge sidorna, alltså hela storyn, så blir det missvisande och det får den ena parten att se dålig ut, medans den andra framställs som en frälsare.

50-100 miljoner dollar är ju inte helt orealistiskt. Xbox betalade 600.000 dollar för cooking simulator och 2,5 miljoner för Ark (Eller om det är för kommande ARK 2). Playstation betalade 3,5 miljoner för Ark, så uppemot 50 miljoner för COD som är ett mycket större spel låter inte helt galet.

Då får man inte glömma att om spelarna slipper betala engångssumman för spelet så ökar chansen att dem istället spenderar mer pengar på MTX inne i spelen. Delar av det går ju då också till utgivaren av konsolen/plattformen man köper MTX på.

Det hela känns som ett försökt från Xbox att få Playstation att öppna upp för COD på Game Pass. Sony har ju fortfarande kontrakt med Activision som hindrar dem från att släppa dem senaste COD spelen på Game Pass.

Medlem

Sony får betalt för att sälja CoD i dag. De tar 30% på all försäljning. Om Sony ska nappa på erbjudandet att ha spelet på PS+ så måste de få betalt av MS för att ha det på PS+ om det ska löna sig för Sony. Något jag starkt betvivlat att MS erbjudit.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Sony får betalt för att sälja CoD i dag. De tar 30% på all försäljning. Om Sony ska nappa på erbjudandet att ha spelet på PS+ så måste de få betalt av MS för att ha det på PS+ om det ska löna sig för Sony. Något jag starkt betvivlat att MS erbjudit.

Ja, om MS menar att spelet ska gå direkt till Plus (Extra?) så är det sannolikt en förlustaffär jämfört med att få 30 % av x miljoner exemplar.

Till och med Activision har väl tidigare sagt att det inte är rimligt att släppa deras spel direkt till abonnemang?

Medlem

Den här "striden" tar fokus från så mycket annat.
Man lnskar det kan sluta.
Alla nyheter blir bara inlägg.på webbplatser inga showcases osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anarfox:

Sony får betalt för att sälja CoD i dag. De tar 30% på all försäljning. Om Sony ska nappa på erbjudandet att ha spelet på PS+ så måste de få betalt av MS för att ha det på PS+ om det ska löna sig för Sony. Något jag starkt betvivlat att MS erbjudit.

Pengarna som Sony skulle förlora på att betala för COD på PS plus tjänar dem snabbt in på sin andel av intäkterna från spelens MTX. Det är lite så Microsoft ser att dem går plus på Game Pass. Slipper spelarna betala engångssumman för spelet så är spelarna villiga att spendera mer pengar på MTX. Och vi vet ju alla hur pass aggressivt prissatta MTX kan vara nu för tiden.

Medlem

Detta har inget med hur mycket det skulle kosta Sony eller vad MS erbjuder för pris. Det är väl mer MS som försöker visa att Sony, som klagat på att CoD på Gamepass skulle missgynna PS, har precis samma möjligheter som MS med att publicera spelet Dag 1 på sin prenumerationstjänst.

Hela denna stämning bygger ju på hur MS kommer låsa CoD men med detta erbjudandet så försvinner det argumentet direkt. Sedan att Sony ej vill ta den kostnaden det är upp till dom, men tycker inte MS ska straffas för att dom vill ta den.

Jag vill att affären ska gå igenom så GP blir mer attraktivt än vad det redan är idag, för mig som kund. FTC borde lägga tid på annat än att tänka på Sonys inkomster.

Dex
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Detta har inget med hur mycket det skulle kosta Sony eller vad MS erbjuder för pris. Det är väl mer MS som försöker visa att Sony, som klagat på att CoD på Gamepass skulle missgynna PS, har precis samma möjligheter som MS med att publicera spelet Dag 1 på sin prenumerationstjänst.

Hela denna stämning bygger ju på hur MS kommer låsa CoD men med detta erbjudandet så försvinner det argumentet direkt. Sedan att Sony ej vill ta den kostnaden det är upp till dom, men tycker inte MS ska straffas för att dom vill ta den.

Jag vill att affären ska gå igenom så GP blir mer attraktivt än vad det redan är idag, för mig som kund. FTC borde lägga tid på annat än att tänka på Sonys inkomster.

Förlåt, men det låter som väldigt konstigt tänk. Det är väl klart att det spelar roll vad det är för erbjudande?
Så om Microsoft t.ex. villa ha 1 miljard dollar i månaden (lite överdrivet så klart, men poängen står kvar) för att Sony ska släppa CoD på PS+ så tycker du att dom bara ska acceptera det?
Det är väl klart att det spelar stor roll hur erbjudandet ser ut?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ser helst att Microsoft blir nekade av FTC. Vill inte se Microsoft i en sån dominant ställning på spelmarknaden, och skiter blanka fan i om folk tycker Sony är bebisaktiga. Ett uppköp av den här storleken tjänar oss konsumenter ingen nytta, samtidigt som Microsoft uppnår en gigantisk inlåsningseffekt på spelmarknaden.

Jag håller med här, för detta köp kommer endast att trigga Sony att köpa mer. Mitt värsta scenario är ju att MS och Sony äger merparten av spelföretagen (antingen direkt eller indirekt). Jag tror att vi i ett sådant scenario förlorar de riktigt passionerade spelritlarna som är inoativa och udda.

Personligen bryr jag mig inte om COD men det är ju en av de största titlarna som kommer. Det är ju alltid svårt att bedömma saker som detta då vi inte har någon instyn i hur avtalen ser ut. Det kan ju varit ett rätt uselt avtal som inte ligger Sony i fatet då är det inte lustigt att man tackar nej.

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd, allt som sägs, och läcks på nätet är sant. Det är sen gammalt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Microsofts erbjudande är lite som att din hyresvärd ger dig en hyresänkning på 3000kr i 3 månader för att sen ge dig en permanent hyreshöjning på 10,000kr.

Oavsett vilken deal Sony får kommer det vara skit om Sony förlorar COD.

Nja. Snarare som att nån köpt fastigheten du har din butik i, men erbjudit dig ett tioårigt hyresavtal för att du inte ska behöva oroa dig än på ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Nja. Snarare som att nån köpt fastigheten du har din butik i, men erbjudit dig ett tioårigt hyresavtal för att du inte ska behöva oroa dig än på ett bra tag.

Sant, det var en bättre jämförelse

1
Skriv svar